Euroopan unionin komission puheenjohtaja Jean-Claude Juncker ja Yhdysvaltain presidentti Donald Trump tapasivat Washingtonissa keskiviikkoiltana. Mukana neuvotteluissa oli EU:n kauppapolitiikasta vastaava Cecilia Malmström.
Agendalla uskotaan olevan ainakin EU:n ja Yhdysvaltojen välejä hiertävät autotullit. Trump on uhannut asettaa eurooppalaisille autoille vähintään 20 prosentin lisätullit.
BBC:n arvioiden mukaan EU:n käyttämästä kielestä on huomattavissa, että tapaamiselle ei aseteta turhan paljon odotuksia. Juncker ja Trump tulevat kuitenkin hyvin toimeen, joten ainakin keskusteluyhteyden uskotaan olevan vahva ja hyvä.
Välejä hiertää EU:n Maailman kauppajärjestölle (WTO) tekemä kantelu Yhdysvaltain kesäkuussa asettamista teräs- ja alumiinitulleista. Neuvotteluissa pyritään välttämään tilanteen kuumeneminen kohti kauppasotaa.
EU:n erimielisyydet tiedossa
EU:ssa Yhdysvaltojen autotullit osuisivat lujimmin Saksaan. Epäsuhta tullien vaikutuksissa EU-jäsenmaiden välillä on johtanut siihen, ettei unionilla varsinaisesti ole yhtä yhteistä linjaa asiassa. Tämä vaikeuttaa Junckerin tilannetta neuvotteluissa, arvioi saksalaislehti Spiegel.
Myös Yhdysvaltain presidentti on hyvin tietoinen EU-maiden välisistä erimielisyyksistä. Trump tviittasi keskiviikkona EU:n tulevan Washingtoniin neuvottelemaan vapaakauppasopimuksesta.
– Minulla on idea heille. Sekä Yhdysvallat että EU poistavat molemmat kaikki tullit, esteet ja avustukset! Sitä voisi vihdoin kutsua vapaiksi markkinoiksi ja reiluksi kaupankäynniksi!
https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1021909900941815809?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1021909900941815809&ref_url=http%3A%2F%2Fwww.spiegel.de%2Fwirtschaft%2Fsoziales%2Fhandelsstreit-was-eu-kommissionspraesident-jean-claude-juncker-bei-donald-trump-erreichen-kann-a-1220053.html
Saksan tiedetään toivovan jonkinlaista sopimusta autotullien uhan peruuttamiseksi, jotta maan autoteollisuuden ei tarvitsisi pelätä tulleista koituvia seurauksia.
Ranskan kuitenkin tiedetään vastustavan Yhdysvaltain ja EU:n välistä vapaakauppasopimusta erityisesti maansa maatalouden suojelemisen takia.
EU on päässyt sopuun ainakin kahdesta asiasta, jotka voisivat olla asialistalla myös Junckerin ja Trumpin tapaamisessa. Jäsenmaiden johtajat sopivat toukokuussa, että EU:n tulisi käydä keskustelua energiapoliittisista kysymyksistä Yhdysvaltojen kanssa. Trump haluaisi myydä nesteytettyä maakaasua Eurooppaan.
Toiseksi, EU:ssa oltiin yksimielisiä siitä, että osa Maailman kauppajärjestön (WTO) säännöistä tulisi kirjoittaa uudelleen.
Spiegel uskoo, että Trumpia ei kiinnosta edes yrittää tehdä mitään sopimuksia EU:n kanssa. Trumpin uskotaan jo kohdistavan katseensa Yhdysvaltojen marraskuisiin välivaaleihin.
Presidentin uskotaan tekevän kaikkensa republikaanien voiton eteen. Jos se vaatii ankarampaa välirikkoa EU:n kanssa, Trump on valmis tekemään niin, arvioi Spiegel.
Juncker vaikean tilanteen edessä
Myös Wall Street Journalissa uskotaan Junckerin joutuvan ahtaille Trumpin kanssa. Lehden EU-viranomaislähde totesi komission puheenjohtajan olevan EU:n viimeinen oljenkorsi kauppasodan välttämiseksi.
Valkoisen talon tiedotteen mukaan tapaaminen keskittyy ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan, terrorisminvastaiseen työhön, energiaturvallisuuteen ja talouskasvuun. Presidentti itse on kuitenkin Twitterissä uhonnut laittaa EU:n koville erityisesti tullikeskusteluissa.
– Maat, jotka ovat kohdelleet meitä epäreilusti kaupankäynnissä jo vuosia, ovat tulossa Washingtoniin neuvottelemaan asiasta, Trump tviittasi tiistaina.
https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1021713905020817413
Heti ensimmäisen EU:lle kohdistetun tviittinsä jälkeen hän uhitteli EU:ta uusilla tulleilla. Trumpin mukaan EU:n tulisi suostua kauppasopimukseen tai autotullit tulevat voimaan.
EU:n kauppapolitiikasta vastaava Malmström vakuutteli ruotsalaislehden haastattelussa, että EU aikoo kuitenkin vastata mahdollisiin uusiin tulleihin samalla mitalla.
https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1021719098265362432
WSJ:n toisen EU-viranomaislähteen mukaan autotullien asettaminen tarkoittaisi todellista kauppasotaa. Lähteen mukaan teräs- ja alumiinitullit olivat autotulleihin verrattuna korkeintaan kauppakahakka.
Yhdysvalloissakin on varoitettu kauppapolitiikan ykkösneuvottelijaa Robert Lighthizeria tullisodan vaaroista.
– Jos tavoitteena on avata Yhdysvaltain hyödykkeille ja palveluille tie kansainvälisille markkinoille, tullien asettaminen on vastoin tätä tavoitetta, lähes 70 eri toimijan yhteiskirjeessä todettiin.