Verkkouutiset

Ilmailu

MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

USA ja Britannia tiedustelivat Venäjää Suomessa – koneet kohtasivat Sallan lähellä

Suomen yllä lensi maanantaina kaksi eri ulkomaisten asevoimien tiedustelulentoa hyvin samanlaisilla koneilla. Britannian ilmavoimat lensivät tiedustelukone RC-135W Rivet Jointilla ja Yhdysvaltojen ilmavoimat puolestaan RC-135V Rivet Jointilla.

Ensimmäisenä havainnosta kertoi maailman ydinasetilanteen kehitystä tarkkailevan Nuclear Information Projectin johtaja Hans Christensen viestipalvelu X:ssa.

Yhdysvaltojen tiedustelulento, tunnukseltaan JAKE17, lähti Britannian Mildenhallista. Myös Britannian lento, RRR7224, lähti samalta suunnalta. Britannian lento kurvasi Suomen ilmatilaan etelästä Baltian yli, Yhdysvaltojen lento saapui Norjan yli siirtyen Suomen ilmatilaan pohjoisesta.

Nojatuolibongarien iloksi kehkeytyi varsinainen lentonäytös: kaksi RC-135-konetta kohtasi toisensa suomalaisen erämaan suunnilleen Pelkosenniemen ja Sallan puolivälissä. Sitten Yhdysvaltojen JAKE17 lensi etelään, teki kiepin merellä Emäsalon edustalla ja kääntyi takaisin reitille kohti pohjoista itärajan myötäisesti jääden lentämään lenkkiä Emäsalon ja suunnilleen Savonlinnan väliselle alueelle. Britannian lento RRR7224 puolestaan jäi iltapäivällä kiertämään lenkkiä alueelle, joka rajoittui pohjoisessa Kaldoaivin erämaahan ja etelässä Porttipahdan tekojärvestä hiukan etelämmäksi jäävän Peurasuvannon tienoille.

RC-135 Rivet Joint perustuu 1950-luvulla suunniteltuun Boeing 707 -matkustajakoneeseen ja siitä kehitettyyn C-135-kuljetuskoneeseen. RC-135-koneita Yhdysvallat käytti jo Vietnamin sodassa, mutta niiden tekniikka, tutkat ja sensorit on sen jälkeen modernisoitu.

IS:n mukaan tällaisessa koneessa on lentomiehistön lisäksi tilaa 21–27:lle operaattorille. Minimissään koneen valvontalaitteita operoivat kolme elektronisen sodankäynnin upseeria, 14 tiedustelu-upseeria tai aliupseeria ja neljä huoltoteknikkoa. Boeing RC-135 Rivet Joint voi lentää noin 15 kilometrin korkeudessa.

Tyypillisesti liittolaismaiden asevoimien tekemät tiedustelulennot kohdistuvat Suomen ilmatilassa juuri itärajan tuntumaan. Tämä johtuu siitä, että ne seuraavat Venäjän joukkojen toimintaa ja muutoksia niiden liikkeissä. Tämä tapahtuu signaalitiedustelulla: koneissa operaattorit käyttävät herkkiä laitteistoja, jotka havaitsevat Venäjän puolelta sähköisiä jälkiä, joita jättävät esimerkiksi tutkat, elektronisen sodankäynnin laitteistot ja erilaiset sotilasviestivälineet.

Lennot ovat lisääntyneet hurjasti Suomen haettua ja liityttyä Naton jäseneksi. Verkkouutiset pyysi aiemmin kuluvana vuonna tiedot viime vuosien lentojen määristä Puolustusvoimien pääesikunnan operatiiviselta osastolta, joka toimii maahantuloon oikeuttavana lupaviranomaisena. Määrät tosin sisältävät kaikki vieraiden valtiollisten ilma-alusten saamat luvat Suomen ilmatilaan. Mukana on siis harjoituksiin osallistuneita, humanitaarisin perustein tehtyjä lentoja sekä ympäristötuhojen kartoitukseen ja torjuntaan myönnettyjä lupia, mutta ne antavat selkeän käsityksen ilmassa tapahtuvan toiminnan vilkastumisesta. Kun vuonna 2021 myönnettyjä lentolupia oli 174, vuonna 2022 niitä oli 246 ja vuonna 2023 jo 362.

Suomen kannalta toisten tekemät tiedustelulennot ovat erittäin hyödyllisiä. Vaikka Suomella on maarajansa takia pitkä kokemus Venäjästä, on Yhdysvalloilla ja Britannialla erilaista laitteistoa tiedustelua varten. Näin muodostuu erilainen kyvykkyys – ja liittolaiset jakavat saamaansa tietoa isännän eli Suomen kanssa.

Kaikki tiedustelu ei tietenkään ole seurattavissa julkisista lentotietopalveluista kuten Flightradar24:sta tai A-DSB Exchangesta. Mutta silloin kun tiedustelulennot näkyvät yleisölle niiden kautta, niiden tarkoituskin näkyä. Joko uteliaan yleisön iloksi, tai miksei myös vastustajalle tiedoksi.

– Heidän ei tarvitsisi näkyä niissä, hehän ovat joka tapauksessa meidän ilmaoperaatiokeskuksen johdossa, sanoi Puolustusvoimien tiedustelupäällikkönä vuodesta 2013 vuoteen 2019 toiminut kenraalimajuri evp Harri Ohra-aho Mighty Finland -yhteisön podcastissa aiemmin kesäkuussa.

– Se on sotilaallinen voimannäyttö siitä, että täällä me muuten ollaan. Se on eräänlainen informaatio-operaatio, joka tarkoituksena on osoittaa, että ollaan ”yhdessä vahvempia”.

Lue myös: Liittolaiset tiedustelevat Venäjää Suomen ilmatilasta – Suomi hyötyy valtavasti

 

 

Finnairin Tarton-lennot jatkumassa, mutta niin jatkuu GPS-häirintäkin

Finnair jatkaa vapun alla keskeyttämiänsä lentoja Viron Tarttoon kesäkuun alussa. Lennot jouduttiin keskeyttämään suuren kohun saattelemana, kun Venäjän tavalla tai toisella aiheuttama paikannussignaali GPS:n häirintä teki turvallisen laskeutumisen Tarton kentälle mahdottomaksi.

Lentokone pystyy lentämään ongelmitta, vaikka GNSS:aan perustuva GPS-paikannus ei toimisi, mutta nykyaikaiset lentokoneet tarvitsevat GPS-järjestelmää kenttien lähestymiseen ja laskeutumiseen. Myös GPS:sta riippumattomia lähestymismenetelmiä on, mutta Tarton lentokentällä vappuun saakka käytössä olleet lähestymismenetelmät ovat perustuneet juuri GPS:aan. Kun GPS-häirintä on ollut riittävän voimakasta Tarton lähistöllä, on tilanne johtanut siihen, että kentälle laskeutuminen olisi ollut parhaimmillaankin haastavaa.

Toukokuun aikana Tarton lentoasemalla on otettu käyttöön perinteinen maan pinnalla olevista laitteista toteutettava radiosignaaleihin perustuva lentokoneen lähestymisen ohjaus. Tähän perinteiseen menetelmään GPS-häirintä ei vaikuta.

Finnairin operatiivisen keskuksen johtaja Jari Paananen kiittelee virolaisia.

– Viron lennonjohtopalveluista vastaava EANS (Estonian Air Navigation Services) on tehnyt erinomaista työtä, että vaihtoehtoinen menetelmä saatiin nopeasti käyttöön, Paananen sanoo tiedotteessa.

GPS-häirintä Viron ja Suomenlahden yllä jatkuu edelleen. Avoimista lähteistä GPS-tietoja keräävän GPS Jam -karttapalvelun mukaan esimerkiksi maanantaina häirintä oli voimakasta laajalla alueella, joka ulottui Kirkkonummelta koko Suomenlahden yli jatkuen läpi koko Viron lähes Latvian pääkaupunkiin Riikaan asti.

GPS-häirintä on lisääntynyt selvästi vuodesta 2022 lähtien, mutta häiriöillä ei ole ollut vaikutuksia lentojen turvalliseen suorittamiseen, vakuuttaa Finnair. Lentokoneiden järjestelmät tunnistavat häirinnän, ja niillä on käytössään muitakin navigointijärjestelmiä, joita voidaan käyttää, kun GPS:iin tulee häiriöitä. Finnairin mukaan sen lentäjät ovat myös hyvin tietoisia GPS-häirinnästä ja osaavat varautua siihen.

 

Hurja video: Lentokone teki hätälaskun ilman etupyörää

Rahtiyhtiö FedExin lentokone teki keskiviikkoaamuna hätälaskun Istanbulin lentokentälle ilman etupyörää, kertoo Turkin yleisradioyhtiö TRT.

Lento FX6238 oli matkalla Pariisin Charles de Gaullen lentoasemalta Istanbuliin, kun lähestymisvaiheessa Boeing 767 -mallisen koneen lentäjät huomasivat, että koneen etulaskutelineen laskeutumista merkitsevä valo ei syttynyt normaalisti.

Lentäjät ilmoittivat asiasta lennonjohdolle, jonka jälkeen kone siirrettiin kiertämään ympyrää Istanbulin luoteispuolelle. Lentokone lensi tämän jälkeen kahdesti matalalla lentokentän yli, jotta lennonjohtajat pystyivät varmistamaan laskutelineen olevan oikeasti jumissa koneen sisällä.

Kun kävi selväksi, etteivät lentäjät saisi laskutelinettä alas, muiden lentojen nousua ja laskua rajoitettiin ja Istanbulin palolaitos hälyytettiin paikalle. Tämän jälkeen lentäjät ilmoittivat laskeutuvansa ilman laskutelinettä.

Koneen laskeutuessa lentäjät pitivät koneen painon aluksi siiven alla olevilla päälaskutelineillä, ja laskivat sen jälkeen koneen etuosan hitaasti maahan. Etuosa raapi kipinöiden kiitotietä, kunnes kone lopulta pysähtyi noin 370 metrin päähän laskeutumispaikasta. Tämän jälkeen palolaitos saapui peittämään konetta sammutusjauheella.

Kukaan ei loukkaantunut pakkolaskeutumisessa.

Turkin liikenneministeri Abdulkadir Uraloglu kertoo olevansa helpottunut siitä, että pakkolasku ei johtanut räjähdykseen tai tulipaloon.

– Onneksi ei metallin ja betonin välisestä kitkasta ei syttynyt tulipaloa. Tässä auttoi myös ensisammutus välittömästi [laskeutumisen] jälkeen, Uraloglu kommentoi.

Finnair keskeyttää lennot Tarttoon GPS-häirinnän takia

Lentoyhtiö Finnair keskeyttää päivittäiset lentonsa Viron Tarttoon 29. huhtikuuta – 31. toukokuuta 2024 väliseksi ajaksi, jotta Tarton lentoasemalle voidaan toteuttaa GPS:stä riippumaton lähestymisratkaisu.  Finnair kertoo asiasta tiedotteessa.

Tarton lentokentällä käytössä olevat lähestymismenetelmät perustuvat tällä hetkellä GPS-signaalin käyttämiseen. Alueella esiintyvä GPS-häirintä vaikuttaa lähestymismenetelmien käytettävyyteen, ja voi siten estää lentokoneen lähestymisen ja laskeutumisen lentokentälle. Viime viikolla kaksi Finnairin lentoa joutui kääntymään takaisin Helsinki-Vantaalle GPS-häirinnän estettyä lähestymisen Tarttoon.

Finnair peruu Tarton lentonsa kuukaudeksi, jonka aikana Tarton lentoasemalle on tarkoitus rakentaa lähestymismenetelmät, jotka mahdollistavat lentojen turvallisen ja sujuvan operoinnin ilman GPS-signaalia.

Asiakkaat, joilla on varaus Helsingin ja Tarton välisille lennoille 29. huhtikuuta – 31. toukokuuta, saavat Finnairilta viestin lennon perumisesta ja heille kerrotaan vaihtoehdoista henkilökohtaisesti tekstiviestillä ja/tai sähköpostilla.

Finnair on ainoa lentoyhtiö, joka operoi kansainvälisiä lentoja Tarttoon.

– Olemme pahoillamme asiakkaillemme lentojen keskeyttämisestä aiheutuvasta vaivasta. Lentoturvallisuus on aina meille tärkein prioriteetti, ja kun lähestyminen Tartossa vaatii tällä hetkellä GPS-signaalia, emme voi sinne lentää GPS-häirintätilanteessa, sanoo Finnairin operatiivisen keskuksen johtaja Jari Paajanen tiedotteessa.

– Finnairin koneiden järjestelmät tunnistavat GPS-häirinnän, lentäjämme ovat hyvin tietoisia asiasta ja lentokoneissa on käytössä muitakin navigointijärjestelmiä, joita voidaan käyttää, kun GPS-järjestelmään kohdistuu häiriöitä”, Paajanen sanoo. ”Useimmilla lentoasemilla on käytössä vaihtoehtoisia menetelmiä lähestymiseen, mutta joillain kentillä, kuten Tartossa, käytössä on vain menetelmät, jotka vaativat tuekseen GPS-signaalin. Tartossa esiintyvä GPS-häirintä pakottaa meidät keskeyttämään lennot toistaiseksi, kunnes vaihtoehtoiset lähestymismenetelmät on saatu luotua.

GPS-häirintä on lisääntynyt vuodesta 2022 lähtien, ja Finnairin lentäjät ovat raportoineet sitä erityisesti Kaliningradin läheisyydestä, Mustanmeren, Kaspianmeren sekä Itäisen Välimeren alueelta.

Tyypillisesti GPS-häirintä ei vaikuta lentoreitteihin eikä lentoturvallisuuteen, sillä lentäjät ovat hyvin tietoisia siitä ja lentokoneissa on käytössä vaihtoehtoisia järjestelmiä, joita käytetään, kun GPS-signaaliin kohdistuu häiriötä.

LUE MYÖS:
GPS-häirintä esti Finnairin koneen laskeutumisen Viroon
Finnairin kone ei päässyt laskeutumaan Viroon – syyksi epäillään GPS-häiriötä
Laaja GPS-häirintä iski lentoihin Euroopassa: Tähän Moskova pyrkii

Yle: Finnairin koneen moottori piti sammuttaa ilmassa

Finnairin Chicagosta Helsinkiin matkalla ollut lento joutui tekemään välilaskun New Yorkiin sen jälkeen, kun koneeseen tuli moottorivika. Asiasta kertoo Yle.

Lento AY10 lähti Chicagosta kohti Helsinkiä noin iltakymmeneltä paikallista aikaa, aamuviideltä Suomen aikaa. Flightradarin mukaan noin puolentoista tunnin lennon jälkeen kone joutui kuitenkin kääntymään kohti New Yorkia sen lentäessä kanadalaisen Quebecin maakunnan yläpuolella.

Kone laskeutui onnistuneesti New Yorkin John F. Kennedyn lentoasemalle noin keskiyöllä paikallista aikaa, aamuseitsemältä Suomen aikaa.

Finnairin viestintäjohtaja Päivyt Tallqvistin mukaan kone joutui tilanteessa sammuttamaan toisen moottoreistaan.

– Toiseen moottoriin tuli vika ja moottori jouduttiin sen vuoksi sammuttamaan. Sitten kone ”diverttasi” eli kääntyi New Yorkiin, johon se laskutui turvallisesti, Tallqvist kertoo.

Koneen kyydissä oli 194 matkustajaa ja noin kymmenen miehistön jäsentä. Itse kone oli malliltaan Airbus A330-300. Airfleetsin mukaan kone toimitettiin Finnairille maaliskuussa 2009, eli se on hieman yli 15 vuotta vanha.

Tallqvist muistuttaa, että lentokonetta pystyy lentämään hyvin vain yhdellä moottorilla. Myös laskeutuminen onnistuu tällaisessa tilanteessa normaalisti.

– Varmasti on matkustajista tuntunut erikoiselta, kun Helsinkiin ollaan menossa ja New Yorkiin päädytään, mutta tällaisiin tilanteisiin lentäjät on koulutettu ja niihin ollaan varauduttu, Tallqvist toteaa.

New Yorkissa kone joutuu tarkastukseen. Tilanteesta saattaa aiheutua muutoksia ja perumisia muihin Finnairin lentoihin. Lennolla olleet matkustajat taas reititetään uudelleen määränpäähänsä tai majoitetaan, mikäli tarve vaatii.

Tekoälyn ohjaama hävittäjä kohtasi ensi kertaa ihmispilotit oikeassa harjoitustaistelussa

Tekoälyn ohjaama hävittäjäkone on kohdannut tiettävästi ensimmäistä kertaa ihmispilottien ohjaamia koneita taisteluharjoituksissa Yhdysvalloissa. Asiasta uutisoi ilmailusivusto Aviationist.

Yhdysvaltain ilmavoimien testipilottikoulun ja Yhdysvaltojen asevoimien korkean teknologian hankkeista vastaavan DARPA:n mukaan harjoitus järjestettiin jo viime vuonna. Siitä kuitenkin kerrotaan vasta nyt. Projektia vetänyt tiimi on pantu ehdolle ilmailusaavutuksista jaettavan Yhdysvaltain ilmailuliiton arvostetun Robert J. Collier -palkinnon saajaksi.

Harjoituksessa ihmislentäjän valvoma tekoäly operoi F-16-hävittäjään perustuvaa X-62 VISTA -testikonetta.

Puolustusmanöövereistä alkaneet testit etenivät lopulta suoriin kohtaamisiin ja kaartotaisteluihin, joissa koneet kävivät vain noin 600 metrin päässä toisistaan ja lensivät suurilla nopeuksilla.

Yhdysvaltain ilmavoimien tiedotteen mukaan X-62:n ohjaamossa varmuuden vuoksi istuneet lentäjät eivät joutuneet kertaakaan ottamaan konetta pois tekoälyn ohjauksesta useiden harjoitustaistelulentojen aikana.

– [Tekoälyn ohjaaman] itsenäisen ilmasta-ilmaan taistelun mahdollisuudet ovat olleet kuviteltavissa vuosikymmeniä, mutta todellisuus on pysynyt tähän asti kaukaisena haaveena, Yhdysvaltain ilmavoimaministeri Frank Kendall kommentoi.

Kendall suitsuttaa tekoälyn lentämän X-62:n murtaneen ”erään taistelulentämisen suurimmista muureista”.

– Tämä on mullistava hetki, ministeri sanoo.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Verkkouutisissa mainostamalla tavoitat

100 000 suomalaista päivässä

Meiltä on pyydetty tehokasta, pienille budjeteille sopivaa mainosratkaisua. Niinpä teimme sellaisen, katselet sitä parhaillaan. Tarvitset vain hyvän idean, kuvan, otsikon ja 280 euroa.

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)