Instagram-johtaja kiistää salakuuntelun. Sen sijaan palvelu kerää tietoa monin eri tavoin. PIXABAY

Kuunteleeko puhelimesi sinua? Someyhtiö vastaa suoraan

Liian osuvilta tuntuvat mainokset voivat herättää epäilyksen.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Hetki sitten puhuit ystäväsi kanssa jostain tietystä asiasta kasvotusten. Seuraavina päivinä huomaat, että sosiaalisen median palvelut tarjoavat sinulle kasvavissa määrin tätä aihealuetta koskevia mainoksia. Some-palveluiden algoritmit myös puskevat jatkuvasti sinulle tätä aihealuetta koskevia julkaisuja.

Tilanne voi tuntua hämmentävältä. Samalla mieleesi voi herätä kysymys, salakuuntelevatko älypuhelimesi ja siinä olevat sosiaalisen median palvelut sinua? Vai minkä takia mainokset ovat niin osuvasti kohdennettuja?

Aihe herättää keskustelua säännöllisesti. Nyt keskusteluun ottaa kantaa sosiaalisen median palvelun Instagramin johtaja Adam Mosseri. Hän kiistää jyrkästi väitteen käyttäjien salakuuntelusta ja toteaa, että kuuntelu tulisi nopeasti ilmi käyttäjillekin.

– Se olisi röyhkeä yksityisyyden rikkomus, söisi puhelimesi akkua ja huomaisit mikrofonin päällä olon näyttösi yläkulmassa olevasta pienestä valosta, Mosseri sanoo Instagramissa julkaisemallaan videolla.

Instagram on osa Meta-yhtiötä, joka omistaa myös Facebookin ja Whatsapp. Myös muut sosiaalisen median palvelut ovat toistuvasti kumonneet väitteet käyttäjien salakuuntelusta. Sen sijaan Mosseri myöntää, että Instagram kerää käyttäjistään tietoja osuvampien mainosten ja kohdennetun sisällön tarjoamisessa.

Miksi ihmiset sitten näkevät niitä aihealueita koskevia mainoksia, joista kävivät äskettäin keskustelua kasvokkain? Mosserilla on tähän selvä vastaus. Hänen mukaansa käyttäjä on saattanut klikata jotain kyseiseen aihepiiriin liittyvää mainosta tai etsinyt verkosta lisätietoa kyseisestä tuotteesta. Sen vuoksi hän saa aiheeseen liittyviä mainoksia.

Mainonnan kohdentamisessa hyödynnetään myös käyttäjän itse ilmoittamia kiinnostuksenkohteita. Instagramin omistava Meta myöntää keräävänsä tietoa myös käyttäjän kontakteista (seuraajat ja kaverit) sekä heidän kiinnostuksenkohteistaan. Myös nämä vaikuttavat siihen, millaisia mainoksia käyttäjille näytetään.

Mosseri muistuttaa, että Meta jakaa käyttäjistä kerättyä tietoa myös mainostajien kesken. Näin heille voidaan näyttää entistä osuvampia mainoksia.

Siinä ei ole mitään uutta, että sosiaalisen median palvelut keräävät käyttäjistään runsaasti tietoa. Jos käyttäjä haluaa olla tarkka yksityisyydestään, hänen ei kannata käyttää sosiaalisen median palveluita ollenkaan. Tietoturva-asiantuntijoiden mukaan monia sosiaalisen palveluja kannattaa käyttää myös perinteisenä selainversiona erillisen mobiilisovelluksen sijaan, sillä sovellukset keräävät käyttäjästään enemmän tietoa.

Jokainen älypuhelimen käyttäjä voi tarkistaa myös laitteensa asetuksista, millaisia käyttölupia eri sovelluksille on antanut. Sieltä voit tarkistaa, oletko antanut sosiaalisen median palveluille luvan päästä käsiksi esimerkiksi henkilökohtaisiin valokuviisi ja videoihisi sekä puhelimesi osoitekirjaan.

Mosserin kommenteista kertoi ensin TechCrunch.

LUE MYÖS:
Tästä merkistä tiedät, että älypuhelimesi kuuntelee sinua

Kuunteleeko älypuhelimesi sinua? Asian voi tarkastaa helpolla keinolla

Poimintoja videosisällöistämme
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)