Verkkouutiset

Autot

MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Liikenneministeri HS:ssa: Polttomoottoriautot eivät tule katoamaan Suomesta koskaan

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) kertoo Helsingin Sanomien haastattelussa, että hän suhtautuu erittäin skeptisesti VTT:n raporttiin, jonka mukaan Suomessa olisi 700 000 ladattavaa autoa vuosikymmenen loppuun mennessä, eli noin viidennes koko autokannasta.

–  Kaikenlaisia vaihtoehtoja tulee, mutta näköpiirissä ei ole semmoista, että me oltaisiin täysin ilman fossiilisia. Me ei pystytä tällä hetkellä varastoimaan valtavia määriä mitään muuta kuin fossiilisia polttoaineita. En lähtisi lyömään vetoa minkään käyttövoiman puolesta, mutta sen verran lyön, että meillä tulee olemaan polttomoottori forever.

Liikenne on merkittävä tulonlähde valtiontaloudelle, joka tuottaa noin neljä miljardia euroja verotuloja vuodessa. Tutkimusten mukaan sähkön yleistyminen voisi supistaa tätä pottia 1-1,5 miljardin euron verran, polttoaineiden ja päästöjen verotuksen muodostaessa keskeisen osan liikenteen verotusta. Tämän vuoksi esimerkiksi valtionvarainministeri Riikka Purra (ps) onkin väläyttänyt sähköautojen verotuksen kiristämistä.

Hallituksen suunnittelema verotuksen isompi kokonaisuudistus on kuitenkin vielä kaukana konkreettisesta.

–  Mitä se käytännössä tarkoittaa, niin sitä me ei osata vielä sanoa. Siitä on yhteisymmärrys, että emme halua kurittaa liikennettä enempää. Pitää katsoa ostovoimaa, pitää katsoa kilpailukykyä.

Ranne kannattakin teknologianeutraaliutta huolimatta epäilevästä suhtautumisesta sähköön: Hänen mukaansa päätökset tulisi tehdä ajattelematta, miten auto liikkuu. Radikaaleja uusia toimia kuten ajettuun matkaan suhteutuvaa kilometriveroa hän ei kuitenkaan kannata.

– Ei tule, sitä en lähde viemään eteenpäin. Minä uskon, että myös virkamiehillä on se ymmärrys, että se ei ole kauhean käyttökelpoinen ratkaisu tässä maassa.

Käyttövoimien verotuksen kanssa näpertelyn sijaan Ranne painottaakin Suomen kilpailukyvyn kehittämistä myös logistiikassa ja maantiekuljetuksissa.

– Taloutemme ja kilpailukykymme on lähtökohtaisesti kökkö verrattuna muihin maihin. Vaikka veroissa tuleekin tämmöinen tilanne, että haetaan tasapainoa, niin meidän maantiekuljetusten pitää olla keskiössä. Siihen täytyy löytyä rahaa.

Samanaikaisesti kuitenkin myös merkittävä kilpailuvaltti on infrastruktuuri, jolla alkaa olla Suomessa jo merkittävästi korjausvelkaa. Rapautuvia maantiereittejä onkin suomessa jo lähes 2,5 miljardin euron edestä.

 

Takatalvi laittoi autoilijat hankalaan tilanteeseen

Huhtikuun puolessa välissä saapunut takatalvi laittoi autoilijat ja rengasliikkeet hankalaan tilanteeseen.

– Koko Suomessa renkaista on vaihdettu viime vuoden tapaan tässä vaiheessa noin puolet, mutta silti lähes koko maassa ajettiin tällä viikolla vielä talvikeleissä, Autonrengasliiton puheenjohtaja Teemu Tuuri sanoo tiedotteessa.

Takatalvikaan ei silti ole ikuinen. Tuuri uskoo, että kertaalleen pysähtynyt renkaiden vaihtorumba pyörähtää toden teolla uudelleen käyntiin vappuviikolla.

Koska kesärenkaiden vaihto siirtyy takatalven takia osassa maata totuttua myöhemmäksi, rengasliikkeissä voi olla selkeästi normaalia enemmän ruuhkaa ja vaihtoaikoja voi joutua odottamaan totuttua pitempään.

– Siitä tuskin on suurta haittaa, vaikka Etelä-Suomessakin joutuu ajelemaan muutaman päivän pitempään talvirenkailla. Rengasliikkeissä toivotaankin erikoislaatuisen tilanteen vuoksi kaikilta ymmärtäväisyyttä ja kärsivällisyyttä, Tuuri vetoaa.

Kevät etenee eri tahdilla eri puolilla Suomea. Talvirenkaiden käyttöpakko loppui maaliskuun lopussa, mutta tieliikennelaki sallii talvirenkaiden käytön kelin vaatiessa myös talvirengaskauden ulkopuolella.

– Jos on lähdössä kohti pohjoista, on syytä pitää mielessä se, että siellä talviset kelit ovat vielä olemassa parisen viikkoa. Silloin talvirenkaille on hyvät perusteet.

Tuuri muistuttaa, että liikenneturvallisuus lähtee vastuullisesta asenteesta. Sopiva rengastus on aina valittava kelin, ei kalenterin mukaan. Oikea rengastus määräytyy koko ajoreitin, ei vain lähtöpisteen keliolojen perusteella.

– Ajankohdasta riippumatta auton kuljettaja on aina vastuussa siitä, että hänen renkaansa ovat ajokeliin sopivat ja auto turvallinen myös muille tienkäyttäjille.

 

 

Tässä on tasavallan presidentin uusi virka-auto

Tasavallan presidentille on hankittu uusi virka-auto, presidentin kanslia kertoo tiedotteessa.

Auto on panssaroitu Audi A8 L Security Quattro ja se otetaan käyttöön torstaina 11. huhtikuuta 2024. Uusi auto korvaa edellisen 12 vuotta vanhan virka-auton.

Uusi virka-auto on hankittu valtion kilpailuttaman puitejärjestelyn kautta. Kilpailutus toteutettiin yhteistyössä valtioneuvoston kanslian kanssa, joka myös uusi vastaavan virka-autonsa. Kilpailutusprosessi käynnistettiin syksyllä 2022.

Tasavallan presidentin virka-autohankinta ei ole toimikausi- tai henkilösidonnainen, vaan tasavallan presidentin kanslian pitkäjänteistä toiminnan- ja talouden suunnittelun mukaista elinkaarihankintaa. Virka-auton hankinnan kokonaiskustannukset ovat 1,1 miljoonaa euroa, jonka arvosta noin puolet on autoveroa. Kokonaiskustannukset sisältävät myös muun muassa määräaikaishuollot, turvallisuustarkastukset sekä koulutuskustannuksia.

Moottori selvitti: Tällaisessa käytössä sähköauto on bensiiniautoa edullisempi

Moottori-lehti selvitti, kumman omistaminen tulee loppujen lopuksi edullisemmaksi: täyssähköauton vai bensiiniauton?

Vertailussa oli yhteensä kymmenen sähkö- tai bensiiniautoa. Kaikki vertailun ajoneuvot olivat uusimpia malleja.

Moottorin vertailussa autoja vertailtiin kustannukset edellä, ottamatta huomioon käyttöön liittyviä yksityiskohtia.

Vertailussa ilmeni, että sähköautojen hankintahinnat ovat korkeammat kuin bensiiniautoissa. Monissa automalleissa hintaero oli jopa noin 10 000 euroa. Vaikka hintaero näyttää suurelta, Moottorin mukaan sitä ei pidä pelästyä.

Tämä perustuu siihen, että uutta autoa hankkiessa ostaja ei menetä koko rahasummaa, jos auton vaihtaa myöhemmin. Autolla on nimittäin jälleenmyyntiarvoa, joka vaihtelee autojen kesken yksilöllisesti.

Pelkän ostohinnan sijasta Moottori suositteleekin kiinnittämään huomiota auton arvon alenemiseen. Hintavertailussa havaittiin, että sähköautoissa hinnat laskevat hieman bensiiniautoja nopeammin.

Myös autojen vakuutuksissa on suuria eroja. Selvityksessä havaittiin, että sähköautoissa vakuutukset ovat yleensä jonkin verran kalliimpia.

Pitkässä juoksussa sähköauton pitäminen voi kuitenkin tulla edullisemmaksi. Tämä perustuu etenkin siihen, että sähköauton ylläpitokustannukset tulevat bensiiniautoa pienemmäksi. Erot tulevat sitä suuremmiksi, mitä isompia vuotuiset kilometrit autolla ovat.

Pienemmät ylläpitokustannukset voivat johtaa tilanteeseen, että runsaassa ajossa sähköautolla ajaminen voi tulla taloudellisesti bensiiniautolla ajamista kannattavammaksi. Käytännössä tämä johtaa tilanteeseen, jossa sähköauton kalliimpi hankintahinta on mahdollista ”ajaa kiinni”.

Vertailussa ei otettu huomioon autoihin tehtäviä korjauksia eikä renkaisiin liittyviä kustannuksia.

IL: Tähän autoon ei kannata vaihtaa renkaita itse

Aston Martinin hyberhybridiauto Valkyrien AMR Pro-mallin renkaiden vaihtoon tarvittavat työkalut maksavat yhteensä yli 119 000 euroa. Asiasta kertoo Iltalehti.

Poikkeuksellisen korkeaa hintaa selittää se, että kyseessä on harvinainen automalli, joka on tiettävästi vain 150 ihmisellä. Auton hinnaksi on ilmoitettu noin 3,5 miljoonaa euroa.

Auton korkea hinta huomioiden on oletettavissa, että sen ostaneella omistajalla on varaa vaihdattaa renkaat merkkikorjaamolla. Mikäli auton omistaja kuitenkin ajattelee säästävänsä kuluissa ja vaihtaa renkaat itse, hänen on sijoitettava poikkeuksellisen suuri summa renkaidenvaihtoon tarvittaviin työkaluihin.

Kyseisen automallin renkaanvaihto vaatii erikoisempia työkaluja ja esimerkiksi tavallinen nosturi ei sovellu tämän mallin renkaidenvaihtoon.

Aston Martinin asiakkaille myymä Valkyrie-tuotesetti sisältää muun muassa nosturin, momenttiavaimen pyöränmutterien avaamiseen ja keskimutterisysteemiin sopiva hylsy. Eräs amerikkalainen merkkiliike myy tuotepakettia 1190 078 euron hintaan.

Sähköautojen rekisteröintien määrä pudonnut reippaasti

Tammi-maaliskuussa rekisteröitiin vajaat 18 500 henkilöautoa, mikä on 12 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin, kertoo Tilastokeskus.

Maaliskuussa ensirekisteröitiin kaikkiaan 6 486 henkilöautoa. Tämä on 16 prosenttia edellisvuotista vähemmän. Täyssähköautoja ensirekisteröitiin 1 852, eli 36 prosenttia vähemmän kuin vastaavaan aikaan vuosi sitten.

– Uusien autojen tilauskanta on heikko. Epävarmuus taloudesta ja käyttövoimista voivat vaikuttaa kehityksen taustalla. Myös satamalakko on mitä ilmeisimmin vähentänyt ensirekisteröintejä, Tilastokeskuksen liikennetilastojen yliaktuaari Nico Maunula arvioi.

Maunula muistuttaa, että henkilöautojen ensirekisteröinneissä trendi on ollut jo pitkään laskeva. Viime vuonna rekisteröintien määrä ylitti kuitenkin muutamalla tuhannella edeltävän vuoden tason.

Vuonna 2023 henkilöautoja ensirekisteröitiin yhteensä 87 509. Vielä 2000-luvun alussa uusia autoja rekisteröitiin useana vuotena lähes 150 000.

150 000 uuden auton vuosittainen taso onkin useassa yhteydessä arvioitu Suomen autokannan uusiutumisen edellytykseksi. Tällä hetkellä tästä tasosta ollaan yli 60 000 auton päässä.

– Viime vuoden kasvu selittyy osittain sähköautojen tilausjonojen purkautumisella. Osa viime vuonna rekisteröidyistä uusista sähköautoista oli tilattu jo vuonna 2022, jolloin käytössä oli vielä 2 000 euron hankintatuki, Maunula kertoo.

Sähköautojen osuus kääntyi laskuun

Tammi-maaliskuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista 26 prosenttia oli täyssähköautoja. Vuotta aiemmin vastaava osuus oli 31 prosenttia.

Korkeimmillaan osuus on ollut syyskuussa 2023, jolloin yli 40 prosenttia rekisteröidyistä uusista henkilöautoista oli täyssähköisiä. Tuolloin sähköautoja rekisteröitiin jo enemmän kuin bensiinikäyttöisiä henkilöautoja.

– Myös bensa-autojen ensirekisteröintimäärät ovat laskeneet alkuvuonna, mutta niiden osuus kaikista ensirekisteröinneistä on kasvanut vuodentakaiseen verrattuna, Maunula sanoo.

Noin 45 prosenttia tammi-maaliskuussa rekisteröidyistä uusista henkilöautoista oli bensiinikäyttöisiä. Dieselautojen osuus oli kuusi prosenttia ja ladattavien hybridien 23 prosenttia.

– Ladattavia hybridejä ensirekisteröitiin alkuvuonna sekä määrällisesti että etenkin suhteellisesti enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna, Maunula toteaa.

Siinä missä uusien autojen ensirekisteröinnit ovat vähentyneet, käytettyjen autojen maahantuonti on lisääntynyt. Tammi-maaliskuussa käytettynä yksittäismaahantuotuja henkilöautoja rekisteröitiin yhteensä 9 375, mikä oli 22 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

– Käytettynä on tuotu maahan erityisesti täyssähköautoja ja ladattavia hybridejä. Viime vuonna näiden ladattavien autojen osuus kaikista maahantuoduista henkilöautoista oli peräti 64 prosenttia, Maunula kertoo.

Tammi-maaliskuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista 45 prosenttia rekisteröitiin Uudellemaalle. Sähköautoissa Uudenmaan osuus oli suurempi, 53 prosenttia.

Pelasta jo nyt kesäauto kurjalta kohtalolta

Kevät ja pääsiäinen ovat oivaa aikaa autojen ja mopojen tuunaajille, kun valmistaudutaan kesäajoihin upealla kiesillä. Tuunaamiseen sisältyy kuitenkin vaaroja. Viime vuonna ajoneuvon korjauksesta aiheutuneita tulipaloja oli lähes 30.

Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö muistuttaa asiasta kevään alussa, jotta tänä vuonna vältyttäisiin turhilta paloilta.

– Monilla ei ole tietoa siitä, miten vaarallista auton lähellä hitsaaminen ja rälläköinti voi olla. Bensa ja muut palavat aineet sekä kipinät ovat kuitenkin raju yhdistelmä, SPEKin turvallisuusasiantuntija Jarkko Sorjonen sanoo tiedotteessa.

Turvallisuutta voi parantaa monella tavalla, koska vahingot voivat olla suuria. Kipinät voivat lentää kymmeniä metrejä ja tulipalo voi syttyä yhdestä kipinästä. Pahimmillaan autopalo voi uhata omaa ja muiden henkeä sekä polttaa huolella tuunatun auton tai rakennuksen.

– Etukäteissuunnittelu, kaverin mukaan ottaminen ja turvallinen tuunausympäristö ovat ykkösvinkkejä. Vaatii vähän vaivaa, mutta sitten vasta harmittaa, jos auto syttyykin tuleen, Sorjonen sanoo.

Viisi syytä tuunata autoa turvallisesti

SPEK muistuttaa, että on vähintään viisi syytä tuunata turvallisesti. Auton hitsauksesta lähtenyt palo voi sytyttää myös oman kodin tai muita rakennuksia tuleen. Kipinä voi aiheuttaa myös maastopalon. Palo etenee nopeasti, jos tankkiin on epähuomiossa jäänyt bensaa.

Omaisuusvahingot voivat olla merkittäviä. Vakuutus ei välttämättä kata, jos tuunaus on tehty vakuutusyhtiön suojeluohjeiden vastaisesti. Lisäksi turvallinen tuunaus on täysin mahdollista.

– Etukäteissuunnittelu ei ehkä kuulosta seksikkäältä, mutta auttaa pitämään auton, omaisuuden ja oman hengen kunnossa. Kannattaa uskaltaa rohkeasti ajatella turvallisuutta, Sorjonen toteaa.

Etukäteissuunnitteluun kuuluu palavan materiaalin poistaminen ympäristöstä ja autosta, alkusammutusvälineiden hankkiminen ja niiden käytön opettelu sekä kaverin pyytäminen paikalle.

– Kun toinen on työn touhussa esimerkiksi auton alla, on kaverin tehtävä vahtia, ettei palo pääse syttymään. Ja jos jotain käy, ei jäädä katselemaan, pääseekö tuunaaja pois auton alla, vaan ryhdytään heti sammutushommiin, Sorjonen vinkkaa.

Myös jälkivartiointi sujuu helpommin kaverin kanssa. Tulityöpaikkaa pitää vahtia kytevän palon varalta vähintään tunnin ajan työn lopettamisen jälkeen.

Suurin osa paloista on etukäteen estettävissä

Suuri osa tuunauspaloista johtuu siitä, ettei ole huolehdittu työympäristön suojaamisesta ja siisteydestä.

Jos rälläköidään, pitää ympäristö suojata kipinöiltä esimerkiksi kipinäsuojakankaalla tai pellistä rakennetulla suojalla. Suojaus pitää tehdä tarvittaessa myös alas- ja ylöspäin eli laittaa kipinäsuojakangasta tai kivivillaa esimerkiksi lattia- ja seinärakenteen välisiin rakoihin. Rälläkkä kannattaa työskennellessä suunnata niin, että kipinät eivät pääse lentämään pitkälle.

Ympäristö kannattaa tarkistaa ennen työn aloittamista. Tulipaloja on alkanut siitä, että hitsauskipinät ja -roiskeet ovat sytyttäneet lattialla olleen öljyn ja roskat palamaan.

Myös auton verhoilua pitäisi poistaa, korvata polttoainetankin bensiini vedellä tai poistaa tankki kokonaan. Esimerkiksi hitsauksesta aiheutuvan lämmön johtuminen ajoneuvon rakenteessa on sytyttänyt verhoiluja palamaan.

Tuunauspaikan valintaan kannattaa käyttää hetki. Autotallit ja -katokset ovat yleensä vakuutusyhtiöiden ehdoissa kiellettyjä paikkoja ajoneuvojen korjaukseen. Ulkona tuulisella säällä ja ruohikko- ja metsäpalovaroitusten aikaan ei tulitöitä saa tehdä.

– Höhlintä on se, jos tekee tuunauksen hyvin turvallisesti, mutta poistuu heti sen jälkeen pois. Silloin koko huolella tehty työ voi valua hukkaan. Kipinä voi jäädä kytemään piiloon ja leimahtaa liekkeihin vasta myöhemmin, Sorjonen muistuttaa.

Tämä kaupunki on auton omistajan painajainen

POP Vakuutus selvitti keskeisimmät kaupunkikohtaiset tilastofaktat autovarkauksista. Aineisto koostuu vuosina 2020–2023 voimaanastuneista sopimuksista ja sattuneista varkausvahingoista.

Vuosina 2020–2023 Keravalla on tapahtunut pelkästään kappalemäärällisesti enemmän autovarkauksia kuin esimerkiksi tilaston vertailukaupungissa Jyväskylässä. Keravan asukasluku oli vuoden 2023 lopussa noin 38 000 henkilöä ja Jyväskylän asukasluku samaisen vuoden lopussa 150 000 henkilöä.

– Keravan luvut ovat kyllä aika hurjia, jos vertaa siihen, että Kerava on asukasluvultaan melkein neljä kertaa pienempi kaupunki kuin Jyväskylä, pohtii POP Vakuutuksen korvauspalvelun operatiivinen päällikkö Tommi Lehmusvirta.

Keravalla varkausvahinkoja on sattunut yli kaksinkertainen määrä vertailuun valittujen suurten kaupunkien keskiarvoon nähden. Helsingissä ja Vantaalla varkausvahinkoja on sattunut noin 40 prosenttia enemmän kuin keskimäärin muissa kaupungeissa. Espoossa ja Tampereella vahinkoja sattuu keskimääräisesti.

Turussa sijaitseviin autoihin ei tilastoista katsottuna haluta kajota niin usein kuin muualla Suomessa.

– Turussa on sattunut lähes puolet vähemmän varkausvahinkoja kuin tilaston vertailukaupungeissa keskimäärin. Esimerkiksi Helsingissä on tapahtunut jopa kolme kertaa enemmän varkausvahinkoja kuin Turussa, kun varkaudet suhteutetaan kannan kokoon. Koko PK-seutuun nähden Turussa sattuu myös noin puolet vähemmän varkausvahinkoja, Lehmusvirta kertoo.

Vanhemmissa autoissa kiinnostavat katalysaattorit

Helposti voisi kuvitella, että vanhemmat autot eivät autovarkaita kiinnosta. Vanhemmatkaan autot eivät kuitenkaan ole suojassa pitkäkyntisiltä, sillä niissä varkaita kiinnostaa erityisesti auton katalysaattori.

– Katalysaattorit kiinnostavat autovarkaita niissä olevan jalometallin vuoksi, jota vanhemmissa autoissa on usein uusien autojen katalysaattoreihin verrattuna enemmän, Lehmusvirta kertoo.

Autovarkauksia ei pystytä täysin estämään, mutta muutamalla yksinkertaisella konstilla vähennät autosi mielenkiintoa varkaiden silmissä huomattavasti.

Vinkit auton suojaamiseksi

• Lukitse auton ovet aina.
• Parkkeeraa mahdollisimman näkyvälle ja valoisalle paikalle, jos valvontakameroin varustettuun autotalliin parkkeeraaminen ei ole mahdollista.
• Älä jätä mitään arvokasta autoon.
• Lukkopultit voivat ehkäistä renkaiden ja vanteiden varkauksia.
• Vanhemmissa autoissa katalysaattoria voi yrittää suojata erillisellä suojalla.

Autoilijoille varoitus: Kuoppaiset tiet rikkovat renkaita

Huonokuntoiset tiet ovat myrkkyä autoille ja erityisesti renkaille, varoittaa Autoliitto.

Autoilija voi kuitenkin omalla toiminnallaan toki jonkin verran vaikuttaa siihen, että rengasrikolta välttyy.

– Ennen reissuun lähtöä on syytä tarkastaa auton rengaspaineet ja säätää ne kuormituksen mukaisiksi. Talvirenkaissa kannattaa käyttää 0,2 baria korkeampia paineita kuin valmistajan suosituspaineet ovat, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ohjeistaa tiedotteessa.

Toinen merkittävä tekijä rengasrikkojen ennaltaehkäisyssä on välttää routakuoppiin ajamista. Parhaiten tämä onnistuu pitämällä vähintään neljän sekunnin turvaväliä edellä ajavaan ja havainnoimalla riittävän pitkälle eteenpäin.

– Kun turvaväliä on riittävästi, ilmestyy routakuoppa edellä ajavan auton alta näkyviin hyvissä ajoin. Näin kuljettajalle jää paremmin aikaa valita tilanteeseen sopiva ajolinja ja nopeus, Vesalainen neuvoo.

Autoliiton tiepalvelun Operaatio Pajunkissa turvaa pääsiäisliikennettä kiirastorstaista pääsiäismaanantaihin jo 54. kerran. Operaation aikana noin 130 vapaaehtoista tiepalvelumiestä ovat tehostetussa valmiudessa lähdössä auttamaan tien päällä pulaan joutuneita.

Rengasvauriot ovat tyypillisesti yleisin avustustyyppi pääsiäisliikenteessä, sillä teiden kunto keväällä on erityisen huono.

 

 

Ajokorttiin useita turvallisuutta parantavia ominaisuuksia

Vaikka kortin kokoa ja sen tunnistettavaa vaaleanpunaista pääväriä ei muuteta, uudistus tuo mukanaan useita merkittäviä turvallisuutta parantavia ominaisuuksia, Traficom kertoo.

– Päivitämme määräajoin ajokorttien ulkoasua vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia. Tässä uudistuksessa merkittävin uusi ominaisuus on läpinäkyvä ikkuna, joka sisältää kortinhaltijan kasvokuvan. Tämä muutos ei vaikuta ajokortin käyttöön – se kelpaa edelleen henkilöllisyyden osoittamiseen äänestyspaikoilla ja muissa tutuissa yhteyksissä, kertoo Traficomin päällikkö Henna Antila.

Hänen mukaansa uudistettu suomalainen ajokortti on yhdenmukainen muiden EU-maiden ajokorttien sekä EU:n ajokorttisäädösten kanssa.

– Tämä tarkoittaa, että uutta korttia voidaan käyttää ulkomailla samalla tavalla kuin nykyistäkin, Antila sanoo.

Vuosittain Suomessa myönnetään noin 380 000 ajokorttia ja kaikkiaan voimassa olevia ajokortteja on Suomessa noin 3,8 miljoonaa.

Huhtikuussa muuttuvat myös muut Traficomin myöntämät kortit ulkoasultaan. Muutoksia tulee ajokortin lisäksi muiden tieliikenteen korttien, esimerkiksi taksinkuljettajan ajoluvan ja digipiirturikorttien ulkoasuihin, kuten myös merenkulun pätevyyskirjojen sekä ilmailun ja rautatieliikenteen lupakirjojen ulkonäköön.

Kaikki vanhat korttimallit pysyvät edelleen voimassa eikä korttia tarvitse vaihtaa uuteen.

Routavauriot voivat aiheuttaa rengasrikkoja ja vaaratilanteita

Ammottavat kuopat tiessä voivat aiheuttaa autoilijoille ikäviä yllätyksiä ja vaaratilanteita. Tiestön huono kunto on puhuttanut paljon viime vuosina.

Mennyt talvi on ollut runsasluminen mutta myös sateinen. Lämpötila on viime viikkoina sahannut paljon nollan molemmin puolin, ja sahaa tälläkin hetkellä. Se entisestään lisää routavaurioita. Usein montut ja halkeamat tiessä ovat harmittomia, mutta isommat kuopat tai esimerkiksi halkeaman terävät reunat voivat aiheuttaa autoilijoille monenlaista harmia.

– Tyypillisimpiä vaurioita ovat rengas- ja vannevauriot routareikään ajettaessa. Myös näiden rikkoutuneiden kohtien väistäminen voi aiheuttaa vaaratilanteita, esimerkiksi jos tie on liukas ja routa on nostanut tiehen ”hyppyrin”. On käynyt niinkin, että auto on päätynyt ojaan, kun on päätetty kiertää kuoppa, mutta arvioitu tila tien pientareella väärin, sanoo Fennian ajoneuvovahinkojen palvelupäällikkö Panu Stromberger tiedotteessa.

Ajo-olosuhteet ovat Strombergerin mukaan nyt haastavia, kun tiet voivat olla aamulla kylmän yön jäljiltä hyvinkin liukkaita.

– Kannattaa varata ylimääräistä aikaa liikkumiseen ja hidastaa reippaasti tierikkojen kohdalla, sekä seurata liikennetietoja, sillä pahimpien vaurioiden kohdalla teitä voidaan joutua sulkemaan ja nopeuksia rajoittamaan.

Kuopat ja repeämät tiessä eivät ole routarikkojen ainoa riesa. Rikkoutuneesta tiestä irtoaa helpommin myös kiviä, jotka saattavat lisätä lasivahinkojen määrää. Varsinkin uudemmissa autoissa tuulilaseihin on kiinnitetty kameroita ja sensoreita, jotka vaikuttavat auton turvajärjestelmiin. Sen vuoksi lasivahingot tulisi Strombergerin mukaan korjauttaa viipymättä.

– Viivyttely lasin korjaamisessa voi myös pahentaa lasirikkoa. Moni lasivahinko, josta selviäisi nopealla paikkauksella, vaatiikin koko lasin vaihtoa, jos kiveniskemä pääsee kehittymään halkeamaksi. Lisäksi lasinpaikkaus on usein asiakkaalle maksuton, kun taas lasinvaihto maksaa lasivakuutuksen omavastuun verran, Stromberger sanoo.

Hän muistuttaa, että turvavälien kunnioittaminen on nyt tärkeää.

– Jos edellä ajava huomaa tiessä routavaurion, voi se aiheuttaa nopean jarrutuksen. Takana olevalle tilanne voi tulla yllättäen ja varsinkin liukkaalla tiellä jarrutusmatka voi olla tavallista pidempi. Myös lasivahinkoja sattuu useammin, jos ajaa aivan toisen auton takana, varsinkin moottoritielle kiihdytettäessä.

Strombergerin mukaan kaskovakuutuksissa voi olla vaihtelua siinä, mitä ne kattavat ja minkälaiset omavastuut niissä on.

– Jos esimerkiksi vain rengas menee rikki, voi miettiä, kannattaako korvausta hakea. Siihen vaikuttavat erilaiset omavastuurajat ja mahdolliset bonusmenetykset. Onnettomuuden sattuessa kannattaa soittaa heti oman vakuutusyhtiön palvelunumeroon, sieltä selviää oman vakuutusturvan kattavuus.

Huonokuntoisten päällysteiden kehitys 2010–2023

Huonokuntoisten maanteiden määrä on lisääntynyt selvästi viimeisen kymmenen vuoden aikana. Huonokuntoisten pääteiden määrä ei ole juurikaan kasvanut, mutta ei myöskään vähentynyt.

Sähköautoilijoiden kannattaa kiinnittää erityistä huomiota teiden kuntoon. Koska sähköautot ovat vastaavia polttomoottoriautoja painavampia ja niissä on usein matalaprofiilirenkaat, sattuu rengasrikkoja huonokuntoisella tiellä aiempaa herkemmin. Sähköautoissa se tarkoittaa usein hinausauton kutsumista paikalle.

Renkaan vaihtaminen sähköautoon ei ole suositeltavaa itse. Jos sähköauton rengas puhkeaa kesken matkan ja sen haluaa itse vaihtaa, tulee autonvalmistajan ohjeita noudattaa tarkasti.

‒ Sähköauton renkaan vaihtaminen ei ole yhtä yksinkertaista kuin polttomoottoriautossa. Tavallinen tunkki ei välttämättä kestä sähköauton painoa, ja väärään kohtaan asetettu tunkki saattaa vahingoittaa pohjassa sijaitsevaa akustoa. Lisäksi renkaiden kiinnitykseen on kiinnitettävä erityistä huomiota aiemmin mainitun painon ja väännön vuoksi, Stromberger kertoo.

Sähköautoissa on usein tavallista pienempi maavara, koska akusto lisäksi sijaitsee auton pohjassa. Lisäksi sähköauton akseliväli on näissä melko pitkä, akustolle on tarvittu mahdollisimman paljon tilaa. Kun yhtälöön vielä lisää pohjassa sijaitsevan akuston melko kevyen suojauksen, on epätasaisella tiellä tavallista suurempi riski auton vaurioitumiseen.

‒ Sähköauton kanssa kannattaa olla tarkkana myös muualla kuin vain huonokuntoisilla teillä. Myös esimerkiksi jäiset lumipenkat tai katukivetysten reunat voivat vaurioittaa sähköauton akkua, jos autoon ottaa pohjakosketuksen.

‒ Huoltoon kannattaa ottaa yhteyttä matalalla kynnyksellä, jos auto on osunut kuoppaan tai ajanut syvästä lammikosta. Vioittunut akku voi toimia arvaamattomasti ja osa autonvalmistajista edellyttää pienestäkin painaumasta akun vaihtoa korjaamisen sijaan, jolloin vahinko saattaa maksaa kymmeniä tuhansia euroja, Stromberger muistuttaa.

Lainehtivan tien kohdalla kannattaa olla tarkkana

Töyssyjen ja kuoppien lisäksi riskipaikkoja sulamisvesien aikaan ovat erityisesti teiden notkokohdat, joihin kerääntyy paljon vettä. Stromberger kehottaa välttämään suurempia lammikoita ja veden peittämää osuutta tiellä. Lammikot voivat olla yllättävän syviä, jolloin vettä voi päätyä jopa autoon sisälle.

Erityisesti tänä talvena, kun lunta on ollut paljon, sulavettäkin on odotettavissa runsaasti. Strombergerin mukaan millään autolla ei tule ajaa veteen silloin, kun ei tiedä sen syvyyttä tarkasti.

‒ Monesti lammikot ja notkot oletetaan matalammiksi kuin ne oikeasti ovat. Varsinkin sähköautossa auton pohja tulee nopeammin vastaan pienemmän maavaran vuoksi. Jos kosteutta pääsee akustoon ja sähkölaitteisiin, voi se aiheuttaa erilaisia häiriöitä ja korroosiota, jotka ilmenevät vasta pidemmän ajan kuluttua.

Myös perinteisempi polttomoottoriauto voi vioittua vedestä, jos esimerkiksi vettä joutuu moottoriin ilmanottoaukon kautta, kun lammikko on riittävän syvä tai edellä ajanut auto on saanut veden lainehtimaan.

Routavaurioita syntyy vaihtelevasti joka vuosi ja huonokuntoisten teiden lisääntymisestä on puhuttu paljon viime vuosina. Tiet vaativat rikkoutuessaan joko paikkausta tai korjausta. Paikkaus auttaa usein hetkeksi, mutta ennen pitkää tie on kuitenkin korjattava.

Yhä useammin korjaustoimenpiteitä on kuitenkin lykätty julkisen rahoituksen puuttuessa. Näin maanteille on syntynyt korjausvelkaa, joka on kasvanut jo 2,5 miljardiin euroon. Traficomin mukaan teistä noin 17 prosenttia on huonokuntoisia.

Liikenneturva kehottaa autoilijoita pysymään tarkkana

Matalalta paistava aurinko ja likainen tuulilasi saattavat aiheuttaa vaaratilanteita. Keväisin keli saattaa vaihdella nopeasti ja tyhjä pesunestesäiliö ei naurata, kun kura lentää tuulilasiin.

Liikenneturva muistuttaa, että näkeminen on aina autolla ajavan vastuulla.

Kevät tuo liikenteeseen auringon, kurakelit sekä peräkärryt. Kävelijöiden ja pyöräilijöiden määrä lisääntyy, kun jäiset tienpinnat sulavat. Näiden takia autoilijan pitää pysyä skarppina myös keväällä.

Matalalta paistava aurinko häikäisee

Matalalta paistava kirkas kevätaurinko voi häikäistä kuljettajaa etenkin, jos tuulilasi on likainen tai naarmuinen. Tuulilasi sekä muut ikkunat kannattaa putsata säännöllisesti niin ulkopuolelta kuin sisäpuolelta.

Ikkunoiden sisäpintaan on talven jäljiltä pinttynyt rasva- ja likakerros, joka taittaa valoa ja korostaa häikäistymistä.

– Lasipintojen putsaamisen lisäksi kannattaa tarkistaa pyyhkijänsulkien kunto. Huonokuntoiset sulat voivat naarmuttaa tuulilasia, mikä lisää häikäisyhaittoja. Jos sulat jättävät raitoja tuulilasiin, kannattaa ne vaihtaa uusiin, huomauttaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Sami Kivilä.

Tuulilasiin roiskuva rapa vie näkyvyyden

Sulava lumi tuo tienpinnoille kuraa, joka roiskuu edellä ajavan renkaista tuulilasiin. Autoilijan pitää tarkastaa tuulilasinpesunesteen riittävyys jo ennen ajoon lähtöä. Näkyvyys voi huonontua todella nopeasti kevätkeleissä, jos tuulilasia ei pääse tasaisin väliajoin pesemään.

– Jos huono näkyvyys kuitenkin yllättää, on tärkein asia alentaa nopeus tilanteen vaatimalle tasolle. Silloin kuskille jää enemmän aikaa tehdä havaintoja sekä pelivaraa yllättäviä tilanteita varten, Kivilä muistuttaa.

Peräkärryn kuljettaminen ja lastaus

Kevät on rakennusurakoiden tai piharemonttien sesonkiaikaa, ja moni hyödyntää peräkärryä hakiessaan materiaaleja projektinsa toteuttamiseen.

– Peräkärryä vetävän on erityisen tärkeää havainnoida ja ennakoida muuta liikennettä. Tilanteeseen sopivan nopeuden valinnassa on otettava huomioon sekä olosuhteet että kuormaus” sanoo Kivilä.

Auton rekisteriotteesta löytyy tieto siitä, miten painavaa kärryä autolla saa vetää. Peräkärry on kuormattava niin, että painopiste säilyy mahdollisimman alhaalla ja keskellä. Painavimmat tavarat laitetaan akselin päälle ja kuorma jaetaan tasaisesti kärryn pohjan koko alalle. Lopuksi kuorma sidotaan kiinni kunnollisilla liinoilla. Lasti on kiinnitettävä huolella myös kuomullisessa kärryssä.

Liikenneturvan vinkit kevätautoiluun

• Sovita ajaminen olosuhteiden mukaan: jos et näe kunnolla, alenna nopeutta.
• Huolehdi tuulilasin kunnosta ja puhtaudesta. Putsaa lasi myös sisäpuolelta.
• Tarkista, että pyyhkijät toimivat kunnolla ja lasipesunestettä on riittävästi.
• Näy muille: pidä takavalot päällä kirkkaassakin säässä.
• Huolehdi peräkärryn huolellisesta lastaamisesta.

Tämä on Suomen yleisin pysäköintivirhe

Tuoreiden tilastojen mukaan pysäköintikiekon käyttämättä jättäminen on edelleen Suomen yleisin pysäköintivirhe. Hyvää tarkoittanut tieliikennelain uudistus ei ole vaikuttanut autoilijoiden käyttäytymiseen parkkipaikoilla.

Suomalaisten pysäköintialan toimijoiden yhdistyksen SPATY ry:n jäsenyritysten data osoittaa, että pysäköintiajan ilmoittamiseen liittyvien virheiden osuus kirjoitetuista valvontamaksuista kasvaa vuodesta toiseen.

Nykyinen tieliikennelaki astui voimaan kesäkuussa 2020 ja toi mukanaan useita odotettuja muutoksia pysäköintiin. Miltei neljä vuotta lakiuudistuksen jälkeen voidaan todeta, että suomalaisten autoilijoiden tavat eivät kuitenkaan ole merkittävästi muuttuneet.

Lakiuudistuksen yksi tavoite oli tehdä pysäköinnin alkamisajan ilmoittamisesta autoilijoille helpompaa. Uudistuksen yhteydessä lakiin määriteltiin, että pysäköijän tulee ilmoittaa saapumisaika ”selkeästi havaittavalla tavalla”.

Perinteinen pysäköintikiekko ei siis enää ole pakollinen. Saapumisajan voi nykyään kirjoittaa vaikka ruutupaperille.

SPATY ry:n hallituksen puheenjohtaja Christian Metsäranta kertoo, että lain nykymuoto ei ole vaikuttanut merkittävästi kiekon käyttämisongelmaan.

SPATY:n tilastot paljastavat, että pysäköintikiekon käyttämättä jättäminen on säilyttänyt kärkipaikkansa yleisimpänä pysäköintivirheenä. Viime vuonna peräti 27 prosenttia kaikista valvontamaksuista johtui kiekon käytön laiminlyönnistä, missä on kolmen prosenttiyksikön kasvu vuoteen 2020 verrattuna.

– Lain hyvistä aikeista huolimatta autoilijoiden käytös muuttuu hitaasti. Pysäköintikiekon käyttämiseen liittyvät virheet, kuten kiekon käyttämättä jättäminen, ajan asettaminen etuaikaan, ajan asettaminen eteenpäin pysäköinnin aikana tai muu kiekon virheellinen käyttö, ovat pysyneet korkealla tasolla sekä ennen että jälkeen lakiuudistuksen, hän kertoo tiedotteessa.

Valvojat varpaillaan: Pysäköintikiekko vai Picasso?

Metsärannan mukaan kiekon käyttämättä jättäminen on yleinen virhe erityisesti liikekiinteistöjen pihoilla ja kadunvarsipaikoilla. Hän kertoo, että nykymuotoinen laki voi aiheuttaa pysäköinninvalvojien työssä sekä hampaiden kiristelyä että hilpeitä hetkiä.

– Lakiuudistuksen jälkeen olemme nähneet tuulilaseissa jos jonkinlaisia taideteoksia. Tämä luovuuden purkaminen on kuitenkin tuonut valvojien työhön uudenlaisia haasteita. Etsimme nyt pysäköintiaikaa, ei vain kiekoista, vaan myös kaikenlaisista tuherruksista. Toisinaan tuntuu, että työmme on muuttumassa taidekritiikiksi, kun ei tiedä, onko kyseessä pysäköintiajan ilmoitus vai uusi (Pablo) Picasso, Metsäranta kertoo.

Hän muistuttaa, että pysäköintiajan ilmoittamisessa olennaisinta on selkeys eikä tyyli. Tyyli on vapaa, mutta tärkeintä on, että aika käy selvästi ilmi.

Metsärannan mukaan ajan ilmoittamisella on väliä, sillä pahimmassa tapauksessa puuttuva pysäköintikiekko voi aiheuttaa parkkipaikalle pullonkaulan.

– Ajan ilmoittaminen saattaa vaikuttaa vähäpätöiseltä asialta, mutta sillä on suuri vaikutus. Sen ansiosta myös kiireisillä alueilla on mahdollista pysäköidä ilmaiseksi. Kiinteistöjen omistajat haluavat alueilleen aikarajoituksia varmistaakseen, että parkkipaikat ovat niiden käytössä, jotka todella asioivat kyseisessä kiinteistössä. Mikäli samat autot seisovat paikoillaan vuorokauden ympäri, alueella asioiville ei riitä paikkoja.

Kiekon käyttämättä jättäminen kertoo pysäköintikulttuurin haasteista

Vaikka tieliikennelain uudistus toi mukanaan monia myönteisiä muutoksia, on selvää, että pelkkä lainsäädännön muutos ei riitä muuttamaan käyttäytymistä. SPATY ry:n mukaan tarvitaan jatkuvaa tiedotusta, jotta autoilijat alkaisivat noudattaa pysäköintisääntöjä paremmin.

– Yhdistyksemme kokemusten mukaan tiedonpuute ja välinpitämättömyys ovat edelleen merkittäviä syitä pysäköintivirheiden taustalla. Väärinpysäköinti ei kuitenkaan ole vain yksittäisen autoilijan ongelma, vaan se vaikuttaa liikenteen sujuvuuteen ja turvallisuuteen hyvin laajasti.

Pysäköintikiekon käyttäminen on ratkaisu, jossa jokaisen panos on tärkeä. SPATY ry:n tavoitteena onkin herättää keskustelua vastuullisemmasta pysäköintikulttuurista Suomessa.

– Tämä edellyttää yhteistyötä lainsäätäjien, viranomaisten, kaikkien pysäköintialan toimijoiden ja autoilijoiden välillä. On tärkeää, että jokainen osapuoli ymmärtää roolinsa liikenneturvallisuuden ja -sujuvuuden edistämisessä. Vain yhdessä voimme luoda turvallisemman ja sujuvamman liikennekulttuurin kaikille.

Pysäköintikiekon ABC

• Pysäköinnin alkamisaika eli saapumisaika on ilmoitettava selkeästi havaittavalla tavalla alueella, jossa pysäköinnin enimmäisaikaa on rajoitettu pysäköintipaikka- tai pysäköintikieltomerkkien alla olevalla lisäkilvellä.

• Pysäköintikiekko tai muulla tavoin ilmaistu saapumisaika on sijoitettava pysäköinnin ajaksi näkyvälle paikalle auton tuulilasin sisäpuolelle niin, että aika käy selvästi ilmi ja sen voi lukea auton ulkopuolelta.

• Pysäköinnin alkamisajaksi merkitään aika, jolloin ajoneuvo pysäköidään. Aikaa ei saa muuttaa pysäköinnin aikana.

• Perinteiseen pysäköintikiekkoon merkitään ajaksi pysäköinnin alkamista seuraava tasa- tai puolitunti riippuen siitä, kumpi niistä on aikaisempi. Vaikka esimerkiksi paperilappuun olisi merkitty tarkasti se aika, jolloin ajoneuvo on saapunut, pysäköintiaika lasketaan aina alkavaksi seuraavasta tasa- tai puolitunnista.

Poliisi varoittaa autoilijoita pöllyävästä lumesta

Itä-Uudenmaan poliisi varoittaa autoilijoita pöllyävästä lumesta. Lumen vuoksi esimerkiksi Uudenmaan alueella näkyvyys on huono. Autoilijoita pyydetään kiinnittävän huomiota erityisesti oman kulkuneuvon valaistukseen.

– Kuljettajan syytä tarkistaa ajovalot ja erityisesti ettei ole vain päivävalot käytössä. Keli on sellainen että etu- ja takasumuvaloja saa käyttää, Itä-Uudenmaan poliisi kirjoittaa viestipalvelu X:ssä.

Myös Ilmatieteen laitos varoittaa huonosta ajokelistä. Varoituskartta ulottuu läntisestä Suomesta etelän kautta Kaakkois-Suomeen. Kaikilla näillä alueilla on syytä varovaisuuteen liikenteessä.

Huonokuntoisten teiden lisääntyminen lisää lasivahinkoja

– Tuulilasiin tulleet kiveniskemät on syytä korjauttaa mahdollisimman ripeästi, sillä vioittunut lasi saattaa häiritä auton järjestelmiä ja laajentua suuremmiksi vahingoiksi. Lasivahinkojen määrä saattaa tänä vuonna olla tavallista korkeampi, koska huonokuntoisten teiden määrä kasvaa jatkuvasti, kertoo Vakuutusyhtiö Fennia.

Autojen tuulilasivahinkoja sattuu ympäri vuoden, mutta erityisen kovilla tuulilasit ovat Fennian tilastojen mukaan maalis-huhtikuussa. Lämpötilavaihtelut pakkasen ja plusasteiden välillä sekä routavauriot kuluttavat tien pintaa, minkä vuoksi kivet irtoavat asfaltista herkemmin. Lisäksi autojen talvirenkaiden kuluessa nastat irtoavat herkemmin.

Lasivahinkoja sattuu pahimmillaan yli tuhat päivässä, eniten moottoriteillä. Lasivahinkojen osuus kaikista kaskovahingoista on jo noin kolmannes.

– Viime vuosina lasivahingot ovat kasvaneet yhdeksi yleisimmistä autovakuutuksesta korvattavista vahingoista. Tyypillisesti lasivahinkoja sattuu eniten kevätkuukausina lumien sulaessa Etelä-Suomen vilkkailta teiltä, sanoo Henri Schaffter. Hän vastaa Fennian ajoneuvo- ja omaisuusvahinkojen kumppanuuksista.

Moni autoilija siirtää kiveniskemien korjaamisen myöhemmäksi, tai unohtaa tarkistaa auton tuulilasia niiden varalta. Fennian tilastojen mukaan yhä useampi autoilija korjauttaa tuulilasin vasta viikkoja vahingon jälkeen.

– Saatetaan helposti ajatella, että pienen iskun ehtii korjata myöhemminkin. Mutta viivyttely voi pahentaa vikaa tuulilasissa, ja häiritä auton järjestelmiä. Yhä suuremmassa osassa ja lähes kaikissa uusissa autoissa on kameroita tai sensoreita tuulilasiin kiinnitettynä, Schaffter muistuttaa.

Nopea korjaus voi tulla myös autoilijalle edullisemmaksi, sillä tuulilasin paikkaus onnistuu nopeasti odottaessa eikä vie kaskovakuutuksesta omavastuuta. Viivyttely voi puolestaan johtaa siihen, että kiveniskemä leviää, jolloin lasi täytyy paikkaamisen sijaan vaihtaa. Se taas maksaa omavastuun verran, ja toimenpide kestää voi kestää koko päivän.

Pienikin kiveniskemä kannattaa korjauttaa heti

Moni jättää pienemmät kiveniskemät huomioimatta, koska ajattelee vaurion olevan pieni. Rikkinäinen lasi on kuitenkin aina turvallisuusriski.

Korjauksen pitkittäminen tai suuret lämpötilaerot, esimerkiksi kuuman ilman puhaltaminen tuulilasille pakkassäässä, voi kasvattaa särön tai halkeaman kokoa. Pieni kiveniskemä on helpompi ja nopeampi korjauttaa, kun taas halkeama edellyttää lasinvaihtoa.

Uudempien autojen tuulilasit ovat paitsi tekniikkansa vuoksi kalliimpia vaihtaa, myös herkempiä rikkoutumaan, Fennian lasikorjaamokumppanin ja tuulilasien korjaamiseen ja vaihtamiseen erikoistuneen Carglass-ketjun kaupallinen johtaja Jussi Kovasiipi sanoo.

Hänen mukaansa monissa uusissa autoissa on tuulilasiin kiinnitettynä ainakin yksi kamera, joka linkittyy auton turvajärjestelmiin.

Tuulilasiin liitetyn teknologian, kameroiden ja muiden sähköisten silmien yleistyminen tarkoittaa myös sitä, että jatkossa yksikin kiveniskemä voi riittää lasin vaihtoon.

– Moderneissa autoissa tuulilasi on tärkeämmässä roolissa kuin koskaan. Se toimii yhä useammin näyttönä ja on nykyautoissa keskeinen laitealusta tekniikalle, kuten kameroille, jotka ohjaavat ajoa avustavien tunnistimien ja järjestelmien toimintaa.

– Lasin rikkoutuessa siihen liitetyt turvajärjestelmät eivät välttämättä toimi enää oikein. Kameroissa ja tunnistimissa pienikin heitto voi johtaa siihen, että auton järjestelmät saavat virheellistä tietoa. Seurauksena on turhia, vältettävissä olevia vahinkoja ja onnettomuuksia. Tuulilasihan on koko liikenteen tärkein näyttöruutu ja jatkossa sen merkitys vain kasvaa, Kovasiipi sanoo.

Schaffter muistuttaa, että lasinvaihto on syytä tehdä osaavalla ja vakuutusyhtiön suosittelemalla kumppanilla.

– Lasinvaihdon jälkeen tuulilasille tulee yleensä tehdä oikeaoppinen kuljettajaa avustavien eli ADAS-järjestelmien kalibrointi, jotta auton järjestelmät toimivat siten oikein.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Verkkouutisissa mainostamalla tavoitat

100 000 suomalaista päivässä

Meiltä on pyydetty tehokasta, pienille budjeteille sopivaa mainosratkaisua. Niinpä teimme sellaisen, katselet sitä parhaillaan. Tarvitset vain hyvän idean, kuvan, otsikon ja 280 euroa.

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)