Pankkien nimissä tehdyt huijausyritykset ovat lisääntyneet. LEHTIKUVA / MIKKO STIG

Yli 100000 suomalaista huijattu – yksi sana paljastaa rikollisen

Pankit eivät koskaan kysele asiakkaiden tunnuksia.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Pankkien nimissä soitettavat huijauspuhelut ovat yleistyneet kesällä. Jos asiakkaalla on käyttöoikeudet esimerkiksi yrityksen tai yhdistyksen tiliin, myös niiden varat ovat vaarassa.

– Huijausyrityksiä tehdään paljon summamutikassa, mutta rikolliset osaavat tiedustelun ja saavat kyllä selville, keillä on pääsyoikeudet esimerkiksi yrityksen tileille. Iskuja siis kohdistetaan sellaisiin ihmisiin, joilla on varastettavaa varallisuutta tai pääsy isoihin rahoihin, muistuttaa pankkialan etujärjestö Finanssiala ry:n (FA) toimitusjohtaja Arno Ahosniemi tiedotteessa.

Tyypillisessä huijauksessa rikolliset soittavat pankin nimissä ja varoittavat, että tililtä on lähdössä suuri maksu. Sitten asiakas manipuloidaan luovuttamaan tunnuksensa ja hyväksymään varojen siirto ”pankin turvatilille”.

Ahosniemi muistuttaa, että mitään pankkien turvatiliä ei ole olemassa eikä ole koskaan ollutkaan.

– Pankilla on kyllä tarvittaessa keinot turvata asiakkaan rahat. Jos yhteydenottaja pyytää pankkitunnuksia tai tarinoi jostain turvatilistä, kyseessä on huijari.

Jos puhelun aikana soittaja puhuu siis pankin turvatilistä, se on selvä merkki huijauksesta. Tällaisissa tilanteissa puhelu pitää lopettaa heti eikä huijarille saa luovuttaa mitään tunnuksia.

Viime aikoina huijauspuheluita on soitettu muiden tunnettujen toimijoiden, kuten poliisin ja verohallinnon nimissä.

Yleistyneistä huijauspuheluista huolimatta suuri osa huijauksista saa alkunsa erilaisilla verkkoalustoilla. Esimerkiksi somessa tai verkon kauppapaikoilla näkyvät mainokset saattavat viedä kalastelusivuille.

– Huijarit maksavat alustan tarjoajille siitä, että heidän mainoksensa näytetään kuluttajille. Alustan tarkoitus on tuottaa rahaa, eikä maksavia asiakkaita kovin helposti haluta potkia pois, Ahosniemi harmittelee.

Ahosniemi peräänkuuluttaa vastuuta verkkopalveluiden tarjoajilta. Myös Googlen kaltaisten hakukoneiden osumissa tulee vastaan paljon huijaussivuja, joiden näkyvyydestä rikolliset maksavat.

FA:n tuoreen kyselyn mukaan 7,3 prosenttia suomalaisista on menettänyt rahaa digihuijareille. Väkilukuun suhteutettuna se tarkoittaa yli 400 000 suomalaista.

Kyselyn vastaajista 1,9 prosenttia on menettänyt digihuijauksessa itselleen merkittävän summan rahaa. Se tarkoittaa 107 000 suomalaista. Rahamäärän suuruutta ei kyselyssä ollut täsmennetty, sillä eri suuruiset summat ovat tuloista ja varallisuudesta riippuen merkittäviä eri ihmisille.

Pankkien torjuntatyötä vaikeuttaa lainsäädäntö: Pankit eivät saa varoittaa toisiaan epäilyttävistä asiakkaista, joiden epäillään syyllistyvän huijauksiin tai rahanpesuun. Epäilyttävästä toiminnasta voi nykylainsäädännön mukaan kertoa poliisille ja rahansiirron saajapankille, mutta ei muille pankeille.

– Nykyinen lainsäädäntö estää pankkeja vaihtamasta tehokkaasti tietoa rikollisesta toiminnasta, joten pankit joutuvat torjumaan huijauksia toinen käsi sidottuna. Tässä olisi uudistuksen paikka, Ahosniemi summaa.

Poimintoja videosisällöistämme
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)