Onnettomuustutkinnoista vastaava Yhdysvaltain kansallinen liikenneturvallisuuslautakunta NTSB on julkaissut uutta tietoa tammikuun loppupuolella Washingtonissa tapahtuneesta lento-onnettomuudesta. Asiasta kertoo Newsweek.
Yhdysvaltain maavoimien Blackhawk-helikopteri törmästi tuolloin Washingtonin Ronald Reaganin lentoasemalle laskeutumassa olleeseen PSA Airlinesin Bombardier CRJ700 -matkustajakoneeseen. Kaikki kolme helikopterissa ja 64 lentokoneessa ollutta ihmistä kuolivat onnettomuudessa.
Onnettomuus tapahtui Potomacjoen yllä, joka lukeutuu Yhdysvaltain ilmatilan vilkkaimpiin alueisiin.
Nyt tutkimuksissa äänitteiden perusteella selvinnyt, että helikopterin lentäjän mikrofoni oli painettuna pohjaan juuri sillä hetkellä, kun lennonjohtaja antoi helikopterille ohjeen kiertää laskeutuva matkustajakone sen takaa.
– Black Hawkin miehistö ei koskaan kuullut sanoja ”kierrä takaa”, NTSB:n puheenjohtaja Jennifer Homendy kommentoi tiedotustilaisuudessa perjantaina.
Hämmennystä aiheuttaa myös se, että ennen törmäystä helikopterin lentäjä sanoi helikopterin lentävän 300 jalan korkeudessa, kun taas lennonopettaja sanoi korkeudeksi 400 jalkaa.
NBC Washingtonin mukaan tutkijat uskovat, että helikopterin lentäjillä on saattanut olla väärää dataa helikopterin todellisesta korkeudesta juuri ennen onnettomuutta.
– Uskomme, että ohjaamossa olevien korkeusmittarien tiedoissa on ristiriitaa. On mahdollista, että se, mitä he [lentäjät] näkivät, ei vastaa sitä, mikä on tallennettu mustaan laatikkoon, Homendy selitti.
Tutkinnassa on selvinnyt myös, että matkustajakone saattoi yrittää viime hetkellä väistää helikopteria. Lentokoneen mustan laatikon tietojen perusteella lentäjät vetivät juuri ennen törmäystä ohjaussauvaa ylöspäin.
– Se osoitti yhdeksän astetta ylöspäin, [joka on] korkeusvakaimen maksimikulma. Se on osoitus, että he [lentäjät] saattoivat nähdä jotain, Homendy arvelee.