Verkkouutiset

Velka

MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Ministeriöltä madonluvut velka-Suomelle: Tällä taloudella tämä ei käänny

Inflaation hidastuminen ja korkojen kääntyminen laskuun yhdessä kotitalouksien kohtuullisen hyvän tulokehityksen kanssa kääntävät bruttokansantuotteen kasvuun ensi vuonna.

Heikko talouskehitys yhdistettynä ripeään menojen kasvuun pitävät julkisyhteisöt sitkeästi alijäämäisinä. Julkisyhteisöjen alijäämä on kolmen prosentin huonommalla puolen usean vuoden ajan, arvioi valtiovarainministeriö talouskatsauksessaan.

Suomen talouden tilanne on ollut loppuvuonna heikko, ja bruttokansantuote supistuu tänä vuonna 0,5 prosenttia.

– Taloustilanne oli alkuvuonna ennakkoarvioita huonompi, ja kolmannella neljänneksellä tuotanto väheni selvästi. Kehnoin tilanne on rakentamisessa.

Taantuma väistyy ja talous alkaa kasvaa ensi vuonna. Inflaation hidastuminen ja korkojen lasku yhdessä kotitalouksien kohtuullisen hyvän tulokehityksen kanssa lisäävät kotitalouksien ostovoimaa. Yksityinen kulutus kääntyy vaimeaan kasvuun ja kasvu vahvistuu vuonna 2025.

Korkojen lasku tukee myös investointeja samoin kuin investoinnit energiasiirtymään ja puolustukseen.

Ministeriön mukaan ensi vuonna BKT kasvaa 0,7 prosenttia. Kasvu vahvistuu 2,0 prosenttiin vuonna 2025 ja 1,6 prosenttiin vuonna 2026. Vuonna 2027 kasvun odotetaan olevan 1,3 prosenttia ja vuonna 2028 jälleen laimeat 1,1 prosenttia.

– Vaikka suhdanne kääntyy suotuisammaksi ensi vuoden aikana, Suomen talous ponnistaa tulevaisuuteen vajaakuntoisena. Julkisen talouden näkymä on ollut synkeä pitkään eikä valoa tahdo näkyä nytkään. Ikävät yllätykset ja hintojen ja korkojen nousu ovat tukkineet talouden verenkiertoa tilanteessa, jossa Suomen talous olisi tarvinnut jo valmiiksi pallolaajennusta, kuvailee ylijohtaja, osastopäällikkö Mikko Spolander.

Alijäämä ja velka kasvavat

Inflaatio on hidastunut nopeasti tämän vuoden aikana. Ensi vuonna inflaatio on keskimäärin enää kaksi prosenttia ja painuu alle kahden prosentin vuosina 2025 ja 2026. Reaaliansiot puolestaan kääntyvät kasvuun ensi vuonna.

– Kotitalouksien ostovoiman kasvu jää kuitenkin vielä vaimeaksi, sillä työllisyyden heikkeneminen ja sosiaalietuuksien leikkaukset hidastavat tulojen kasvua. Vuodesta 2025 alkaen kotitalouksien ostovoiman ja kulutuksen kasvu vauhdittuvat, ministeriö arvioi.

Työllisyys laskee hieman ensi vuonna työllisyysasteen ollessa 73,5 prosenttia ja vuonna 2025 työllisyysasteen arvioidaan olevan 74,1 prosenttia nousten noin 75 prosenttiin vuonna 2026.

Työttömyysasteen VM arvioi olevan tänä vuonna 7,2 prosenttia, ensi vuonna 7,5 prosenttia. Sen jälkeen työttömyysaste laskisi 6,6 prosenttiin vuonna 2026 ja 6,1 prosenttiin vuonna 2028.

Julkisyhteisöjen alijäämä on tänä vuonna 2,5 prosenttia suhteessa BKT:hen. Alijäämä kasvaa katsauksen mukaan ensi vuonna 3,5 prosenttiin heikon talous- ja työllisyyskehityksen sekä hitaan verotulojen kasvun vetämänä.

Julkisyhteisöjen alijäämä kohenee 3,0 prosenttiin seuraavina vuosina, kun hallituksen sopeutustoimet alkavat purra sekä talous ja työllisyys alkavat kasvaa ennustejakson loppupuolella.

– Valtionhallinnon alijäämä pysyy mittavana (vaihdellen -3,2 ja -4,2 prosentin välillä) ennustejakson, eikä paikallishallinnossakaan ole odotettavissa alijäämien oikenemista. Valtionhallinnon ja paikallishallinnon alijäämien sekä hitaan talouskasvun seurauksena velkasuhde jatkaa kasvuaan eikä se ole kääntymässä laskuun näköpiirissä olevalla talouden kehityksellä, katsauksessa todetaan, ministeriö ennustaa.

Julkisyhteisöjen bruttovelka suhteessa BKT:hen kasvaa tämän vuoden 75,5 prosentista 85,7 prosenttiin vuonna 2028. Valtion velka suhteessa BKT:hen kasvaa tämän vuoden 55,4 prosentista 64,6 prosenttiin vuonna 2028.

Bruttokansantuote kasvaisi ennusteen mukaan kuluvan vuoden 282 miljardista eurosta 336 miljardiin euroon vuonna 2028.

Riikka Purralta madonluvut: Talouden pommeja tuntuu tippuvan

Valtiovarainministeri Riikka Purra (ps.) kirjoittaa Maasedun Tulevaisuuden kolumnissaan haluavansa pitää tervettä kriisitietoisuutta yllä taloudestamme, sillä tilanne on kaunistelematta vakava.

– Ensi vuoden budjetti on raskaasti alijäämäinen, noin 11,4 miljardia euroa, vaikka leikkaamme ja teemme uudistuksia. Monien mielestä liikaa, omasta mielestäni liian vähän. Suhdanne on vaikea eikä anna meille lainkaan vetoapua.

Purra muistuttaa, että julkisyhteisöjen, erityisesti velkaa kerryttävien sektoreiden syvä alijäämä pitää velkasuhteen kasvussa lähitulevaisuudessa. Alijäämien paisumista selittävät etenkin valtionlainojen korkomenojen voimakas kasvu ja hyvinvointialueiden rahoitus.

– Maksamme nyt siis kovaa hintaa vuosikausien velkaantumisesta ja siitä, että edellinen hallitus velkarallillaan piti koossa hajanaisen hallituskokoonpanon. Verotuksen myötä tarkentunut sotesiirtolaskelma aiheutti myös ymmärrettävästi kunnissa kasvavia vaatimuksia. Talouden pommeja tuntuu tippuvan viime hallituksen päättämän soten myötä kerta toisensa jälkeen, ikään kuin hoidon ja hoivan ongelmissa ei olisi riittämiin, hän kirjoittaa.

Purran mukaan Suomea uhkaa jopa jääminen EU:n finanssipoliittiselle tarkkailuluokalle.

– Rikomme sekä ensi että sitä seuraavana vuonna sekä alijäämä- että velkasääntöä. Julkisen velan BKT-osuus lähestyy vauhdilla EU:n keskiarvoa, joka on 83 prosenttia. Pohjoismaiset naapurimme Ruotsi ja Tanska ovat velka-asteessa 30 prosentin tasolla ja tekevät piankin ylijäämäisiä budjetteja.

– Suomi on komission tuoreen ennusteen mukaan Italian ja Belgian ohella ainoa yli 60 prosentin velka-asteen maa, jonka julkinen velka-aste kasvaa edelleen seuraavina vuosina, hän kirjoittaa.

– Erityisesti Sanna Marinin (sd.) hallituksen soteuudistus on nykyiselle hallitukselle raskas perintö. Poliittisesti on ymmärrettävää, että yli kymmenen vuotta jatkuneelle soteväännölle haluttiin piste, mutta uudistus, joka ei myöskään käytännössä korjaa soten keskeisiä ongelmia, kuten hoitoketjujen pirstaloitumista, olisi pitänyt jättää tekemättä, hän toteaa.

Purran mukaan keskeistä pysyvässä julkistalouden tasapainottamisessa on se, että hallituksen valitsemalla kurinalaisella linjalla jatketaan kaksi vaalikautta.

– Suomella ei ole varaa siihen, että neljän vuoden reformijakson jälkeen vaihdettaisiin taas velkavetoiseen kulutusjuhlaan ja paisutettaisiin sosiaalivaltiota.

Purra aprikoi hypoteettisesta ajatusta, olisiko Suomessa ollut syytä takavuosina säätää Saksan tyylisestä velkajarrusta, joka rajoittaa Saksan hallituksen ja osavaltiohallitusten mahdollisuuksia tehdä uutta velkaa.

Velallisia asuntokuntia oli viime vuonna 1,47 miljoonaa

Asuntovelallisilla asuntokunnilla oli asuntovelkaa keskimäärin 113 800 euroa.

Keskimääräiset velat velallista asuntokuntaa kohti ja asuntovelat asuntovelallista asuntokuntaa kohti olivat reaalisesti noin viisi prosenttia pienemmät kuin edellisvuonna.

Nimellisarvoihin perustuvat velkamäärät, joissa ei ole otettu huomioon rahanarvon muutosta elinkustannusten poikkeuksellisen kasvun takia, nousivat hieman edellisvuodesta. Velallisten asuntokuntien velat olivat keskimäärin 1,4 prosenttia ja asuntovelallisten asuntokuntien asuntovelat 2,9 prosenttia suuremmat kuin edellisvuonna.

Maakunnittain tarkasteltuna suurimmat velat olivat Ahvenanmaalla, jossa velallisten asuntokuntien keskimääräinen velka oli viime vuonna 130 700 euroa. Lisäksi ainoastaan Uudellamaalla asuntokuntien keskimääräinen velka ylitti koko maan keskiarvon. Uudellamaalla velat olivat keskimäärin 121 200 euroa velallista asuntokuntaa kohti.

Myös asuntovelat olivat Uudellamaalla ja Ahvenanmaalla suurimmat. Uudellamaalla asuntovelat olivat keskimäärin 156 700 euroa ja Ahvenanmaalla keskimäärin 133 700 euroa asuntovelallista asuntokuntaa kohti.

Velallisia asuntokuntia oli koko maassa 1,47 miljoonaa, mikä oli 52 prosenttia kaikista asuntokunnista. Määrä oli sama kuin edellisvuonna.

Maakunnittain suurimmat velallisten asuntokuntien osuudet olivat Ahvenanmaalla (58 %), Uudellamaalla (55 %) ja Pohjois-Pohjanmaalla (55 %). Pienimmät ne olivat Etelä-Savossa (45 %) ja Kainuussa (45 %).

Asuntovelallisia asuntokuntia oli vuonna 2022 koko maassa 855 000, mikä oli 30 prosenttia asuntokunnista. Maakunnittain suurimmat asuntovelallisten osuudet olivat Ahvenanmaalla (41 %) ja Keski-Pohjanmaalla (34 %). Asuntovelallisten asuntokuntien osuudet olivat pienimmät Pohjois-Karjalassa (25 %) ja Etelä-Savossa (27 %).

Kokoomuksen Ville Valkonen: SDP johtaa räikeästi harhaan velkapuheillaan

Kansanedustaja, verojaoston puheenjohtaja Ville Valkonen (kok.) pitää SDP:n talouslinjaa epäuskottavana ja perää työllisyystoimia myös oppositiolta.

– SDP johtaa räikeästi harhaan velkapuheillaan. On totta, että vuositason siirroilla, kuten Sitran pääomien syömisellä ja hallituksen säästöjen aikaistamisella, SDP on saanut ensi vuotta koskevat velkaluvut kaunisteltua. SDP kuitenkin jättää kertomatta, että ilman työllisyystoimia velkasuhde jatkaa kasvuaan. Talouspolitiikkaa ei tietenkään pidä tehdä vuositasolla, Valkonen sanoo.

SDP:n vaihtoehtobudjetissa peruutetaan muun muassa hallituksen uudistukset sosiaali- ja työttömyysturvaan sekä työmarkkinoiden uudistukset.

– Hallituksen toimien arvioidaan kasvattavan työllisyyttä jopa yli 60 000 hengellä. Tämän luvun on valtiovarainministeriö laskenut. SDP:n paperissa tämä työllisyyden lisäys pyyhitään pois ja mitään vaihtoehtoa ei tuoda tilalle, Valkonen ihmettelee.

– Yhden lisätyöllisen arvioidaan vahvistavan julkista taloutta noin 20 000 euroa. Jos työllisyystoimet perutaan, julkinen talous heikkenee yli miljardilla pysyvästi. Kaiken lisäksi SDP ei ole suostunut julkaisemaan eduskunnan tietopalvelun vaikutusarviota vaihtoehtobudjetistaan. Tämä on kummallista peittelyä, Valkonen toteaa.

Hän on pettynyt, että SDP:n vaihtoehdossa velkaantumisen taittamista ei oteta tosissaan.

– Suomi on vaarallisesti velkaantuva hyvinvointiyhteiskunta. Valtiovarainministeriön virka-arvion mukaan tällä vaalikaudella täytyy tehdä kuuden miljardin euron sopeutus, jotta velkaantuminen saadaan taitettua. SDP:n esityksellä työllisyys ei kasva ja julkinen talous ei vahvistu kestävästi. Olimme odottaneet, että puheenjohtajavaihdoksen myötä talouslinjaan tulisi edes jotain realismia, mutta valitettavasti näin ei ole käynyt. (Antti) Lindtman jatkaa (Sanna) Marinin velkalinjalla, Valkonen arvioi.

Hän huomauttaa, että vaihtoehdoksi SDP tarjoaa veronmaksajan kukkarolla käymistä.

– Veroja ehdotetaan kiristettäväksi lähes miljardilla vuodessa. Tämä ei valitettavasti yllätä. Rajut veronkiristykset ovat kuitenkin viimeinen ja huono vaihtoehto, koska ne lyövät kasvua naamalle. Kokoomus ei ole valmis kiristämään työn ja yrittämisen verotusta, koska Suomi nimenomaan tarvitsee näitä. Mikään maa ei ole onnistunut verottamaan itseään vauraaksi, Valkonen toteaa.

”Keskusta jatkaa omaksumaansa vasemmiston velkapolitiikkaa”

Eduskunnan valtiovarainvaliokunta on julkaissut mietintönsä Julkisen talouden suunnitelmasta vuosille 2024–2027. Keskusta jätti mietintöön vastalauseen, jonka mukaan se hyväksyy ainoastaan 4,5-5,5 miljardin euron sopeutuksen tälle vaalikaudelle.

Kansanedustaja ja valtiovarainvaliokunnan jäsen Timo Heinonen (kok.) pitää keskustan linjausta vastuuttomana.

– Keskusta jatkaa Marinin hallituksessa omaksumaansa vasemmiston velkapolitiikkaa. Valtiovarainministeriön riippumaton virka-arvio ei paljon paina, kun velkarahaa jaetaan. Keskustan linjalla velkasuhde kasvaisi entisestään ja uhkaisi ajautua hallitsemattomalle uralle, Heinonen sanoo tiedotteessa.

– On käsittämätöntä, että entinen valtiovarainministeripuolue kannattaa näin vastuutonta julkisen talouden linjaa.

Valtiovarainministeriö suositti ennen vaaleja julkaistussa virkamiespuheenvuorossa, että julkista taloutta tulisi sopeuttaa kuudella miljardilla eurolla tällä ja kolmella miljardilla seuraavalla vaalikaudelle. Saman mittaluokan asteittaista sopeutusta suosittivat myös esimerkiksi kansainvälinen valuuttarahasto IMF ja talouspolitiikan arviointineuvosto.

Tätä linjaa pidettiin yleisesti oikeasuuntaisena myös valtiovarainvaliokunnan kuulemien asiantuntijoiden keskuudessa.

– Keskustan ilkkuminen Suomen velkaantumisen jatkumisesta on irvokasta. Heidän oma suunnitelmansa johtaisi velkaantumisen holtittomaan kasvuun. Suomi ei täyttäisi EU-velkasääntöjen kriteereitä ja ajautuisi liiallisen alijäämän menettelyyn suurella todennäköisyydellä, Heinonen kommentoi.

Keskusta on myös valmis kiristämään verotusta jopa miljardilla eurolla. Heinonen näkee keskustan talouspolitiikan linjan oppositiossa olevan jatkoa edellisen hallituksen politiikalle.

– Marinin hallituksen linja oli ”velkaa ja veronkorotuksia”. Keskustan politiikkaa oppositiossa ei tästä erota, Heinonen sanoo.

IS: Ennätyskunnalla velkaa 20000 euroa asukasta kohden

Eniten asukaskohtaista velkaa manner-Suomen kunnista on Keski-Pohjanmaalla sijaitsevalla Lestijärvellä, jonka velkamäärä on 19 080 euroa asukasta kohden. Asia ilmenee Ilta-Sanomien tekemästä selvityksestä.

Selvityksessä IS läpi jokaisen 293 manner-Suomen kunnan lainakannat per asiakas. Kuntien tuoreimmat tasetiedot ovat vuodelta 2022.

Toiseksi eniten asukaskohtaista velkaa on Kajaanilla, 18 513 euroa. Seuraavaksi velkalistan kärjessä ovat Espoo (14 401 euroa), Kyyjärvi (14 223 euroa) ja viidentenä Halsua (13 504).

Kuntaliiton pääekonomisti Minna Punakallio sanoo IS:lle olevansa huolissaan kuntien velkaantumisesta.

–Etenkin pienemmillä kunnilla on yhä suurempia haasteita edessään. Silti uskon, että ne ovat selätettävissä kuntaliitosten avulla tai sopeuttamalla menoja, tekemällä yhteistyötä ja vähentämällä investointeja, Punakallio sanoo.

Hänen mukaansa kuntien tilanne vaihtelee huomattavasti. Tällä hetkellä kunnat eriytyvät voimakkaasti varsinkin väestönkehityksen takia. Moni työikäinen muuttaa pienemmiltä paikkakunnilta isompiin kaupunkeihin.

”Kohta on tehty 19 vuotta alijäämää putkeen”

Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) johtaja Sami Pakarinen pitää Suomen julkisen talouden näkymiä erittäin haastavina.

Hän huomauttaa, että alijäämä on jatkunut jo 19 vuotta putkeen eli vuosien 2007–2009 finanssikriisistä lähtien.

– On meillä valtava urakka kääntää tämä terveelle pohjalle, Sami Pakarinen kirjoittaa viestipalvelu X:ssä.

Ekonomisti on jakanut graafin valtion, kuntien ja hyvinvointialueiden nettoluotonannosta. Tilastokeskuksen, valtiovarainministeriön ja julkisen talouden suunnitelman perusteella velkaantuminen vain pahenee lähivuosina ennen tasaantumistaan.

Alijäämä on joka vuosi yli kymmenen miljardia euroa.

– Hyvä huomioida, että näissä luvuissa on tälle ja ensi vuodelle aika optimistinen oletus talouskasvusta. Toisin sanoen, luvut tulevat todennäköisesti olemaan vieläkin synkemmät, Pakarinen huomauttaa.

Johtiko lupaus korkokatosta harhaan? Pankki voi joutua jopa korvausvelvolliseksi

Pankki tarjosi asiakkaalleen korkokattoa, jossa lainan kuukausierän luvattiin olevan enintään 898 euroa kuussa. Silti seuraavassa korontarkastuksessa kuukausierää nostettiin ensin yli 942 euroon ja sitten yli 978 euroon. Lopulta kuukausierä oli lähes sata euroa enemmän kuin lainatarjouksessa oli luvattu.

Kuvailtu tilanne tuli ilmi, kun toimittajana ja kirjailijana tunnettu Jessikka Aro avautui korkokatostaan julkisesti Talouselämälle. Hän oli saanut tarjouksen korkokatosta Osuuspankilta eli OP:lta. Lopulta pankin veloittamat kuukausimaksut olivat huomattavasti enemmän kuin tarjous antoi ymmärtää.

Tämä johtui siitä, että Aron lainan lyhennystavaksi oli valittu annuiteetti. Silloin maksuerän suuruutta ei voi rajata edes korkokaton aikana, mutta se rajaa korkokuluja sovittuun tasoon asti. Jos annuiteettilainan korot nousevat, käytännössä myös korkokatollisen sopimuksen kulut nousevat.

Korkokaton ottaminen ei siis tarkoita, että lainaerän kuukausittainen määrä lukittuisi yhteen summaan koko korkokaton ajaksi. Tästä ei Aron saamassa korkokattotarjouksessa kuitenkaan ollut mainintaa vaan siinä annettiin ymmärtää, että luvattu enimmäismäärä koskee koko korkokaton voimassaoloaikaa. Todellisuudessa luvattu enimmäiserä oli voimassa vain seuraavaan korontarkistukseen saakka.

Tapauksen tultua esiin monet muutkin pankin asiakkaat kertoivat samanlaisista kokemuksista korkokattotarjoustensa suhteen.

Asian noustua esiin OP myönsi julkisesti menetelleensä virheellisesti.

– Kyllä me myönnämme, että virhe on sattunut. Tarjouksella on näin ollut ja asiakkaalla on keskustelussa jäänyt se käsitys, että kuukausierä lukittuu siihen summaan. Tilanteissa, joissa asiakas haluaa pitää siitä kiinni ymmärtäen sen, että laina ei lyhene niin vauhdikkaasti, olemme muuttaneet niitä jälkikäteen sen mukaisesti sillä korkokattoajalla, OP:n asumisesta ja henkilöasiakasrahoituksesta vastaava johtaja Satu Nurmi kommentoi lokakuussa Kauppalehdelle.

Virhe havaittiin jo kesällä 2022, jolloin pankki korjasi menettelyään. Virheellisiä korkokattotarjouksia oli lähetetty tuhansille ihmisille vuodesta 2020 lähtien. Silti tapaus nousi esiin vasta Aron avautumisen myötä.

Tapaus on herättänyt ihmetystä pankkien tavasta markkinoida korkokattotuotteita. Esillä on ollut muun muassa se, voiko pankki ensin antaa ymmärtää lainan kuukausierän asettuvan tiettyyn enimmäissummaan ja tästä huolimatta nostaa kuukausierää seuraavan korontarkastuksen jälkeen.

Finanssivalvonnan toimistopäällikkö Virva Walo kertoo Verkkouutisille, että korkosuojauksia koskevia asioita ei ole juurikaan noussut esille Finanssivalvontaan tulevissa yhteydenotoissa. Hän kommentoi aihetta yleisellä tasolla.

Walon mukaan pankin antama tarjous sitoo lähtökohtaisesti pankkia tarjousehtojen mukaisesti.

– Jos sopimuksen sisällöstä myöhemmin syntyy erimielisyyttä, asiaa on tarkasteltava tapauskohtaisesti.

Jos pankki antaa asiakkaalleen virheellistä tietoa, se voi joissain tilanteissa olla korvausvelvollinen aiheuttamistaan vahingoista.

– Mahdollisten taloudellisten vahinkojen selvittäminen yksittäisissä tapauksissa kuuluu pankin ja asiakkaan välillä selvitettäväksi ja niitä voi käsitellä tarvittaessa riidanratkaisumenettelyssä tai tuomioistuimessa, Walo kertoo.

Finanssivalvontaan ei ole tullut ”merkittävässä määrin” yhteydenottoja pankkien harhaanjohtavasta markkinoinnista.

Pankkisalaisuus koskee kaikkia asiakkaan tietoja

Asian julkisuudessa esiin tuonut Jessikka Aro katsoo, että OP on rikkonut pankkisalaisuutta kommentoimalla hänen lainaansa liittyviä asioita medialle. Hän kommentoi asiaa viestipalvelu X:ssä julkaisemassaan ketjussa. Pankin Arolle antaman vastauksen mukaan se on kommentoinut asiaa vain yleisellä tasolla.

Yleisellä tasolla Walo toteaa, että pankkisalaisuus suojaa yksittäisen asiakkaan taloudellista asemaa ja muita henkilökohtaisia oloja koskevia tietoja.

– Pankki ei siten voi paljastaa pankkisalaisuuden suojaamia tietoja. Tämän vuoksi sen tulee pitäytyä julkisessa kommentoinnissaan yleisellä tasolla ja olla viittamatta yksittäistä asiakasta koskeviin tietoihin.

Lähtökohtaisesti pankin tulee pidättäytyä kommentoimasta yksittäistä asiakasta koskevia tietoja.

– Salassapitovelvollisuus koskee kaikkia tietoja, jotka pankki on saanut asiakassuhteessa tai muutoin ja jotka eivät ole yleisesti tunnettuja, Walo täsmentää.

Esimerkiksi Jessikka Aron tapauksessa asiakas oli itse kertonut lainaan liittyvistä asioista ennen kuin pankki oli kommentoinut asiaa. Yleisellä tasolla Walo toteaa, että se jää tapauskohtaisen tulkinnan varaan, onko jokin asia niin sanotusti yleisesti tunnettu.

LUE MYÖS:
Korkotilanne meni uusiksi – ekonomistit kertovat, mikä tulee nyt velalliselle halvimmaksi
Eikö verkkopankki toimi? Näissä tilanteissa voit vaatia pankilta hyvitystä

Artikkelia muokattu 8.11.2023 kello 10.09: Poistettu maininta, että OP:n edustaja olisi kommentoinut tiedotusvälineelle yksittäisen asiakkaan lainan euromäärää.

Julkisyhteisöjen bruttovelka viime vuoden lopussa jo lähes 200 miljardia euroa

Tilastokeskuksen Eurostatille raportoimien tarkistettujen tietojen mukaan julkisyhteisöjen alijäämä oli viime vuonna 0,8 prosenttia suhteessa bruttokansantuotteeseen.

Alijäämä alitti jälleen EU:n vakaus- ja kasvusopimuksen mukaisen viitearvon, joka on kolme prosenttia suhteessa bruttokansantuotteeseen.

Julkisyhteisöjen EDP-velka eli sulautettu bruttovelka oli viime vuoden lopussa 73,3 prosenttia suhteessa bruttokansantuotteeseen. Velan BKT-suhde kasvoi edellisestä vuodesta ja oli edelleen EU:n 60 prosentin viitearvon yläpuolella.

Julkisyhteisöjen alijäämä eli kansantalouden tilinpidon mukainen nettoluotonotto oli 2,1 miljardia euroa vuonna 2022. Julkisyhteisöjen rahoitusasema parani lähes viidellä miljardilla eurolla edellisvuodesta.

Eniten vuoteen 2021 verrattuna parani valtionhallinnon rahoitusasema. Valtionhallinnon alijäämä oli noin 4,2 miljardia euroa, mikä oli noin neljä miljardia euroa vähemmän kuin edellisenä vuonna. Valtionhallinnon rahoitusaseman kohenemiseen vaikutti etenkin verotulojen kasvu.

Paikallishallintosektorin alijäämä oli vuonna 2022 tarkistettujen tietojen mukaan noin 0,5 miljardia euroa.

Sosiaaliturvarahastojen ylijäämä kasvoi muun muassa saatujen sosiaaliturvamaksujen kasvun myötä 2,7 miljardiin euroon viime vuonna. Työeläkelaitosten ylijäämä oli noin 2,3 miljardia euroa ja muiden sosiaaliturvarahastojen ylijäämä noin 0,3 miljardia euroa.

Julkisyhteisöjen sulautettu bruttovelka oli 196,9 miljardia euroa viime vuoden lopussa. Velka kasvoi 14,9 miljardia euroa. Valtionhallinnon velka kasvoi 12,3 miljardia euroa ja paikallishallinnon velka kasvoi 1,7 miljardia. Sosiaaliturvarahastojen velka kasvoi 1,2 miljardia euroa.

Ekonomisti Suomen velkaantumisesta: Saatava pian hallintaan

Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) johtajan Sami Pakarisen mukaan Suomen julkisen velkasuhteen kehitys on huolestuttava.

Hänen mukaansa Suomi erottuu huolestuttavasti tilastoista verrattaessa ennusteita julkisen velkasuhteen kehityksessä vuoteen 2028 asti.

– Vaikka Viron on muutoksen kärjessä, siellä velkasuhde nousee ennusteessa vain 30% vuonna 2028. Suomi menee jo yli 80%, Pakarinen kirjoittaa X:ssä.

Hänen mukaansa on selvää, että Suomen velkaantuminen on saatava pian hallintaan.

 

Ville Valkonen: Vasemmiston parjaamia ”rikkaita” ei ole tarpeeksi

Suomella on edessä pitkä tie, jossa taloudenpitoon palautetaan realismi, menomaltti sekä työn arvostus ja samalla uudistetaan rakenteet tälle vuosituhannelle, sanoo kokoomuksen kansanedustaja Ville Valkonen X-päivityksessään.

Valkonen on kirjoittanut velkaongelman hoidosta blogissaan Uudessa Suomessa. Hänen mukaansa Suomi on vaarassa luisua maaksi, jolla on takana loistava menneisyys.

– Bruttokansantuote per asukas kuvaa karkeasti vaurautta. Vielä vuonna 2007 Suomi oli suurin piirtein samalla tasolla kuin Ruotsi. Nyt länsinaapuri on repinyt noin 10 prosentin kaulan.

Suomi on lisäksi vajonnut nyt taantumaan, Valkonen muistuttaa. Hänen mukaansa elintasoa ja suurta julkista sektoria on ylläpidetty vipillä, mutta nyt on siirryttävä mukavista päätöksistä vastuullisiin päätöksiin.

– Valtiolla on ensi vuoden lopussa velkaa jo hurjat 163 miljardia. Valtiontalous ei ole ollut tasapainossa – saati ylijäämäinen – kertaakaan sitten vuoden 2008. Edelleen velkaa otetaan vuosittain jopa kymmenen miljardin tahdilla, vaikka hallitus vahvistaakin julkista taloutta valtiovarainministeriön suosittelemat kuusi miljardia. Saattaa olla, että hallitus joutuu harkitsemaan uusia päätöksiä, jos talous ei lähde oikenemaan, Valkonen arvelee.

Hän huomauttaa, että oppositiolta kuulee äänekkään vastustuksen, mutta harvemmin ratkaisuehdotuksia. Lisäksi SDP:llä ja keskustalla oli koko viime kausi aikaa aloittaa talouden tervehdyttäminen.

– Vasemmiston parjaamia ”rikkaita” ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi, jotta valtiontalous saataisiin sillä kuntoon. Lisäksi laajan työtekevän keskiluokan ja yrittäjien verottaminen taas iskee työnteon kannustimiin ja talouskasvuun. Veronkiristyksillä mikään maa ei ole vaurastunut, Valkonen jatkaa.

Hän toteaa, että keski- ja hyvätuloiset maksavat jo nyt suurimman osan veroista. Parhaiten tienaava 3 % suomalaisista maksoi jopa 25 % tuloveroista. Parhaiten tienaava 17,5 prosenttia maksoi lähes 60 % tuloveroista.

– Julkisia menoja täytyy vähentää. Taloutta täytyy uudistaa siten, että yritykset pärjäävät maailman kovassa kilpailussa ja työnteko on aina joutenoloa kannattavampaa.

– Terve talous on hyvinvoinnin perusta, Valkonen toteaa.

Näin suomalaiset pärjäävät asuntolainojensa kanssa

Suomalaiset asuntovelalliset pärjäävät hyvin asuntolainansa kanssa, käy ilmi Danske Bankin teettämästä Asuntolainapulssi-tutkimuksesta.

Syyskuussa 11 prosenttia tutkimukseen vastanneista oli hakenut asuntolainaansa lyhennysvapaata viimeisen kolmen kuukauden aikana. Tämän vuoden helmikuussa ja viime vuoden marraskuussa vastaava luku oli 13 prosenttia.

Koronakevään 2020 toukokuussa joka viides oli hakenut lainaansa lyhennysvapaata viimeisen kolmen kuukauden aikana.

– Korkeasta inflaatiosta ja nopeasta korkojen noususta huolimatta lainamuutosten määrä on ollut hyvin tasainen viimeiset kolme vuotta. Suomalaiset asuntovelalliset pärjäävät lainansa kanssa hyvin, vaikka kulutusta onkin pitänyt sopeuttaa, sanoo Danske Bankin henkilöasiakkaiden lainoista vastaava johtaja Sari Takala.

Joka viides lyhennysvapaata hakeneista (24 %) kertoi hakeneensa sitä korkojen nousun takia. Energian hinnan nousun nimeää syyksi joka viides (21 %) vastaaja. Suosituin vastausvaihtoehto oli muut syyt (39 %), eli esimerkiksi elämäntilanteiden muutokset.

– Ihmiset ovat viimeisen vuoden aikana perehtyneet omien asuntolainojensa ominaisuuksiin ja ennakoineet kuukausierän nousua, joten emme odota lainamuutostarpeiden merkittävästi nousevan nykyisestä. Lyhennysvapaata osataan hyödyntää hyvin myös erilaisissa elämänmuutoksissa, kuten vaikka perheenlisäyksen tai opintovapaan yhteydessä, sanoo Takala.

18–29-vuotiaat ovat hakeneet lyhennysvapaita muita vastaajia useammin. Tässä ikäryhmässä joka kolmas (35 %) kertoi hakeneensa lyhennysvapaata viimeisen kolmen kuukauden aikana. Myös laina-ajan pidentäminen kiinnosti nuorten asuntovelallisten keskuudessa enemmän.

Jos taloudessa on tiukkaa, kannustaa Takala käymään läpi tulot ja menot. Asuntolainan lisäksi kannattaa tarkistaa, sopiiko muiden lainojen maksuaikataulu omaan taloudelliseen tilanteeseen.

Kyselytutkimuksen toteutti YouGov Finland Danske Bankin toimeksiannosta. Tutkimukseen vastasi 849 täysi-ikäistä suomalaista, joilla on asuntolainaa. Tiedot kerättiin sähköpostikyselynä 14.9.–18.9.2023 välisenä aikana YouGovin kuluttajapaneelissa. Tutkimuksen virhemarginaali on noin 3 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Aki Kangasharju: Velkapommia voisi purkaa keinolla, jota on käytetty hämmästyttävän vähän

Talouspolitiikan kyky tuottaa suomalaisille vakautta ja vaurautta on vakavasti uhattuna, väittää Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etlan toimitusjohtaja Aki Kangasharju tänään ilmestyvässä uutuuskirjassaan.

Kangasharjun mukaan olemme rakentaneet kriisejä sietävän yhteiskunnan, mutta sen ylläpito on käynyt liian kalliiksi. Velka on saatava haltuun ja talous kasvuun, sekä väestön ikääntymisen, ilmastonmuutoksen että muiden uhkien vuoksi, muuten vaihtoehtona on ”sammuttaa valot”.

– Uhkiin vastaaminen edellyttää toimintakykyistä julkista sektoria jatkossakin, ja tältä osin Suomen politiikka on ollut epäonnistunutta. Hyvinvointiyhteiskuntamme palvelut ovat selvästi jäämässä kelkasta. Tällä menolla hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuuteen eivät usko muut kuin äärivasemmistolaiset valtiouskovaiset, hän sanoo tiedotteessa.

Teoksessaan Talouden ilmestyskirja – Velka, inflaatio, nollakasvu ja politiikan umpikuja (Docendo 2023) Kangasharju toteaa, että Suomen julkinen talous on velkaantunut joka vuosi vuodesta 2009 alkaen.

Hän muistuttaa, että kun lainakorko on nyt korkeampi, korot syrjäyttävät muita menoja, nostavat veroastetta, suurentavat velkataakkaa tuleville sukupolville, tekevät suhdanteiden tasauksesta kalliimpaa ja syrjäyttävät yksityisiä investointeja.

1990-luvun laman hellitettyä Suomen sopeutuslinja oli selkeä vuoteen 2019 saakka. Velka pieneni talouskasvun siivittämänä aina finanssikriisiin 2008 saakka. Sen jälkeenkin taloutta sopeutettiin ja menetettyä kilpailukykyä parannettiin, merkittävänä motiivina oli kestävyysvaje.

Vuonna 2019 politiikka kuitenkin muuttui dramaattisesti ja kestävyysvaje haluttiin unohtaa. Kangasharju myöntää, että elvyttävä kriisipolitiikka oli paikallaan pandemian kriisivuonna 2020, mutta se, että elvytystä jatkettiin, vaikka talous jo avautui ja työllisyys saavutti huippulukemat – sitä hän ei ymmärrä vähääkään.

– ”Rahaa on” -muutos näkyi selvästi Rinteen-Marinin hallitusohjelmassa. Alijäämän ja kestävyysvajeen aikana kaikkia menolisäyksiä olisi kuitenkin pitänyt pohtia suhteessa siihen, kuinka vakavaa akuuttia ongelmaa menolisäys korjaa. Olisi pitänyt muistaa, että kaikki tämän päivän menolisäykset pahentavat lastemme velkataakkaa tulevaisuudessa.

Kaikkiaan hallituksen aktiiviset toimet lisäsivät velkaantumista yli 30 miljardilla eurolla, josta korona- ja turvallisuuspolitiikka kattoivat vain noin 20 miljardia, laskee Kangasharju.

– Myös valtion budjettikehystä nostettiin kesken hallituskauden, vaikka pandemiasta johtuvia menoja siirrettiin samalla kehysten ulkopuolelle ja samaan aikaan menoja lisättiin myös EU:n elpymispaketilla. Näin löperö toiminta vaaransi koko kehysjärjestelmän ja siitä saattoi tulla ennakkotapaus tulevillekin hallituksille. Tehtyä politiikkaa ei voi mitenkään pitää vastuullisena.

Euroopan komissio moittikin Suomen finanssipolitiikkaa jo ennen pandemiaa. Pysyvät menot olivat kasvamassa liian suuriksi suhteessa tuloihin, joten rakenteellisen alijäämän raja oli ylittymässä ja hallitusta kehotettiin korjaaviin toimiin.

Korona kuitenkin tässä mielessä pelasti Suomen – ja muutkin – EMU:n sääntöjen mukaiselta menettelyltä, koska kaikkia ei voitu vetää tuomiolle sääntöjen rikkomisesta yhtä aikaa, Kangasharju kirjoittaa.

Kangasharju esittää kirjassaan lukuisia käytännön toimia, jotka nopeuttaisivat talouskasvua ja auttaisivat velkapommin purkamisessa.

Reseptiin kuuluu muun muassa julkisten menojen kasvun hillitseminen tehtäviä vähentämällä ja palvelujen tuotantoa tehostamalla. Sen lisäksi olisi karsittava tulonsiirtoja, jotka synnyttävät kannustinloukkuja työn tekemiselle.

Verotukseen kannattaisi tehdä kohdennetut alennukset työnteon ja yrittämisen kannustamiseksi, ja koulutusta pitää lisätä ja valmistumista nopeuttaa. Helsingin Sanomien haastattelussa Kangasharju sanoo, että marginaaliverotusta pitäisi keventää vaikka se johtaisi tuloerojen kasvuun.

– Suomessa on liki maailman pienemmät tuloerot. On totta, että marginaaliverotuksen keventäminen lisäisi hieman tuloeroja, mutta toisaalta sillä turvattaisiin talouskasvu ja työllisyys. Jos tuloeroja mittavassa Gini-kertoimessa tapahtuu ihan pieni muutos, otsikot huutavat heti, että tuloerot kasvavat, Kangasharju kommentoi HS:lle.

Olennaista olisi myös lisätä tutkimus- ja kehittämistoimintaa markkinoille tähtäävät innovaatiot mielessä. Myös maahanmuutto on syytä saada pysyvästi korkeammalle tasolle.

Kangasharju lisää konkreettiseen toimenpidelistaansa vielä yhden keinon.

– Yksi keino olisi vielä, johon Suomessa on turvauduttu hämmästyttävän vähän. Omaisuutta voisi myydä vallan hyvin, koska valtion läsnäolo Suomen taloudessa on kovin laaja, helposti myytävistä pörssiosakkeista lähtien.

Valtionhallinnon velka yli 170 miljardia euroa

Tilastokeskuksen mukaan julkisyhteisöjen EDP-velka eli nimellishintainen sulautettu bruttovelka oli vuoden toisen neljänneksen lopussa 206,0 miljardia euroa ja kasvoi neljänneksen aikana 6,0 miljardia euroa.

Suhteessa bruttokansantuotteeseen julkisyhteisöjen velka oli 74,6 prosenttia. Vuoden takaiseen ajankohtaan verrattuna julkisyhteisöjen velka on kasvanut 17,0 miljardia euroa.

Valtionhallinnon velka kasvoi toisen neljänneksen aikana 5,9 miljardia euroa ja oli neljänneksen lopussa 170,6 miljardia euroa.

Pitkäaikaisten joukkovelkakirjalainojen kanta kasvoi 2,6 miljardia euroa ja lyhytaikaisten maturiteetiltaan alle vuoden mittaisten velkainstrumenttien kanta kasvoi 3,0 miljardia euroa. Lyhytaikaisten lainojen kanta pieneni 0,1 miljardia ja pitkäaikaisten lainojen kanta kasvoi 0,3 miljardia euroa.

Paikallishallintosektorin velka kasvoi vuoden toisella neljänneksellä 1,2 miljardia euroa 35,0 miljardiin euroon.

Sosiaaliturvarahastojen velka pieneni 0,8 miljardia euroa lähinnä lyhytaikaisten lainojen ja pitkäaikaisten velkapaperien vähentymisen myötä ja oli toisen neljänneksen lopussa 2,7 miljardia euroa.

Pysäyttävä kuva velkaantumisesta: Suomi helottaa punaisena

Pääministeri Petteri Orpon (kok.) johtama talousneuvosto on kokoontunut ensimmäisen kerran.

Neuvoston jäsen, keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi on jakanut viestipalvelu X:ssä kokouksessa näytetyn kuvan.

– Hyvää keskustelua Suomen taloudesta ja ratkaisuista sen parantamiseksi. Ehkä pysäyttävin oli tämä Martti Hetemäen esittämä kuva IMF:n arviosta valtioiden julkisesta velkaantumisesta viiden vuoden päästä, Romakkaniemi kirjoittaa.

IMF on ennustanut Suomen julkisyhteisöjen velkasuhteen nousevan 82 prosenttiin vuonna 2028. Ruotsissa luku on 30, Norjassa 37 ja Tanskassa 32 ja Islannissa 44 prosenttia.

Muihin Pohjoismaihin verrattuna Suomi helottaa velkakartalla punaisena.

– Mikä maa Pohjois-Euroopassa ei kuulu joukkoon? Jos tämä ei herätä ymmärtämään miksi tarvitaan suunnanmuutos velkaantumisessa, niin ei mikään, Romakkaniemi kirjoittaa.

 

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Verkkouutisissa mainostamalla tavoitat

100 000 suomalaista päivässä

Meiltä on pyydetty tehokasta, pienille budjeteille sopivaa mainosratkaisua. Niinpä teimme sellaisen, katselet sitä parhaillaan. Tarvitset vain hyvän idean, kuvan, otsikon ja 280 euroa.

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)