Kioskien jäätelöpallojen suuren koon taustalla on myyntiin liittyvä psykologinen peruste, sanoo myynnin johtamisen professori Petri Parvinen Helsingin yliopistosta Iltalehdelle.
– Psykologisesti ilmiössä on kyse siitä, että suurella jäätelöpallolla kioskit haluavat perustella korkeampaa hintaa.
Parvisen mukaan jäätelökioskit haluavat, että asiakas tekee mahdollisimman suuren kertaostoksen. Hänen mukaansa kate jäätelöpallossa on hyvä, sillä jäätelö ei ole kovin kallista.
– Lisäkustannuksia ei tule paljoakaan, vaikka jäätelöön laitettaisiin paljon lisägrammoja.
Professorin mukaan isot jäätelöpallot houkuttelevat myös asiakkaita. Kanta-asiakkaiden määrä jäätelökioskeilla on vähäinen, joten edellisten asiakkaiden isot jäätelöpallot saattavat edesauttaa ostopäätöstä.
Parvinen muistuttaa myös, että asiakas maksaa jäätelön lisäksi käyttötilanteesta.





