Verkkouutiset

Koulutus

MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kännykkäkielto kouluihin? IS: Näin puolueet suhtautuvat

Eduskuntapuolueet suhtautuvat myönteisesti Petteri Orpon (kok.) hallituksen kaavailemaan niin sanottuun ”kännykkäkieltoon” peruskouluissa ja esiopetuksessa. Se mahdollistaisi oppilaiden puhelimen käytön rajoittamisen opetuksessa nykyistä tehokkaammin. Asiasta kertoo Ilta-Sanomat.

Kokoomuksen varapuheenjohtajan Karoliina Partasen mukaan kokoomus edistää puhelinten käytön rajoittamista hallitusohjelman mukaisesti.

– On tutkimustuloksia siitä, että kun kännykän käyttöä on rajoitettu kouluissa – niin oppitunneilla kuin välitunneillakin – sillä on ollut hyödyllisiä vaikutuksia lasten oppimistuloksiin ja keskittymisen parantumiseen, Partanen sanoo IS:lle.

Hänen mukaansa kokoomus toivoo, että oppimisrauha tunneilla ja sen myötä lasten keskittymiskyky sekä oppimistulokset paranisivat. Puhelinten käytön rajoittaminen voisi Partasen mukaan myös ehkäistä kiusaamista.

– Lailla ei voida estää, että lapsi ottaisi kännykän kouluun. Mutta koulupäivän ja oppitunnin sisällä rajoitettaisiin, ja mahdollisesti välitunnin aikana.

PS:n ryhmäjohtaja Jani Mäkelä peräänkuuluttaa yhtenäistä linjaa puhelinten käytölle. Lainsäädäntöä tarvitaan Mäkelän mukaan siksi, että oppilaiden puhelinten käytön kieltämistä voidaan vaatia niissä kouluissa, joissa se ei nykyisillä keinoilla onnistu.

– Se on aika selväjärkinen asia, että jos keskittyy jatkuvasti sosiaalisen median surffaamiseen oppitunneilla, ei silloin tietenkään keskity oppituntiin. Monet sisällöt, mitä siellä on, ovat häiritseviä ja lapsen kehitykselle vahingollisia.

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtajan Tytti Tuppuraisen mukaan puolue ei ole vielä muodostanut kantaansa kännykkäkieltoa koskien.

– Asiaan on löydettävä suomalaiseen yhteiskuntaan sopiva ratkaisu, jossa huomioidaan opettamisen ja oppimisen rauha ja toisaalta digitalisoituva ympäristö, josta koulu ei voi jättäytyä sivuun, Tuppurainen sanoo IS:lle.

Hänen mukaansa SDP:ssä olisi kiinnostusta lähteä kännykkäkieltoa koskevaan kokeiluun täyskiellon mahdollistavan lainsäädännön sijasta.

– Satunnaistetulla kokeilulla voitaisiin saada tietoa siitä, miten kännyköiden jättäminen koulujen tai luokkahuoneiden ulkopuolelle tukisi tavoitetta oppimisen ja opettamisen rauhasta, Tuppurainen sanoo.

Myös keskustan puheenjohtaja Antti Kaikkonen suhtautuu ”kännykkäkiellon” mahdollistavaan lakiin myönteisesti. Hänen mukaansa lain säätäminen olisi tärkeätä koulurauhan ja opetuksen kannalta. Kaikkosen mukaan selkein malli olisi luultavasti se, että puhelimet kerättäisiin ennen koulupäivää kännykkäparkkiin.

Kaikkonen korostaa, että puhelimen käyttöön voitaisiin tehdä tarvittaessa poikkeuksia.

– On asia erikseen, jos puhelinta tarvitaan esimerkiksi opetuksessa, Kaikkonen sanoo IS:lle.

Myös muilta eduskuntaryhmiltä tulee ymmärrystä kännykkäkiellolle.

Venäjä luo rekisterin kaikista ”epäystävällisissä” maissa koulutusta saavista

Venäjä puuhaa virallista rekisteriä kaikista ”epäystävällisissä” maissa koulutusta saavista venäläisistä. Asiasta kertovat iStories ja Meduza. Rekisterihanke sisältyy Venäjän sisäministeriön valmistelemaan lakiluonnokseen. Laki ei siis ole vielä astunut voimaan, mutta se on virallisesti valmistelussa.

Rekisteri liittyy ekstremismin vastaiseen toimenpideohjelmaan. Tietokanta sisältäisi tiedot kaikista Venäjältä ”äärijärjestöihin” lähteneistä sekä heistä, jotka vastaanottavat koulutusta epäystävällisissä maissa sijaitsevissa ulkomaisissa keskuksissa.

Lakiluonnos ei erittele mistä koulutuksesta, ulkomaisista keskuksista tai epäystävällisistä maista on kyse. Meduza huomauttaa, että voimassa olevassa ekstremisin torjuntaohjelmassa vuodelta 2020 tätä rekisteriä ei ole mainittu. Torjuntaohjelma on tarkoitus päivittää ensi vuonna.

Epäystävällisiksi luokitelluista maista tiedetään ainakin se, että Venäjä aloitti niiden listaamisen vuonna 2021 Tsekistä ja Yhdysvalloista. Nykyään listalla ovat myös kaikki EU-maat sekä ainakin Australia, Albania, Kanada, Japani, Norja, Sveitsi, Bahamasaaret, Singapore, Etelä-Korea ja Taiwan.

Opetushallituksen tilastojen mukaan perusopetuksen jälkeiseen koulutukseen Suomessa haki Venäjältä vuonna 2021 noin 1 500 hakijaa, vuonna 2022 noin 1 800 hakijaa ja viime vuonna noin 2 200 hakijaa.

Yhteensä helmikuun 2022 jälkeen Venäjältä arvioidaan lähteneen ja jättäneen palaamatta noin 650 000 ihmistä. Luku on peräisin itsenäisen venäläisen The Bell -uutissivuston useista eri kohdemaista hankkimista tilastoista. Suomeen talven 2022 jälkeen on muuttanut noin 5 300 Venäjän kansalaista.

Erityisen kylmääväksi Venäjän sisäministeriön rekisterihankkeen tekee se, että Venäjältä lähteneet on jo koottu tietokannaksi. Itsenäinen venäläinen Agentsestvo-sivusto havaitsi asian aiemmin heinäkuussa konsultoituaan erästä datanhankintapalvelua.

Venäjällä on mahdollista ja helppoa ostaa toisten ihmisten tietoja. Korruption johdosta esimerkiksi passi- ja viisumitietokantoja, lentojen matkustajaluetteloita, autojen omistajatietoja ja parkkisakkoilmoituksia myydään verkossa niihin erikoistuneilla kanavilla.

Myös useat etsivätoimistot tarjoavat datan hankintapalveluja, ja pienyrittäjät mainostavat toimintaansa keskustelufoorumeilla. Useampi alan foorumi tarjoaa kaupanvahvistuspalveluita, etteivät asiakkaat lankeaisi huijauksiin.

Agentsestvo ei halunnut nimetä mitä palvelua oli käyttänyt, sillä sen mukaan tietoja voidaan käyttää mielipidevainoon. Näin on tapahtunut aiemmin vuonna 2021, kun Free Navalny -sivuston tietoja vuoti. Sivustolle rekisteröityneille Venäjän valtion työntekijöille tehtiin kotietsintöjä, ja heidät irtisanottiin työpaikoiltaan.

Toteutuessaan sisäministeriön oma tietokantahanke mahdollistaisi varsin tehokkaasti vaikka jokaisen tietokantaan rekisteröidyn määrittelemisen äärijärjestöksi.  Äärijärjestöjä ovat nykyään venäläisessä lainsäädännössä useiden ääri-islamististen järjestöjen lisäksi esimerkiksi Jehovan todistajat, LGBT-liike, Aleksei Navalnyin korruption vastainen säätiö, bloggaaja Alexander Nevrozov ja hänen vaimonsa sekä Facebook ja Instagram.


Pennsylvanian Vartiotornin raamattu- ja traktaattiseura on Jehovan todistajien koulutuskeskus. Venäjän kansalaisen kouluttautuminen täällä johtaisi melko varmasti valmisteilla olevaan rekisteriin lisäämiseen. / JEHOVAN TODISTAJAT

 

 

 

US: Halutun korkeakoulupaikan voi saada arvonnassa

Kauppatieteiden opiskelupaikka on mahdollista saada arvonnan kautta, kertoo Uusi Suomi.

Kyse on Vaasan yliopiston Gateway- ja LUT-yliopiston Highway-väylistä. Lukuvuoden mittaiset väylän aikana niille valitut opiskelijat suorittavat kauppatieteiden ensimmäisen vuoden yliopisto-opinnot. Kaikki väyliin valitut ja kriteerit täyttävät opiskelijat saavat myös varman opiskelupaikan yliopistosta.

Molemmissa yliopistoissa väyläpaikkoja on tarjolla 30. Ilmoittautuneita on vuosittain ollut 150-200. Se, ketkä ilmoittautuneista saavat väyläpaikan, päätetään arpomalla.

LUT-yliopistossa väyläpaikkoja on kauppatieteiden lisäksi tarjolla lisäksi esimerkiksi tuotantotalouden, tietotekniikan ja energiatekniikan aloilta.

Vaasan avoimen yliopiston koulutuspäällikkö Reetta Kungsbacka kertoo US:lle, että arvonnan kautta valitut opiskelijat ovat olleet motivoituneita ja valmistuneet nopeasti.

Väyläopintoja pohtivan kannattaa huomioida, että avoimessa yliopistossa opiskelevat eivät ole oikeutettuja opintotukeen ja maksavat suorittamistaan kursseista. Väyläopinnoissa kurssimaksut tulevat kuitenkin edullisemmiksi kuin yksittäisten kurssien suorittaminen avoimen yliopiston kautta. Koko lukuvuoden väyläopinnot maksavat LUTissä 200 euroa ja Vaasan yliopistossa 590 euroa. Avoimessa yliopistossa 60 opintopisteen suorittaminen maksaa 900 euroa. Kauppatieteiden pääsykokeiden valmennuskurssien hinnat liikkuvat 290–600 eurossa.

– Tiedämme, että ylioppilaskunnat eivät pidä näistä väylistä. On kuitenkin etu, että reittejä yliopistoon on mahdollisimman paljon, Kungsbacka sanoo US:lle.

Huippukoulu kieltää oppilailta älypuhelimet, tilalle ”halko-Nokiat”

Brittiläisen yläluokan opinahjona tunnetuksi tullut sisäoppilaitos Eton College kieltää 13-14-vuotiailta oppilailtaan älypuhelimet. Tilalle annetaan The Telegraph -lehden mukaan Nokian perusmalli.

Lähes 50000 punnan lukuvuosimaksua perivä huippukoulu on jo tiedottanut muutoksesta yhdeksännen luokan aloittavien oppilaiden vanhemmille. Eton tarjoaa opetusta 13-18-vuotiaille pojille.

Älypuhelimet on syksystä alkaen jätettävä kotiin ja niiden sim-kortit siirrettävä koulun tarjoamaan nokialaiseen, jolla voi vain soittaa sekä lähettää tekstiviestejä. Opiskelumateriaaleja varten on käytössä iPadeja.

Kolmena ensimmäisenä vuonna Etonin opiskelijoiden on annettava laitteensa pois yöksi, ja jo vuonna 2018 älypuhelimet kiellettiin oppitunneilla.

– Eton tarkastelee säännöllisesti suhtautumista puhelimiin ja laitteisiin, jotta säilytetään tasapaino teknologian kouluun tuomien hyötyjen ja haasteiden välillä, koulun edustaja muotoilee.

Usea brittikoulu on Telegraphin mukaan tiukentanut älypuhelinsääntöjään sen jälkeen, kun oppilaiden henkinen hyvinvointi ja käytös on herättänyt huolta.

Professori luopuisi sähköisistä matematiikan yo-kirjoituksista – ”pitäisi palata kynään ja paperiin”

– Matematiikan ylioppilaskirjoituksissa pitäisi palata kynän ja paperin käyttöön. Ylioppilaskirjoitusten sähköistäminen pakottaa käyttämään näitä järjestelmiä myös opetuksessa, mikä vie aikaa ja energiaa varsinaiselta matematiikan oppimiselta tuomatta kuitenkaan opetuksen sisältöön mitään merkittävää lisäarvoa.

Ehdotuksen takana on matematiikan ja matematiikan opetuksen professori Timo Tossavainen.

Tossavainen työskentelee Luulajan teknillisessä yliopistossa, joten teknologiavastaisuudesta hänen ehdotuksessaan tuskin on kyse. Päinvastoin. Teknologiamyönteisyys kuuluu professorin ammattiin, ja se näkyy muun muassa Tossavaisen artikkeleista, joissa hän käsittelee tekoälyä ja sen monipuolisia käyttömahdollisuuksia.

– Minä puolustan perinteistä käsityötä matematiikan opiskelussa ja kokeissa ennen kaikkea sen takia, että perinteisillä työvälineillä matemaattinen ajattelu kielentyy välittömästi paperille ilman, että tarvitsee ajatella ylimääräisen laitteen kautta. Ohjelmoinnin opettelu on toki asia erikseen, mutta sen voi toteuttaa täysin yo-kirjoituksista riippumatta, sanoo Tossavainen.

– Matemaattinen ongelmanratkaisu on muun muassa ratkaisuideoiden hahmottelemista kuvioiden piirtämisen ja laskemisen avulla. Välillä kuvio tai lasku menee pieleen, mutta kun paperia riittää, niin oppilas voi ilman ongelmia aloittaa uudestaan ja hyödyntää aiemmista suhruista sen, mikä on käyttökelpoista. Ei tähän tarvita muuta kuin kynä ja paperi.

– Jos samaa yrittää tehdä hiirellä tai näppäimistön avulla tietokoneen näytöllä, kaikki on kömpelömpää ja vie enemmän aikaa, varsinkin aiempien yritelmien hyödyntäminen, koska asiat eivät mahdu yhtä aikaa näytölle. Mutta kaksi A4-paperia mahtuu mainiosti oikealle työpöydälle, Tossavainen jatkaa.

”Työelämässä tarvittavat ohjelmistot oppii myöhemminkin”

Koulujen digiloikkaa ja siihen osana kuuluvaa yo-kirjoitusten sähköistämistä perusteltiin aikanaan muun muassa tulevaisuuden työelämätarpeilla. Mitä Tossavainen siihen vastaa?

– Sähköisiä yo-kokeita tai digiä koulumatematiikassa ei tarvitse perustella millään työelämätarpeilla. Oleellisempaa on oppia matemaattista ajattelua, minkä jälkeen työelämässä tarvittavien ohjelmistojen käytön oppii helposti, kun siihen on konkreettinen ja ajankohtainen tarve, sanoo Tossavainen.

– Se, että koulussa opitaan ohjelmoinnin alkeita ja algoritmista ajattelua, riittää mainiosti matemaattisiksi digitaidoiksi koululaiselle. Tekstinkäsittelyn ja somen käyttötaitoa voidaan opiskella muissa oppiaineissa.

Koulumaailmasta tai esimerkiksi yliopistomatemaatikkojen keskuudesta ei ole vaikeaa löytää kannattajia Tossavaisen ehdotukselle. Sähköisten yo-kirjoitusten tai digiloikan kriitikoiden asenteen voisi kiteyttää erään rehtorin toteamuksella, että jos jostakin teknologiasta on enemmän haittaa kuin hyötyä, siitä pitää voida luopua. Tai korvata se edes jollakin paremmalla ja toimivammalla teknologialla, jonka tässä tapauksessa tulisi siis palvella matematiikan oppimista.

Lukiolaiset nostavat usein itse esiin toiveen kirjoihin palaamisesta matematiikassa ja myös muissa aineissa. Esimerkiksi huhtikuussa 2024 espoolaiskoulun opettaja pyysi luokkansa innoittamana lupaa kirjojen hankkimiseen, mutta Espoon kaupunki torppasi idean – muun muassa sähköisiin yo-kokeisiin vedoten.

”Kirjoitetut kokeet voisi skannata”

Matematiikan oppimistulokset ovat heikentyneet hälyttävällä tavalla Suomessa, mutta siihen lienee paljon muitakin syitä kuin digilaitteiden käyttö oppitunneilla tai sähköiset yo-kirjoitukset. Yliopistoista ja ammattikouluista kerrotaan, että jatko-opintojaan aloittelevien opiskelijoiden matemaattiset valmiudet laskevat vuosi vuodelta.

Entä päädyttäisiinkö Tossavaisen ehdotuksella siihen, että kouluista alettaisiin taas lähetellä tonnitolkulla paperia – ensin jumppasaleista aineenopettajille, ja heiltä yo-lautakunnalle?

Ei toki. Tossavaisen ajatuksia myötäilevä, teknillisestä fysiikasta ja matematiikasta tutkijakoulutuksen saanut lukion opettaja ehdottaa, että kokelaat tekisivät yo-tehtävät kynällä ja paperilla, mutta vastaukset skannattaisiin tarkistusta varten. Tämä kuulostaa Tossavaisenkin mukaan fiksulta teknologian hyödyntämiseltä.

Merkille pantavaa on myös se, että kansainvälisissä nuorten matematiikkaolympialaisissa käytetään nimenomaan perinteisiä menetelmiä. Kovatasoisen kisan osallistujilla on vain kynä ja paperi aivotyönsä tukena. Tämä ei ole estänyt monia olympiadeja suuntautumasta myöhemmin opinnoissaan ja työelämässä vaativiin IT-alan tehtäviin.

Opintolainaa voi pian nostaa aiempaa enemmän

Opintolainaa voi nostaa yhä enemmän elokuusta alkaen, kertoo Kela.

Suomessa opiskelevalla yli 18-vuotiaalla lainatakauksen määrä suurenee 650 eurosta 850 euroon kuukaudessa. Alle 18-vuotiaiden toisen asteen opiskelijoiden takauksen määrä taas suurenee 300 eurosta 400 euroon kuukaudessa. Ulkomailla opiskelevalla määrä nousee 800 eurosta 1 000 euroon.

Lisäksi opintolainan nostokertojen lukumäärät muuttuvat. Toisen asteen opiskelijoilla nostokertoja on jatkossa lukuvuoden aikana neljä opintojen kestosta riippumatta. Lisäksi jatkossa kaikissa korkeakouluopinnoissa lainan nostokertoja on kaksi. Kokonaan ulkomailla suoritettavissa opinnoissa nostokertojen määrä on edelleen yksi lukuvuoden aikana.

Opiskelijan pitää sopia opintolainan nostamisesta ja takaisinmaksun aikataulusta pankin kanssa. Opiskelija voi itse päättää, nostaako hän opintolainaa ja minkä verran. Koska Kela takaa opintolainan, opiskelija ei tarvitse lainalle muuta vakuutta.

Opintolainan takaisinmaksu alkaa yleensä 0,5–1,5 vuotta sen jälkeen, kun opintotuki on päättynyt. Opiskelun aikana korot lisätään lainan pääomaan eli opintolainan määrä kasvaa korkojen verran. Korot lisätään lainan pääomaan vielä yhden lukukauden ajan sen jälkeen, kun opintotuki on päättynyt. Sen jälkeen opiskelija maksaa korot itse.

IL: Rehtorit arvostelevat Sanna Marinin hallituksen oppivelvollisuuden uudistusta

Sanna Marinin (sd.) hallitus toteutti lakimuutoksen, jonka myötä oppivelvollisuus jatkuu täysi-ikäisyyteen asti.

Käytännössä muutos tarkoittaa sitä, että nuoren on peruskoulun jälkeen jatkettava opintojaan.

Iltalehden haastattelemien rehtoreiden mukaan muutos tapahtui liian nopeasti. Opiskelemaan tulevien nuorien joukossa on myös opiskelijoita, jotka eivät halua alalla tai joilla on motivaation puute.

Myös Päihde- ja mielenterveysongelmat, heikot oppimisvalmiudet, neuropsykologiset oireet ja käytöshäiriöt ovat lisääntyneet toisella asteella.

– Olemme joutuneet kehittämään henkilökunnan osaamista oppilaitoksen sisällä jälkikäteen ja kovemman kautta, Turun ammatti-instituutin rehtori Päivi Lehtinen kertoo Iltalehdelle.

– Periaatteena on hyvä, että oppivelvollisista pidetään huolta ja ketään ei päästetä putoamaan — mutta nyt tulee opiskelemaan myös paljon nuoria, jotka eivät halua alalle tai joilla on vaikeuksia elämässä. Opiskelu ei ole aina oikea ratkaisu, hän sanoo.

Lehtinen arvioi, että joillain aloilla jopa 20 prosenttia nuorista tarvitsee erityistä tukea opinnoissa.

Riverian ammattiopiston rehtori Esa Karvinen arvioi, että nuorten motivaation puutteesta ei voi kokonaan syyttää oppivelvollisuutta. Hänen mukaansa opetuksessa käytettävää pedagogiikkaa tulee tarkastella.

– Monet haluavat päästä ammatillisessa koulutuksessa käytännön tehtäviin eivätkä perinteisesti esimerkiksi istua luokkahuoneessa, Karvinen sanoo.

”Hätkähdyttävä tieto” – vain joka toisella nuorella riittävä lukutaito työelämään

Ysiluokkalaisten lukutaidon taso laski OECD-maiden kesken verrattuna viidenneksi eniten tänä vuonna. PISA-testi tehtiin 2022. Lukukeskuksen toiminnanjohtaja Emmi Jäkkö avaa tilannetta Verkkouutisille.

– Heikkoja lukijoita oli vielä vuonna 2018 13,5 prosenttia. Nyt heikkoja lukijoita oli 21 prosenttia. Kun vuonna 2018 olimme PISA-rankingissa jaetulla kärkisijalla, nyt emme mahtuneet Top 10 -joukkoon.

Jäkkö nostaa esiin muitakin huolestuttavia piirteitä suomalaisten lukutaidosta ja lukemisesta yleensä. Neljäsluokkalaisista 16 prosenttia kertoo, ettei oikeastaan näe vanhempaansa tai huoltajaansa lukemassa kirjaa.

Lukutaitoon liittyvät pulmat jatkuvat aikuisuuteen asti, ja vaikuttavat myös työllistymiseen ja työelämään yleisemmin.

– Monet tutkimukset, joilla seurataan suomalaisten ja erityisesti lasten ja nuorten lukutaitoa, osoittavat, että kodin merkitys lapsen lukutaidolle on koko ajan merkittävämpi. Eli koulu ei pysty täysin enää tasaamaan lukemisen kehitystä. Ja kun kodeissa luetaan entistä vähemmän, niin se vaikutus ikään kuin kertautuu. Meillä on enenevässä määrin lapsia, jotka jäävät kokonaan ilman varhaisia lukukokemuksia, Jäkkö kertoo.

Työelämä ja lukutaito

– Se, mikä oikeastaan itselleni tuli tosi hätkähdyttävänä tietona oli yleislukutaidon taso. Pisan tuloksissa on määritelty, että opiskelun ja työelämän kannalta vähimmäislukutaidon taso on lukutaidon taso kolme, eli tyydyttävä lukutaito. Suomessa sen tavoittaa 56 prosenttia nuorista, kun he valmistuvat peruskoulusta. Eli hieman yli puolet nuorista valmistuu peruskoulusta sellaisella lukutaidolla, että he ovat valmiita opiskelemaan tai työelämään. Tämä oli minusta hätkähdyttävä tieto, Jäkkö toteaa.

Hänen mukaansa liian moni nuori joutuu työelämässä ja aikuistuessaan vaikeuksiin.

– Se, mikä heikosta lukutaidosta usein myös seuraa, on se, että kun ei ole sanoja ilmaista itseään, niin jää helposti yhteisöjensä ulkopuolelle. Syrjäytymisen riski alkaa kasvaa. Meillä on harhakäsitys siitä, että meillä on ammatteja, joissa ei tarvita sitä lukutaitoa niin kauheasti. Aiemmin saatettiin vain kertoa, mitä me osaamme.

– Nyt pitää pystyä kertomaan omasta osaamisesta, pitää osata täyttää lomakkeita, pitää ymmärtää se, mitä työhakuilmoituksessa kerrotaan. Tämä kaikki vaatii tosi hyvää lukutaitoa, Jäkkö jatkaa.

Työnhaku vaati lukutaitoa

Työllisyyspalveluissa on havaittu, että itse asiassa monen työnhaku on vaikeaa, luku- ja kirjoitustaito ei riitä. Mitä sillä on tehtävissä?

– Se on erittäin hyvä kysymys, koska tämähän koskettaa aikuisia, joille ei ole juuri tarjolla lukutaitoa edistävää erityiskoulutusta, ainakaan työllisyyspalvelujen piirissä. Tietenkin tähän liittyy myös kielitaitokysymys, mutta Helsingin kaupungin työllisyyspalvelujen kanssa tehdyssä taustakyselyssä he tunnistivat tämän ilmiön myös ihan kantasuomalaisten. Siis suomea tai ruotsia äidinkielenään puhuvien keskuudessa. Eli tämä ei ole kielitaitokysymys, vaan on perustaitokysymys, Jäkkö kertoo.

Hänen mukaansa saatamme tulkita lukutaidon puutteen esimerkiksi asenneongelmaksi tai viivyttelyksi. Käytännössä kuitenkin heikko lukutaito aiheuttaa sen, että ihminen ei saakaan asiaansa eteenpäin, koska ei joko ymmärrä lukemaansa tai ei pysty kertomaan omasta tilanteestaan.

– Tähän me tarvitsisimme sekä uusia rakenteita ja tukimuotoja, mutta myös tunnistamisen kykyä tälle asialle. Työnantajathan voisivat tukea työntekijöidensä lukutaitoa. Voisiko meillä olla työhyvinvointipäivien ohjelmassa myös esimerkiksi lukupiirejä tai yhteistä lukemista. On nimittäin tutkittu, että yrityksissä useammin helpotetaan prosesseja kuin lisätään työntekijöiden osaamista, Jäkkö huomauttaa.

Kirjojen merkitys

Kiinnostavaa on, että lukutaitotilanteesta huolimatta suomalaiset ovat edelleen ahkeria kirjaston käyttäjiä. Myös äänikirjoja kuunnellaan paljon.

– Me suomalaiset olemme älyttömän aktiivisia kirjaston käyttäjiä ja me olemme aktiivisia äänikirjan kuuntelijoita, miljoona suomalaista kuunteli viime vuonna äänikirjaa. Mutta olemmeko me sitten samaan aikaan reiluja niitä kirjallisuuden tekijöitä kohtaan. Eli saavatko he esimerkiksi niistä kirjastolainoista kaikista eri formaateista riittävän palkkion, Jäkkö pohtii.

Ilman kirjailijaa ei tietenkään ole luettavaa. Siksi on keskeistä, että myös kirjailijan ammatti saisi suomalaisessa yhteiskunnassa riittävän arvostuksen.

– Haluaisin lempeästi haastaa myös suomalaisia siinä, että kuinka usein me jäämme sinne viidenneksisadanneksi jonottajaksi kirjaston listalle ja kuinka usein me itse piipahdamme kirjakauppaan ja ostamme kirjailijan kirja. Se on tietysti arvovalinta, jonka toivoisin suomalaisten yhä useammin tekevän. Moni sanoo, että kirjat jäävät hyllyyn ja ei niille ole tilaa, mutta kyllä niille varmasti mielellään on jatkokäyttäjiä.

Sivista kehittämässä varhaiskasvatusalalle omaa työehtosopimusta

Yksityisen varhaiskasvatusalan edellytysten vahvistamiseksi työnantajaa edustaja Sivista, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ja sosiaalialan ammattilaisten Talentia tiivistävät yhteistyötään ja neuvottelevat alalle työehtosopimuksen.

Mukaan kysyttiin myös Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKOa, mutta se kieltäytyi.

Sivistan toimitusjohtaja Susanna Niinistö-Sivurannan mukaan yksityisellä varhaiskasvatuksella on tärkeä rooli osana varhaiskasvatuspalvelun tuottamista tarjoten perheille monipuolisia ja laadukkaita palveluita.

– Lähdemme innolla kehittämään yksityistä varhaiskasvatusalaa yhteistyössä palkansaajaliittojen kanssa. Toivomme yhteistä vaikuttamista myös alan resurssien puolesta, jotta erilaisten ja eri puolilla Suomea toimivien päiväkotien toimintaedellytykset ovat kunnossa, Niinistö-Sivuranta sanoo tiedotteessa.

– Varhaiskasvatuksen opettajat ja sosionomit sekä johtajat tekevät laadukasta ja merkittävää työtä yksityisellä varhaiskasvatusalalla. On hienoa, että pääsemme kehittämään alaa yhdessä, puheenjohtaja Jenni Karsio Talentiasta toteaa.

Puheenjohtaja Håkan Ekströmin mukaan yksityisen varhaiskasvatusalan ammattilaiset ovat JHL:ssä kasvava ammattiryhmä.

– On hyvä muistaa, että esimerkiksi lastenhoitajilla on laaja-alaisen koulutuksensa myötä paljon kasvatusalan osaamista, jota kannattaa hyödyntää nykyistä enemmän.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavolan mukaan lastenhoitajien rooli varhaiskasvatuksessa on merkittävä, ja alan veto- ja pitovoimasta on tärkeää pitää huolta.

Yksityinen varhaiskasvatusala työllistää noin 10 000 palkansaajaa. Suomessa asuvista lapsista noin 20 prosenttia on yksityisissä päiväkodeissa, eli vuosittain reilut 40 000 lasta saa varhaiskasvatusta yksityisesti järjestetyissä varhaiskasvatuspalveluissa.

Alalla ei kuitenkaan aikaisemmin ole ollut omaa työehtosopimusta, vaan toimijat ovat olleet muun muassa Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen piirissä.

LUE MYÖS:
Opettajajärjestö syyttää varhaiskasvatuksen työnantajia törkeästä vedosta (VU 20.6.2024)

Lääkärien koulutuspaikkoja lisätään pysyvästi

Opetus- ja kulttuuriministeriö sekä Helsingin, Turun, Tampereen, Itä-Suomen ja Oulun yliopistot ovat sopineet lääkäri- ja eläinlääkärikoulutuksen koulutusmäärien pysyvästä lisäämisestä.

Lääkärikoulutuksen aloittajamäärät nousevat yli 70 aloittajalla nykyisestä 755 aloittajan tasosta. Koulutusmääriä nostetaan kaikissa edellä mainituissa yliopistoissa.

– Suomessa on arvioiden mukaan jopa tuhansien lääkärien krooninen vaje. Lääkärien riittävyys on kriittinen tekijä hyvinvointiyhteiskunnan palveluiden saatavuuden kannalta. Vaje ei korjaudu ilman merkittäviä toimenpiteitä. Tällä yli 70 paikan lisäyksellä mahdollistamme myös yhä useammalle nuorelle opinnot unelmiensa alalla, tiede- ja kulttuuriministeri Sari Multala toteaa tiedotteessa.

Lääketieteen lisensiaatin tutkintoon johtavan koulutuksen aloittajamääriä lisätään jo vuoden 2024 sisäänotossa.

Suomessa on pitkään jatkunut lääkäripula. Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia tarvitaan lisää muun muassa väestön ikääntymisen myötä. Riittämätön lääkärien saatavuus on heikentänyt sosiaali- ja terveyspalvelujen saatavuutta ja lisännyt hyvinvointialueiden toiminnan kustannuksia.

Opetus- ja kulttuuriministeriön ja maa- ja metsätalousministeriön yhteisen selvityksen mukaan myös eläinlääkärien koulutusmääriä tulee lisätä. Alkutuotannon, ruokaturvallisuuden ja eläinten terveyden ja hyvinvoinnin takaaminen edellyttää eläinlääkärien koulutusmäärien nostamista.

Eläinlääkärien peruskoulutukseen tehdään viimeistään vuodesta 2026 lähtien vähintään 20 aloituspaikan pysyvä lisäys vuoden 2023 tasosta. Laajennuksen jälkeen aloituspaikkamäärä on vuosittain vähintään 90. Helsingin yliopistolle osoitetaan yhteensä 4 961 000 euron lisämääräraha.

Useiden muiden alojen yliopistokoulutusta on laajennettu jo aiemmin korkeakoulujen kuluvalla sopimuskaudella. Lääketieteen ja eläinlääketieteen koulutuslaajennuksia ei tuolloin toteutettu niiden korkeiden kustannusten vuoksi. Koulutuksen laajentaminen edellyttää uusia toimenpiteitä.

– Lääketieteen ja eläinlääketieteen koulutuksen järjestäminen on erittäin kallista. Kyse on kalleimpiin lukeutuvista korkeakoulututkinnoista. Koulutusmäärien kasvattaminen tulee pitkällä aikavälillä kuitenkin myös taloudellisesti kestäväksi ja henkilöstön riittävyydestä voidaan huolehtia paremmin, ministeri Multala toteaa.

Hallitusohjelmassa on sitouduttu nostamaan väestön koulutustasoa, lisäämään sosiaali- ja terveysalan koulutuksen aloituspaikkoja sekä turvaamaan eläinlääkäripalveluiden saatavuus koko maassa.

Opetus- ja kulttuuriministeriö päätti helmikuussa vuonna 2024 tuesta sairaanhoitajien, röntgenhoitajien ja bioanalyytikoiden koulutusmäärien lisäämiseen. Tällä rahoituksella lisättiin yhteensä 1011 aloituspaikkaa sote-alojen AMK-koulutuksiin.

– Lääkärien ja eläinlääkärien koulutukseen nyt suunnattavat lisäresurssit ovat vaikeassa taloustilanteessa mittavat, noin 23,4 miljoonaa euroa. Kouluttamatta jättämisellä olisi vieläkin suuremmat inhimilliset ja yhteiskunnalliset kustannukset. Kyse on siitä, miten turvaamme sen, että hyvinvointiyhteiskunta pystyy pitämään suomalaisista huolta, Multala sanoo.

Nyt myönnettävällä, kehysten sisältä kohdennettavalla rahoituksella koulutettavat ensimmäiset lääketieteen lisensiaatit valmistuvat vuonna 2030 ja eläinlääketieteen lisensiaatit vuonna 2032.

USU: Opettajajärjestö ja Kuntaliitto täysin eri mieltä oppimisuudistuksesta

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ja Kuntaliitto ovat täysin eri mieltä peruskoulujen oppimisen tuen uudistuksesta keskeisiltä osin. Lausunnoilla olleen lakiluonnoksen mukaan jatkossa yhdessä opetusryhmässä saisi olla enintään viisi sellaista oppilasta, jotka saavat erityisopettajan antamaa opetusta oppilaskohtaisena tukitoimena.

Kuntaliitto vastustaa ajatusta ja haluaisi, että ryhmäkokosäännös poistettaisiin lakiluonnoksesta jatkovalmistelussa. OAJ:n mielestä ryhmäkokoa rajaava kirjaus on keskeinen osa uudistuksen vaikuttavuutta.

Kuntaliitto pitää uuden säännöksen aiheuttamia muutosvaatimuksia aikataulullisesti kohtuuttomina opetuksen järjestäjille. Sen mukaan opetusryhmien muodostamisen pitäisi jatkossakin olla opetuksen järjestäjien päätettävissä.

– Se (uusi ryhmäkokosäännös) lisää merkittävästi toiminnallista jäykkyyttä sekä investointipaineita opetustilojen muuttamiseksi ja kasvattamiseksi, Kuntaliiton lausunnossa todetaan.

Lisäksi Kuntaliittoa huolestuttaa, että säännös voisi vaarantaa lähikouluperiaatteen ja inkluusion toteutumisen.

OAJ kannattaa uutta ryhmäkokosääntelyä. OAJ katsoo, että myös erityisluokkien oppilaiden pitää olla mukana ryhmäkokoon laskettavassa viiden tukea tarvitsevan oppilaan enimmäismäärässä, koska heillä pitää olla jatkossakin mahdollisuus integroitua yleisopetuksen ryhmiin.

OAJ ja Kuntaliitto ovat eri linjoilla myös kirjauksesta, jonka mukaan koulutuksen järjestäjät velvoitettaisiin lailla antamaan ennakoivaa tukea kuten tukiopetusta vähintään 0,127 opetustuntia viikossa yhtä oppilasta kohti.

Kuntaliitto ei pidä tarpeellisena, että laissa määriteltäisiin resurssoinnin vähimmäisvaade. OAJ:n mukaan uusi resurssivaatimus on erinomainen asia.

– Kerroin on välttämätön, jotta turvataan, että tukeen myös todellisuudessa kohdennetaan resursseja, joita sinne kipeästi kaivataan, järjestön lausunnossa todetaan.

Yrittäjiltä vetoomus: Kouluissa pitää panostaa luovuuteen

Suomi sijoittui tiistaina julkistetuissa Pisa-tutkimuksen luovan ajattelun tuloksissa Singaporen, Korean, Kanadan ja Australian jälkeen viidenneksi yhdessä Uuden-Seelannin, Viron, Tanskan ja Latvian kanssa. Suomen 15-vuotiaista 39 prosenttia ylsi luovuudessa OECD:n huippuosaamisen tasolle. Tutkimukseen osallistui 64 maata.

Suomen yrittäjien koulutuspolitiikan asiantuntija Mikko Kinnunen pitää tuloksia erinomaisina.

– Suomi voi nousta luovassa ajattelussa maailman kärkeen, kun annamme kouluissa entistä enemmän tilaa luovuudelle. Tähän voi hyödyntää esimerkiksi yrittäjyyskasvatuksen menetelmiä. Oleellista on, että jokainen löytää vahvuutensa ja pääsee toteuttamaan itseään ja kehittämään lahjakkuuttaan. Jokainen on hyvä jossakin, jokainen voi olla luova omalla tavallaan. Uteliaisuuden ja luovuuden tulee olla osa jokaisen lapsen ja nuoren arkea, Kinnunen painottaa tiedotteessa.

Pisa-tutkimuksessa selvitettiin, miten 15-vuotiaat nuoret osaavat tuottaa erilaisia ratkaisuja arkipäivän ongelmatilanteissa. Luovaa ajattelua arvioitiin vaihtoehtoisten ideoiden tuottamisella, omaperäisten ideoiden tuottamisella sekä ideoiden arvioinnilla ja kehittämisellä.

– Luovuus on tärkeä yrittäjyystaito, jota tarvitaan tulevaisuudessa. Jokainen yrittäjä tarvitsee luovuutta ja uusia ideoita menestyäkseen. Tuoreen yrittäjägallupin mukaan 43 prosenttia pk-yrittäjistä odottaa työntekijöiltään luovuutta ja kekseliäisyyttä. Kaikkein eniten yrittäjät odottivat työntekijöiltä oma-aloitteisuutta ja vuorovaikutustaitoja, Kinnunen painottaa.

Suomalaisten koulujen väliset erot sekä eri sosioekonomisista taustoista tulevien oppilaiden väliset erot olivat pieniä, mutta sukupuolierot sen sijaan merkittäviä, jopa OECD-maiden suurimpia. Tytöt pärjäsivät luovuudessa kaikissa osallistujamaissa poikia paremmin.

– Suomen tytöt olivat tutkimuksessa luovan ajattelun huippuja, pojat ylsivät OECD:n keskitasolle. Tytöt ovat poikia parempia lukemisessa ja kirjoittamisessa, joita tarvittiin tutkimuksen luovuustehtävissä, Kinnunen sanoo.

– On hienoa, että Suomen tytöistä lähes puolet on huippuosaajia luovassa ajattelussa. Heidän joukossaan on vain vähän heikkoja osaajia. Suomen pojat pärjäsivät toki myös melko hyvin, mutta ero tyttöihin on aivan liian suuri. Haastan peruskouluja tyttöjen ja poikien välisen eron kiinni kuromiseen. Koulun tulee tarjota myös pojille sopivia, monenlaisia mahdollisuuksia luovuuden ja kekseliäisyyden kehittämiseen. Tähän tarvitaan käytännönläheistä tekemällä oppimista ja käden taitoja, Kinnunen painottaa.

Tutkimuksessa Suomen nuoret pärjäsivät erityisen hyvin sosiaalisessa, yhteistoimintaan perustuvassa ongelmanratkaisussa, joka on kirjattu tavoitteeksi peruskoulun opetussuunnitelman toimintakulttuurin kehittämisen periaatteisiin.

– Samat maat, jotka pärjäsivät lukemisessa ja kirjoittamisessa, pärjäsivät pääosin myös luovuudessa. Luovuuteen liittyy kokeileva kulttuuri, jota tarvitsemme myös koulutuksen kehittämiseen, kun liitämme siihen vahvan seurannan, arvioinnin ja tutkimuksen. Uusia ideoita kannattaa kokeilla ja pilotoida. Luovutaan siitä, mikä ei toimi ja kehitetään sitä, mikä näyttää toimivan, Kinnunen sanoo.

“Ei tällaista tehtäisi aikuisille” – tämä koulu ei aio puuttua kännykän käyttöön

Oppilaiden kännykänkäyttö kouluajalla on herättänyt runsaasti keskustelua niin Suomessa kuin Ruotsissa, ja erilaisia kännykkäkieltoja on pohdittu molemmissa maissa.  Suomessa koulut eivät voi järjestyssäännöissään kokonaan kieltää kännyköiden tuomista kouluihin, mutta laitteiden käyttöä voidaan rajoittaa opetuksen aikana.

Ruotsissa astui vuonna 2022 voimaan laki, joka sallii mobiililaitteet luokkahuoneissa ainoastaan opetuskäyttöön. Maahan kaavaillaan myös laajempaa, kännykät kokonaan peruskouluissa kieltävää lakimuutosta. Tällä hetkellä kännykän käytön rajoittaminen luokkahuoneen ulkopuolella on rehtorin päätäntävallassa.

Yksi ruotsalainen koulu kulkee kehityksessä kuitenkin vastavirtaan, SVT kertoo. Hallandin Kungsbackanissa sijaitseva Varlaskolan ei ole kieltänyt kännykän käyttöä koulupäivän aikana, eikä kieltoa ole koulun mukaan luvassa. Tunneilla kännykkää ei lain edellyttämällä tavalla koulussa käytetä.

Kungsbackanin kunnan 24 peruskoulusta jopa 22 on kieltänyt kännykän käytön koulupäivän aikana. Tämä on myös kuntapäättäjien toivomus rehtoreille, SVT kertoo.

Koulun rehtori Jasmina Sandlund ei halua luoda esteitä oppilaiden arjen ja vapaa-ajan välille. Rehtorin mukaan oppilaita on valmisteltava yhä digitaalisimmille kansainvälisille työmarkkinoille.

–  Uskomme, että oppilaamme ovat päteviä ihmisiä. Ei tällaista ikinä tehtäisi aikuisille, hän sanoo.

Kiusaamiseen kuitenkin puututaan, hän kertoo. Mikäli oppilas esimerkiksi levittää koulutoveristaan sopimatonta kuvamateriaalia, voi koulu määrätä sääntöjä rikkoneelle oppilaalle kännykkäkiellon.

Unohtavatko oppilaat kaiken kesällä?

Jo pitkään ovat opettajat ja vanhemmat kantaneet huolta kesälomien kielteisistä vaikutuksista kouluikäisille lapsille, kertoo The Washington Post. Lasten on yksinkertaisesti pelätty unohtavan kouluvuoden aikana opittu pitkän tauon aikana, ja keskustelua kesäloman vaikutuksista on käyty englanninkielisessä maailmassa jo vuosikymmenten ajan. Vuonna 1996 julkaistun ja tuolloin laaja keskustelua herättäneen tieteellisen artikkelin mukaan peruskouluikäiset oppilaat ottavat kesäloman aikana keskimäärin noin kuukauden takapakkia lukemisessa ja matematiikassa.

Tänä päivänä tutkijat kuitenkin kyseenalaistavat vanhat väitteet, The Washington Post kirjoittaa, ja painottavat asian olevan hankalasti mitattavissa. Kysymys on yhä avoin, sanoo kesäloman vaikutuksia tutkinut professori Paul Von Hippel Texasin yliopistosta. Tehokkain keino saada asiaan selvyyttä oppilaille pidettäisiin samaan aineistoon pohjautuvat kokeet juuri ennen lomien alkua ja jälleen heti koulujen alettua, mutta harvat kokeet on laadittu mittaamaan juuri kesäloman vaikutuksia, hän sanoo.

Kesälomien kielteiset vaikutukset vaihtelevat juuri koetyypin perusteella, von Hippel kertoo. Joidenkin koetulosten mukaan lapset kesän aikana todellakin unohtavat kuukausien edestä koulussa oppimaansa, toisten kokeiden mukaan kyse on lähes marginaalisesta muutoksesta. Vaihtelevuus on siis laajaa, ja eri tuloksia on hankala verrata keskenään, tutkija toteaa. Yhden johtopäätöksen professori uskaltaa lehdelle kuitenkin tehdä.

– On selvää, että oppilaat keskimäärin eivät kesän aikana juuri opi mitään, hän sanoo.

The Washington Post muistuttaa kesäloman tarjoavan mahdollisuuksia koululaisille syventää tietojaan. Lukutaitojen vaaliminen on erityisen tärkeää, ja matematiikan voi helposti yhdistää erinäisiin kodin askareisiin.

Näin vaihto-opiskelijat asuvat Suomessa

Valtaosa vaihto-opiskelijoista asuu Suomessa opiskelija-asunnoissa, käy ilmi opiskelija-asuntoyhteisöiltä kerätystä datasta.

– Ulkomaalaisten asema suomalaisilla vuokramarkkinoilla on tunnetusti kotimaisia heikompi. Kun on vieläpä kyse lyhytaikaisesta asunnontarpeesta vaihtojakson ajaksi, tarjonta jää niukaksi – ainakin opiskelijan kukkarolle sopiva. Siksi opiskelija-asuminen on tärkeä opiskelijoiden kansainvälisen liikkuvuuden mahdollistaja, Suomen opiskelija-asunnot SOA ry:n toiminnanjohtaja Lauri Lehtoruusu muistuttaa tiedotteessa.

Aineisto koostuu opiskelija-asuntoyhteisöjen vaihto-opiskelija-asukkaiden määristä vuoden lopulla sekä korkeakouluilta pyydetyistä tiedoista vaihto-opiskelijoiden määrästä vuosilta 2016-2023. Tietoja ei ollut saatavissa kaikilta vuosilta ja kaikilta opiskelija-asuntoyhteisöiltä.

Monella paikkakunnalla vaihto-opiskelijoista jopa yli 75 prosenttia asuu opiskelija-asunnossa.

– Osuus voi todellisuudessa olla vieläkin korkeampi. Asukasmäärätiedot ovat vuoden lopulta, kun taas vaihto-opiskelijamäärät kuvaavat koko syksyn tilannetta. Osa lähtevistä vaihtareista on siis ennättänyt jo luopua asunnosta ja palata kotimaahan joulunviettoon, Lehtoruusu selittää.

Koronavuodet vaikeuttavat tilastojen tulkintaa. Välillä vaihto-opiskelijoita saapui vain muutamia, kun korkeakoulut keskeyttivät saapuvat vaihto-ohjelmat. Kun vaihtoja toteutettiin etänä, moni opiskelija halusi etäopiskelusta ja koronasta huolimatta muuttaa vaihtomaahansa.

– Koronavuosina vaihto-opiskelijoita saattoi asua opiskelija-asunnoissa enemmän, kuin korkeakoulujen mukaan läsnäolevia vaihto-opiskelijoita oli saapumassa. Siksi opiskelija-asunnoissa asui välillä yli sata prosenttiakin ilmoitetuista vaihtareista, Lehtoruusu naurahtaa.

Asunnon löytäminen vaihtomaasta voi olla vaikeaa. Vuonna 2017 valmistuneen HousErasmus+-hankkeen loppuraportin mukaan 45 prosenttia Erasmus+-opiskelijavaihtoon lähteneistä piti kohdemaan asuntomarkkinoita vaikeana ja 39 prosenttia maksoi asumisesta enemmän kuin oli ennakoinut.

Eurooppalaisen opiskelijajärjestö ESU:n vuonna 2022 teettämässä selvityksessä neljännes vaihto-opiskelijoista oli kokenut asumiseen liittyviä huijauksia. Suomessa osuus oli pienin.

– Suomi on hoitanut leiviskänsä hyvin, vaikka toki parannettavaa aina on. Korkeakoulujen ja opiskelija-asuntotarjoajien välisillä kiintiösopimuksilla voidaan varmistaa, että saapuville vaihtareille riittää asuntoja. Tältä osin tilanne vaihtelee korkeakouluittain, Lehtoruusu huomauttaa.

– Aina korkeakoulut eivät tunnista rooliaan vaihto-opiskelijoidensa asumisen turvaamisessa, hän jatkaa.

Vuosien 2021-2027 Erasmus+-ohjelman budjetti liki kaksinkertaistuu edellisestä ohjelmakaudesta. Alkavan europarlamenttikauden aikana linjataan ohjelman tulevista painopisteistä ja rahoituksesta.

ESU:n selvityksen suosituksissa peräänkuulutetaan lisää vastuuta asumisen järjestymisestä korkeakouluille ja Erasmus+-järjestelmän laadunvarmistukseen. Myös SOA toivoo Erasmus+-työltä panostusta asumiseen.

– Erasmus+-ohjelma on ollut kiistaton eurooppalainen menestystarina ja mahdollistanut vaihtoon lähdön monille. Muutto kohdemaahan on vaihto-opiskelun suola, muttei onnistu ilman asuntotarjontaa, Lehtoruusu painottaa.

 

 

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Verkkouutisissa mainostamalla tavoitat

100 000 suomalaista päivässä

Meiltä on pyydetty tehokasta, pienille budjeteille sopivaa mainosratkaisua. Niinpä teimme sellaisen, katselet sitä parhaillaan. Tarvitset vain hyvän idean, kuvan, otsikon ja 280 euroa.

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)