Verkkouutiset

Politiikka

MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Ministeri HS:lle: Tätä tarkoittaa uusi yleistuki

Sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasosen (kok.) mukaan uusi ”yleistuki” toteutetaan vaiheittain.

– Suunnittelupöydällä on ensi vaiheessa työmarkkinatuen ja työttömän peruspäivärahan yhdistäminen yleistueksi vuodesta 2026 alkaen, hän sanoo Helsingin Sanomille.

Samalla edistetään Kelan niin sanottua yhden hakemuksen mallia.

– Tarkoituksena on ensi vaiheessa, että yleistukea ja asumistukea voi hakea samalla hakemuksella, ministeri Grahn-Laasonen toteaa.

Työmarkkinatuki ja työttömän peruspäiväraha ovat työttömille maksettavia etuuksia, joita ei voi saada samanaikaisesti. Ne ovat nykyisinkin yhtä suuria, bruttona noin 800 euroa kuukaudessa.

Keskeinen ero työmarkkinatuen ja peruspäivärahan välillä on kesto. Peruspäivärahaa voi saada 300–400 päivän ajan. Työmarkkinatuen kestoa taas ei ole rajoitettu lainkaan.

– Meidän pitää aluksi ratkaista, tuleeko yleistuesta kestoltaan rajattu. Ja jos tulee, niin mitä se tarkoittaa, toteaa sosiaali- ja terveysministeriön uudistusta valmistelevan virkamiestyöryhmän johtaja Liisa Siika-aho.

Hänen mukaansa työ on vasta alkuvaiheessa. On myös mahdollista, että yleistuesta tulee työmarkkinatuen tapaan kestoltaan rajaton.

IS: Heidi Hautala voi saada yli 100000 euron läksiäisrahan

Europarlamentin jättävä Heidi Hautala (vihr.) voi saada parlamentilta jopa 100 750 euron suuruisen läksiaisrahan. Asiasta kertoo Ilta-Sanomat.

Kymmenen vuotta europarlamentaarikkona toiminut Hautala on ilmoittanut hakevansa niin sanottua siirtymäkorvausta, sillä hänellä ei ole tiedossa uutta palkattua työtä.

Arvio siirtymäkorvauksen suuruudesta perustuu meppien 10 075 euron kuukausipalkkioon, Hautalan meppikauden pituuteen sekä periaatteeseen, että korvauksen suuruus vastaa yhden kuukauden edustajanpalkkiota kutakin vuotta kohti, jonka aikana jäsen on hoitanut edustajantointa.

Europarlamentin jättävän mepin on haettava korvausta erikseen, eli sitä ei myönnetä automaattisesti. Korvausta voi saada enintään kahden vuoden ajan ja vähintään kuuden kuukauden ajan.

Hautala on toiminut europarlamentaarikkona yhtäjaksoisesti vuodesta 2014 lähtien. Hän on toiminut meppinä aiemmin myös vuosina 1995–2003 ja 2009–2011.

EPP:n pääsihteeri itärajan tilanteesta: Keinot voivat olla muitakin kuin perinteisiä

EU voisi ottaa dynaamisemman ja rakentavamman roolin tukeakseen itärajansa turvallisuutta ja taloudellista tilannetta, sanoo EU-parlamentin suurimman poliittisen ryhmän EPP:n pääsihteeri, kreikkalainen Thanasis Bakolas Verkkouutisille antamassaan haastattelussa.

Bakolas arvioi, että useimmat EU-maiden johtohenkilöt eri poliittisista ryhmistä ovat sitoutuneet tähän.

– Tulevalla EU-parlamenttikaudella käsittelyssä tulee olemaan vaikeita asioita rajaturvallisuuteen liittyen. Uskon, että tulemme näkemään enemmän sitoutumista näiden asioiden hoitamiseen.

Venäjä käy kolmatta vuotta hyökkäyssotaa Ukrainassa, jonka seurauksena turvallisuustilanne Euroopassa on heikentynyt. Lisäksi Suomessa varsinkin Itä-Suomen taloustilanne on heikentynyt merkittävästi sodan seurauksena. Haasteet koskevat koko Euroopan unionin itäistä ulkorajaa.

Suomen itäraja on pysynyt suljettuna joulukuusta lähtien Venäjän hybriditoimien ja välineellistetyn maahanmuuton vuoksi.

Euroopan kansanpuolueen pääsihteeri muistuttaa, että jokaisen maan rajatilanne eroaa toisistaan. Bakolas ei halunnut kommentoida Suomen valmistelussa olevaa rajalakia vaan esittää arvionsa itärajan tilanteesta yleisellä tasolla.

– Suomi on sitoutunut oman maansa suvereniteetin turvaamiseen ja kansalaistensa hyvinvoinnin ylläpitämiseen sekä eurooppalaiseen projektiin. Koska kaikki maat ja niiden tilanteet ovat erilaisia, keinot voivat olla myös erilaisia ja erota siitä, mitä pidetään ikään kuin ”normina”. Tällä en tarkoita poikkeamista kansainvälisistä sopimuksista vaan sitä, mitä ehkä pidetään perinteisinä keinoina, kun tällaisia tilanteita tulee vastaan. Mikään maa ei tietystikään saa vahingoittaa kansainvälisiä sopimuksia, se on selvä, Bakolas toteaa.

– Tulen maasta, jolla on hyvin vaikea naapuri. Tämä luo ainutlaatuiset olosuhteet. Maani sijaitsee alueella, jonka turvallisuusuhat ovat hyvin uniikkeja. Tämä vaatii meiltä toimenpiteitä suojella maatamme tavalla, joka ei välttämättä ole ensisijainen keino jossain toisessa jäsenmaassa. Maani on tehtävä tarvittavat toimet rajaturvallisuuden ylläpidossa. Suomen itärajalla on myös hyvin ainutlaatuiset olosuhteet ja siellä pitää tehdä näihin olosuhteisiin sopivia ratkaisuja. Toimenpiteiden täytyy olla EU:n kontekstin mukaisia sekä mitoitettu siinä kontekstissa, jossa suvereenit jäsenvaltiot ovat oikeutettuja näitä tekemään, Bakolas pohtii.

Puolassa, Latviassa ja Liettuassa on sovellettu niin sanottua pushback-menetelmää eli takaisin työntämiseksi luonnehdittua tiukkaa suoraan rajalta käännyttämisen linjaa. Turvapaikanhaku on pääsääntöisesti estetty ja hakemuksia on otettu vastaan pieniä määriä yksilöllisen harkinnan perusteella esimerkiksi terveyssyistä. Bakolas toteaa yksiselitteisesti, että pushbackin käyttö ei ole hyväksyttävää.

– Meidän täytyy erottaa tarve suojella rajoja ja tarve turvata kansallinen suvereniteetti erinäisiä hyökkäyksiä vastaan. Se on jokaisen maan perutuslaillinen velvollisuus, joka hallituksilla on kansalaisiaan kohtaan. EU:n kollektiivisesta näkökulmasta olemme vielä kaukana siitä, missä meidän pitäisi olla, vaikka nykyinen komissio on ottanut merkittäviä askeleita parantaakseen tilannetta ja tehnyt muun muassa sitoumuksia kolmansien maiden kanssa sekä sujuvoittanut turvapaikkaprosesseja, Bakolas luettelee.

Tulevan parlamenttikauden merkittävimmäksi haasteeksi hän nimeää turvallisuuden.

– Luonnollisesti meillä on huoli turvallisuudesta, koska naapurustossamme on sota. Olemme sitoutuneet rakentamaan EU:n turvallisuusjärjestelyt Naton sateenvarjon alle. On kuitenkin muistettava, että turvallisuus ei ole ainoastaan puolustuksellista vaan myös taloudellista. Tämä tulee olemaan suuri teema seuraavalla kaudella. Meidän pitää pönkittää kilpailukykyämme suhteessa Yhdysvaltoihin ja Kiinaan. Emme halua kauppasotia. Meidän pitää olla turvallisia ja vahvoja, jotta voimme tukea ja vahvistaa talouttamme.

Bakolas arvioi, että EU:n sitoutuminen Ukrainan tukemiseen tulee jatkumaan yksimielisenä ja määrätietoisena.

– En näe riskejä tuen horjumisesta mutta näen haasteita, varsinkin ulkoisia haasteita, jotka meidän pitää pystyä sovittamaan Ukrainan tukemiseen.

Tästä esimerkkinä hän mainitsee marraskuussa pidettävät Yhdysvaltain presidentinvaalit.

– En näe mahdollisuutta, että Euroopan päättäväisyys tukea Ukrainaa heikkenisi. Jos meidän täytyy lisätä sitoumuksiamme, tulemme tekemään näin, hän vakuuttaa.

Bakolas muistuttaa, että Euroopan pitää uudelleenarvioida panoksensa koko turvallisuusjärjestelmälle. Turvallisuuden vahvistamista ja puolustusteollisuuden ylösajoa tarvitaan Ukrainan sodan sekä viime vuosina toinen toisensa perään toistuneiden kriisien takia.

– EU:n kokonaisturvallisuuden kehittäminen täytyy tehdä Naton turvallisuuskehikon alla. Miten puolustusteollisuuden ylösajo rahoitetaan, se on jatkuvan poliittisen keskustelun kohteena.

Bakolas uskoo myös, että EU:n itälaajentuminen etenee tulevalla viisivuotiskaudella.

– EU:n onnistuneen laajentumisen kannalta on olennaista, että se tapahtuu ehdokasmaiden ansioihin perustuen. Ehdokasmaiden on täytettävä tietyt kriteerit päästäkseen jäseniksi.

Lue myös:

Suurimman europuolueen pääsihteeri mainitsee kolme syytä vaalimenestykseen

 

Esitys reserviläisten avusta itärajalle kerää kiitosta – ”tärkeä ja tarpeellinen”

Puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Jukka Kopra (kok.) luonnehtii ”erittäin tärkeäksi ja tarpeelliseksi” hallituksen esitystä, joka mahdollistaisi reserviläisten käytön itärajan turvaamisessa. Hallitus lähetti eilen lausuntokierrokselle esitysluonnoksen, jossa esitetään asevelvollisuuslain muutoksia koskien Rajavartiolaitoksen alaisuudessa olevia reserviläisiä.

Rajaturvallisuuden välttämätöntä ylläpitämistä esitetään uudeksi perusteeksi kertausharjoitukselle ja tällaiseen harjoitukseen voitaisiin kutsua nopeutetusti. Poikkeuksellisissa ja vakavissa rajaturvallisuuden häiriötilanteissa ”on välttämätöntä turvata Rajavaritolaitoksen toimintakyky ja resurssit”, perustellaan esitysluonnoksessa.

Kopra korostaa, että Rajavartiolaitoksen alaiset reserviläiset toimisivat itärajalla virkamiesten tukena ja ohjauksessa.

– Tämä on mielestäni hyvä ratkaisu ja parantaa kustannustehokkaalla tavalla meidän suorituskykyä, Kopra kommentoi asiaa Verkkouutisille.

Tällä hetkellä reserviin kuuluvia asevelvollisia on mahdollista määrätä nopeutetulla menettelyllä ainoastaan sellaiseen kertausharjoitukseen, jonka tarkoitus on sotilaallisen valmiuden kohottaminen.

Hallituksen esitysluonnoksessa katsotaan, että ”rajaturvallisuuden välttämättömän ylläpitämisen vuoksi määrättävä kertausharjoitus rinnastuisi vakavuudeltaan sotilaallisen valmiuden kohottamiseksi määrättävään kertausharjoitukseen, sillä rajaturvallisuuden poikkeuksellinen häiriötilanne voisi kehittyä ennakoimattomasti ja nopeasti siten, että se edellyttäisi asevelvollisten reserviläisten pääsääntöisesti säädettyä määräaikaa nopeamman määräämisen kertausharjoituksiin viranomaisten tueksi ja valmiuden kohottamiseksi.”

Vasemmistoliiton Minja Koskela: Hallitus ei ymmärrä työntekijöiden arjesta mitään

Eduskunta keskustelee tänään vuorotteluvapaan lakkauttamisesta. Vasemmistoliiton kansanedustaja Minja Koskela pitää hallituksen esitystä massiivisena virheenä.

– Hallitus tavoittelee vuorotteluvapaan lakkauttamisella säästöjä ja työllisyyttä, mutta tosiasiassa päätös tulee maksamaan työntekijöiden huonompana jaksamisena. Lisäksi vuorotteluvapaan sijaiseksi palkataan aina työtön työnhakija, joka siirtyy sijaisuuden kautta pois työttömyysturvalta. Miksi hallitus ei noteeraa tätä laskelmissaan?, Koskela kysyy tiedotteessa.

Vuorotteluvapaa on 100-180 päivää kestävä vapaa, josta työntekijä sopii yhdessä työnantajan kanssa. Vuorotteluvapaalle jäävä on oikeutettu vuorottelukorvaukseen, ja työnantaja palkkaa hänen sijaisekseen työttömän työnhakijan.

Koskela huomauttaa, että vuorotteluvapaan ehtoja on kiristetty jo, mikä on johtanut vuorotteluvapaan käytön vähenemiseen. Lisäksi vuorotteluvapaan edellytyksenä on 20 vuoden työhistoria.

– Hallitus on hallitusohjelmassaan sitoutunut pidentämään työuria, mutta lakkauttaa vuorotteluvapaan, joka auttaa ihmisiä jatkamaan pidempään töissä. Toisin sanoen hallitus osoittaa jälleen kerran, että se ei ymmärrä työntekijöiden arjesta yhtään mitään, Koskela sanoo.

Hallitus esittää vuorotteluvapaan lakkauttamisen lisäksi myös aikuiskoulutustuen ja ammattitutkintostipendin lakkauttamista. Koskela pitää yhdistelmää erittäin vahingollisena.

– Säästöjä ei tule sillä, että ihmisiä poltetaan loppuun, ja työuria ei pidennetä sillä, että lisäkouluttautuminen torpataan. Vuorotteluvapaan lakkauttamisen yhdistäminen aikuiskoulutustuen lakkauttamiseen on sekä työntekijä- että työelämävihamielistä politiikkaa, Koskela sanoo.

Ay-johtaja varoittaa: Riitely jatkuu syksyllä

Keskusjärjestö STTK:n puheenjohtaja Antti Palolan mukaan työmarkkinoilla eletään erittäin epävakaita aikoja.

– Työelämäasiat ovat viime syksyn ja tämän kevään jäljiltä pysyvästi politisoituneet. Siitä ei seuraa mitään hyvää sen paremmin lyhyellä kuin pidemmälläkään tähtäimellä, Palola sanoi STTK:n edustajistolle pitämässään katsauksessa.

– Arvioni on, että syksyllä edessä olevissa työ- ja virkaehtosopimusneuvotteluissa riitely jatkuu. Ei tarvitse kristallipalloa tiedostaakseen, että hallituksen elinkeinoelämän saumattomalla tuella toteuttamat heikennykset löytyvät liittojen tavoitteista tavalla tai toisella, hän jatkoi.

Palola valoi puheessaan uskoa ammattiyhdistysliikkeeseen.

–  Voima tarvitsee vastavoiman, ja ammattiyhdistysliike on vastavoima työnantajille ja työelämää heikentävälle hallitukselle, hän sanoi.

– Ei valta demokratiassa tarkoita vain kulloisenkin enemmistöhallituksen vallankäyttöä ilman mahdollisuutta ja lupaa ajatella toisin ja ilmaista mielipiteensä rauhassa ja laillisesti. Jos hyväksyisimme, että demokratiaa on vallan keskittyminen yhteen instituutioon kuten hallitukseen, silloin kannattaa tarkkaan miettiä, mikä on seuraava askel parlamentaarisen enemmistön vallankäytössä kansalaisyhteiskuntaa vastaan.

 

Riikka Purra: Hyvinvointia ei mitata sillä, paljonko valtio jakaa etuuksia ja tukiaisia

Eduskunnassa käsiteltiin keskiviikkona keskustan ja Liike Nytin välikysymystä hallituksen talouspolitiikasta. Hallituksen vastauksen antoi  valtiovarainministeri Riikka Purra (ps.).

Purran mielestä kysymystä luottamuksesta hallituksen talouspolitiikkaan ja Suomeen tulee käsitellä perusteellisesti, mutta hallituksen talouspolitiikka on kuitenkin saanut laajasti tukea kansainvälisiltä asiantuntijaorganisaatioilta, kuten Kansainväliseltä valuuttarahastolta.

– Kansainväliset luottoluokittajat ovat painottaneet arvioissaan, että nykyisen hallituksen sitoutuminen vastuulliseen talouspolitiikkaan on yksi keskeinen tekijä, mikä kannattelee luottoluokitustamme.

– Sen sijaan opposition talouspolitiikalla Suomi saisi sanoa jäähyväiset parhaille luottoluokituksille ja se löytäisi itsensä EU:n alijäämämenettelystä välittömästi, Purra sanoi puheessaan.

Hän muistutti, että hallituksen tärkein talouspoliittinen tavoite on saada aikaan kestävää kasvua.

– Suomi ei elä pelkästään sopeutustoimista, se on selvää, ja tästä olemme opposition kanssa samaa mieltä. Tarvitsemme talouskasvua, investointeja koko maahan sekä uusia työpaikkoja.

– Hallitusohjelma on kasvuohjelma. Hallitus toteuttaa historialliset työmarkkinauudistukset ja lisää työmarkkinoiden joustavuutta. Tämä on asiantuntijoiden suositusten mukaan paras tapa lisätä taloutemme kasvupotentiaalia ja tuottavuutta.

Hallitus purkaa Purran mukaan satoja normeja ihmisten ja yritysten toimeliaisuuden tieltä.

– Ihmiset ja yritykset tietävät lähtökohtaisesti itse parhaiten, mitä heidän tai niiden on parasta tehdä kulloisessakin tilanteessa. Valtiovalta on mahdollistaja ja reunaehtojen asettelija. Valtio asettaa pelisäännöt.

Tämä ajattelu erottaa hallituksen linjan vasemmisto-oppositiosta.

– Tämä hallitus ei usko siihen, että yksilön hyvinvointia mitataan sillä, kuinka paljon valtio jakaa etuuksia ja tukiaisia kansalaisille. Hyvinvointi syntyy työstä ja yrittämisestä. Tämä hallitus ei usko siihen, että yritysten menestyminen johtuu siitä, että poliitikot olisivat kyvykkäitä valitsemaan voittajia. Opposition jakopuolueiden valtiokeskeinen resepti johtaa vain paisuvaan julkiseen sektoriin ja yksityisen toimeliaisuuden tukahtumiseen.

– Suomi tarvitsee ja ansaitsee kokonaisvaltaisen ryhtiliikkeen. Kun taloudelliset kannustimet ovat kunnossa, ihminen oppii, yrittää, menestyy, jakaa hyvinvointia ympärilleen. Vain näillä eväillä voimme menestyä. Näihin periaatteisiin myös hallituksen politiikka nojaa.

Hallituksen talouspoliittinen linja nojaa Purran mukaan vahvasti ylisukupolviseen vastuunkantoon, oikeudenmukaisuuteen, uskottavaan ja vastuulliseen valtiontalouden hoitoon ja realismiin.

Välikysymyksessä väitetään, että valtion verotulot olisivat romahtamassa.

– Pääoppositiopuolueen jäsenet ovat väittäneet, että kokonaisveroasteen lasku johtaisi julkisen talouden heikkenemiseen peräti kahdeksalla miljardilla. Nämä väitteet eivät tietenkään pidä paikkaansa.

– Verotuksen lievää kiristämistä emme voi välttää. Kokonaisveroaste ei kuitenkaan hallituksen toimienkaan jälkeen nouse vuoden 2023 tasosta, vaan pysyy vakaana.

– Yritystoiminnan näkökulmasta on selvää, että etenkin työn ja yrittämisen verotusta ei ole enää varaa kiristää toisin kuin tässä salissa on esitetty. Hallitus ei tehnyt investointeihin iskeviä pistemäisiä ideologisia veroja tai kiristänyt listaamattomien yritysten verotusta, Purra sanoi.

Suurimman europuolueen pääsihteeri mainitsee kolme syytä vaalimenestykseen

Keskusta-oikeistolainen Euroopan kansanpuolue (EPP) suuntaa kesäkuun EU-vaaleihin voitto mielessään.

– Uskon, että EPP pysyy vaaleissa suurimpana ja vaikutusvaltaisimpana puolueena. Tämä on ydintavoitteemme ja uskon, että saavutamme sen. Tämä on tärkeää, jotta voimme pitää komission puheenjohtajuuden. Pääehdokkaamme Ursula von der Leyen on tehnyt todella hyvän kampanjan, joka edistää sekä jäsenpuolueidemme että koko EPP:n menestystä, EPP:n pääsihteeri, kreikkalainen Thananis Bakolas sanoo Verkkouutisille antamassaan haastattelussa.

Suomesta EPP:n ryhmään kuuluu kokoomus.

Bakolas muistuttaa, että EPP suuntaa vaaleihin tilanteessa, jossa sen jäsenpuolueet ovat viime vuosina ottaneet useita merkittäviä vaalivoittoja, muun muassa Suomessa, Ruotsissa, Kreikassa, Kroatiassa ja Portugalissa.

– Vaalivoitot eivät ole olleet vahinkoja. Ne näyttävät selvästi poliittista mallia, joka on hyvin EPP:n voimaa kuvaava. Se kertoo myös lähestymistavastamme kansallista politiikkaa ja EU-politiikka kohtaan.

Bakolas mainitsee kolme keskeistä elementtiä EPP:n jäsenpuolueiden hyvän vaalimenestyksen takana.

– Ensimmäisenä on kurinalainen finanssipolitiikka, joka takaa, että rahat kulutetaan hyvin ja viisaasti. Toisena on yhteiskunnallinen vapaus. Kolmantena on terve ja käytännönläheinen isänmaallisuus ja rakkaus omaa kotimaata, kieltä ja kansaa kohtaan. Nämä seikat voidaan nähdä kaikkialla, missä EPP:n jäsenpuolueet ovat voittaneet vaalit ja niiden johdolla on muodostettu hallituksia.

Pääsihteeri korostaa myös EPP:n irtisanoutuvan populismista.

– Voitamme vaaleja, koska esitämme selkeitä poliittisia vaihtoehtoja ihmisille: oli sitten kyse taloudesta, turvallisuudesta tai energian vihreästä siirtymästä. Poliittisia vaihtoehtoja, joita ihmiset voivat arvioida ja tehdä niiden pohjalta valintansa. Teemme tätä suurella päättäväisyydellä. Poliittiset vastustajamme EU:ssa ja monissa jäsenmaissa ovat valinneet toisen tien. He pelaavat identiteettipolitiikalla, Bakolas toteaa.

Hän arvioi yhteistyön keskustakoalition puolueiden kesken jatkuvan tulevalla parlamenttikaudella.

– Parlamentti on hajaantunut. EPP on pysynyt viime vuosina vahvana ja yhtenäisenä. Tätä emme näe muissa parlamentin poliittisissa ryhmissä. Nämä ryhmät tulevat olemaan heikompia seuraavissa vaaleissa mutta tulemme jatkamaan yhteistyötä niiden kanssa. Olemme sitoutuneet keskustakoalitioon, joka on avainasemassa von der Leyenin ja muiden avainhenkilöiden valinnan näkökulmasta. Tulemme tekemään yhteistyötä sosialistien, liberaalien ja jopa vihreiden kanssa keskustakoalition muodostamiseksi.

Pitääkö EPP oven auki yhteistyölle myös Euroopan konservatiivien ja reformistien ECR-ryhmän kanssa joissain politiikan teemoissa?

– ECR-ryhmä on poliittisesti jakaantunut, ja ryhmällä on pitkä matka edessä selvittääkseen, mikä sen poliittinen identiteetti on. Meillä on selvät sävelet siitä, kenen kanssa teemme yhteistyötä. Pitää olla Eurooppa-myönteinen, kannattaa oikeusvaltiota ja tukea Ukrainaa. Niin kauan kuin edellä mainitut kriteerit täyttyvät, olemme avoimia neuvotteluille ja pidämme toki jatkuvasti keskusteluyhteyttä yllä. Jäsentyneempi ja virallistetumpi suhde ei voi tapahtua ilman näitä kolmea kriteeriä, Bakolas arvioi.

Hän muistuttaa EPP:n olevan iso poliittinen perhe, jonka joukoissa on liberaaleja, poliittiseen keskustaan kuuluvia, kristillisdemokraatteja sekä konservatiiveja.

– Tarvitaan ponnisteluja, jotta poliittinen ryhmä voi ylläpitää yhtenäisyyttä ja suurta yksimielisyyttä. Tämä heijastaa sitä, mitä tarvitaan jotta vaaleja voitetaan ja voidaan hallita tehokkaasti.

SDP:stä moititaan hallitusta: Suomi ei nouse sosiaaliturvan leikkauksilla

SDP:n kansanedustaja Riitta Mäkisen mukaan Petteri Orpon (kok.) hallituksen talouspolitiikka on epäonnistunut.

– Hallitus ei tarjoa näkymää, jolla talouden syöksylasku pysähtyy, talouden rattaat saadaan pyörimään, työllisyys kohenee ja yhteiskunnallinen vakaus palautuu tasolle, jolla se sivistysvaltiossa on totuttu näkemään. Hallitus jätti jo viime syksynä tulosopeutuksen työkalupakin ulkopuolelle ja alkoi toteuttaa harkitsemattomia veronkevennyksiä, SDP:n ryhmäpuheenvuoron pitänyt Mäkinen sanoi eduskunnan välikysymyskeskustelussa.

Mäkisen mukaan hallitus on ajanut työmarkkinat kaaoksen. Lisäksi hän arvosteli pienituloisiin kohdistuvia menoleikkauksia.

– Suomi ei nouse sosiaaliturvan leikkauksilla. Kasvu edellyttää vakaata ja ennustettavaa toimintaympäristöä, vahvaa panostusta osaamiseen ja koulutukseen, työperäiseen maahanmuuttoon sekä kunnianhimoisia toimia satojen miljardien vihreiden investointien kotiuttamiseksi Suomeen. Ei ole hyväksyttävää, että kasvun sijaan Suomi käpertyy nyt sisäänpäin, kansanedustaja sanoi.

Mäkisen mukaan suomalaiset tarvitsevat nyt ”uskottavaa näkymää tulevaisuuteen”.

SDP on esittänyt meno- ja tulosopeutuksia kuuden miljardin edestä. Toukokuun aikana julkaisemme oman kolmen miljardin kasvupaketin vaihtoehdoksi hallituksen ponnettomalle kasvu- ja työllisyyspolitiikalle, hän sanoi.

– Suomalaisten osaamistasoa on nostettava. Työllisyysasteen on noustava yli 65-vuotta täyttäneiden keskuudessa, ja varmistettava, että osatyökykyiset pääsevät työmarkkinoille. Tarvitsemme lisää reilua työperäistä maahanmuuttoa. TKI-toimintaa on kehitettävä, jotta se synnyttää uutta osaamista ja innovaatioita ja toteutettava energia- ja investointipolitiikkaa, jolla ohjaamme vihreät investoinnit Suomeen.

SDP katsoo, ettei hallitus nauti eduskunnan luottamusta.

– Hallituksen näkemys taloudesta on pohjautunut liian ruusuiseen kuvaan ja se on laiminlyönyt toimet kasvun ja työllisyyden vahvistamiseksi, Mäkinen sanoi.

 

 

PS:n mukaan hallituksen linja kääntää Suomen nousuun

Keskusta ja Liike nyt tekivät vapun jälkeen välikysymyksen, jossa he kysyivät hallitukselta muun muassa sitä miten hallitus palauttaa luottamuksen Suomeen ja vahvistaa edellytyksiä Suomen talouskasvun nostamiseksi selvästi korkeammalle uralle. Hallituspuolueet vastasivat välikysymykseen eduskunnassa tänään keskiviikkona.

Perussuomalaisten ryhmäpuheen piti kansanedustaja Antti Kangas, joka ihmettelee välikysymyksen ajoitusta. Kankaan mukaan viimeisten vajaan parinkymmenen vuoden aikana on Suomen taloudessa koettu nousu- ja laskukausia sekä kriisejä.

– Säästöjen sijaan edelliset hallitukset kasvattivat menoja myös parempina aikoina. Kyseinen talouspolitiikka ajoi Suomen syvään velkaantumisen kierteeseen. Tämä välikysymys talouspolitiikasta olisi ollut ajankohtaisempi edellisten hallitusten aikana. Yllättävää nyt esitetyssä välikysymyksessä onkin kysymyksen ajoitus. Nykyhallitus ei rakenna politiikkaansa edellisten hallitusten tavoin julkisen velan kasvattamisen varaan. Nykyhallituksen politiikka tähtää Suomen talouden pelastamiseen: julkisen talouden tasapainottamiseen, talouskasvun vauhdittamiseen ja velkaantumisen hillintään.

Kangas muistuttaa keskustaa sen talouspoliittisista virheistä.

– Vuoden 2007 vaalien alla keskusta puhui jopa viiden miljardin jakovarasta, eli julkisten menojen rajusta lisäämisestä. Taustalla oli Nokia-buumi ja sen tuomat verotuotot soittivat seireenien lauluja keskustalaisten korviin. Lopulta buumi katkesi, verokertymä väheni, mutta menotasoa ei saatu hillittyä. Syömävelan kasvattaminen pääsi edelleen voitolle vanhojen puolueiden luvatessa vaalien alla ”kaikille kaikkea kivaa”. Nyt tälle vastuuttomuudelle on saatu viimein loppu. Olisikin toivottavaa, että välikysymyksen allekirjoittaneet siirtäisivät katseensa pois peruutuspeilistä ja osoittaisivat sitä vastoin tukensa hallituksen tekemälle suunnanmuutokselle.

Kangas huomauttaa, että välikysymyksessä nostetaan esiin sote-alan säästöt.

– Huomiotta tosin jää se, miksi säästöjen hakeminen sotesta on haastavaa. Edellinen hallitus kirjoitti lain sellaiseen muotoon, ettei sote-menoille ole edes teoreettista kattoa, ja kaikki mahdollinen ja mahdoton on toteutettava. Ostopalvelut ovat pakotettuja ja siihen käytetään avointa shekkiä. Nykyinen keskustan rakentama sote-malli ei toimi. On syytä korostaa, että hallitus lisää rahoitusta sote-palveluihin, mutta hillitsee sote-menojen kasvua.

Kankaan mukaan hallitus ajaa politiikkaa, joka tukee kasvua ja työtä.

– Hallitus hakee talouskasvua esimerkiksi puhtaan energian ja bioteknologian kannustimilla. Alan kasvun merkitystä erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomelle ei voida liiaksi korostaa. Maatalouden osalta hallitus on keskittynyt siihen, mistä kannattavuutta saadaan pitkäjänteisesti, eli ruokaviennin voimakkaaseen kehittämiseen. Nyt on viimein unohdettu keskustalainen kriisitukipolitiikka, joka on ajanut maatalouden entistä syvempään ahdinkoon. Hallituksen toimilla tavoitellaan kasvua ja uusia työpaikkoja.

– Hallitus on valinnut politiikassaan myös työn linjan. Kannustinloukut saavat purkutuomioita ja ahkeruus palkitaan. Suomalaisia ei tarvitse holhota, vaan yksilöille on tarjottava mahdollisuuksia kantaa vastuuta omasta elämästään.

Kangas kiinnittää huomiota siihen, kuinka oppositio puhuu oikeudenmukaisuudesta. Niin tekee hänen mukaansa hallituskin.

– Välikysymyksessä kyseenalaistetaan hallituksen säästötoimien oikeudenmukaisuutta. Mittavat leikkaukset esimerkiksi kehitysyhteistyöhön noudattavat nimenomaan oikeudenmukaisuuden linjaa. Ulkomaille kylvettävää rahaa voisi perustella silloin, jos rahalla saisi oikeasti jotakin konkreettista aikaan. Valitettavasti monien kehitysavun kohdemaiden kansalaiset eivät ole suomalaisten rahoista juuri hyötyneet, saati arvojamme tai demokratiaa omaksuneet. Tulokset ovat olleet osin jopa päinvastaisia odotuksiin nähden.

Kangas muistuttaa, että hallitus ei toimillaan lisää kansalaisten arkeen kustannuksia.

– Vaikeasta taloustilanteesta huolimatta hallitus panostaa esimerkiksi maanpuolustukseen ja turvallisuuteen. Niistä ei tingitä. Hallitus ei nosta ruoan arvonlisäveroa. Myös toimet autoilun kustannusten hillitsemiseksi ovat merkittäviä. Kansalaisten arjen kustannukset on pidettävä kurissa.

Perussuomalaiset pitävät tärkeänä, että julkisen talouden tilasta käydään avointa keskustelua, sanoo Kangas.

– Olisi kuitenkin suotavaa, että opposition esitykset taloustoimista perustuisivat tosiasioihin ja että ne olisivat realistisia toteuttaa. Emme voi luottaa esimerkiksi harmaan talouden kitkennän tuovan satoja miljoonia euroja valtion kassaan ja siksi jättää muita vaikuttavia toimia tekemättä. Toivomme oppositiolta konkretiaa ja realismia keskusteluun.

Keskusta haluaa tuplata talouskasvun ennustettuun nähden

Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Eeva Kallin mielestä hallitus on epäonnistunut tärkeimmässä tehtävässään eli suomalaisten luottamuksen ja tulevaisuudenuskon palauttamisessa.

– Ihmisten ja yritysten luottamus omaan talouteen ja tulevaisuuteen on poikkeuksellisen alhaalla. Kasvussa ovat olleet vain konkurssit, työttömyys ja velka, keskustan ryhmäpuheenvuoron pitänyt Kalli sanoi eduskunnan välikysymyskeskustelussa hallituksen talouspolitiikasta.

Hänen mukaansa syyt epäonnistumisen taustalla liittyvät niin politiikan arvovalintoihin kuin hallituksen tapaan toimia.

– Vallalla on kova politiikka ja kovat otteet. Toista ei enää tulla puolitiehen vastaan. Sillat palavat ja luottamus niiden mukana.

– Haluan kertoa suomalaisille, että asioiden ei tarvitse olla eikä mennä näin. Aina on vaihtoehtoja.

Keskusta on hallituksen kanssa samaa mieltä siitä, että maamme talouden suunta on käännettävä. Kiihtyvä velkaantuminen ja raskaat alijäämät on saatava hallintaan ja taitettua. Tavoitteesta ei siis ole erimielisyyttä.

– Ongelma on siinä, että osa hallituksen valitsemista keinoista ja tapa toimia eivät tuota toivottua tulosta, vaan eriarvoistavat ihmisiä, syövät orastavan kasvun eväitä ja heikentävät siten luottamusta entisestään, Kalli sanoi.

Hänen mielestään kodeissa ja työpaikoilla ansaitaan parempaa kuin mitä viimeinen vuosi on ollut.

– Me voimme saada suomalaisille töitä, talouden kasvuun ja Suomen nousuun. Me voimme pelastaa lähipalvelut: perhekeskukset, terveysasemat, hoivakodit ja paloasemat.

– Me voimme välttää Suomen konkurssin ja laittaa talouden oikeudenmukaisesti kuntoon.

Tämä edellyttää Kallin mukaan säästämistä. Myös joitakin veroja pitää korottaa.

– Ei velka kuitenkaan yksin leikkaamalla ja verottamalla hoidu, saati Suomi nouse.

– Siihen tarvitsemme ennen kaikkea talouden kasvua ja työpaikkoja koko maahan. Meidän pitää viedä Suomi reilun kasvun tielle. Se on Keskustan vaihtoehto.

Keskusta esittää useita ratkaisuja talouden saamiseksi kasvuun. Tavoitteena on vähintään tuplata kasvu ennustettuun nähden.

– Me toteuttaisimme esimerkiksi investointien verohyvityksen ulottaen sen myös pienille ja keskisuurille yrityksille. Verottaisimme yrityksen sisään jätettäviä voittoja vähemmän kuin ulos jaettavia, Kalli sanoi.

Keskusta nostaisi arvonlisäverotuksen alarajaa 30 000 euroon, pitäisi kotitalousvähennyksen ennallaan ja nopeuttaisi tuntuvasti investointien luvituksia.

– Ottaisimme käyttöön koko maan kattavat seutukuntakohtaiset kasvusopimukset korvaamaan vain kaikkein isoimpien kaupunkien kanssa tehtävät MAL-sopimukset. Tekisimme itäisestä Suomesta erityistalousalueen kymmeneksi vuodeksi. Toteuttaisimme myös 20 prosentin tuloveronalennuksen alimman eläkeiän yli ansiotyössä jatkaville.

Kalli sanoo kannatavansa edustaja Lohen tekemää epäluottamuslause-esitystä.

 

Sinuhe Wallinheimo: Tämä hallitus on kasvun hallitus

Kokoomuksen kansanedustaja ja eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Sinuhe Wallinheimo painottaa Petteri Orpon (kok.) hallituksen tekevän historiallisen vahvaa kasvupolitiikkaa.

– Rakennamme Suomea, jossa jokainen suomalainen voi olla paremman tulevaisuuden ja kasvun tekijä. Hallitus toteuttaa erityisen voimakasta kasvupolitiikkaa, jossa kaasua ja jarrua painetaan oikeassa suhteessa, Wallinheimo aloittaa.

Hän piti kokoomuksen eduskuntaryhmän ryhmäpuheenvuoron eduskunnan keskustellessa keskustan ja Liike nyt-puolueen välikysymyksestä.

Wallinheimo kuvaa puheessaan hallituksen kasvun kaavan useita vahvoja pilareita.

– Hallitus madaltaa yrittäjien työllistämisriskiä toteuttamalla työmarkkinauudistukset sekä madaltaa kynnystä työllistyä purkamalla kannustinloukkuja, Wallinheimo sanoo.

– Investointiluvituksen sujuvuutta ja ennakoitavuutta parannetaan, jotta investointeja saataisiin kotiutettua nopeammin Suomeen. Tutkimukseen ja tuotekehitykseen kohdennetaan yli miljardi euroa lisää rahaa, jotta tuottavuutta saadaan viimein lisättyä. Tämän edellä mainitun lisäksi hallitus päätti kehysriihessä uudesta kasvupaketista, jolla pyritään lisäämään Suomen kilpailukykyä suurten teollisten hankkeiden sijoittumisessa Suomeen, Wallinheimo luettelee.

Hänen mukaansa opposition esityksistä on sekä riittävät sopeutukset, että kasvutoimet kaukana.

– SDP tarjoaa suomalaisille massiiviset kolmen ja puolen miljardin euron veronkiristykset työhön, yrittämiseen ja omistamiseen. Demareiden veroehdotuksista kasvu on valitettavan kaukana. Vasemmisto-opposition velkavetoinen kasvupolitiikka ei yksinkertaisesti sovi Suomen talouden nykytilaan, Wallinheimo sanoo.

– Samalla on valitettavaa, että opposition vaihtoehdoissa sopeutuksen taso jää jälleen liian matalaksi. Niin SDP:n kuin keskustan papereilla Suomi olisi ensi vuonna EU:n tarkkailuluokalla. Matkaa yhdeksän miljardin sopeuttamiseen on yhä harmittavan paljon, Wallinheimo sanoo.

Wallinheimo painottaa, että vain toteuttamalla kasvun uudistukset voimme turvata nykyiset hyvinvointiyhteiskunnan palvelut myös tuleville sukupolville.

– Tämä hallitus on kasvun hallitus ja sen ohjelma on kasvun ohjelma. Toteuttamalla siinä olevia toimia Suomen uudistamiseksi voimme päästä kiinni kestävään kasvuun. Se on tärkeää koko tämän rakkaan isänmaamme tulevaisuuden kannalta, Wallinheimo päättää.

Markus Lohi: Suomi ei nouse vain leikkaamalla ja veroja korottamalla

Keskusta laittaisi talouden kuntoon reilummin ja panostaisi samalla rajusti kasvuun.

– Keskusta on julkaissut, vastapainona kehysriihen kolmen miljardin euron päätöksille, oman reilun kasvun vaihtoehdon. Se tarjoaa 7-8 miljardin euron ohjelman Suomen talouden kasvun vauhdittamiseksi, Suomen uudistamiseksi ja talouden tasapainottamiseksi, totesi välikysymyksen 1. allekirjoittaja, keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Markus Lohi välikysymyskeskustelussa ”hallituksen näivettävästä talouspolitiikasta”.

Hänen mukaansa keskustan esittämä pysyvän lisäsopeutuksen mittaluokka on sama kuin kehysriihen päätöksissä, mutta reilummin tehtynä.

– Säästöjä haettaisiin reippaammin muun muassa asumistuesta, turvapaikanhakijoiden majoituskuluista ja kiintiöpakolaisista, suurituloisten varhaiskasvatusmaksuista ja varustamotuista joitakin esimerkkejä vain mainitakseni. Laarin pohjalta löytyi siis vielä monenlaista.

– Monia yhdistäviäkin tekijöitä on hallituksen säästölinjaan, kuten vaikkapa hallinnosta karsiminen, jonka keskusta tekisi keskusvirastoja painottaen, Lohi jatkoi.

Hänen mukaansa keskusta laittaisi verolle muun muassa yleishyödylliset yhteisöt kuten ammattiyhdistysliikkeen sijoitustuotot ja antaisi verottajalle työkalut alustatalouden asianmukaiseen verottamiseen.

– Herkuille, tupakalle, alkoholille ja virvoitusjuomille tulisi tuntuvasti lisäveroja. Jokainen voi silloin omilla valinnoillaan vaikuttaa siihen, miten paljon nämä lompakossa tuntuvat, Lohi totesi.

Hänen mukaansa korvaavilla verotoimilla voitaisiin pitää yleisen arvonlisäverokannan korotus maltillisempana.

– Keskusta ei korottaisi yleistä arvonlisäveroa pohjoismaista 25 prosentin tasoa korkeammalle. Ahkeralla työllään palkkansa ansainneiden ostovoimaa ei pidä leikata yhtään enempää kuin on aivan välttämätöntä. Tuo puolen prosentin lisäkorotus tuo valtion kassaan 300 miljoonaa, mutta on samalla pois suomalaisilta yrityksiltä.

Lohen mukaan keskusta ei nostaisi lainkaan alennettua kymmenen prosentin arvonlisäverokantaa.

– Alennetuissa kannoissa on välttämättömien lääkkeiden lisäksi monia työllistäviä palvelualoja, jotka kärsivät jo korona-aikana. ALV:n raju korotus heikentää esimeriksi Suomen matkailun kilpailukykyä. Keskusta ei toteuttaisi myöskään kotitalousvähennyksen leikkaamista.

Lohi totesi, että hallitusohjelman alkuperäisestä kuuden miljardin sopeutuskokonaisuudesta noin 4,5 miljardia euroa on ”käypää tavaraa”.

– Esimerkiksi työelämäuudistuksia keskusta on isossa kuvassa kannattanut, vaikka yksityiskohtiin näkemyseroja onkin.

Iso linjaero on Lohen mukaan suhtautumisessa sosiaali- ja terveyspalveluihin, johon ei keskustan mielestä ole edellytyksiä tehdä mittavia ja pakkotahtisia säästöjä.

– Keskusta antaisi rohkeasti työkaluja hyvinvointialueille miljardin menojarruun, tuottavuuden ja vaikuttavuuden parantamiseen ja purkaisi normeja. Puuttuisimme muun muassa paisuneeseen vuokralääkäritoimintaan ja ottaisimme koko maassa käyttöön yrittäjyyteen perustuvan sote-alan ammatinharjoittajamallin.

Talouskasvun näkymä on vähintään tuplattava

Lohi tunnusti, että ”sopeuttaminen on välttämätöntä, mutta Suomi ei nouse pelkästään leikkaamalla ja veroja korottamalla”.

– Keskusta ehdottaa, että inhimillisen pääoman saamiseksi kasvu-uralle tehdään vastaava parlamentaarinen sopimus kuin mitä TKI-satsausten osalta on tehty.

– Se koostuisi kahdesta kokonaisuudesta: Ensinnäkin aktiivisesta väestöpolitiikasta syntyvyyden kääntämiseksi nousuun. Yhteiskunnan tulee lähettää toimillaan selkeä viesti: Lapset ovat lämpimästi tervetulleita. Nykyinen syntyvyys johtaa siihen, että sadan vuoden päästä meitä suomalaistaustaisia on selvästi alle miljoona.

Toiseksi osana väestöpolitiikkaa Lohen mukaan tarvitaan maahanmuuttopolitiikkaa, joka johtaa siihen, että maahanmuuttajat työllistyvät yhtä hyvin, samanlaisiin tehtäviin ja samanlaisella palkalla kuin kantaväestö.

– Ensimmäisessä vaiheessa hallituksen tosin pitää varmistaa, että yrityksillä on edellytykset palkata nykyisiä työttömiä töihin. Tämä vaatii paitsi kasvunäkymää niin myös osaamiseen satsaamista. Siksi ammattikoulutuksesta leikkaaminen ja aikuiskoulutustuen lakkauttaminen eivät olleet viisaita ratkaisuja, keskustaedustaja totesi.

Julkisen talouden suunnitelmassaan hallitus ennustaa, että ensi vuoden maltillisen kasvun jälkeen, kasvu alkaa hiipumaan ja palaamme näivettymisen tielle. Lohen mielestä emme voi tyytyä tähän.

– Suomen ongelmat ovat yhteiset. Meidän on yhdessä kyettävä parempaan. Talouskasvun näkymä on vähintään tuplattava.

Lohi totesi, että pääministeri Petteri Orpon (kok.) hallituksella on nyt valta ja vastuu Suomen asioista.

– Valitettavasti kasvun resepti on nyt hukassa. Näkymää vahvasta ja menestyvästä Suomesta ei ole. Hallituksen eduskunnalle tuomassa julkisen talouden suunnitelmassa ja kehysratkaisussa ei ole eväitä, joilla palautetaan luottamus Suomeen ja nostetaan Suomen talouskasvu selvästi korkeammalle uralle. Me päättäjät emme voi katsoa sivusta, kun isänmaa on näivettymisen tiellä. Tästä syystä esitän, että hallitus ei nauti eduskunnan luottamusta, Lohi esitti.

Hallitus määräisi osan reserviläisistä turvaamaan itärajaa – ”jos syntyy sellainen tilanne”

Hallitus haluaa mahdollistaa reserviläisten käyttämisen itärajan turvaamiseen osana kertausharjoituksia. Hallituksen esitysluonnos asevelvollisuuslain muuttamiseksi on lähtenyt tänään keskiviikkona lausuntokierrokselle, joka päättyy 26. toukokuuta.

Hallituksen esitysluonnos pohjautuu sisäministeriön rajavartio-osaston puolustusministeriölle tekemään esitykseen, josta Verkkouutiset uutisoi helmikuussa. Hallitus esittää asevelvollisuuslain 48. pykälään lisättäväksi uutta kertausharjoitusperustetta. Esitysluonnoksen mukaan ”ehdotettu uusi rajaturvallisuuden välttämättömäksi ylläpitämiseksi määrättävä kertausharjoitus mahdollistaisi valmiuden joustavan kohottamisen rajaturvallisuuteen liittyen silloin, kun rajaturvallisuuden ylläpitämiseen liittyvä häiriö ei olisi sotilaallisesta uhasta johtuva”.

Määräys ei koskisi kaikkia, vaan ainoastaan Rajavartiolaitoksen alaisuuteen sijoitettuja reserviläisiä. Käytännössä puhutaan alle 10 000 henkilöstä. Esitysluonnoksessa todetaan, että rajajoukkojen vahvuus on hieman yli 10 000 henkilöä, josta Rajavartiolaitoksen henkilökunnan osuus on noin neljännes.

Puolustusministeri Antti Häkkäsen (kok.) mukaan lakietys toisi lisävahvuuksia puuttua välineellistettyyn maahantuloon itärajalla:

– Tässä puhutaan käytännössä tästä välineellistämisestä maahanmuuton osalta. Jos syntyy sellainen tilanne, jota ei meidän sinänsä vahvan ja hyvän Rajavartiolaitoksen kantahenkilökunnan voimin kyetä varmistamaan kaikilta osin koko itärajalla, meillä on keino käytössä, että voimme pyytää Rajavartiolaitoksen reserviläisiä hoitamaan kevyempiä tehtäviä eli valvontaa, kontrollia, logistiikkaa, jotta tilanne pysyy hallinnassa ja kantahenkilökunta kykenee keskittymään vaikka suoraviivaisemmin kovempien toimivaltuuksien käyttämiseen, Häkkänen kommentoi asiaa toimittajille keskiviikkona puolustusministeriössä.

Kutsu reserviläisille voisi tulla tarvittaessa nopeasti. Hallitus esittää asevelvollisuuslain 32. pykälän muuttamista niin, että kertausharjoituksiin voitaisiin määrätä ”laissa säädettyä määräaikaa nopeammin Suomen turvallisuusympäristössä ilmenevän välttämättömän tarpeen sitä edellyttäessä”.

Tällä hetkellä reserviin kuuluvia asevelvollisia on mahdollista määrätä nopeutetulla menettelyllä ainoastaan sellaiseen kertausharjoitukseen, jonka tarkoitus on sotilaallisen valmiuden kohottaminen. Hallituksen esitysluonnoksessa katsotaan, että ”muuttuneen turvallisuustilanteen ja uusien uhkien vuoksi nykyisten menetelmien rinnalle tarvitaan keinoja joustavaan valmiuden kohottamiseen.” Esitysluonnoksessa viitataan esimerkiksi nopeasti syntyvään laajamittaisen maahantulon tilanteeseen, jossa tapahtuisi useita kymmeniä luvattomia rajanylityksiä maastorajalla.

”Tilanteen syntyessä äkillisesti ei olisi mahdollista odottaa kolmea kuukautta kertausharjoituksen koolle kutsumiseksi, vaan se olisi tarvittaessa tehtävä kansallisen turvallisuuden takaamiseksi ja rajaturvallisuuden ylläpitämiseksi alle kolmen kuukauden määräajassa”, perustellaan lakiluonnoksessa.

Hallitus ei esitä uusia voimankäyttövaltuuksia kertausharjoituksiin kutsuttaville reserviläisille. Esitysluonnoksessa todetaan, että ”rajavartiomies voisi valtuuttaa asevelvollisen käyttämäön fyysistä voimaa yhdessä rajavartiomiehen kanssa tilanteissa, joissa asevelvollisen vartioima kiinniotettu henkilö yrittää paeta asevelvollisen käskyistä ja kehotuksista huolimatta”. Siinä katsotaan myös, että ”rajavartiomies voi valtuuttaa asevelvollisen käyttämään ampuma-asetta poikkeuksellisessa hätävarjeluun rinnastettavissa olevassa tilanteessa”.

Hallitus pyrkii puuttumaan Venäjän masinoimaan välineellistettyyn maahantuloon itärajalla myös niin kutsutulla ”käännytyslailla”, jota viimeistelty lausuntokierroksen jälkeen ja jota odotetaan paraikaa eduskuntaan. Tämä nyt lausuntokierrokselle lähtenyt lakiluonnos reserviläisten käyttämisestä itärajalla ei ole riippuvainen tuon toisen lain etenemisestä, vaan voisi tulla voimaan tarvittaessa nopeamminkin.

SDP:sta älähdetään Susanne Päivärinnalle Sanna Marin -moitteista: Happamia, sanoi kettu

Kokoomuksen kansanedustaja ja eurovaaliehdokas Susanne Päivärinnan arvostelee Kaikki tämä elämä (Teos) –omaelämäkerrassaan entistä SDP:n puheenjohtajaa ja ex-pääministeriä Sanna Marinia.

Toimittajana aiemmin työskennellyt Päivärinta kuvaa kirjassaan, kuinka ex-pääministerin käytös muuttui ja hän piiloutui medialta. Päivärinnan mukaan Marinilla nousi valta päähän.

SDP:n kansanedustaja Pinja Perholehto torjuu viestipalvelu X:ssä Mariniin kohdistuvan arvostelun.

– Happamia, sanoi kettu, Perholehto toteaa.

– Jos ei asioilla pärjää ja mitään oikeaa sanottavaa keksi, aina voi yrittää hankkia suosiota (tässä tapauksessa myös ääniä) haukkumalla Marinia. Arvostusta Päivärinnan tempun seurauksena ei kyllä ole jaossa, hän jatkaa.

LUE MYÖS:
”Sanna Marinilla nousi päähän. Big time.”
Ylen uskomaton organisaatio – Susanne Päivärinta: Tittelit kuin sketsiohjelmasta

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Verkkouutisissa mainostamalla tavoitat

100 000 suomalaista päivässä

Meiltä on pyydetty tehokasta, pienille budjeteille sopivaa mainosratkaisua. Niinpä teimme sellaisen, katselet sitä parhaillaan. Tarvitset vain hyvän idean, kuvan, otsikon ja 280 euroa.

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)