Verkkouutiset

Tietoturva

MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Sometilit kiinnostavat verkkorikollisia – näin pidät tunnuksesi turvassa

Pankkitunnusten ja luottokorttinumeroiden ohella verkkorikolliset ovat kiinnostuneita myös sosiaalisen median tileistä, muistuttaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Kyberturvallisuuskeskus.

Viikkokatsauksessaan Kyberturvallisuuskeskus kertoo vastaanottaneensa lähiaikoina ilmoituksia Facebook- sekä Instagram-tilien murroista, jotka ovat tapahtuneet onnistuneiden tietojenkalastelujen seurauksena.

Instagramin tai muun sosiaalisen median palvelun kirjautumistietoja saatetaan kalastella tekaistuilla kirjautumisyritysilmoituksilla. Viestin vastaanottajalle ilmoitetaan epäilyttävistä kirjautumisyrityksistä ja pyydetään kirjautumaan tilille viestissä olevan linkin kautta.

Todellisuudessa linkin takana on tietojenkalastelusivusto, joka matkii alustan oikean sivuston ulkoasua.

Kyberturvallisuuskeskus painottaa, että vaikka viestin aihe saattaa aiheuttaa paniikkia, ei kiireen tunne saa sumentaa kriittistä ajattelua.

Viestin todenperäisyys kannattaa aina tarkistaa. Lähettäjän sähköpostiosoite voi Kyberturvallisuuskeskuksen mukaan paljastaa huijauksen.

Osoite voi näyttää nopeasti katsottuna aidolta. Koska aito osoite on kuitenkin varattu, voi kalasteluviestin tunnistaa lähettäjän sähköpostiosoitteessa olevista kirjoitusvirheistä.

Huijausviesteissä voi myös olla muita kirjoitusvirheitä tai epäjohdonmukaisuuksia. Kuitenkin huijausviesti voi olla hyvin kirjoitettu ja vaikuttaa aidolta.

Viestit saattavat myös sisältää epäilyttäviä liitteitä tai linkkejä. Verkkorikolliset saattavat liittää viesteihin liitetiedostoja, jotka saattavat pahimmassa tilanteessa sisältää esimeriksi haittaohjelman. Myös viesteissä oleviin linkkeihin tulee suhtautua varovaisesti.

Verkkorikolliset voivat myös lähettää sosiaalisessa mediassa huijausviestejä murtamiltaan tileiltä. Mikäli saat sosiaalisen median kontaktiltasi epäilyttävältä vaikuttavan viestin ja epäilet sen todenperäisyyttä, on asia suositeltavaa kysyä vielä jotain muuta viestimistapaa käyttäen.

Tili kannattaa Kyberturvallisuuskeskuksen mukaan suojata aina vahvalla salasanalla. Samaa salasanaa ei saa käyttää useassa palvelussa.

Kaksivaiheinen tunnistautuminen kannattaa Kyberturvallisuuskeskuksen mukaan ottaa käyttöön kaikissa palveluissa. Siten hyökkääjä ei pääse tunkeutumaan tilille huomaamatta, koska kirjautuminen pitää vahvistaa toisessa laitteessa.

Suosittu sovellus sai päivityksen ensimmäistä kertaa yli 40 vuoteen

Windows-käyttöjärjestelmistä tuttu Notepad-sovellus on saanut ensimmäisen päivityksensä 41 vuoteen. Asiasta kertoo Digital Trends.

Päivityksen myötä sovellukseen tulee kaksi uutta ominaisuutta: automaattinen korjaus (”autocorrect”) ja oikeinkirjoituksen tarkistus. Päivitys tulee saataville vain Windows 11 -käyttöjärjestelmälle.

Notepad on ollut mukana kaikissa Windows-käyttöjärjestelmissä vuodesta 1983 lähtien ja se oli alun perin tarkoitettu Word-tekstinkäsittelyohjelman riisutuksi versioksi. Siitä huolimatta Microsoft on jättänyt sovelluksen kehittämisen sikseen ja keskittynyt muiden sovellusten, kuten Wordin kehittämiseen.

Digital Trends huomauttaakin, että nyt Notepadiin tulevat automaattinen korjaus ja oikeinkirjoituksen tarkistus ovat olleet saatavilla yksinkertaisimmissakin tekstinkäsittelyohjelmissa vuosien ajan. Wordissa oikeinkirjoituksen tarkastus on ollut jo 1990-luvulta lähtien.

Suomessa aiheesta uutisoi ensin Mikrobitti.

Myytkö tavaraa nettikirpputorilla? Katala huijaus voi viedä rahasi

Nettikirpputorihuijaukset lähtivät Suomessa selkeään kasvuun viime kesän jälkeen. Usein rikolliset pyrkivät tekemään veloituksia uhrien korteilta. Nordea muistuttaa nettikirpputorilla myyviä, että korttitietoja tai pankkitunnuksia ei pidä antaa vastaanottaakseen maksun. Saapuvia maksusuorituksia ei myöskään tarvitse erikseen vahvistaa.

Verkkokirpputoripalveluiden yleistymisen myötä sekä ostajia että myyjiä pyritään huijaamaan yhä enemmän eri verukkeilla. Yleensä huijari esittäytyy nettikirpputorilla ostajana ja kalastelee myyjän pankkitunnuksia tai korttitietoja. Ostajaehdokas saattaa lähettää myyjälle linkin maksun vastaanottamista ja vahvistamista varten. Linkki ohjautuu esimerkiksi kaupankäyntialustan, kuriiripalvelun tai postin nimissä tehdylle valesivustolle, joka saattaa olla hyvinkin vakuuttavan näköinen.

– Nettikirppishuijauksia on kaikissa Pohjoismaissa ja eniten näemme niitä Suomessa ja Norjassa. Huijauksia tapahtuu suosituimmilla alustoilla, kuten Facebookin Marketplacella, Tori.fissä ja Vintedissä. Kun Vinted aloitti toiminnan Suomessa, rikolliset hyödynsivät palvelun uutuutta ja lähettivät uusille käyttäjille sähköposteja, joissa väitettiin, että rekisteröityminen olisi pitänyt viimeistellä viestissä olevan linkin kautta, kuvailee Nordean petostorjunnan asiantuntija Annukka Multanen tiedotteessa.

Nettikirpputoreilla rikolliset hyödyntävät alustojen suurta käyttäjämäärää. Kontaktoinnissa ja yhteydenpidossa rikolliset voivat pyrkiä valjastamaan teknologian avukseen.

– Rikolliset luottavat massaan: myyjille lähetetään runsaasti ostoilmoituksia, ja joskus myyjä saattaa saada yhteydenoton vain muutama sekunti ilmoituksen julkaisemisen jälkeen. Rikolliset saattavat pyrkiä hyödyntämään toiminnassaan tekoälyä tai automaatiota. Teknologian avulla he voivat esimerkiksi lähettää viestejä mahdollisimman suurelle käyttäjäjoukolle ja pyrkiä käyttämään kalasteltuja tietoja mahdollisimman tehokkaasti, Multanen kertoo.

Menetetyt summat vaihtelevat usein joistakin sadoista euroista muutamiin tuhansiin euroihin. Huijauksen uhri ei välttämättä ilmoita menetyksestään pankille.

– Näissä tapauksissa pankkitunnukset tai korttitiedot voivat olla väärissä käsissä, jolloin palveluiden sulkeminen on tärkeää. Tapahtuneesta kannattaa siis aina tehdä ilmoitus omalle pankille, Multanen muistuttaa.

Kuinka usein puhelin pitää vaihtaa uuteen? Tämä on viimeinen hälytysmerkki

Vielä joitakin vuosia sitten ei ollut tavatonta, että samaa puhelinta käytettiin vuodesta tai jopa vuosikymmenestä toiseen. Kun entisaikaan puhelinta käytettiin lähinnä puheluihin ja tekstiviestien lähettämiseen sekä vastaanottamiseen, paine laitteen vaihtamiselle uudempaan malliin oli vähäisempi.

Toista on nykyaikana. Koska nykyaikainen älypuhelin ei ole pelkkä puhelin vaan käytännössä taskukokoinen tietokone, käyttäjän on huolehdittava sen päivityksistä ja tarvittaessa vaihdettava laite uuteen. Uuden älypuhelimen hankinta tulee ajankohtaiseksi viimeistään siinä tilanteessa, kun vanhalle puhelimelle ei ole saatavissa enää tietoturvapäivityksiä. Sen jälkeen vanhan laitteen käyttö on tietoturvariski.

Markkinoille tulee jatkuvasti uusia puhelinmalleja ja valmistajat lanseeraavat uusia lippulaivamalleja jopa vuoden välein. Jos elektroniikkakauppiaita ja puhelinvalmistajia kuuntelee, laite tietysti kannattaisi vaihtaa uuteen mahdollisimman usein. Ympäristön kestävyyden ja kuluttajan lompakon kannalta se ei välttämättä ole järkevää.

Mikä sitten on sopiva – ja järkevä aikaväli, jonka rajoissa älypuhelin pitäisi vaihtaa uuteen?

Tietokirjailijan ja tietoturva-asiantuntijan Petteri Järvisen mukaan mitään tarkkaa aikamäärää ei ole.

– Uudet mallit ovat tietenkin aina parempia, nopeampia ja turvallisempia. Viime vuosina tekniset muutokset ovat kuitenkin jääneet vähäisiksi, älypuhelin tuntuu kehittyneen niin ”valmiiksi”, etteivät uudet mallit tuo enää oleellisia parannuksia, Järvinen kertoo Verkkouutisille.

Heikko akku on yleinen syy ostaa uusi puhelin

Puhelimen akku heikkenee hänen mukaansa kuitenkin vääjäämättä ja sen vaihtaminen huollossa voi olla kallista. Nykyaikaisen älypuhelimen akun vaihtaminen kotikonstein on hankalaa ja riskialtista, koska yleensä akku on kiinteä eikä yhtä helposti vaihdettavissa kuin vanhoissa matkapuhelimissa.

– Puhelin kannattaa vaihtaa viimeistään silloin, kun akku ei enää kestä koko päivän normaalia käyttöä, Järvinen neuvoo.

Monet vaihtavat älypuhelimensa uuteen 2-3 vuoden välein. Onko tämä liian tiheä aikaväli?

Järvisen mukaan kyse on tietenkin rahasta.

– Uudet huippumallit ovat kalliita, joten niitä ei kannata vaihtaa turhaan eikä pelkän statusarvon vuoksi. Muutamalla satasella saa kotikäyttöön riittävän puhelimen.

– Toisaalta moni haluaa välttää turhan elektroniikkajätteen tuottamista ja ostaa uuden puhelimen vasta kun on pakko. Applen puhelimet säilyttävät arvonsa Android-malleja paremmin, joten ne voi myydä vuoden, parin jälkeen vielä uudelle käyttäjälle tai luovuttaa perheenjäsenelle, mikä alentaa vaihtokynnystä, Järvinen jatkaa.

Puhelimen vaihtaminen aiheuttaa monesti myös kaikenlaista vaivaa. Esimerkiksi laitteen tiedostot ja sovellukset eivät välttämättä siirry automaattisesti uuteen puhelimeen.

– Varsinkin Android-mallista toiseen vaihtaminen on työläs operaatio, koska ohjelmat ja asetukset eivät välttämättä siirry virheettömästi. Applen mallien sisällä vaihto on helpompaa, mutta ei niissäkään ihan automaattista. Esimerkiksi monivaiheisen tunnistamisen ohjelmat (Google ja Microsoft Authenticator, suomalaisten pankkien todennusohjelmat) voivat aiheuttaa päänvaivaa ja työtä.

Puhelimen korjaaminen on tehty vaikeaksi

Älypuhelimien valmistajia on arvosteltu siitä, että nykyajan laitteet eivät ole riittävän kestäviä. Järvisen mukaan nykyiset puhelimet ovat hyviä ja ne kestävät vettä ja naarmuja aiempaa paremmin.

– Lasit ovat hyvin kestäviä ja moni hankkii puhelimen suojaksi vielä lompakkomaisen kuoren, joka suojaa kolhuilta.

Puhelimien huolto on kuitenkin tehty hankalaksi, kuten kiinteä akku osoittaa.

– Jos jotain menee mekaanisesti rikki, sen korjaaminen ei välttämättä kannata, Järvinen toteaa.

Järvisellä itsellään on eri tarkoituksiin neljä puhelinta.

– Kaksi niistä jokapäiväisessä yleiskäytössä, kumpikin pari vuotta vanhoja. Muut Android-puhelimet ovat neljä ja kuusi vuotta vanhoja.

 Vanha älypuhelin voi vaarantaa tietosi

Vanhentuneen älypuhelimen käyttöön liittyy myös riskejä. Varsinkin tietoturvan kannalta.

– Vanhat puhelimet hidastuvat käytön myötä, kun muisti täyttyy ja ohjelmien koko kasvaa. Vanhoissa puhelimissa voi olla myös laite- tai ohjelmatason aukkoja, jotka mahdollistavat huijauksia ja haittaohjelmia.

Hänen mukaansa tärkeintä on pitää ohjelmistopäivitykset aina ajan tasalla.

– Sitten, kun päivityksiä ei enää tule, on syytä vaihtaa puhelin uuteen. Osa uusista ohjelmista ei edes toimi vanhoissa puhelimissa, koska ne vaativat niin paljon tehoa tai teknisiä ominaisuuksia.

Järvisen mukaan se onkin viimeinen hetki vaihtaa laite uuteen, kun tietoturvapäivityksiä ei ole enää saatavilla.

– Yleensä valmistajat lupaavat päivityksiä 3-6 vuoden ajan, mutta lupaus ei välttämättä toteudu. Kannattaa seurata päivitysilmoituksia ja tarkistaa puhelimen asetuksista, milloin viimeiset päivitykset ovat asentuneet.

LUE MYÖS:
Yleinen tapa voi tuhota puhelimesi akun – asiantuntija antaa vinkit käyttöiän pidentämiseen
Kuunteleeko älypuhelimesi sinua? Asian voi tarkastaa helpolla keinolla
Älypuhelimesi kerää sinusta tietoa koko ajan – Tee ainakin tämä, jos haluat suojata tietosi
Tietosi ovat vaarassa – tee tämä ennen kuin luovut vanhasta puhelimesta

IL: Kunnat vuotavat edelleen arkaluonteisia tietoja verkkoon

Osa suomalaisista kunnista vuotaa arkaluonteisia tietoja julkisesti nettiin. Netistä löytyy esimerkiksi tietoja siitä, missä osoitteessa toimii poikkeusolojen johtokeskus. Kunnat julkaisevat myös avoimesti tietoa sähköverkosta, sen rakennustöistä, vedenottamoista ja jopa siitä, mitkä asiat olisivat kunnissa ongelmia poikkeusoloissa.

Asia ilmenee Iltalehden tekemästä selvityksestä.

Suomalaisia kuntia on muistutettu asiasta sen jälkeen, kun Venäjä aloitti hyökkäyssotansa Ukrainaan. Syynä on se, että kiristyneen turvallisuustilanteen vuoksi esimerkiksi valmiussuunnitelmat voivat kiinnostaa itänaapuria.

Kehotuksista huolimatta kaikki suomalaiset kunnat eivät vaikuta ottaneen asiaa tosissaan. IL löysi netistä noin 50 kunnan valmiussuunnitelman julkisen osan. Näistä kunnista 21 kertoi yksityiskohtaisia tietoja valmiussuunnitelmasta.

Jotkut näistä kunnista kertoivat yksityiskohtaisesti myös siitä, missä ne kokoontuvat poikkeusoloissa tai ”poikkeusolojen ääritilanteissa”. Eräs 100 000 asukkaan kunta kertoo netissä julkisesti, kuinka monta generaattoria se on hankkinut sähkökatkojen varalta.

Saitko ”lapseltasi” tällaisen viestin? Se on huijaus

Poliisi varoittaa jälleen aktivoituneista niin sanotuista Hei äiti – huijauksista.

Näissä huijauksissa tekotapana on, että hieman varttuneemmalle uhrille lähetetään tekstiviesti, jossa lähettäjä väittää olevansa uhrin lapsi ja haluavansa kertoa, että tässä on uusi lapsen tai muun läheisen numero. Viestissä pyydetään jatkamaan keskustelua WhatsApp -sovelluksessa. Viestissä lähetetään linkki sovellukseen.

Keskustelun jatkuessa WhatsApp -sovelluksessa uhria pyydetään maksamaan tämän läheisen laskuja, sillä läheisen puhelin ei toimi, koska se on pudonnut vessanpönttöön tai on muuten epäkunnossa.

Laskut eivät poliisin tiedotteen mukaan ole kovin suuria, ehkä muutama tuhat euroa, mutta joissakin tapauksissa taloudelliset menetykset ovat olleet uhrin näkökulmasta merkittäviä. Osittain johtuen siitä, että summat pyydetyissä laskuissa eivät ole suuria, uhrit lankeavat huijaukseen ja maksavat laskut ja siten menettävät rahansa.

Poliisi muistuttaa, että mikäli saat läheiseltäsi ilmoituksen uudesta numerosta, varmista sen paikkansa pitävyys esimerkiksi soittamalla läheisellesi aiempaan numeroon tai olemalla muutoin yhteydessä läheiseesi. Siten voi varmistua, onko kyseessä huijausyritys. Poliisi ei suosittele avaamaan mitään tekstiviestitse tulleita linkkejä. Myös monen viranomaisen nimissä lähetetään huijausviestejä, joissa yritetään saada henkilö linkin kautta kirjautumaan pankkitunnuksilla sisään väärennetylle sivustolle.

Poliisi kehottaa uhreja tekemään kaikista huijauksista tai niiden yrityksistä rikosilmoituksen. Se mahdollistaa rikosten sarjoittamisen usein samojen tekijöiden kontolle.

Helsingin käräjäoikeus vangitsi poliisin vaatimuksesta yhden Hei äiti -huijauksista epäillyn henkilön tiistaina 16. heinäkuuta todennäköisin syin epäiltynä törkeään petokseen, petokseen ja petoksen yritykseen.

Näin suuri verkkohäiriö vaikuttaa Suomessa

Finavialta kerrotaan muun muassa Ilta-Sanomille, että maailmanlaajuinen tietoliikennehäiriö voi näkyä Suomessa joidenkin lentoyhtiöiden lähtöselvitysten hitautena.

Koska lentoliikenne on maailmanlaajuisesti linkittynyt ala, myöhästyminen maailmalla voi näkyä myöhästymisenä myös Suomen kentillä. Finavian saapuneiden lentojen luettelosta näkyykin, että moni Suomeen saapuva lento on tällä hetkellä tulossa perille myöhässä.

Microsoftiin ja tietoturvayhtiö Crowdstrikeen linkitetyt ongelmat ovat vaikuttaneet lukuisiin lentoyhtiöihin ympäri maailmaa ja koneita on jäänyt kentille.

Finnairin viestinnästä kerrotaan Iltalehdelle, että käytössä on eri järjestelmät kuin ongelmista kärsivillä lentoyhtiöillä. IT-ongelmia ei toistaiseksi ole havaittu.

Osuuspankki OP:n viestinnästä todetaan IL:lle, että ongelmat näkyvät OP:n Sijoituskumppanin ja osakesäästötilien toiminnassa. Muut palvelut toimivat normaalisti.

Ylen mukaan Suomessa häiriö vaikutti uutistoimisto STT:n toimintaan aamulla ja aamupäivällä.

Lentoliikenteen lisäksi verkkohäiriö on vaikuttanut laajasti muun muassa pankkeihin ja sairaaloihin eri maissa, jonka takia muun muassa kiireettömiä leikkauksia on peruttu.

Yhdysvalloissa hätänumero 911 on lakannut The Times -lehden mukaan toimimasta useissa osavaltioissa. Britanniassa ongelmia on BBC:n mukaan junaliikenteessä, terveydenhuollon ajanvarauksessa sekä lääkeresepteissä.

Tietoturvayhtiö With Securen tutkimusjohtaja Mikko Hyppönen kuvailee verkkohäiriötä Helsingin Sanomissa historialliseksi, mahdollisesti jopa suurimmaksi päätelaitepuolen ongelmaksi koskaan.

– Kun kyse on päätelaiteohjelmistosta, se pyörii nimenomaan joka ikisellä tietokoneella, jolloin mahdollisen ongelman mittaluokka on suuri, Hyppönen kertoo.

Suomessa ongelmia on varsin vähän Hyppösen mukaan siksi, että suomalaiset yhtiöt eivät yksinkertaisesti käytä amerikkalaisen Crowdstriken ohjelmistoja.

Crowdstrike on yksi maailman suurimmista päätelaitteiden tietoturvaa toimittavista yrityksistä ja sen asiakkaina on nimenomaan suuryhtiöitä.

Valtava verkkohäiriö pysäyttää lentoliikennettä, tv-kanavat eivät toimi

Ainakin neljä yhdysvaltalaista lentoyhtiötä on määrännyt kaikki lentonsa lähtökieltoon valtavan tietoliikennehäiriön vuoksi. Joukossa ovat ainakin American Airlines, Delta Air Lines, United Airlines ja Allegiant Airlines. Lähtökieltoja on annettu myös lentoyhtiöille Australiassa. Lisäksi useat lentoasemat ympäri maailman, esimerkiksi Espanjassa ja Saksassa, ovat kertoneet tietoliikenneongelmista.

Myös brittiläinen tv-kanava Sky News ja yhdysvaltalaiskanava ABC News ovat joutuneet keskeyttämään televisiolähetyksensä ja mediayhtiö NBC Universal kertoo uutisessaan, että häiriö vaikuttaa heidänkin toimintaansa.

Britanniassa raideliikenneyhtiö National Rail varoittaa joutuvansa perumaan vuoroja it-ongelmien vuoksi, ja Yhdysvaltojen Alaskassa viranomaiset ovat varoittaneet, etteivät hätäpuheluita vastaanottavat hätäkeskukset toimi kunnolla.

Sosiaalisessa mediassa useat Windows-koneiden käyttäjät kertovat, että heidän laitteensa ovat ajautuneet BSOD-tilaan. BSOD on lyhenne sanoista blue screen of death: kone siis juuttuu näyttämään sinistä ruutua, eikä toimi.

Microsoft kertoi varhain perjantaina Suomen aikaa, että sen MS 365-palveluiden toiminnassa on häiriö. Perjantaina aamupäivästä Microsoft kertoi viestipalvelu X:ssa, että tilanne on korjautumassa. Britannian yleisradioyhtiö BBC:n mukaan ongelma johtuu pohjimmiltaan kyberturvallisuusyhtiö Crowdstriken verkkohyökkäyksiä torjuvan työkalun ohjelmistopäivityksestä.

Toistaiseksi ei ole tiedossa, liittyvätkö Microsoftin ja Crowdstriken häiriöt toisiinsa.

IS: Rikolliset kaappasivat yrittäjän puhelinnumeron

Yrittäjänä toimiva henkilö menetti verkkohuijauksessa puhelinliittymiensä hallinnan rikollisille, kertoo Ilta-Sanomat.

Rikolliset saivat ensin yrittäjän pankkitunnukset haltuunsa tekstiviestihuijauksella. Kaapatuilla tunnuksilla verkkorikolliset kirjautuivat matkapuhelinoperaattorin palveluihin ja tilasivat digitaaliset sim-kortit uhrin liittymille.

Kun rikolliset ottivat uudet sim-kortit käyttöön, lakkasivat rikoksen uhrin puhelimissa olevat liittymät toimimasta.

Rikoksen uhriksi joutunut yrittäjä kertoo ottaneensa yhteyttä operaattorinsa asiakaspalveluun huomattuaan, että liittymät lakkasivat toimimasta. Ongelmaa ei kuitenkaan saatu heti ratkaistua.

Tilanteen vakavuuden hän tajusi vasta illalla kuultuaan, että hänen nimissään oli lähetetty huijausviestejä. Rikolliset olivat kalastelleet yrittäjän puhelinnumeron kautta pankkitunnuksia.

Liittymät saatiin nopeasti pois rikollisten käsistä.

Identiteettivarkauden uhriksi joutunut yrittäjä kertoo, että tapahtuneesta on aiheutunut mainehaittaa hänen yritykselleen. Liittymien kautta lähetetyistä viesteistä kertyi myös yli tuhannen euron puhelinlasku, joka ei kuitenkaan kaadu hänen maksettavakseen.

IS: Puhelin liittyi Venäjän verkkoon ja lakkasi toimimasta

Puhelinverkkojen toiminnassa on ollut häiriöitä itärajan tuntumassa. Asiasta kertoo Ilta-Sanomat.

Lappeenrantalainen DNA:n asiakas joutui yllättäen Venäjän verkkoon keskellä yötä. Hän oli käyttämässä WhatsApp-pikaviestisovellusta, kun sai yhtäkkiä operaattorilta tekstiviestin: ”Hei, matkakohteessasi Venäjä on tarjolla DNA Reissudata”.

Asiakasta hämmensi tilanne, sillä hän ei edes ollut Venäjällä vaan Lappeenrannassa. Puhelin sen sijaan tulkitsi olevansa Venäjällä ja lakkasi toimimasta. Puhelimella ei pystynyt soittamaan mihinkään.

– Kun yritin soittaa DNA:n häiriötukeen tai minne tahansa muualle, puhelimeni puhui vain venäjää enkä päässyt minnekään, asiakas kertoo IS:lle.

Asiakas kertoo kuulleensa samanlaisia kokemuksia myös muilta lappeenrantalaisilta.

Lopulta hän sai yhteyden DNA:n asiakaspalveluun. Aluksi sieltä arveltiin ongelmaksi 3G-verkon alasajoa alueelle. Asiakaspalvelu kehotti ottamaan puhelimen mobiilidatan pois päältä, jotta puhelin ei yhdistäisi Venäjän verkkoon. Siitä ei kuitenkaan ollut apua.

Asiakasta neuvottiin vierailemaan lähimmässä DNA:n liikkeessä. Siellä operaattorin edustaja antoi vaihtoehtoiseksi selitykseksi sen, että kyse on Venäjän häirinnästä, sillä vastaavanlaisia tapauksia on viime aikoina ilmennyt paljon.

IS:n haastattelema DNA:n runko- ja ip-verkkojen johtaja Pekka Jääskeläinen tyrmää epäilyt.

– Tässä ei liene kysymys Venäjään liittyvästä häirinnästä, Jääskeläinen sanoo.

Hän epäilee syyksi 3G-verkkojen alasajoa. Jääskeläisen mukaan puhelin voi joutua Venäjän verkkoon, jos puhelin on asetuksissa pakotettu käyttämään 3G-verkkoa eikä sitä ole saatavilla omassa kotiverkossaan.

Mikäli puhelin luulee olevansa Venäjällä, verkon automaattisen hakemisen asetusten kautta pitäisi Jääskeläisen mukaan ratkaista ongelman. Mikäli tämä ei ratkaise ongelmaa, asiakas voi laittaa puhelimestaan verkkovierailun pois päältä.

Suomalaiset ovat aiempaa varovaisempia netissä

Erilaiset verkkohuijaukset ovat lisääntyneet Suomessa merkittävästi, ja niiden uutisoinnilla on ollut vaikutus suurimpaan osaan suomalaisista.

Asia ilmenee OP Ryhmän teettämästä kyselystä.

Verkossa asioimisessa varovaisemmaksi ovat tulleet erityisesti naiset ja ikäihmiset, vähiten uutisoinnilla on taas ollut vaikutusta miehiin sekä kolmenkympin tienoilla oleviin.

Kyselystä selviää, että uutisoinnin myötä suomalaisista 27 prosenttia on selvästi ja 43 prosenttia hieman aiempaa varovaisempi asioidessaan verkossa.

Varovaisuudessa on nähtävissä huomattava ero miesten ja naisten välillä. Miehistä 19 prosenttia on selvästi aiempaa varovaisempi asioidessaan verkossa, kun naisista näin vastanneiden osuus on jopa 34 prosenttia. Vastaavasti miehistä 38 prosentilla, mutta naisista vain 22 prosentilla uutisoinnilla ei ole ollut vaikutusta heidän verkkoasiointiinsa.

Iän mukaan tarkasteltuna kaikissa ryhmissä uutisoinnin myötä asiointiaan muuttaneiden vastaajien osuus oli yli 50 prosenttia. Erityisesti yli 50-vuotiaat kertovat olevansa aiempaa varovaisempia, mutta myös nuoret ovat muuttaneet toimintaansa.

16–25-vuotiaista 17 prosenttia kertoo olevansa selvästi ja peräti 50 prosenttia hieman aiempaa varovaisempia asioidessaan verkossa. Varovaisuus on lisääntynyt vähiten 26–34-vuotiailla, joista 44 prosentilla uutisoinnilla ei ole ollut vaikutusta verkkoasiointiin.

– Monella suomalaisella on edelleen harhaluulo, että huijatut olisivat pääasiassa ikäihmisiä. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa, vaan kuka tahansa iästä, sukupuolesta tai koulutustaustasta riippumatta voi joutua huijauksen uhriksi. Kyselyn tulokset antavat hyvän signaalin siitä, että media on onnistunut havahduttamaan myös nuorempia aiheesta,​ sanoo OP:n Väärinkäytösten hallinnan päällikkö Kim Sirén tiedotteessa.

Finanssiala ry:n tilaston mukaan vuonna 2023 suomalaisten pankkien asiakkailta yritettiin huijata peräti 76,9 miljoonaa euroa, kun edellisvuonna vastaava summa oli 46,5 miljoonaa euroa.​ Tilastot antavat vain osittaisen kuvan väärinkäytösten todellisesta laajuudesta, sillä kaikki tapaukset eivät tule pankkien tai viranomaisten tietoon. ​

– Huijaukset kasvavat Suomessa nyt vahvasti, mikä johtuu ainakin osittain siitä, että tekoäly auttaa rikollisia ylittämään kielimuurin. Vaikka nuoremmilla on usein iäkkäämpiä parempi ymmärrys teknologiasta, se ei yksin suojaa rikollisilta. Jos esimerkiksi pankkien toiminnasta ei ole riittävää kokemusta, kiireisiä pyyntöjä ei välttämättä tunnista huijauksiksi, Sirén sanoo.

OP Ryhmän huhtikuussa 2024 toteutettuun kyselytutkimukseen vastasi internetpaneelissa yli 16-vuotiaita suomalaisia yhteensä 3533.

Vuosien paine laukeaa: Venäläinen tietoturvayhtiö sai lähtöpassit USA:sta

Venäläinen tietoturvayhtiö Kaspersky Lab joutuu lopettamaan liiketoimintansa Yhdysvalloissa. Yhtiö ilmoitti ratkaisusta tiistaina. Päätös johtuu siitä, että Yhdysvaltojen kauppaministeriö määräsi kesäkuussa Kasperskyn lopettamaan tuotteidensa myynnin 20. heinäkuuta mennessä. Kaspersky ilmoitti aikaisemmin aikovansa haastaa päätöksen oikeusasteissa. Mahdollisesta riitauttamisesta ei ole kuitenkaan ajantasaista tietoa siltä ajalta, kun yhtiö ilmoitti lopettavansa Yhdysvalloissa.

Kesäkuussa Yhdysvaltojen pakotevalvontaviranomainen OFAC määräsi pakotteiden kohteeksi kaksitoista Kasperskyn johtajaa ja johtoryhmän jäsentä. Se ei kuitenkaan määrännyt pakotteita firmalle nimensä antanutta perustaja-toimitusjohtaja Eugene (ent. Jevgeni) Kasperskya kohtaan. Tuolloin Kaspersky Lab ilmoitti tuoreeltaan, etteivät pakotteet vaikuttaisi liiketoimintaan, sillä Yhdysvallat ei määrännyt yhtiötä kohtaan pakotteita.

Kasperskyn henkilöstö Yhdysvalloissa menettää työnsä. Yhtiö ei ole kertonut, kuinka montaa ihmistä liiketoiminnan lopettaminen koskee, mutta asiantuntijoiden mukaan heitä tuskin on juuri enempää kuin viitisenkymmentä.

Kapserskyn henkilöstö sai ilmeisesti tietää asiasta sen vuodettua julki viestipalvelu X:ssa aiemmin heinäkuussa.

Vuonna 1997 perustettu Kaspersky on toiminut Yhdysvalloissa vuodesta 2005. Yhtiöön on kohdistunut kansainvälistä painetta jo pitkään, ja sitä on epäilty erilaisista yhteistyön muodosta Venäjän tiedustelupalvelujen kanssa jo paljon ennen kuin Venäjä aloitti täysmittaisen hyökkäyksen Ukrainaan talvella 2022. Esimerkiksi vuonna 2017 Yhdysvaltojen kansallisen turvallisuuden virasto NSA päätteli, että sen salaisia kybertyökaluja oli päätynyt Venäjän tiedustelun haltuun. Huolimaton NSA:n työntekijä oli vienyt töitä kotiin ja käyttänyt kotikoneellaan Kasperskyn virustorjuntaohjelmaa. Virustorjuntaohjelma on reagoinut haavoittuvuuksia ja muita haittaohjelman kaltaisia ominaisuuksia sisältäviin työkaluihin, ja kopioinut niitä omiin tietokantoihinsa.

Tämä on sinänsä normaalia virustorjuntaohjelman toimintaa: tällä tavalla ohjelmistot rakentavat ”kirjastoa”, jolla ne pystyvät suojaamaan muita käyttäjiä ajantasaisesti ja reagoimaan uusiin uhkiin. Mutta yksityisen yrityksen ei lähtökohtaisesti odoteta jakavan liiketoimintatietojaan valtiolliselle tiedustelulle.

Toisaalta Kasperskyn omakaan asema Venäjällä ei ole ollut pelkästään yksinkertainen: loppuvuodesta 2016 sen tietoverkkorikosten torjuntaan erikoistuneen yksikön päällikkö Ruslan Stojanov vangittiin epäiltynä maanpetoksesta yhdessä Venäjän sisäisen tiedustelun FSB:n tietoturvayksikön pikkupomon kanssa. Stojanov tuomittiin 14 vuoden vankeuteen maanpetoksesta, sillä perusteella että hän oli pitänyt yhteyttä vieraan valtion tiedusteluun ja auttanut sitä. Vähäisten julkisesti saatavilla olevien tietojen perusteella oli Yhdysvaltojen liittovaltion poliisin FBI:n avustamisesta hämäräperäisen venäläisen nettiyrittäjän sotkujen selvittämiseksi.

Osa kansainvälisistä hankaluuksista liittyy Kaspersky Labin perustajaan. Jevgeni Kaspersky oli matemaattisesti lahjakas nuori, joka hyväksyttiin 1980-luvulla Neuvostoliiton turvallisuuspalvelu KGB:n viisivuotiseen tekniikan koulutusohjelmaan. Vuodesta 1987 vuoteen 1991 hän työskenteli KGB:n ohjelmistoinsinöörinä, ja Neuvostoliiton lakattua olemasta keskittyi virustorjuntatuotteiden kehittämiseen.

Eugene Kasperskya on syytetty muun muassa siitä, että hänen saunaporukkaansa on kuulunut runsaasti Venäjän eri tiedustelupalveluiden työntekijöitä. Hänen on jo vuonna 2015 syytetty antavan satojen miljoonien asiakkaidensa datat Venäjän tiedustelun käyttöön. Kaspersky jaksoi pitkään kiistää syytökset. Saunaporukassa on oltu ystävinä.

Yhteydet poliisiin ja tiedusteluun eivät ole tietoturva-alalla tavattomia. Sama koskee alan yrityksiä kaikkialla maailmassa. Mutta myös monessa valtiossa laki velvoittaa yksityiset yritykset avustamaan viranomaisia. Eroa on toimintakulttuureissa, laajuudessa ja lakien noudattamisen valvonnassa.

Kun Venäjä aloitti täysimittaisen hyökkäyksen Ukrainaan, osa Kasperskyn Venäjällä työskennelleistä asiantuntijoista ilmaisi halunsa lähteä pois maasta. Nimettömänä amerikkalaiselle Motherboard-julkaisulle puhuneet kasperskylaiset kertoivat, että toimitusjohtaja Eugene Kaspersky oli kehottanut heitä irtisanoutumaan. Kaspersky oli sanonut että jos kapteeni pysyy aluksella myrskyssä, niin miehistön kuuluu tehdä samoin. Ainakin viisi tietoturva-asiantuntijaa lähti.

Yhdysvaltojen kauppaministeriön mukaan Kasperskyn tuotteilla on kansainvälisesti yli 400 miljoonaa käyttäjää. Heillä on noin 270 000 yritysasiakasta yli 200 maailman valtiossa. Euroopassa Kasperskylla on toimistot Britanniassa ja Saksassa.

 

 

IL: Näin estät Windowsia seuraamasta tekemisiäsi

Teknologia-alan suuryritys Microsoft on ollut kohun keskellä uusien Copilot+-tietokoneiden julkistamisen jälkeen. Syynä on huoli käyttäjien yksityisyydestä, sillä tietokoneiden Recall-ominaisuus muistaa kaiken mitä tietokoneella tehdään. Asiasta kirjoittaa Iltalehti.

Suuri osa käyttäjistä ei todennäköisesti ole tiennyt, että Microsoftin Windows-käyttöjärjestelmä on seurannut käyttäjän kaikkea tekemistä jo pidemmän aikaa. Esimerkiksi Windows 10 -käyttöjärjestelmässä on aikajanaominaisuus, jota IL luonnehtii ”käytännössä huonommaksi versioksi Recallista”.

Aikajanaominaisuus ei siirtynyt uusimpaan Windows 11-järjestelmään. Windows 11-tietokoneet seuraavat kuitenkin oletusarvona käyttäjän kaikkea tekemistä.

Ominaisuus on kuitenkin helppoa ottaa pois päältä. Windowsin Tietosuoja ja suojaus -asetusten kautta löytyy kohta ”Toimintahistoria”. Sen kautta toimintahistorian saa laitettua päälle tai poistettua käytöstä. Asetuksen pois ottamisen jälkeen Windows ei enää seuraa tietokoneen toimintaa.

Koska asetus on oletuksena päällä kaikissa uusissa Windows-koneissa, toimenpide pitää tehdä jokaiselle laitteelle erikseen.

Yle: He haksahtavat useimmiten sijoitushuijauksiin

Suomalaiset menettivät sijoitushuijauksissa viime vuonna yli 16 miljoonaa euroa. Kasvua edelliseen vuoteen oli noin 90 prosenttia. Asiasta kertoo Yle.

Toisin kun voisi kuvitella, useimmiten uhrit eivät kuitenkaan ole iäkkäitä henkilöitä. Finanssialan tekemän kyselytutkimuksen mukaan eniten huijauksiin lankeavat nuoret alle 25-vuotiaat miehet. Kyselyn mukaan heistä yli viidennes on menettänyt salasanan, kirjautumistietonsa tai rahaa rikollisille.

Kysely ei kerro tähän syytä, mutta nuorten aktiivisuudella verkkokaupoissa voi olla osuutta asiaan, Nordean petostorjuntayksikön asiantuntija Annukka Multanen arvioi Ylelle.

– Korttien numeroita kalastellaan valeverkkokauppojen nimissä ja nettikirppishuijauksissa, hän kertoo.

Finanssialan infra- ja turvallisuusjohtaja Niko Saxholm uskoo, että ilmiö liittyy nettipelaamiseen.

– Mobiilipeleissä ei välttämättä ole juurikaan oikeaa rahaa, mutta niissä on pelin sisäistä valuuttaa, joka on myös arvokasta. Sellaisten profiilien varastaminen on rikollisille kannattavaa.

Käytännössä kuka tahansa voi langeta sijoitushuijaukseen. Rikolliset markkinoivat huijaussivustoja sosiaalisen median alustoilla, joilla ihmiset viettävät paljon aikaa. Yleensä huijaus liittyy virtuaalivaluuttaan, johon sijoittamalla luvataan nopeasti isoja voittoja minimaalisella riskillä.

Multasen mukaan sijoitushuijaus alkaa tyypillisesti noin 250 euron summalla. Se on niin sanottu ”alkusijoitus”, josta huijaus alkaa. Pikku hiljaa summat kasvavat suuremmiksi. Usein huijaussivustot voivat olla myös ammattimaisesti rakennettuja ja niillä voi seurata, miten oma pääoma tuottaa voittoa.

– Siellä pyörii ”reaaliaikaiset” graafit ja chatbot vastaa aina kysymyksiin, Saxholm kuvailee.

Todellisuudessa oma pääoma ei tuota mitään vaan kyse on huijauksesta. Uhrin rahat ovat mennyttä ja niitä voi olla vaikea tai mahdoton saada takaisin. Sijoitettuja rahoja ei yleensä saada huijareilta takaisin, koska rikolliset siirtävät ne heti eteenpäin.

Kun uhri tajuaa joutuneensa huijauksen kohteeksi, hänelle voi nousta esiin monenlaisia tunteita. Tilannetta pahentaa se, jos hän on joutunut taloudelliseen ahdinkoon.

– Voimakas häpeä voi estää kertomisen tapahtuneesta jopa omalle lähipiirille, mutta puhuminen on tärkeää, ettei jää asian kanssa yksin, Multanen muistuttaa Ylelle.

Artikkelia korjattu 16.7.2024 kello 11.03: Tieto perustuu Finanssialan tekemään kyselytutkimukseen, ei Nordean.

IS: Suomalaiset saavat nyt soittoja kahdesta oudosta numerosta

Kahdesta 040-alkuisesta puhelinnumerosta on tehty lukuisia soittoja suomalaisille. Kuka soitti -verkkopalvelun mukaan puhelu katkeaa heti vastattaessa, ja joillekin on soitettu samoista numeroista useamman kerran, uutisoi Ilta-Sanomat.

Puhelinnumeroita on käyty tarkastelemassa Kuka soitti -palvelussa yhteensä lähes 5000 kertaa. Numeroita operoi yrityksiä palveleva suomalainen yritys Line Carrier.

– Tutkimme nämä puhelinnumerot, joista lyhyitä tai mykkiä puheluita on soitettu. Kyseiset numerot on Line Carrierilta vuokrattu toisen teleyrityksen käyttöön ja näin ollen meillä ei valitettavasti ole suoraa näkyvyyttä numeroiden todelliseen käyttäjään tai mahdollisuutta tutkia itse puhelutapahtumia, Line Carrierin toimitusjohtaja Niko Tarjasalo sanoo IS:lle.

– Olemme olleet yhteydessä kyseiseen teleyritykseen ja informoineet mahdollisesta väärinkäytöksestä tai teknisestä viasta ja pyytäneet tutkimaan ja korjaamaan asian. Olemme myös pyytäneet ilmoittamaan numeroiden todellisen käyttäjän numerotietokantaan hyvän toimintatavan mukaisesti, Tarjasalo jatkaa.

IS:n mukaan numeroihin takaisin soittamalla kuuluu englanninkielinen ja etukäteen tallennettu puheääni, jonka mukaan nimeämätön taho oli yrittänyt tavoittaa vastaanottajaa ja soittaa uudestaan parin päivän sisällä.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ei usko teknisen häiriön selittävän puheluja.

– Tekninen häiriö kohdistuisi televerkossa laajemmin, kuin vain muutamaan numeroon. Teknisen häiriön todennäköisyys on hyvin pieni, arvioi Traficomin viestintäverkkoasiantuntija Jukka Rakkolainen IS:lle.

Rakkolaisen mukaan viranomainen voi puuttua toimivaltansa puitteissa havaittuihin väärinkäytöksiin, mutta nyt sellaisista ei ole näyttöä.

IS:n mukaan eräästä 045-alkuisesta ja toisen operaattorin hallinnoimasta numerosta on tehty vastaavia soittoja.

Puhelut saattavat olla automaattisia. Robotin soittamat myyntisoitot ilman vastaanottajan lupaa ovat tietosuojavaltuutetun linjauksen mukaan lainvastaisia.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Verkkouutisissa mainostamalla tavoitat

100 000 suomalaista päivässä

Meiltä on pyydetty tehokasta, pienille budjeteille sopivaa mainosratkaisua. Niinpä teimme sellaisen, katselet sitä parhaillaan. Tarvitset vain hyvän idean, kuvan, otsikon ja 280 euroa.

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)