Verkkouutiset

Velka

MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

”Kohta on tehty 19 vuotta alijäämää putkeen”

Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) johtaja Sami Pakarinen pitää Suomen julkisen talouden näkymiä erittäin haastavina.

Hän huomauttaa, että alijäämä on jatkunut jo 19 vuotta putkeen eli vuosien 2007–2009 finanssikriisistä lähtien.

– On meillä valtava urakka kääntää tämä terveelle pohjalle, Sami Pakarinen kirjoittaa viestipalvelu X:ssä.

Ekonomisti on jakanut graafin valtion, kuntien ja hyvinvointialueiden nettoluotonannosta. Tilastokeskuksen, valtiovarainministeriön ja julkisen talouden suunnitelman perusteella velkaantuminen vain pahenee lähivuosina ennen tasaantumistaan.

Alijäämä on joka vuosi yli kymmenen miljardia euroa.

– Hyvä huomioida, että näissä luvuissa on tälle ja ensi vuodelle aika optimistinen oletus talouskasvusta. Toisin sanoen, luvut tulevat todennäköisesti olemaan vieläkin synkemmät, Pakarinen huomauttaa.

Johtiko lupaus korkokatosta harhaan? Pankki voi joutua jopa korvausvelvolliseksi

Pankki tarjosi asiakkaalleen korkokattoa, jossa lainan kuukausierän luvattiin olevan enintään 898 euroa kuussa. Silti seuraavassa korontarkastuksessa kuukausierää nostettiin ensin yli 942 euroon ja sitten yli 978 euroon. Lopulta kuukausierä oli lähes sata euroa enemmän kuin lainatarjouksessa oli luvattu.

Kuvailtu tilanne tuli ilmi, kun toimittajana ja kirjailijana tunnettu Jessikka Aro avautui korkokatostaan julkisesti Talouselämälle. Hän oli saanut tarjouksen korkokatosta Osuuspankilta eli OP:lta. Lopulta pankin veloittamat kuukausimaksut olivat huomattavasti enemmän kuin tarjous antoi ymmärtää.

Tämä johtui siitä, että Aron lainan lyhennystavaksi oli valittu annuiteetti. Silloin maksuerän suuruutta ei voi rajata edes korkokaton aikana, mutta se rajaa korkokuluja sovittuun tasoon asti. Jos annuiteettilainan korot nousevat, käytännössä myös korkokatollisen sopimuksen kulut nousevat.

Korkokaton ottaminen ei siis tarkoita, että lainaerän kuukausittainen määrä lukittuisi yhteen summaan koko korkokaton ajaksi. Tästä ei Aron saamassa korkokattotarjouksessa kuitenkaan ollut mainintaa vaan siinä annettiin ymmärtää, että luvattu enimmäismäärä koskee koko korkokaton voimassaoloaikaa. Todellisuudessa luvattu enimmäiserä oli voimassa vain seuraavaan korontarkistukseen saakka.

Tapauksen tultua esiin monet muutkin pankin asiakkaat kertoivat samanlaisista kokemuksista korkokattotarjoustensa suhteen.

Asian noustua esiin OP myönsi julkisesti menetelleensä virheellisesti.

– Kyllä me myönnämme, että virhe on sattunut. Tarjouksella on näin ollut ja asiakkaalla on keskustelussa jäänyt se käsitys, että kuukausierä lukittuu siihen summaan. Tilanteissa, joissa asiakas haluaa pitää siitä kiinni ymmärtäen sen, että laina ei lyhene niin vauhdikkaasti, olemme muuttaneet niitä jälkikäteen sen mukaisesti sillä korkokattoajalla, OP:n asumisesta ja henkilöasiakasrahoituksesta vastaava johtaja Satu Nurmi kommentoi lokakuussa Kauppalehdelle.

Virhe havaittiin jo kesällä 2022, jolloin pankki korjasi menettelyään. Virheellisiä korkokattotarjouksia oli lähetetty tuhansille ihmisille vuodesta 2020 lähtien. Silti tapaus nousi esiin vasta Aron avautumisen myötä.

Tapaus on herättänyt ihmetystä pankkien tavasta markkinoida korkokattotuotteita. Esillä on ollut muun muassa se, voiko pankki ensin antaa ymmärtää lainan kuukausierän asettuvan tiettyyn enimmäissummaan ja tästä huolimatta nostaa kuukausierää seuraavan korontarkastuksen jälkeen.

Finanssivalvonnan toimistopäällikkö Virva Walo kertoo Verkkouutisille, että korkosuojauksia koskevia asioita ei ole juurikaan noussut esille Finanssivalvontaan tulevissa yhteydenotoissa. Hän kommentoi aihetta yleisellä tasolla.

Walon mukaan pankin antama tarjous sitoo lähtökohtaisesti pankkia tarjousehtojen mukaisesti.

– Jos sopimuksen sisällöstä myöhemmin syntyy erimielisyyttä, asiaa on tarkasteltava tapauskohtaisesti.

Jos pankki antaa asiakkaalleen virheellistä tietoa, se voi joissain tilanteissa olla korvausvelvollinen aiheuttamistaan vahingoista.

– Mahdollisten taloudellisten vahinkojen selvittäminen yksittäisissä tapauksissa kuuluu pankin ja asiakkaan välillä selvitettäväksi ja niitä voi käsitellä tarvittaessa riidanratkaisumenettelyssä tai tuomioistuimessa, Walo kertoo.

Finanssivalvontaan ei ole tullut ”merkittävässä määrin” yhteydenottoja pankkien harhaanjohtavasta markkinoinnista.

Pankkisalaisuus koskee kaikkia asiakkaan tietoja

Asian julkisuudessa esiin tuonut Jessikka Aro katsoo, että OP on rikkonut pankkisalaisuutta kommentoimalla hänen lainaansa liittyviä asioita medialle. Hän kommentoi asiaa viestipalvelu X:ssä julkaisemassaan ketjussa. Pankin Arolle antaman vastauksen mukaan se on kommentoinut asiaa vain yleisellä tasolla.

Yleisellä tasolla Walo toteaa, että pankkisalaisuus suojaa yksittäisen asiakkaan taloudellista asemaa ja muita henkilökohtaisia oloja koskevia tietoja.

– Pankki ei siten voi paljastaa pankkisalaisuuden suojaamia tietoja. Tämän vuoksi sen tulee pitäytyä julkisessa kommentoinnissaan yleisellä tasolla ja olla viittamatta yksittäistä asiakasta koskeviin tietoihin.

Lähtökohtaisesti pankin tulee pidättäytyä kommentoimasta yksittäistä asiakasta koskevia tietoja.

– Salassapitovelvollisuus koskee kaikkia tietoja, jotka pankki on saanut asiakassuhteessa tai muutoin ja jotka eivät ole yleisesti tunnettuja, Walo täsmentää.

Esimerkiksi Jessikka Aron tapauksessa asiakas oli itse kertonut lainaan liittyvistä asioista ennen kuin pankki oli kommentoinut asiaa. Yleisellä tasolla Walo toteaa, että se jää tapauskohtaisen tulkinnan varaan, onko jokin asia niin sanotusti yleisesti tunnettu.

LUE MYÖS:
Korkotilanne meni uusiksi – ekonomistit kertovat, mikä tulee nyt velalliselle halvimmaksi
Eikö verkkopankki toimi? Näissä tilanteissa voit vaatia pankilta hyvitystä

Artikkelia muokattu 8.11.2023 kello 10.09: Poistettu maininta, että OP:n edustaja olisi kommentoinut tiedotusvälineelle yksittäisen asiakkaan lainan euromäärää.

Julkisyhteisöjen bruttovelka viime vuoden lopussa jo lähes 200 miljardia euroa

Tilastokeskuksen Eurostatille raportoimien tarkistettujen tietojen mukaan julkisyhteisöjen alijäämä oli viime vuonna 0,8 prosenttia suhteessa bruttokansantuotteeseen.

Alijäämä alitti jälleen EU:n vakaus- ja kasvusopimuksen mukaisen viitearvon, joka on kolme prosenttia suhteessa bruttokansantuotteeseen.

Julkisyhteisöjen EDP-velka eli sulautettu bruttovelka oli viime vuoden lopussa 73,3 prosenttia suhteessa bruttokansantuotteeseen. Velan BKT-suhde kasvoi edellisestä vuodesta ja oli edelleen EU:n 60 prosentin viitearvon yläpuolella.

Julkisyhteisöjen alijäämä eli kansantalouden tilinpidon mukainen nettoluotonotto oli 2,1 miljardia euroa vuonna 2022. Julkisyhteisöjen rahoitusasema parani lähes viidellä miljardilla eurolla edellisvuodesta.

Eniten vuoteen 2021 verrattuna parani valtionhallinnon rahoitusasema. Valtionhallinnon alijäämä oli noin 4,2 miljardia euroa, mikä oli noin neljä miljardia euroa vähemmän kuin edellisenä vuonna. Valtionhallinnon rahoitusaseman kohenemiseen vaikutti etenkin verotulojen kasvu.

Paikallishallintosektorin alijäämä oli vuonna 2022 tarkistettujen tietojen mukaan noin 0,5 miljardia euroa.

Sosiaaliturvarahastojen ylijäämä kasvoi muun muassa saatujen sosiaaliturvamaksujen kasvun myötä 2,7 miljardiin euroon viime vuonna. Työeläkelaitosten ylijäämä oli noin 2,3 miljardia euroa ja muiden sosiaaliturvarahastojen ylijäämä noin 0,3 miljardia euroa.

Julkisyhteisöjen sulautettu bruttovelka oli 196,9 miljardia euroa viime vuoden lopussa. Velka kasvoi 14,9 miljardia euroa. Valtionhallinnon velka kasvoi 12,3 miljardia euroa ja paikallishallinnon velka kasvoi 1,7 miljardia. Sosiaaliturvarahastojen velka kasvoi 1,2 miljardia euroa.

Ekonomisti Suomen velkaantumisesta: Saatava pian hallintaan

Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) johtajan Sami Pakarisen mukaan Suomen julkisen velkasuhteen kehitys on huolestuttava.

Hänen mukaansa Suomi erottuu huolestuttavasti tilastoista verrattaessa ennusteita julkisen velkasuhteen kehityksessä vuoteen 2028 asti.

– Vaikka Viron on muutoksen kärjessä, siellä velkasuhde nousee ennusteessa vain 30% vuonna 2028. Suomi menee jo yli 80%, Pakarinen kirjoittaa X:ssä.

Hänen mukaansa on selvää, että Suomen velkaantuminen on saatava pian hallintaan.

 

Ville Valkonen: Vasemmiston parjaamia ”rikkaita” ei ole tarpeeksi

Suomella on edessä pitkä tie, jossa taloudenpitoon palautetaan realismi, menomaltti sekä työn arvostus ja samalla uudistetaan rakenteet tälle vuosituhannelle, sanoo kokoomuksen kansanedustaja Ville Valkonen X-päivityksessään.

Valkonen on kirjoittanut velkaongelman hoidosta blogissaan Uudessa Suomessa. Hänen mukaansa Suomi on vaarassa luisua maaksi, jolla on takana loistava menneisyys.

– Bruttokansantuote per asukas kuvaa karkeasti vaurautta. Vielä vuonna 2007 Suomi oli suurin piirtein samalla tasolla kuin Ruotsi. Nyt länsinaapuri on repinyt noin 10 prosentin kaulan.

Suomi on lisäksi vajonnut nyt taantumaan, Valkonen muistuttaa. Hänen mukaansa elintasoa ja suurta julkista sektoria on ylläpidetty vipillä, mutta nyt on siirryttävä mukavista päätöksistä vastuullisiin päätöksiin.

– Valtiolla on ensi vuoden lopussa velkaa jo hurjat 163 miljardia. Valtiontalous ei ole ollut tasapainossa – saati ylijäämäinen – kertaakaan sitten vuoden 2008. Edelleen velkaa otetaan vuosittain jopa kymmenen miljardin tahdilla, vaikka hallitus vahvistaakin julkista taloutta valtiovarainministeriön suosittelemat kuusi miljardia. Saattaa olla, että hallitus joutuu harkitsemaan uusia päätöksiä, jos talous ei lähde oikenemaan, Valkonen arvelee.

Hän huomauttaa, että oppositiolta kuulee äänekkään vastustuksen, mutta harvemmin ratkaisuehdotuksia. Lisäksi SDP:llä ja keskustalla oli koko viime kausi aikaa aloittaa talouden tervehdyttäminen.

– Vasemmiston parjaamia ”rikkaita” ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi, jotta valtiontalous saataisiin sillä kuntoon. Lisäksi laajan työtekevän keskiluokan ja yrittäjien verottaminen taas iskee työnteon kannustimiin ja talouskasvuun. Veronkiristyksillä mikään maa ei ole vaurastunut, Valkonen jatkaa.

Hän toteaa, että keski- ja hyvätuloiset maksavat jo nyt suurimman osan veroista. Parhaiten tienaava 3 % suomalaisista maksoi jopa 25 % tuloveroista. Parhaiten tienaava 17,5 prosenttia maksoi lähes 60 % tuloveroista.

– Julkisia menoja täytyy vähentää. Taloutta täytyy uudistaa siten, että yritykset pärjäävät maailman kovassa kilpailussa ja työnteko on aina joutenoloa kannattavampaa.

– Terve talous on hyvinvoinnin perusta, Valkonen toteaa.

Näin suomalaiset pärjäävät asuntolainojensa kanssa

Suomalaiset asuntovelalliset pärjäävät hyvin asuntolainansa kanssa, käy ilmi Danske Bankin teettämästä Asuntolainapulssi-tutkimuksesta.

Syyskuussa 11 prosenttia tutkimukseen vastanneista oli hakenut asuntolainaansa lyhennysvapaata viimeisen kolmen kuukauden aikana. Tämän vuoden helmikuussa ja viime vuoden marraskuussa vastaava luku oli 13 prosenttia.

Koronakevään 2020 toukokuussa joka viides oli hakenut lainaansa lyhennysvapaata viimeisen kolmen kuukauden aikana.

– Korkeasta inflaatiosta ja nopeasta korkojen noususta huolimatta lainamuutosten määrä on ollut hyvin tasainen viimeiset kolme vuotta. Suomalaiset asuntovelalliset pärjäävät lainansa kanssa hyvin, vaikka kulutusta onkin pitänyt sopeuttaa, sanoo Danske Bankin henkilöasiakkaiden lainoista vastaava johtaja Sari Takala.

Joka viides lyhennysvapaata hakeneista (24 %) kertoi hakeneensa sitä korkojen nousun takia. Energian hinnan nousun nimeää syyksi joka viides (21 %) vastaaja. Suosituin vastausvaihtoehto oli muut syyt (39 %), eli esimerkiksi elämäntilanteiden muutokset.

– Ihmiset ovat viimeisen vuoden aikana perehtyneet omien asuntolainojensa ominaisuuksiin ja ennakoineet kuukausierän nousua, joten emme odota lainamuutostarpeiden merkittävästi nousevan nykyisestä. Lyhennysvapaata osataan hyödyntää hyvin myös erilaisissa elämänmuutoksissa, kuten vaikka perheenlisäyksen tai opintovapaan yhteydessä, sanoo Takala.

18–29-vuotiaat ovat hakeneet lyhennysvapaita muita vastaajia useammin. Tässä ikäryhmässä joka kolmas (35 %) kertoi hakeneensa lyhennysvapaata viimeisen kolmen kuukauden aikana. Myös laina-ajan pidentäminen kiinnosti nuorten asuntovelallisten keskuudessa enemmän.

Jos taloudessa on tiukkaa, kannustaa Takala käymään läpi tulot ja menot. Asuntolainan lisäksi kannattaa tarkistaa, sopiiko muiden lainojen maksuaikataulu omaan taloudelliseen tilanteeseen.

Kyselytutkimuksen toteutti YouGov Finland Danske Bankin toimeksiannosta. Tutkimukseen vastasi 849 täysi-ikäistä suomalaista, joilla on asuntolainaa. Tiedot kerättiin sähköpostikyselynä 14.9.–18.9.2023 välisenä aikana YouGovin kuluttajapaneelissa. Tutkimuksen virhemarginaali on noin 3 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Aki Kangasharju: Velkapommia voisi purkaa keinolla, jota on käytetty hämmästyttävän vähän

Talouspolitiikan kyky tuottaa suomalaisille vakautta ja vaurautta on vakavasti uhattuna, väittää Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etlan toimitusjohtaja Aki Kangasharju tänään ilmestyvässä uutuuskirjassaan.

Kangasharjun mukaan olemme rakentaneet kriisejä sietävän yhteiskunnan, mutta sen ylläpito on käynyt liian kalliiksi. Velka on saatava haltuun ja talous kasvuun, sekä väestön ikääntymisen, ilmastonmuutoksen että muiden uhkien vuoksi, muuten vaihtoehtona on ”sammuttaa valot”.

– Uhkiin vastaaminen edellyttää toimintakykyistä julkista sektoria jatkossakin, ja tältä osin Suomen politiikka on ollut epäonnistunutta. Hyvinvointiyhteiskuntamme palvelut ovat selvästi jäämässä kelkasta. Tällä menolla hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuuteen eivät usko muut kuin äärivasemmistolaiset valtiouskovaiset, hän sanoo tiedotteessa.

Teoksessaan Talouden ilmestyskirja – Velka, inflaatio, nollakasvu ja politiikan umpikuja (Docendo 2023) Kangasharju toteaa, että Suomen julkinen talous on velkaantunut joka vuosi vuodesta 2009 alkaen.

Hän muistuttaa, että kun lainakorko on nyt korkeampi, korot syrjäyttävät muita menoja, nostavat veroastetta, suurentavat velkataakkaa tuleville sukupolville, tekevät suhdanteiden tasauksesta kalliimpaa ja syrjäyttävät yksityisiä investointeja.

1990-luvun laman hellitettyä Suomen sopeutuslinja oli selkeä vuoteen 2019 saakka. Velka pieneni talouskasvun siivittämänä aina finanssikriisiin 2008 saakka. Sen jälkeenkin taloutta sopeutettiin ja menetettyä kilpailukykyä parannettiin, merkittävänä motiivina oli kestävyysvaje.

Vuonna 2019 politiikka kuitenkin muuttui dramaattisesti ja kestävyysvaje haluttiin unohtaa. Kangasharju myöntää, että elvyttävä kriisipolitiikka oli paikallaan pandemian kriisivuonna 2020, mutta se, että elvytystä jatkettiin, vaikka talous jo avautui ja työllisyys saavutti huippulukemat – sitä hän ei ymmärrä vähääkään.

– ”Rahaa on” -muutos näkyi selvästi Rinteen-Marinin hallitusohjelmassa. Alijäämän ja kestävyysvajeen aikana kaikkia menolisäyksiä olisi kuitenkin pitänyt pohtia suhteessa siihen, kuinka vakavaa akuuttia ongelmaa menolisäys korjaa. Olisi pitänyt muistaa, että kaikki tämän päivän menolisäykset pahentavat lastemme velkataakkaa tulevaisuudessa.

Kaikkiaan hallituksen aktiiviset toimet lisäsivät velkaantumista yli 30 miljardilla eurolla, josta korona- ja turvallisuuspolitiikka kattoivat vain noin 20 miljardia, laskee Kangasharju.

– Myös valtion budjettikehystä nostettiin kesken hallituskauden, vaikka pandemiasta johtuvia menoja siirrettiin samalla kehysten ulkopuolelle ja samaan aikaan menoja lisättiin myös EU:n elpymispaketilla. Näin löperö toiminta vaaransi koko kehysjärjestelmän ja siitä saattoi tulla ennakkotapaus tulevillekin hallituksille. Tehtyä politiikkaa ei voi mitenkään pitää vastuullisena.

Euroopan komissio moittikin Suomen finanssipolitiikkaa jo ennen pandemiaa. Pysyvät menot olivat kasvamassa liian suuriksi suhteessa tuloihin, joten rakenteellisen alijäämän raja oli ylittymässä ja hallitusta kehotettiin korjaaviin toimiin.

Korona kuitenkin tässä mielessä pelasti Suomen – ja muutkin – EMU:n sääntöjen mukaiselta menettelyltä, koska kaikkia ei voitu vetää tuomiolle sääntöjen rikkomisesta yhtä aikaa, Kangasharju kirjoittaa.

Kangasharju esittää kirjassaan lukuisia käytännön toimia, jotka nopeuttaisivat talouskasvua ja auttaisivat velkapommin purkamisessa.

Reseptiin kuuluu muun muassa julkisten menojen kasvun hillitseminen tehtäviä vähentämällä ja palvelujen tuotantoa tehostamalla. Sen lisäksi olisi karsittava tulonsiirtoja, jotka synnyttävät kannustinloukkuja työn tekemiselle.

Verotukseen kannattaisi tehdä kohdennetut alennukset työnteon ja yrittämisen kannustamiseksi, ja koulutusta pitää lisätä ja valmistumista nopeuttaa. Helsingin Sanomien haastattelussa Kangasharju sanoo, että marginaaliverotusta pitäisi keventää vaikka se johtaisi tuloerojen kasvuun.

– Suomessa on liki maailman pienemmät tuloerot. On totta, että marginaaliverotuksen keventäminen lisäisi hieman tuloeroja, mutta toisaalta sillä turvattaisiin talouskasvu ja työllisyys. Jos tuloeroja mittavassa Gini-kertoimessa tapahtuu ihan pieni muutos, otsikot huutavat heti, että tuloerot kasvavat, Kangasharju kommentoi HS:lle.

Olennaista olisi myös lisätä tutkimus- ja kehittämistoimintaa markkinoille tähtäävät innovaatiot mielessä. Myös maahanmuutto on syytä saada pysyvästi korkeammalle tasolle.

Kangasharju lisää konkreettiseen toimenpidelistaansa vielä yhden keinon.

– Yksi keino olisi vielä, johon Suomessa on turvauduttu hämmästyttävän vähän. Omaisuutta voisi myydä vallan hyvin, koska valtion läsnäolo Suomen taloudessa on kovin laaja, helposti myytävistä pörssiosakkeista lähtien.

Valtionhallinnon velka yli 170 miljardia euroa

Tilastokeskuksen mukaan julkisyhteisöjen EDP-velka eli nimellishintainen sulautettu bruttovelka oli vuoden toisen neljänneksen lopussa 206,0 miljardia euroa ja kasvoi neljänneksen aikana 6,0 miljardia euroa.

Suhteessa bruttokansantuotteeseen julkisyhteisöjen velka oli 74,6 prosenttia. Vuoden takaiseen ajankohtaan verrattuna julkisyhteisöjen velka on kasvanut 17,0 miljardia euroa.

Valtionhallinnon velka kasvoi toisen neljänneksen aikana 5,9 miljardia euroa ja oli neljänneksen lopussa 170,6 miljardia euroa.

Pitkäaikaisten joukkovelkakirjalainojen kanta kasvoi 2,6 miljardia euroa ja lyhytaikaisten maturiteetiltaan alle vuoden mittaisten velkainstrumenttien kanta kasvoi 3,0 miljardia euroa. Lyhytaikaisten lainojen kanta pieneni 0,1 miljardia ja pitkäaikaisten lainojen kanta kasvoi 0,3 miljardia euroa.

Paikallishallintosektorin velka kasvoi vuoden toisella neljänneksellä 1,2 miljardia euroa 35,0 miljardiin euroon.

Sosiaaliturvarahastojen velka pieneni 0,8 miljardia euroa lähinnä lyhytaikaisten lainojen ja pitkäaikaisten velkapaperien vähentymisen myötä ja oli toisen neljänneksen lopussa 2,7 miljardia euroa.

Pysäyttävä kuva velkaantumisesta: Suomi helottaa punaisena

Pääministeri Petteri Orpon (kok.) johtama talousneuvosto on kokoontunut ensimmäisen kerran.

Neuvoston jäsen, keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi on jakanut viestipalvelu X:ssä kokouksessa näytetyn kuvan.

– Hyvää keskustelua Suomen taloudesta ja ratkaisuista sen parantamiseksi. Ehkä pysäyttävin oli tämä Martti Hetemäen esittämä kuva IMF:n arviosta valtioiden julkisesta velkaantumisesta viiden vuoden päästä, Romakkaniemi kirjoittaa.

IMF on ennustanut Suomen julkisyhteisöjen velkasuhteen nousevan 82 prosenttiin vuonna 2028. Ruotsissa luku on 30, Norjassa 37 ja Tanskassa 32 ja Islannissa 44 prosenttia.

Muihin Pohjoismaihin verrattuna Suomi helottaa velkakartalla punaisena.

– Mikä maa Pohjois-Euroopassa ei kuulu joukkoon? Jos tämä ei herätä ymmärtämään miksi tarvitaan suunnanmuutos velkaantumisessa, niin ei mikään, Romakkaniemi kirjoittaa.

 

Ekonomisti KL:lle: Tästä pitäisi olla enemmän huolissaan

Petteri Orpon (kok.) hallituksen kaavailemat leikkaukset ovat osumassa suhdannepoliittisesti melko hyvään aikaan, arvioi Pellervon taloustutkimuksen toimitusjohtaja Markus Lahtinen Kauppalehdessä.

Se ei hänen mukaansa johdu hallituksen ajoituskyvystä vaan valmisteluviiveestä, joka ”tulee hallituksen avuksi”.

Lahtisen mukaan hallituksen oli tarkoitus ajoittaa useita leikkauksia ensi vuoden alkuun, mutta voimaantulo näyttää venyvän ainakin ensi syksyyn ja luultavasti pidemmälle. Monet ovat varoittaneet sosiaaliturvaleikkausten kasautumisesta pienituloisille.

Lahtinen huomauttaa, että Orpo on luvannut, että esityksiä voidaan muuttaa, jos ilmenee kohtuuttomia tilanteita.

– Ennustaisin, että niitä tulee, joten voimaantulo todennäköisesti edelleen lykkääntyy, mikä on suhdannepoliittisesti ja vaikuttavuuden kannalta ihan hyväkin asia” Lahtinen sanoo KL:lle.

KL:n haastattelemat Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist ja Akavan pääekonomisti Pasi Sorjonen huomauttavat, että siihen menee kuitenkin vielä aikaa ennen kuin leikkaukset alkavat näkyä käytännössä.

Ekonomistit ottavat puheeksi myös valtion taloustilanteen. Osa talousasiantuntijoista on havainnut suomalaisessa velkapuheessa liioittelun makua.

– Tämä pitkän aikavälin näköala, jossa velkasuhde jatkaa kasvuaan, eli velka kasvaa suhteessa tuloihin, se on täysin kestämätön ja tästä on syytä olla huolissaan, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.

Jo Orpon hallituksen ensimmäisestä budjetista on Appelqvistin mukaan nähtävissä, että kurssin muuttaminen on vaikeaa.

– Jossain mielessä tästä minun mielestäni pitää olla jopa enemmän huolissaan kuin mitä nyt ollaan.

Talous on alijäämäinen vielä 2027

Suurin yksittäinen tekijä vuoden 2027 alijäämän taustalla ovat kasvavat korkomenot.

Asian nostaa viestipalvelu X:ssä esiin Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) johtaja Sami Pakarinen.

– Nyt sitä jatkuvan velkaantumisen hintalappua ryhdytään maksamaan, Pakarinen kommentoi.

– Ei tietenkään pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä, hän jatkaa.

Julkaisunsa yhteyteen hän on jakanut valtiovarainministeriön graafin eräiden tekijöiden vaikutuksesta budjetin alijäämäisyyteen vuonna 2027. Graafi on peräisin hallituksen tiistaina julkaisemasta budjettiesityksestä ensi vuodelle ja kehyksiksi vuosille 2024-2027.

Pakarinen on kiinnittänyt huomiota valtion kasvaviin korkokuluihin aiemminkin.

– Holtittoman velkaantumisen vaaroista varoiteltiin. Nyt kaikki näkevät miksi.

Kasvavien korkomenojen lisäksi budjetin alijäämää lisääviä tekijöitä ovat esimerkiksi HX-hankkeen menot vuonna 2027, liikenteen ja valmisteverotulojen alenema 2022-2027, hyvinvointialueiden palveluiden kysynnän kasvu 2023-20127 ja edellisellä vaalikaudella päätetyt lisäpanostukset turvallisuuteen ja Ukrainan tukeen (mukaan lukien vastaanottomenot) vuonna 2027.

Rahaministeri väläyttää HS:ssa lisäleikkauksia ja veronkiristyksiä

Valtiovarainministeri Riikka Purra (ps.) sanoo Helsingin Sanomissa, että hallituksen on ”hyvin todennäköisesti” sovittava lisää leikkauksia ja veronkiristyksiä, jotta hallitusohjelman tavoite velanoton vähentämisestä voidaan saavuttaa.

Hän haluaa aloittaa ministeriössä valmistelutyön uusien säästökohteiden etsimiseksi. Syynä ovat aiempaakin synkemmät ennusteet velkaantumisvauhdista.

Purra painottaa, ettei hallituksessa ole vielä sovittu lisäsäästöjen tarpeesta.

– Lähden siitä, että näin pitää toimia. Sopiva paikka näiden päätösten osalta on ensi kevään kehysriihi.

Valtiovarainministeriön elokuussa julkistaman pohjaehdotuksen mukaan valtio ottaa velkaa ensi vuonna yli kymmenen miljardia euroa. Purran mukaan lopullisessa budjettiehdotuksessa velkaa otetaan vieläkin enemmän.

Valtiovarainministeriön uudessa ennusteessa verotulot vähenevät heikentyvän talouskehityksen vuoksi. Samaan aikaan sosiaali- ja terveyspalveluista vastaavien hyvinvointialueiden rahantarve kasvaa odotettuakin enemmän.

Siksi lisäsäästöjä Purran mielestä tarvitaan. Hallitusohjelmassa sanotaan, että hallitus ”reagoi korvaavilla toimenpiteillä”, jos säästötavoitteet uhkaavat jäädä toteutumatta.

Purran tavoitteena on, että hallitus tekee budjettiriihessä kirjauksen uusien säästötoimien valmistelusta. Hän myöntää HS:ssa, että lisäsäästöjen etsimisestä tulee vaikeaa.

– Mutta mikäli hallitus haluaa pitää kiinni ohjelmansa alijäämätavoitteista ja kehysmenojen laskemisen tavoitteista, on hyvin todennäköistä, että tähän pitää mennä. Itse pidän sitä hyvin tärkeänä.

Omia säästölistojaan Purra ei vielä pöytään lyö. Hän kuitenkin toteaa, että myös ”veroratkaisuja” ja ”muunlaisia tulonsiirtoja” kuin työttömien tukia pitää tarkastella.

– Jos jonkin esimerkin henkilökohtaisista näkemyksistäni heitän, niin hyvätuloisten perheiden lapsilisiin puuttuminen, hän toteaa HS:lle.

Valtionvelan korkomenot nousevat ensi vuonna 3,2 miljardiin euroon

Valtionvelan korkomenot nousevat 3,2 miljardiin euroon vuonna 2024. Tänä vuonna korkomenot ovat 2,6 miljardia euroa.

Vielä vuonna 2022 valtionvelan korkomenot olivat 0,8 miljardia euroa.

Luvut ilmenevät valtiovarainministeriön (VM) laskelmista.

– Vain parissa vuodessa korkomenot nelinkertaistuvat, Elinkeinoelämän keskusliiton johtaja Sami Pakarinen toteaa X:ssä.

– Julkisessa taloudessa kannattaisi olla liikkumatilaa, Pakarinen jatkaa.

Kotitalouksien korkomenot ovat korkeimmillaan vuosiin

Kotitalouksien korkomenot suhteessa tuloihin ovat korkeimmillaan sitten vuosituhannen alun finanssikriisin vuosien, Suomen pankki kertoo.

Asuntolainojen ja kulutusluottojen koronnousujen lisäksi korkomenojen kasvua selittää kotitalouksien velkataakka, joka on ehtinyt paisua pitkään. Vuoden 2022 lopulla suomalaisilla kotitalouksilla oli velkoja noin 1,3 kertaa vuositulojensa verran.

Vielä 20 vuotta sitten velkaa suhteessa tuloihin oli runsaat puolet nykytasosta. Kotitalouksien omissa nimissä olevien lainojen lisäksi osuus sisältää taloyhtiöiden lainoja, joita kotitalouksilla on viidenneksen verran suhteessa vuosituloihin.

Finanssikriisin aikana korkojen nousu jäi lyhytkestoiseksi. Nyt näköpiirissä ei Suomen pankin mukaan kuitenkaan siinnä nollakorkojen maailma, vaan rahoitusmarkkinat odottavat korkotason jäävän lähivuosinakin totuttua korkeammaksi. Korkomenojen lisäksi myös muut elinkustannukset ovat kasvaneet rajusti. Samalla asuntojen hintojen lasku nakertaa asuntovelallisten varallisuutta.

Korkojen nousun myötä myös kotitalouksien säästövaroistaan saamat korkotulot kasvavat, ainakin siltä osin kuin ne on talletettu käyttötilien sijaan esimerkiksi määräaikaistileille. Kotitalouksien nettokorkomenoilla tarkoitetaan niiden maksamien lainakorkojen ja niiden talletuksistaan saamien korkotulojen erotusta.

Vuonna 2022 kotitalouksien nettokorkomenot olivat noin kaksi prosenttia suhteessa kotitalouksien tuloihin. Suomen pankin mukaan osuus kasvanee vielä kuluvana vuonna, mutta pysyy silti kohtuullisena verrattuna 1990-luvun laman tilanteeseen. Tuolloin kotitalouksien nettokorkomenot olivat lähes neljä prosenttia kotitalouksien tuloista.

Suomen pankki muistuttaa, että makrotalouden luvut eivät kuitenkaan yksin kerro kaikkea kotitalouksien riskeistä. Riskit riippuvat viime kädessä siitä, miten velat, varat ja tulot ovat jakautuneet kotitalouksien kesken.

Suurimmat velat painottuvat maksukykyisimpiin kotitalouksiin

Vuonna 2021 asuntovelkaa oli vajaalla kolmasosalla kotitalouksista, ja ylipäätään jotain velkaa oli runsaalla puolella kotitalouksista. Lähes puolet kotitalouksista oli kuitenkin kokonaan velattomia. Kotitalouksien vastuulla on tosin myös taloyhtiölainoja, joista koituvia rahoitusvastikkeita maksanevat myös velattomat kotitaloudet

Suomen pankin mukaan kotitalouksien velkaantumiseen liittyviä riskejä pienentää se, että suurimmat velat – sekä euromääräisesti että suhteessa kotitalouksien tuloihin – painottuvat maksukykyisimpiin kotitalouksiin. Hyvätuloisimpaan tulokymmenykseen kuuluvien vastuulla on runsas neljännes kotitalouksien veloista. Samat kotitaloudet saavat vastaavasti lähes neljänneksen kaikista kotitalouksien käytettävissä olevista rahatuloista.

Vastaavasti kolmen pienituloisimman kymmenyksen vastuulle jää alle kymmenesosa veloista. Pienituloisten velkataakkaa pienentää varsinkin vuokralla asumisen yleisyys omistusasumiseen verrattuna. Kotitalouksien pienituloisimmassa kolmanneksessa asuntonsa omistaa selvästi alle puolet kotitalouksista, kun kaikista kotitalouksista omistusasujia on noin kaksi kolmasosaa.

Talletukset ja sijoitukset antavat kotitalouksille puskureita kasvaneista korkomenoista selviämiseen. Kotitalouksien säästöt kasvoivat pandemiavuosien aikana, kun kulutushalut ja -mahdollisuudet vähenivät ja kuluttajat varautuivat epävarmoihin aikoihin.

Varallisuus keskittyy tulojakin enemmän hyvätuloisille kotitalouksille. Tällöin kotitalouksilla, joilla on paljon velkaa, on tyypillisesti myös paljon varallisuutta, usein muutakin kuin lainojen vakuutena oleva asunto. Vuonna 2019 yli puolet kotitalouksien talletuksista ja muusta rahoitusvarallisuudesta oli hyvätuloisimman kymmenyksen hallussa. Pienituloisimman kymmenyksen osuus varallisuudesta jäi runsaaseen kahteen prosenttiin.

Vaikka korkomenojen nopea kasvu kohdistuu voimakkaimmin keski- ja hyvätuloisiin, raskaasti velkaantuneita löytyy myös pienituloisista. Jos kotitalouden tulot ovat pienet, se velkaantuu helpommin jo pelkästään kulutusluottoja ottamalla. Suomen pankki huomauttaa, että pienituloisilla ei ole taloudessaan juuri liikkumavaraa, joten korkojen nousu voi tietää heille suuria vaikeuksia välttämättömistä menoista selviämiseen.

Kuluttajatutkimuskeskus on arvioinut kotitalouksille niin sanottuja kohtuullisen kulutuksen viitebudjetteja. Viitebudjetti kertoo, kuinka suuret kuukausitulot eri kokoiset ja -tyyppiset kotitaloudet tarvitsevat yltääkseen kohtuulliseen elämään. Kotitalouksien pienituloisimmassa kymmenyksessä tähän kulutustasoon yllettiin jo ennen korkojen nousua vain vaivoin.

Kotitalouksien kyky sopeutua korkojen nousuun on kuitenkin kaiken kaikkiaan melko hyvä. Merkittävin velkataakka on sellaisten kotitalouksien harteilla, joilla on hyvät edellytykset selvitä veloista.

”Karmea ennustus” – Tältä velka-Suomi voi pian näyttää

Suomen julkisyhteisöjen velkasuhteen odotetaan nousevan 82 prosenttiin vuonna 2028. Tilanne poikkeaa muusta Euroopasta, sillä koko EU-alueen yhteisen velkasuhteen odotetaan painuvan 80 prosenttiin. Asia ilmenee kansainvälisen valuuttarahasto IMF:n ennusteesta.

– Karmea ennustus. Jos joku vielä yrittää sanoa, että nyt ei ole aika sopeuttaa menoja oikein urakalla, niin ihme on. Suomi tippui viime hallituskaudella muiden pohjoismaiden kelkasta ja tämä on tulevaisuuskuva, jos nyt ei viimein toimita. Onneksi toimimme, kokoomuksen kansanedustaja Sinuhe Wallinheimo kommentoi ennustetta sosiaalisen median X-palvelussa.

Suomen ennustettu velkasuhde eroaa selvästi muista Pohjoismaista. Se on yli kaksinkertainen verrattuna Ruotsille ja Tanskalle ennustettuihin alle 30 prosentin velkasuhteisiin.

Petteri Orpon (kok.) hallitus on ottanut tavoitteekseen julkisen talouden sopeuttamisen ja velkaantumisen pysäyttämisen. Taustalla on valtiovarainministeriön 6+3 miljardin euron sopeutustarve, jonka mukaan julkista taloutta tulisi sopeuttaa tämän hallituskauden aikana kuudella miljardilla ja ensi kaudella kolmella miljardilla eurolla.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Verkkouutisissa mainostamalla tavoitat

100 000 suomalaista päivässä

Meiltä on pyydetty tehokasta, pienille budjeteille sopivaa mainosratkaisua. Niinpä teimme sellaisen, katselet sitä parhaillaan. Tarvitset vain hyvän idean, kuvan, otsikon ja 280 euroa.

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)