Verkkouutiset

Sote

MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

”Keskustan on vaikea hyväksyä yhtä tosiasiaa”

Kokoomuksen kansanedustaja sekä sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen Ville Väyrynen on yllättänyt keskustan kansanedustaja Petri Honkosen väitteestä, että hallitus olisi leikkaamassa sotesta 1,4 miljardia euroa.

Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen julkaisi eilen tiistaina tiedotteen, jonka mukaan hallituksen 1,4 miljardin ”sotesäästöt” vastaavat 25 000 hoitajan palkkarahoja. Siviiliammattinaan kirurgina toimiva Väyrynen ei kuitenkaan Honkosen puhetta niele.

– Keskusta turvautui tähän 1,4 miljardin retoriikkaan koko syyskauden, vaikka heille kyllä toistuvasti muistutettiin hallituksen päinvastoin lisäävän soten rahoitusta yli miljardi euroa vuodessa. Kun budjettikirja sitten julkistettiin syksyllä, eikä siinä vasemmisto-opposition väittämiä miljardisäästöjä näkynyt, hiljeni keskusta hetkeksi. Nyt väite tuntuu kuitenkin palanneen elävien kirjoihin. Eikö tämä jo syksyllä tullut selväksi?, Väyrynen sanoo tiedotteessa.

Sote-menot kasvavat tällä hetkellä reipasta vauhtia, erityisesti väestön ikääntymisen vuoksi. Samalla työikäisiä on alati vähemmän. Tämän perusteella hallitus on sopinut ohjelmassaan pyrkivänsä eri toimin hidastaan sote-kustannusten kasvua, mm. vähentämällä alueiden sääntelyä sekä kannustamalla uusien toimintatapojen käyttöönottoon.

Rahoitusta ei kuitenkaan vähennetä alueilta ennakkoon, vaan vasta sitten, mikäli toimet todella purevat. Uusien toimintatapojen käyttöönotto oli myös Sanna Marinin (sd.) hallituksen tavoite, muistuttaa Väyrynen.

– Keskustalle tuntuu olevan hyvin vaikea hyväksyä sitä, että nykyhallitus ja etenkin hyvinvointialueet pyrkivät toteuttamaan keskustan sote-uudistuksen perimmäistä ideaa. Väestö ikääntyy ja palveluntarve kasvaa. Kulukehitys on saatava taittumaan ja järjestelmä toimimaan entistä suuremmilla hartioilla mahdollisimman vaikuttavasti.  Eihän uudistusta tehty siksi, että mikään ei muuttuisi? Alueilla nyt tapahtuva työ on suoraa seurausta Marinin hallituksen sote-paketista – tätä varten keskusta oli koko uudistusta luomassa, Väyrynen sanoo.

Hyvinvointialueiden tulee kattaa alijäämänsä vuoden 2026 loppuun mennessä. Jos näin ei toimita, alueet voi joutua arviointimenettelyyn, jossa riskinä on alueen yhdistäminen toiseen alueeseen. Väyrysen mukaan alijäämän kattamisvelvoitteen pidentäminen ei ratkaise ongelmaa, vaan ainoastaan johtaisi välttämättömien ratkaisujen viivästymiseen tulevien aluevaalien yli.

– Kun katsotaan alueiden tämänhetkisiä talous- ja palvelusuunnitelmia, on mukana myös monia onnistujia. Useilla alueilla sovitut ja suunnitellut uudistukset alkavat purra tämän vuoden aikana, mikä tervehdyttää alueiden taloutta sekä parantaa palveluiden toimivuutta pitkässä juoksussa. Tässä pitää olla katse tulevien aluevaalien sijaan vuosikymmenen päässä. Urakka on iso, mutta aivan välttämätön, jotta suomalaisten tärkeät palvelut voidaan turvata. Alueilla on tässä valta ja vastuu, päättää Väyrynen.

”Pian miljardi euroa maksaneesta Apotista on aika luopua nyt”

Apotti-potilastietojärjestelmän kokonaishinta hipoo jo miljardia euroa. Emeritusprofessori Jorma Paavonen kirjoittaa mielipiteessään Helsingin Sanomissa, että nyt pitäisi tehdä päätös luopua Apotista, sillä kymmeneksi vuodeksi tehty sopimus on päättymässä 2026.

Apotin käyttäjätyytyväisyyskyselyjen tulokset ovat olleet musertavia, Paavonen muistuttaa.

– Apotti on myötävaikuttanut HUS-sairaaloiden ja kunnallisen terveydenhuollon kaaokseen, vaikeuttanut potilastyötä, tehnyt huippukliinikoista tietokoneen hoitajia, heikentänyt terveydenhuollon suoritteita, johtanut huippuammattilaisten irtisanoutumisiin, nostanut lääkärikunnassa vastustusta ja aiheuttanut kanteluita potilasturvallisuuden vaarantumisesta sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastoon Valviraan, Paavonen luettelee.

Myös HUSin osastonylilääkäri Jyrki Kankare vaati aiemmin HS:ssä, että Apotista pitää luopua ja ryhtyä valmistelemaan Uudenmaan sote-alueiden kanssa yhteistä potilastietojärjestelmää.

Hän kertoi allekirjoittavansa kolmen vuoden käyttäjäkokemuksella kaikki moitteet, mitä järjestelmästä on esitetty.

HUS tiedotti tammikuussa selvittävänsä ”potilastietojärjestelmään liittyviä tulevaisuuden tarpeita, etenemisvaihtoehtoja sekä nykyisten ratkaisujen kehittämismahdollisuuksia”.

– Saamme kuulla perusteluja, että Apotista ei voi luopua, koska siitä on maksettu niin paljon, päivittelee Kankare mielipidekirjoituksessaan.

Hän kyseenalaistaa, miksi rahan haaskaamista pitäisi edelleen jatkaa, kun kymmenen vuoden kehittämisen jälkeen ongelmat tietojärjestelmän kanssa jatkuvat. Samaa sanoo Jorma Paavonen, jonka mukaan ”oppirahat konsulteille ja amerikkalaiselle Epicille on maksettu” ja nyt on aika siirtyä eteenpäin.

Kankare toteaa, että Apotin aiheuttamalle työtehon alenemiselle ja henkilöstön pakenemiselle ei edes ole laskettu hintaa.

– Vertailun vuoksi, esimerkiksi kotimaisen Esko-ohjelmiston hankinta- ja ylläpitokustannukset ovat enintään kymmenesosa Apotin hinnasta.

USU: Suurin osa hyvinvointialueista joutuu etsimään uusia säästöjä

Jopa kaksi kolmasosaa hyvinvointialueista ei pysty tähän mennessä ilmoittamillaan säästötoimilla kattamaan alijäämiään tavoiteajassa, kertoo Uutissuomalainen.

Valtiovarainministeriön osastopäällikkö Ville-Veikko Ahonen arvioi, että tiedossa olevat säästötoimet riittävät alijäämän kattamiseen ehkä noin kolmanneksella hyvinvointialueista.

Lain mukaan alueiden on katettava tämän ja viime vuoden alijäämät vuoteen 2026 mennessä. Hyvinvointialueet tekivät viime vuonna yhteensä 1,35 miljardia euroa alijäämää.

Tänä vuonna yhteenlaskettu alijäämä on talousarvioiden perusteella noin 0,9 miljardia euroa.

– Meillä on alueita, jotka tekivät viime vuonna alijäämää ja tekevät tänä vuonna ison alijäämän. Osalla toimenpiteetkin ovat vielä hakusessa. Näillä alueilla aikataulu teettää vaikeuksia, Ahonen sanoo.

Jos alue ei saa alijäämää määräaikaan mennessä katettua, valtiovarainministeriö voi käynnistää arviointimenettelyn. Sen seurauksena hyvinvointialue voidaan lakkauttaa tai liittää toiseen hyvinvointialueeseen. Hyvinvointialueet ovat toivoneet lisäaikaa alijäämien kattamiseksi.

Viime viikkojen aikana useat hyvinvointialueet ovat julkaisseet palveluverkko- ja säästösuunnitelmia, joissa on esitetty muun muassa terveysasemien ja vuodeosastojen karsimista.

– Pääviestimme on ollut, että viimeistenkin alueiden pitäisi tehdä käytännön suunnitelmat tarvittavien säästöjen saavuttamiseksi, tai muuten on auttamattoman myöhäistä puhua alijäämien kattamisesta, Ville-Veikko Ahonen sanoo.

Konkreettinen suunnitelma puuttuu vielä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelta, jossa hyväksyttiin joulukuussa periaatetason linjaus tuottavuuden edistämisestä ja kustannusten kasvun hillitsemisestä.

Ahosen mukaan tilanne on paras alueilla, jotka lähtivät hyvissä ajoin suunnittelemaan toiminnan muutosta.

– Toiminnan muutos ei tarkoita vain säästämistä vaan sitä, että alueet ovat lähteneet miettimään esimerkiksi palvelurakenteen muutoksia ja niihin liittyviä digipalveluita ja etäpalveluita sekä liikkuvia palveluita, osastopäällikkö toteaa.

”Vasemmisto tulee syyttämään tästä oikeistohallitusta” – Kansanedustajan ennuste piti täysin paikkansa

Hyvinvointialueet ovat päätymässä viime vuodelta 1,35 miljardia euroa alijäämäiseen tulokseen. Ylen mukaan joka toisella hyvinvointialueella talous näyttää huonommalta kuin mihin oli varauduttu.

Kansanedustaja Tere Sammallahden (kok.) mukaan oli ennakoitavissa, että soteongelmista tullaan syyttämään uutta hallitusta.

– Viime hallituskaudella ennustin: [Sanna] Marinin hallituksen sote-uudistuksen menolisäykset kaatuvat seuraavan hallituksen syliin.

– HV-uudistuksen kätilöinyt vasemmisto tulee oppositiosta syyttämään luomistaan ongelmista uutta oikeistohallitusta, Sammallahti kirjoittaa X-päivityksessään.

Sammallahti on jakanut tueksi arkistosta kaivamansa videon, jolla sanoo, että ”kaikki ne ongelmat, jotka soteuudistuksella on luotu, käytännössä kaatuvat vasta seuraavan hallituksen syliin”. Videota on ryyditetty nykyisen hallituskauden aikaisilla lehtiotsikoilla.

– Silloin ihan takuuvarmasti vasemmisto-oppositiosta tullaan kuulemaan hirveä huuto ”kylmäävästä leikkauspolitiikasta”, Sammallahti ennusti videolla.

HS: Ministeri tyrmää ajatuksen maakuntaverosta

Kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikosen (kok.) mukaan hyvinvointialueille ei ole luvassa lisärahoitusta. Hän kertoo asiasta Helsingin Sanomissa.

Tämä tarkoittaa sitä, että alueiden on tultava toimeen sillä rahoituksella, jonka valtio niille nyt ohjaa, eikä hallitus aio antaa niille lisäaikaa taloutensa alijäämäisyyden kääntämiseen.

Ikonen tyrmää myös toiveet mallista, jossa hyvinvointialueille myönnettäisiin verotusoikeus. Veron pääongelmana on hänen mukaansa se, että alueiden erilainen tilanne johtaisi verotuksen tason ja vastaavasti palveluiden tason voimakkaaseen eriytymiseen eri puolilla Suomea.

Ikosen mukaan myös kokonaisveroaste todennäköisesti nousisi.

Anna-Kaisa Ikonen HS:lle: Hyvinvointialueiden alijäämiä ei voi lykätä

Kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikonen (kok.) katsoo, että hyvinvointialueiden on pysyttävä niille myönnetyssä rahoituksessa. Ikonen kommentoi asiaa Helsingin Sanomille.

Ikonen vakuuttaa myös, ettei maakuntaveroa tulla ottamaan käyttöön. Ikosen kanta perustuu hallitusohjelman kirjauksiin. Edellisen kauden maakuntaverokomiteassa istunut Ikonen katsoo, että vero asettaisi Suomen alueita “voimakkaasti” eriarvoiseen asemaan verotuksen ja palveluiden muodossa. Maakunnat saavat nykyisin rahoituksensa suoraan valtiolta.

Oppositio on toivonut hyvinvointialueiden alijäämien kuromista lisärahoituksella tai verotuksen kasvattamisella. Ikosen mukaan alijäämän siirtäminen hamaan tulevaisuuteen vaikeuttaa niiden kuromista umpeen jatkossa. Hallitus vaatii nyt hyvinvointialueiden anomien lainojen takaukseksi sitoutumista talouden tasapainotusohjelmaan. 

Hallitus on tehnyt suoria julkisia panostuksia muun muassa yksityisen hoidon Kela-korvauksiin. Korvauksilla pyritään julkisten hoitojonojen purkamiseen. Suuruusluokaltaan hoitojonojen purkamiseen Kelan kautta on kohdennettu noin puoli miljardia euroa.

Ikonen kertoo HS:lle, että hyvinvointivaltioiden on nyt järjestettävä palvelunsa kestävälle ja toimivalle pohjalle.

– Nyt nähdään, että rahat ja henkilöstö eivät riitä entisellä tavalla organisoituun palveluun, joten tämä on se hetki, jolloin pystytään tekemään isoja harppauksia. Ei se vanha malli ollut mitenkään täydellinen, hän kommentoi lehdelle.

Ikonen painottaa hyvinvointivaltioiden roolia järjestää palvelut ja rahoituksen kestävyys itsenäisesti. Hallituksen tehtävänä on Ikosen mukaan huolehtia siitä, että hyvinvointialueet kykenevät suorittamaan velkansa ja tekevät investointipäätöksiä vastuullisesti myös jatkossa.

Kunnat ja hyvinvointialueet ennakoivat tälle vuodelle satojen miljoonien säästöjä

Hyvinvointialueet haluaisivat vähentää vuokratyön ja ostopalveluiden käyttöä. Kunnissa huolta aiheuttavat valtionosuuksien leikkaukset, ilmenee Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n ajankohtaiskyselystä, joka toteutettiin vuodenvaihteessa 2023–2024.

Kunnat, kuntayhtymät ja hyvinvointialueet kaavailevat tälle vuodelle selvästi viime vuosia suurempia, noin 423 miljoonan euron säästötoimia.

Sopeutusten osuus on noin 1,7 prosenttia kaikista paikallishallinnon henkilöstömenoista. Kuntien osuus sopeutuksista on 172 miljoonaa ja hyvinvointialueiden 251 miljoonaa, kertoo KT.

Viime vuonna kunta- ja hyvinvointialan organisaatiot säästivät henkilöstökuluistaan noin prosentin. Näin säästettiin 241 miljoonaa, mikä on 75 miljoonaa enemmän kuin vuonna 2022.

– Kysely kertoo osaltaan siitä, että nykyinen hyvinvointiyhteiskunnan rahoituspohja ei riitä kattamaan kuntien ja hyvinvointialueiden velvoitteita ja tehtäviä. Sopeutustoimien ohella ja julkisen talouden velkaantumisen estämiseksi onkin välttämätöntä tarkastella laajasti nykyisiä lainsäädäntövelvoitteita ja normeja, jotka kohdistuvat kuntiin, hyvinvointialueisiin ja niiden henkilöstöön, sanoo KT:n toimitusjohtaja Markku Jalonen.

Lomautuksia ja irtisanomisia vain vähän

Kyselyn mukaan yleisimpiä säästökeinoja kunnissa ja hyvinvointialueilla ovat töiden uudelleenjärjestely ja toimintatapojen tehostaminen. Rekrytointeja tehdään harkiten, ja eläköityvien virkoja jätetään täyttämättä. Nämä keinot eivät kuitenkaan yksistään riitä.

Lomautuksia ja irtisanomisia kunnissa ja hyvinvointialueilla tehdään taloudellisista syistä hyvin vähän. Tuoreen kyselyn mukaan kuitenkin myös lomautusten ja irtisanomisten määrät ovat lievässä kasvussa.

Arvioiden mukaan lomautukset voivat koskea vuonna 2024 alle 5 000 henkilöä koko maassa ja irtisanomiset tuotannollisista ja taloudellisista syistä noin 500 henkilöä. Vuonna 2023 lomautuksia tehtiin vain muutamissa kunnissa.

Hyvinvointialueet haluaisivat vähentää ostopalveluita ja vuokratyötä

Hyvinvointialueista lähes kaikki haluaisivat vähentää kallista ostopalvelua ja vuokratyövoimaa. Hyvinvointialueet joutuvat kuntia useammin karsimaan myös palveluverkkoaan.

KT:n pääekonomistin Juho Ruskoahon mukaan vuokratyövoiman liiallinen käyttö uhkaa sote-uudistuksen taloudellisia ja palvelujen laatuun liittyviä tavoitteita.

– Hyvinvointialueet ovat joutuneet pakon edessä käyttämään ylihintaista vuokratyövoimaa, ja sen kustannukset ovat muusta toiminnasta pois. Vuokratyövoiman käytön vähentäminen vaatii vetoapua ministeriöltä, koska solmua ei voi muuten aukaista, hän sanoo.

Kyselyyn vastaajien mukaan hyvinvointialueiden rahoitus oli riittämätön jo niiden aloittaessa. Väestön palvelutarpeet ja toiminnan kulut kasvavat nopeammin kuin rahoitus. Myös osaajapula ja henkilöstön tiukat kelpoisuusehdot vaikeuttavat hyvinvointialueilla palveluiden järjestämistä.

Valtionosuusleikkaukset synkentävät kuntien näkymiä

Kuntien talousnäkymissä on eroja. Viidesosa kunnista teki tälle vuodelle ylijäämäisen talousarvion ja noin neljäosalla talousarvio oli tasapainossa. Hieman yli puolet kunnista budjetoi alijäämää vuodelle 2024. Osalla kunnista on aiempina vuosina kertyneitä ylijäämiä tasoittamassa menoja.

Kuntien näkymiä synkentävät erityisesti vuosille 2025–2027 kaavaillut valtionosuusleikkaukset. Huolta aiheuttaa myös hyvinvointialueille vuokrattujen kiinteistöjen vuokrasopimuksien epävarma jatko.

– Kuntien menoista suurin osa kohdistuu koulutukseen ja varhaiskasvatukseen. Kaavaillut valtionosuusleikkaukset asettavat kuntien päättäjät vaikeiden päätösten eteen. Kunnat kaipaavat vakaata ja ennakoitavaa näkymää tulevaisuuteen, sanoo Ruskoaho.

KT:n ajankohtaiskysely lähetettiin kaikkiin Manner-Suomen kuntiin, kuntayhtymiin ja hyvinvointialueille vuodenvaihteessa 2023–2024. Vastaajia oli 227 kunta- ja hyvinvointialan organisaatiosta (59 % kaikista) ja seitsemältä KT:n yritysjäseneltä. Vastaajat edustavat noin 64 prosenttia koko paikallishallinnon henkilöstöstä.

Osastopäällikkö Ylellä: Talous ei kestä tällaista sotea

Valtiovarainministeriön osastopäällikkö Ville-Veikko Ahonen oli huolissaan tiistain Ylen A-studiossa etenkin niistä hyvinvointialueista, jotka ovat lykänneet päätöksiä talouden tasapainottamisesta.

– Meidän julkinen taloutemme ei kestä tämänkaltaista sotea, minkä me olemme rakentaneet, Ahonen niittasi viitaten Sanna Marinin (sd.) hallituksen sote-uudistukseen.

Terveydenhuollosta vastaavien hyvinvointialueiden talous oli viime vuonna 1,35 miljardia euroa miinuksella. Alijäämän jatkuu myös tänä vuonna.

Ahosen mielestä nyt pitäisi tarkastella sekä valtion palvelulupausta että sitä, mitä sote-palvelut pitävät sisällään.

– Minkälaisia tehtäviä ja velvoitteita ylipäätään voidaan hyvinvointialueille antaa, ja pitääkö jo olemassa olevia tehtäviä helpottaa ja antaa liikkumatilaa, Ahonen sanoi.

Hän sanoi ministeriön olevan huolissaan etenkin niistä hyvinvointialueista, jotka ovat lykänneet päätöksiä talouden tasapainottamisesta.

LUE MYÖS:
IL: Anna-Kaisa Ikosen pahaenteinen ennustus sote-uudistuksesta toteutui (VU 15.2.2024)

Varoitus hoivapommista – TE: Johtaja tyrmää vanhusten yhteisöllisen asumisen lisäämisen

Esperi Caren toimitusjohtaja Stefan Wentjärvi ei usko, että yhteisöllisen asumisen lisääminen olisi ratkaisu Suomea uhkaavaan hoivakriisiin. Asiasta kertoo Talouselämä.

Tällä hetkellä hoivan voi jakaa kotihoitoon, jossa vanhusten koteihin tuodaan apua esimerkiksi ruokailun, lääkkeiden ja hygienian kanssa, sekä ympärivuorokautiseen hoivaan, jossa asiakas muuttaa hoivakotiin. Näiden väliin haluttaisiin kehittää yhteisöllistä asumista, joka tarjoaisi eräänlaisen väliratkaisun.

Tällainen väliratkaisu koetaan tarpeelliseksi, koska hoivan tarve tulee Suomessa kasvamaan lähivuosikymmeninä dramaattisesti. Kun Suomessa on nyt noin 175 000 yli 85-vuotiasta, on vuonna 2040 heidän määränsä kohonnut 340 000:een. 2070-luvulla heitä on jo 475 000.

Elinajanodotteen kasvaessa yhä useampi saavuttaa korkean iän, jolloin hoivan tarve lisääntyy entisestään. Yli 85-vuotiaista ympärivuorokautista hoivaa tarvitsee Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tilastojen mukaan 14,8 prosenttia.

Tällaisen hoivapommin ratkaiseminen ei ole helppo tehtävä, kun samaan aikaan pitäisi löytää säästöjä. Wentjärven mukaan ongelmana on, että kukaan ei ole oikeastaan määritellyt, mitä yhteisöllisen asumisen pitäisi olla. Tämä heikentää hoivayhtiöiden haluja sijoittaa yhteisölliseen asumiseen.

Kiinteistösijoittajat olisivat kyllä valmiita rakennuttamaan yhteisöllisen asumisen tiloja. Tila- tai henkilöstömääräyksiä yhteisölliseen asumiseen ei ole, joten säännöt voisivat helposti muuttua matkan varrella.

Haasteena on myös asumisen hinta: Se olisi väistämättä korkeampi omassa asunnossa asumiseen verrattuna.

– Miksi joku muuttaisi omasta kodistaan ja maksaisi itse enemmän vuokraa? […] Heille ei myöskään voida taata asuinpaikkaa loppuelämäksi vaan he joutuvat jälleen muuttamaan, jos he alkavat tarvita palveluja ympäri vuorokauden, Wentjärvi tiivistää.

Edes yhteisöllisen asumisen yhteisöllisyys ei olisi taattua. Palvelutaloissa kokemus on, että vanhusten kunto voi heiketä nopeastikin, ja yhteisölliseen toimintaan osallistuminen muuttuu mahdottomaksi. Näissä oloissa yhteisöllisyyttä ei juuri muodostu.

Pahimmillaan yhteisöllisestä asumisesta voikin muodostua vain keino säilöä huonokuntoisia senioreja.

Wentjärvi kritisoi myös suunnitelmia keskittää hoivapalveluja. Hän uskoo, että se todennäköisesti johtaa työvoiman pakenemiseen alalta, kun hoitohenkilökunta ei suostu muuttamaan työn perässä uudelle paikkakunnalle.

– Tämä on huono uutinen alalla, jolla muutenkin vallitsee paheneva työvoimapula, Wentjärvi huokaa.

Käytännössä halua investoida yhteisölliseen asumiseen ei ole. Näin myös Esperi Carella.

– Kyse on pikemminkin poliittisten päättäjien visionäärisestä tahtotilasta kuin uusia investointeja eteenpäin ajavasta muutoksesta, Wentjärvi kritisoi.

IL: Anna-Kaisa Ikosen pahaenteinen ennustus sote-uudistuksesta toteutui

Kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikosen (kok.) mukaan hyvinvointialueiden sote-kustannusten hillintään tarvitaan kirittäjää, jollainen laissa oleva takaraja alijäämien kattamiselle hänestä on.

– Kustannukset kasvavat niin kovalla kulmakertoimella, että se vaarantaa meidän hyvinvointipalvelumme tulevaisuudessa. Tuemme alueiden uudistumista, jotta palvelut saadaan turvattua tuleviin vuosiin, Ikonen totesi Iltalehden haastattelussa.

Ikonen ennusti jo muutama vuosi sitten oppositiossa ollessaan, millaisia vaikutuksia Sanna Marinin (sd.) hallituksen sote-uudistuksella tulee olemaan.

– Palveluiden laatu ja saatavuus ovat heikentymässä ja kustannukset räjähtämässä käsiin, jos hallituksen malli runnotaan kesäkuussa läpi eduskunnasta, Ikonen sanoi eduskunnassa kesäkuussa 2021.

Ennustus on käynyt toteen ja Ikonen on nyt vastuuministerinä miettimässä ratkaisuja asiaan.

Hyvinvointialueiden viime vuoden alijäämä paisui 1,35 miljardiin euroon. Alueet tekevät valtavia säästöohjelmia, jotta ne saisivat taloutensa tasapainoon lain edellyttämässä ajassa, eli vuoden 2026 loppuun mennessä.

Ikonen korostaa, ettei pelkkä hallinnon uudistaminen riitä.

Ministerin mukaan ensi vuonna toteutuva lakiin perustuva rahoituksen jälkikäteistarkastus tuo helpotusta alueiden tilanteeseen.

Hallitus aikoo toteuttaa terapiatakuun ja nostaa yksityisen hoidon Kela-korvauksia 350 miljoonalla eurolla.

Ministerin mukaan lisärahoitusta ei annettu suoraan hyvinvointialueille, koska alueiden rahoitus on yleiskatteellista, eli sitä ei olisi voitu kohdentaa suoraan hoitojonojen purkuun.

– Ihmiset, jotka lähtevät hyödyntämään sitä, ovat poissa julkisen puolen jonoista ja sitä kautta tämä keventää, Ikonen toteaa Iltalehdelle.

Petteri Orpon (kok.) hallitus linjasi ohjelmassaan tavoittelevansa sote-sektorilta yhteensä 1,4 miljardin euron säästöjä, josta 800 miljoonaa euroa tulisi tapahtua hyvinvointialueiden toiminnan tehostamisella.

Ikonen on luottavainen siitä, että hyvinvointialueiden säästö- ja uudistussuunnitelmat johtavat haluttuun lopputulokseen, eikä hän halua pohtia sitä, mitä hallitus tekee, jos alueet eivät pääse tavoitteisiinsa.

Ministerin mielestä sote-palveluiden uudistamista ”ei pidä nähdä automaattisesti negatiivisena”.

– Rahoja kannattaa käyttää vaikuttaviin toimiin ja yrittää tuoda tukea riittävän aikaisessa vaiheessa, jolloin ongelmat eivät ehdi kärjistyä. Nämähän ovat hyviä tavoitteita ihmisten ja talouden kannalta, Ikonen sanoo.

Sote-alueissa erikoinen piirre – ”Vähentää halua järjestelmän vikoihin puuttumiseen”

Sote-asioista päättävien aluevaltuustojen palkkiot ovat nousseet jo miljoonaluokkaan, toteaa HUSin diagnostiikkajohtaja Lasse Lehtonen X-alustalla.

Hän viittaa Ylen juttuun, jonka mukaan aluevaltuustojen kokouspalkkiot ovat suurimmillaan 19000 euroa valtuutettua kohti vuodessa, kaikkiaan kokouspalkkioihin käytetään alueilla 14 miljoonaa euroa. Valtuustot päättävät itse miten suuria palkkioita ne maksavat valtuuston, hallituksen ja lukuisien eri lautakuntien jäsenille.

Lisäksi aluevaltuustot maksavat omille puolueryhmilleen yhteensä 5,5 miljoonaa euroa tukea, jota voi käyttää esimerkiksi tiedottamiseen tai vaalikampanjointiin.

Osa valtuutetuista on Ylen mukaan itsekin sitä mieltä, että tuki on liian suuri. Puolueryhmätuki vaihtelee alueittain Pohjois-Karjalan 1790 eurosta Länsi-Uusimaan, Vantaan ja Keravan sekä Varsinais-Suomen hyvinvointialueiden maksamiin 6000 euroon per valtuutettu.

– Sote-uudistuksen yksi erikoinen piirre on, että se lisäsi puolueiden aluejärjestöjen rahallista tukea merkittävästi, mikä vähentää sitten halua järjestelmän vikoihin puuttumiseen, Lehtonen sanoo.

Helsingin Sanomat kertoi alkuviikosta, että hyvinvointialueet tekivät viime vuonna odotettua suuremman alijäämän, mikä tietää hallitukselle noin 500 miljoonan euron lisälaskua aiemmin hyvinvointialueille talouden paikkaamiseen varatun miljardin euron lisäksi.

Yle: Hyvinvointialueelta vaaditaan lähes 140000 euron korvauksia

Palveluyritys Palmia vaatii Pirkanmaan hyvinvointialueelta vahingoista ja kuluista vähintään runsaat 137 000 euroa korkoineen. Yritys toimitti haastehakemuksen Pirkanmaan käräjäoikeuteen viime vuoden loppupuolella. Asiasta kertoo Yle.

Korvausvaatimus liittyy Pirkanmaan sairaanhoitopiirin keväällä 2021 järjestämään tarjouskilpailuun. Kilpailutus koski kolmen Tampereen yliopistollisen sairaalan toimipisteen puhtaanapitoa ”ei-hoidollisten tilojen” osalta.

Palmia katsoo, että sairaanhoitopiiri sulki sen tarjouksen tarjouskilpailun ulkopuolelle virheellisillä ja hankintalain vastaisilla perusteilla. Yritys katsoo, että hyvinvointialueen hankintalainsäädännön vastaisesta toiminnasta aiheutuu sille edelleen vahinkoa. Ylen tietojen mukaan Palmia aikoo täydentää vaatimuksiaan oikeudenkäynnin aikana.

Yrityksen mukaan se olisi tullut valituksi palvelun toteuttajaksi 1. syyskuuta 2021 alkaneelle sopimuskaudelle, jos tilaaja ei olisi rikkonut lakia.

Palmia haastoi oikeuteen Pirkanmaan hyvinvointialueen, koska sairaanhoitopiiri lakkasi olemasta vuoden 2022 lopussa.

Pirkanmaan hyvinvointialue vastustaa korvausvaatimusten määrää ja pitää niitä ylimitoitettuina. Hankintamenettelyn keskeyttämisessä ei hyvinvointialueen mukaan ole rikottu lakia. Se katsoo, että keskeytys on mahdollinen, kun hankinnan kohde tai tarve muuttuu.

Pirkanmaan hyvinvointialueen tukipalvelujohtaja keskeytti hankinnan 30. tammikuuta 2023. Hankinnan keskeyttämistä perusteltiin sillä, että hyvinvointialueen tarpeet eroavat lakkautetun Pirkanmaan sairaanhoitopiirin tarpeista. Tämän seurauksena hyvinvointialue katsoo, että Palmialle ei ole voinut koitua vahinkoa keskeyttämispäätöksen jälkeen.

KL: Hoitajapula johtanut laittomuuksiin HUS:issa

HUS-yhtymä on saanut Etelä-Suomen aluehallintovirastolta huomautuksen, uutisoi Kauppalehti. Viranomaisen mukaan lasten sydänkirurgisia leikkauksia ja tehohoitoa ei ole järjestetty lain mukaisesti.

Uuden lastensairaalan teho-osaston alueellinen ja kansallinen palvelutason riittävyys joutui valvonnan alaiseksi tammikuussa 2022. Valvontajakson aikana aluehallintovirasto vastaanotti lukuisia ilmoituksia, jotka koskivat puutteellisista henkilöstöresursseista johtunutta potilasturvallisuuden vaarantumista. Lasten teho-osaston hoitajista on puuttunut jopa neljännes, eikä työvoimatilanne ole parantunut tehdyistä toimista huolimatta.

Aluehallintovirasto teki viime vuoden huhtikuussa teho-osastolle tarkastuskäynnin, josta ei ollut ilmoitettu etukäteen.

HUS on purkanut lasten leikkausjonoa painottamalla leikkauksia potilaille, joiden ei oletetusti tarvitse olla tehohoidossa pitkään. Myös muun muassa vähäinen syntyvyys on vaikuttanut jonotustilanteen parantumiseen.

Tehohoidon tilanteen hetkellisestä parantumisesta huolimatta toukokuussa 2023 leikkausjonossa on ollut yli 69 sydänleikkausta odottavaa lasta, joista lähes 30 prosenttia on odottanut leikkaukseen pääsyä yli puoli vuotta. Aluehallintoviraston mukaan edellä mainittu purkamisen painottaminen ei saa kuitenkaan johtaa siihen, että esimerkiksi pidempää tehohoitojaksoa vaativien potilaiden jonotusaika pitenee.

Viranomaisen mukaan on olemassa riski, että yli puoli vuotta leikkaukseen pääsyä odottaneiden potilaiden määrä kasvaa, mikäli lastensairaalan muu tehohoidon tarve palaa normaalille tasolle.

”Kaikkeen ei raha riitä” – nämä kansanedustaja siirtäisi terveydenhuollossa omakustanteiksi

Kansanedustaja Sinuhe Wallinheimo (kok.) ottaa kantaa Aamulehden juttuun, jonka mukaan terveysasemalle soittanut mies yllättyi, kun häntä kehotettiin hankkimaan lääkärinlausunto yksityiseltä kuorma-autoajokortin uusimista varten.

Pirkanmaan hyvinvointialueelta kerrotaan AL:lle, että ajokorttilausunto ei kuulu kiireellisenä annettaviin lääkärinaikoihin, mutta hoitotakuulain puitteissa aika on annettava kolmen kuukauden sisällä. Mikäli asiakas haluaa palvelua aiemmin, hänet saatetaan neuvoa yksityiselle puolelle.

Wallinheimon mukaan ei-lääketieteellisten lausuntojen kirjoittaminen ei pitäisi olla hyvinvointialueiden velvollisuus lainkaan.

– Ajokortin uusiminen, kuten muiden ei-lääketieteellisten lausuntojen (erityisruokavalio, urheilu ja matkustaminen) laatiminen tulee mielestäni poistaa hyvinvointialueiden lakisääteisistä tehtävistä ja siirtää omakustanteiseksi. Kaikkeen eivät rahat riitä, hän kommentoi X-alustalla.

Hallitusohjelmaan on kirjattu ammattihenkilöstöltä vaadittavien lausuntojen määrän vähentäminen.

Asia nousi esiin myös viime vuonna sote-ammattilaisille suunnatusta kilpailusta, jossa pyydettiin nimeämään resursseja hukkaavia toimia. Eniten mainintoja sai erilaisten lausuntojen ja todistusten kirjoittaminen, joita julkiselta puolelta haetaan ilmaiseksi tai selvästi alle tuotantokustannusten.

– Sairaus ja terveydentila on korostuneesti otettu perusteeksi erilaisten etuuksien, alennusten, erivapauksien, oikeuksien, velvollisuuksista vapautusten ym. myöntämisessä, kilpailuun osallistunut ammattilainen totesi.

Suurin vastaanottaja on Kela, joka vuonna 2022 vastaanotti pelkästään B-lausuntoja 660000.

Suomessa ennustetaan olevan 140000 yli 90-vuotiasta vuonna 2040

Tilastokeskuksen ennusteen mukaan Suomessa olisi vuonna 2040 noin 140 000 90 vuotta täyttänyttä henkilöä, kun heitä vuonna 2021 oli 58 000.

Pitkään elävistä suurin osa sairastuu elämänsä aikana erilaisiin pitkäaikaissairauksiin, joihin he tarvitsevat hoitoa ja apua. Terveystieteiden maisteri Pauliina Halonen selvitti väitöstutkimuksessaan Tampereen yliopistossa pitkäaikaissairauksien ja monisairastavuuden esiintyvyyttä 90-vuotiailla ja sitä vanhemmilla.

Useimmilla yli 90-vuotiaista on vähintään kaksi pitkäaikaissairautta, eli he ovat monisairaita. Sairauksien määrä on lisäksi kasvanut. Ikä on tärkein riskitekijä lähes kaikille pitkäaikaissairauksille, jotka ovatkin yleistyneet Suomen kaltaisissa pitkäikäisissä yhteiskunnissa.

Väitöstutkimuksen mukaan muistisairaus ja masennus ovat merkittäviä toimintakykyä heikentäviä sairauksia, ja pääasiallisia syitä myös pitkäaikaishoidon tarpeelle. Tampereella tehdyissä kyselyissä lähes puolet yli 90-vuotiaista ilmoitti sairastavansa muistisairautta. Masentuneisuutta raportoi hieman alle viidennes.

Vaikka muistisairautta sairastavien osuus väheni hieman, heidän määränsä kaksinkertaistui, koska yli 90-vuotiaiden määrä kasvoi voimakkaasti tutkimusajanjaksolla vuodesta 2001 vuoteen 2018.

– Muistisairautta sairastavien hyvin vanhojen ihmisten toimintakyky tai kyky pärjätä itsenäisesti ei ole juurikaan parantunut tällä vuosituhannella, joten muistisairautta sairastavien määrän kasvu merkitsee hoivan tarpeen lisääntymistä, Halonen sanoo tiedotteessa.

– Hyvän diagnostiikan ja hoidon ansiosta sairauksien kanssa eletään nykyisin aiempaa pidempään, mikä lisää pitkäaikaissairauksien kanssa elävien ihmisten määrää.

Sairaudet voivat vaikuttaa suurestikin elämänlaatuun ja toimintakykyyn. Vanheneminen itsessään heikentää toimintakykyä, ja sairauksien kasaantuminen voimistaa vaikutusta. Sairauksista diabetes, verenpainetauti ja nivelrikko yleistyivät eniten tutkimusaikana. Masentuneisuutta raportoivien osuus väheni.

Tutkimuksessa tarkasteltiin sairauksien esiintyvyyttä erikseen vastaajilla, joilla oli muistisairaus. Sairauksien määrä kasvoi myös tässä joukossa. Varsinkin masennus esiintyi usein yhdessä muistisairauden kanssa.

Lisääntyvä monisairastavuus erityisesti muistisairailla luo uudenlaisia haasteita sairauksien hoidolle.

– Varsinkin sairaudet, jotka vaativat itsehoidolta paljon, kuten diabetes, aiheuttavat haasteita muistisairaille henkilöille itselleen sekä heistä huolehtiville, Halonen kuvailee.

Yleistyvä pitkäikäisyys lisää palveluiden tarvetta ja edellyttää uudenlaisia hoitokäytäntöjä, kun vanhusten määrä kasvaa vielä tulevaisuudessakin merkittävästi.

– Ikääntymiseen liittyvää sairausriskin suurenemista ei vielä käytännössä osata torjua. Yleistyvä monisairastavuus ja muistisairautta sairastavien määrän kasvu tulisi ottaa huomioon niin terveyden edistämisessä, hoitosuosituksissa, kuin terveys- ja sosiaalipalveluita suunniteltaessakin, Halonen sanoo.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Verkkouutisissa mainostamalla tavoitat

100 000 suomalaista päivässä

Meiltä on pyydetty tehokasta, pienille budjeteille sopivaa mainosratkaisua. Niinpä teimme sellaisen, katselet sitä parhaillaan. Tarvitset vain hyvän idean, kuvan, otsikon ja 280 euroa.

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)