Ainakin Helsingissä joko viisi tai kymmenen minuuttia riippuen ajoneuvon tyypistä, kertoo Helsingin Sanomat.
”Kaupungin käytännön mukaan pysäköintikieltoalueella henkilöauton saa pysäyttää viideksi minuutiksi ja pakettiauton kymmeneksi minuutiksi lastausta varten”, HS kirjoittaa ja kertoo kyseessä olevan kaupungin oman ohjeistuksen.
Ilta-Sanomien mukaan tieliikennelaissa ei ole määrettä sille, kauanko ajoneuvoa voi seisottaa pysäköinti kielletty -liikennemerkin vaikutusalueella, olipa kuljettaja ajoneuvossa tai ei.
Helsingin kaupungin vain henkilöautoja koskevaa viiden minuutin maksuohjeistusta voi pitää paitsi tiettyä ajoneuvotyyppiä rankaisevana mutta myös tiukkana. Vertailun vuoksi esimerkiksi poliisi laskee valvonnassaan IS:n tietojen mukaan pysäköimiseksi tyypillisesti vain yli kymmenen minuuttia kestävät pysäyttämiset eikä erottele ajoneuvoluokkia keskenään.
Kerrostalon rakennustyöntekijät kertovat Helsingin Sanomissa, että heidän autojaan sakotetaan Kalasatamankadulla kaiken aikaa. IS:n paikalta tapaama työnjohtaja kertoo, että heidän noin 40 urakkatyöntekijästään on lähes jokainen saanut parkkisakot ainakin kerran.
– Kaupunki on jakanut parkkisakkoja jopa työmaaparakkiemme vieressä olleelle pakettiautolle, vaikka tontti on vuokrattu kaupungilta, työnjohtaja kertoo.





