Joensuulainen entinen TE-virkailija Mona Hormia arvostelee viime hallituskaudella toteutettua TE-palvelumallia. Sen myötä jokaiselle työnhakijalle säädetään velvoitteet kuukauden tarkkuudella.
Asiakkaalla on tavanomaisesti neljä palkkatyön hakua kuukaudessa, mitä te-virkailija voi tietyn tulkinnanvaraisen kriteeristön mukaisesti alentaa.
– Tämä on johtanut siihen, että virkailija joutuu päivittäin valitsemaan, toimiako lain mukaisesti vai inhimillisesti. Mitä velvoittaa, jos asiakas tekee jo kausi- tai osa-aikatöitä, on valittu opintoihin, on jäämässä pian äitiyslomalle, aloittaa kuntouttavan työtoiminnan, painii työkyvyn haasteiden kanssa ja jonottaa hoitoon tai kuntoutukseen, on kielitaidoton tai digitaidoton työnhaussa ja hakuvelvoitteen ilmoittamisessa tai on asunnoton, Mona Hormia kysyy Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksessa.
Hänen mukaansa viime vuosien muutokset ovat käytännössä vieneet TE-virkailijoilta mahdollisuuden toteuttaa ydintehtäväänsä. Asiakkaita ei pystytä enää tukemaan yksiköllisten tarpeiden mukaan.
Uutta järjestelmää toteuttamaan on rekrytoitu valtava joukko työntekijöitä.
– Heidät pitää kiireisinä järjestelmän ankara aikataulutus. Asiakkaat joudutaan jättämään selviytymään yksin velvoitteidensa kanssa, eikä osaa asiakkaista ehditä kontaktoida lainkaan. Ammattitaitoisten te-virkailijoiden palvelunohjauksen ja työnvälityksen osaaminen heitetään hukkaan, ja kyse on enää siitä, kuka uupumatta selviytyy tästä temppuradasta, Mona Hormia toteaa.
Hänen mukaansa järjestelmäkeskeisyys työnhakuvelvoitteineen on tehnyt te-palveluista tehottomia, jäykkiä ja eriarvoistavia.
– Se nöyryyttää työntekijöiden ja työnhakijoiden lisäksi myös työnantajia, jotka ovat saaneet työhönsä uuden kuormitustekijän heidän joutuessaan nyt seulomaan työnhakijoista ne ”oikeat”. Toivottavasti uusi hallitus korjaa mallia ennen te-palvelujen siirtymistä kunnille vuonna 2025, Hormia jatkaa.





