Kiina ja Yhdysvallat ovat syyttäneet viime päivinä toisiaan kauppaneuvotteluiden hitaasta etenemisestä.
Presidentti Donald Trump keskusteli torstaina puhelimitse presidentti Xi Jinpingin kanssa mahdollisen kompromissin löytämiseksi. Trump sanoi puhelun sujuneen ”erittäin hyvin” ottaessaan vastaan Saksan liittokansleri Friedrich Merzin Valkoisessa talossa.
Asiantuntijoiden mukaan Pekingillä vaikuttaa olevan tällä hetkellä yliote kauppapoliittisessa kädenväännössä sen maaperältä löytyvien harvinaisten maamineraalien vuoksi. Niitä myös jalostetaan Kiinassa monia muita maita enemmän.
Kriittisiä raaka-aineita käytetään muun muassa autojen, tietokoneiden, ydinsukellusveneiden ja F-35-hävittäjien valmistuksessa.
– Kriittiset mineraalit ovat yksi Kiinan tärkeimmistä neuvotteluvalteista. Tästä se myös aikoo pitää kiinni saadakseen etulyöntiaseman, Asia House -ajatuspajan analyytikko Matilda Buchan sanoo Telegraphille.
Kiina hallitsee 95 prosenttia litiumin, 78 prosenttia koboltin ja 95 prosenttia grafiitin tuotannosta. Harvinaisista maametalleista 91 prosenttia tulee Kiinasta.
Asiantuntijoiden mukaan Xi Jinpingin valmius ottaa kriittisten mineraalien tuotantoketju kauppasodan aseeksi on merkittävä uhka Yhdysvaltain kansantaloudelle ja asevoimille. Se on osaltaan syy sille, miksi Valkoinen talo päätti hillitä kauppasotaa ja lykkäsi tariffejaan.
Yhdysvaltain suurimmat autonvalmistajat olivat vedonneet Valkoiseen taloon varoittamalla, että tuotantoa jouduttaisiin pian leikkaamaan.
Valkoisen talon kauppalähettiläs Jamieson Greer sanoi CNBC:lle, että Peking on viivytellyt maametallien vientilisenssien myöntämistä. Niitä ei ole virrannut markkinoille aiempaan tapaan.
Nikkei Asia -lehden mukaan rajoitukset ovat aiheuttaneet yhä kasvavaa painetta myös Intian autoteollisuudelle. Harvinaisten mineraalien lisäksi pulaa on magneeteista.
Tuotannon varoitetaan pysähtyvän ”hyvin pian”, jos tilanne ei muutu. Tämä olisi kova isku autoyhtiöille, joiden myyntiluvut ovat olleet muutenkin laskussa. Kriittisiä mineraaleja tarvitaan muun muassa autojen ohjaukseen, jarrutukseen ja äänijärjestelmiin liittyvissä komponenteissa sekä moottoreissa.





