Verkkouutiset

Rajavartiolaitos

MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

8-viikkoinen rajakoira Lara aloitti töihin tutustumisen

Kaakkois-Suomen rajavartiolaitoksen uusin vahvistus on saksanpaimenkoira Lara. Rajavartiolaitos kertoo asiasta viestipalvelu X:ssä.

Julkaisunsa yhteyteen rajavartiolaitos on jakanut kuvia tulevasta rajakoirasta. Kuvat ovat nähtävissä tämän artikkelin lopussa.

Laran kerrotaan olevan 8,5 viikon ikäinen narttukoira, joka on juuri aloittanut tutustumisen tulevaan työpaikkaansa.

Poliisi, Rajavartiolaitos ja Puolustusvoimat harjoittelevat yhdessä

Poliisi, Rajavartiolaitos ja Puolustusvoimat harjoittelevat Uudenmaan alueella 20.–22. toukokuuta.

Harjoituspaikkoja ovat muun muassa Santahamina Helsingissä, Helsingin merialue ja Upinniemi Kirkkonummella. Harjoituksessa on mukana helikoptereita.

Harjoituksen johtaa Helsingin poliisilaitos. Poliisilla on johtovastuu myös hybriditilanteissa ennen tunnistettavia sotilaallisia tekoja.

– Poliisilla, Rajavartiolaitoksella ja Puolustusvoimilla on erinomainen kyky vastata erilaisiin tilanteisiin yhdessä. Harjoitukset ovat konkreettisin tapa kehittää yhteistyötä, sanoo tiedotteessa ylikomisario Juha Hietala.

Harjoitusalueilla liikkuu poliisin, Rajavartiolaitoksen ja Puolustusvoimien henkilökuntaa ja kalustoa. Kyseessä on vuosisuunnitelman mukainen harjoitus.

Rajavartiolaitos selvitti törkeän laittoman maahantulon järjestämisen

Suomenlahden merivartiosto pääsi rikoksen jäljille syyskuussa 2022 tavallisen kenttävalvonnan kautta selvittäessään useiden laittomasti Suomeen saapuneiden henkilöiden maahantuloa.

Vaikka henkilöt olivat saapuneet eri aikoina ja eri lentoreittejä käyttäen, viittasivat tapausten välillä havaitut yhteneväisyydet kuitenkin siihen, että salakuljettamisen taustalla vaikuttivat samat rikollistoimijat.

Rajavartiolaitoksen mukaan tapauksia alettiin selvittää törkeänä laittoman maahantulon järjestämisenä, jonka aikana suoritetussa esitutkinnassa kyettiin tunnistamaan viisi Ruotsissa ja Kreikassa toiminutta epäiltyä, jotka salakuljettivat Kreikasta Suomeen ja muuallekin Eurooppaan sellaisia henkilöitä, joilta puuttui laillinen matkustusoikeus ja sen osoittamiseen käytetyt asiakirjat.

Rikos toteutettiin siten, että salakuljetettaville henkilöille järjestettiin rahaa vastaan asiakirja, joka oli joko väärennetty tai sitten aito, mutta kuului toiselle käyttäjälle. Näitä asiakirjoja sekä niiden tiedoilla hankittuja lentolippuja käyttäen salakuljetetut henkilöt saatiin nousemaan lennoille.

Kaikkiaan esitutkinnassa tuli ilmi olevan syytä epäillä Kreikasta eri puolille Eurooppaa salakuljetetun yhteensä 63 henkilöä, joista kymmenen Suomeen. Yhden matkan hinta Kreikasta Suomeen on ollut noin 4 500–5 000 euroa.

Suomessa tavatut asiakirjattomat henkilöt ovat kertoneet olevansa nuoria, monessa tapauksessa alaikäisiä Somalian kansalaisia.

Rikoksen tutkinnassa tehtiin laajaa kansainvälistä yhteistyötä Europolin, Eurojustin sekä Ruotsin viranomaisten kanssa. Suomessa syytteisiin vastaa vankeudesta käsin yksi epäilty, toinen aiemmin vangittuna ollut epäilty on vapautettu ja vastaa syytteisiin Ruotsista käsin. Kaikkia rikoksesta epäiltyjä ei esitutkinnan aikana ole tavoitettu.

Rajavartiolaitoksen uuden vartiolaivan köli laskettu

Ensimmäisen vartiolaivan kölinlaskua juhlittiin tiistaina Baltic Operatorin telakalla Gdanskissa. Paikalla olivat Rajavartiolaitoksen, Meyer Turku Oy:n, Baltic Operatorin ja Bureau Veritasin edustajat.

Kölinlaskuseremonia on vanha ja perinteikäs traditio. Ennen kölinlaskua laivan tilaaja Rajavartiolaitos ja telakan edustaja laskivat omat onnenkolikkonsa ensimmäisen lohkon alle kölipukille.

Kolikot siirretään myöhemmin valmiiseen laivaan tuomaan alukselle nimensä mukaisesti onnea. Perinne periytyy aina purjelaiva-ajoilta, jolloin päämaston alle laitettiin kolikko tuomaan laivalle purjehdusonnea.

– Ulkovartiolaivat rakennetaan pitkäaikaisten kumppanitelakoidemme tiloissa Meyer Turun projektijohdossa ja laatuvaatimustemme mukaisesti. Erinomaisesti käynnistynyt yhteistyö on edennyt aikataulun mukaisesti vaiheeseen, jossa nyt pääsemme juhlimaan yhden laivanrakennusprosessin perinteisen etapin saavuttamista, sanoo Meyer Turun varatoimitusjohtaja Tapani Pulli.

Rajavartiolaitoksen suorituskyky avomerellä perustuu merkittäviltä osin monitoimisten ulkovartiolaivojen jatkuvaan operointiin ja valmiuteen. Ulkovartiolaivat ovat merellä noin 330 vuorokautta vuodessa.

Rajavartiolaitoksella on tällä hetkellä käytössään kolme ulkovartiolaivaa, joista vuonna 2014 käyttöönotettu vartiolaiva Turva on ajanmukainen.

Kahdesta vanhasta ulkovartiolaivasta valmistaudutaan luopumaan siinä vaiheessa, kun uudet laivat valmistuvat. Ensimmäinen uusi laiva valmistuu sopimuksen mukaisesti vuoden 2025 lopussa ja toinen vuoden 2026 lopussa.

Meyer Turun mukaan rakenteilla olevissa Rajavartiolaitoksen laivoissa suorituskyky paranee merkittävästi poistuviin laivoihin verrattuna.

– Alusten valvonta- ja vaikuttamiskykyä rajojen valvonnassa sekä sen yhteydessä tehtävässä alueellisen koskemattomuuden valvonnassa ja turvaamisessa parannetaan. Kehittyneet valvontajärjestelmät ja tiedonsiirtoratkaisut parantavat tilannekuvan ylläpitoa ja sen jakamista, telakan tiedotteessa sanotaan.

Meyerin mukaan uusien laivojen avulla parannetaan myös kykyä suuronnettomuuksien torjuntaan ja pelastustyöhön.

– Vakavien ympäristöonnettomuuksien hallinnan valmius on kaikilla aluksilla välitön ja kokonaisöljynkeräyskapasiteetti noin kaksinkertaistuu nykyisestä. Uudet laivat tulevat olemaan vähäpäästöisiä ja energiatehokkaita.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Verkkouutisissa mainostamalla tavoitat

100 000 suomalaista päivässä

Meiltä on pyydetty tehokasta, pienille budjeteille sopivaa mainosratkaisua. Niinpä teimme sellaisen, katselet sitä parhaillaan. Tarvitset vain hyvän idean, kuvan, otsikon ja 280 euroa.

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)