Yhdysvallat on suurin ja suosituin vientikohde terveysteknologia-alan yrityksille, Business Finland kertoo. Vaikka Yhdysvaltain poliittinen linja vaihtelee nyt nopeasti, yhteistyö isojen toimijoiden kanssa nähdään tavoittelemisen arvoiseksi.
Tullin mukaan terveysteknologian viennin arvo Yhdysvaltoihin vuonna 2024 oli 856 miljoonaa euroa. Seuraavaksi suurin alue oli Saksa 265 miljoonalla ja kolmantena Kiina 157 miljoonalla.
– Asiakkaamme suuntaavat epävarmasta tilanteesta huolimatta ennen kaikkea Yhdysvaltain markkinoille. Epävarmuutta on lääkinnällisiin laitteisiin tai muuhun terveysalan tuotteisiin mahdollisesti kohdistuvien tullimaksujen vuoksi, sanoo tiedotteessa Health 360 Finland -ohjelman johtaja Tarja Enala Business Finlandista.
Enalan mukaan vaikutukset voivat olla merkittäviä ja luovat painetta yritysten toimitusketjujen uudelleenjärjestämiseksi.
Toisaalta asiantuntija Titta Houni Business Finlandin New Yorkin toimistosta sanoo, että Trumpin hallinto tavoittelee terveysteknologian sääntelyn keventämistä innovaatioiden ja tehokkuuden edistämiseksi.
– Keskeisiä toimia ovat tarpeettomiksi katsottujen sääntöjen kumoaminen, hyväksymisprosessien nopeuttaminen, etäterveydenhuollon ja tekoälyn käytön edistäminen sekä valvontarakenteiden keventäminen. Tämä linja tukee markkinoillepääsyä, mutta toki herättää myös huolta potilasturvallisuudesta ja tietosuojasta, Houni kommentoi.
Yhdysvalloissa toimiva AMPlify on suomalaisille, etenkin nuorille kasvuhakuisille suomalaisyrityksille suunnattu ohjelma, joka tukee pääsyä Yhdysvaltain terveysalan markkinoille.
AMPlifyn kautta yritys saa apua esimerkiksi sääntelyyn, testaamiseen tai rekisteröintiin liittyviin haasteisiin – tai voi tähdätä pitkäaikaisiin kumppanuuksiin. Yhteistyössä tässä on maailman parhaaksi sairaalaksi kahdeksan kertaa peräkkäin valittu Mayo Clinic.
– Yhdysvallat on tärkein markkina-alueemme, jossa nykyinen asiakaskuntamme koostuu ennen muuta lääkeyhtiöistä ja tutkimusorganisaatioista. Seuraava tavoitteemme on kliinisen laboratoriomarkkinan avaaminen jo CE-merkitylle kitillemme, jonka valmistus Kaliforniassa on juuri aloitettu. Tässä muun muassa Mayo Clinicin kanssa tehtävä yhteistyö, näkyvyys ja kontaktit tapahtumissa ovat keskeisessä roolissa, sanoo NADMED Oy:n toimitusjohtaja ja perustaja Jari Närhi.
Keväällä päättyneeseen hakuun osallistui 25 yritystä, joista 11 valittiin mukaan: Algorithmiq, Arivin Therapeutics, Biohit, Genomill Health, MultivisionDx, NADMED, Orbican, Orcason Medical, Otos Health, SoihtuDTx ja Vitalsigns.
Toinen esimerkki Business Finlandin Health 360 Finland -ohjelman palvelusta koskien Yhdysvaltain terveysalaa on mahdollisuus osallistua Suomi-paviljonkiin yhdessä maailman merkittävimmistä terveysalan konferensseista. HLTH USA kokoaa yhteen yli 12 000 asiantuntijaa, sijoittajaa ja päättäjää eri puolilta maailmaa.
Kiwecaren toimitusjohtaja Juha Remahl uskoo USA:n säilyvän tärkeimpänä kasvualueena poliittisen ilmapiirin elämisestä huolimatta:
– Kehitämme reaaliaikaista, tekoälyyn perustuvaa vatsakalvodialyysin etäseurantaa ja vatsakalvontulehduksen varhaista tunnistusta. Yhdysvalloissa panostamme kansallisten vaatimusten ymmärtämiseen sekä yhteistyöhön paikallisen merkittävän toimijan kanssa. Datavetoinen potilasturvallisuus ja mahdollinen sääntelyn keveneminen tukevat markkinoillepääsyämme.




