– Autoilun kustannuksia on laskettava nykyisestä, ei nostettava!, kokoomuksen kansanedustaja Markku Eestilä (kok.) sanoo.
Kansanedustaja viittaa Facebookissa autoiluun ehdotettuihin veronkiristyksiin. Valtionvarainministeriön ja työ- ja elinkeinoministeriön tilaamassa raportissa esitetään muun muassa polttoaineverotuksen kiristämistä ja henkilöliikenteen alennetun arvonlisäverokannan korottamista.
Raportin liitemuistiossa polttoaineveron korotuksia perustellaan markkinahintojen laskulla. Liitteen mukaan liikennepolttonesteiden hinta on laskenut noin 30-40 snt/l, joten osa hinnan laskusta voitaisiin myös verottaa polttoaineveron muodossa valtiolle, mikä samalla edistää vähäpäästöistä liikennettä.
– Voi näitä ilonpilaajia! Tankkasin viikonloppuna molemmat autot ja iloitsin pumpulla, kun katselin hintoja valotaululta, Markku Eestilä sanoo.
– Ykspilkkunollajotakin litralta veti dieselmiehen suun hymyyn! Enkä varmasti ollut ainut.
Kansanedustajan mukaan ”liikkumisen vapaus on ihmisten perusoikeus. Se ei yhdenvertaisesti toteudu maan eri osissa, jos autoilun kustannukset ovat liian korkeat”.
– Voisiko talousnobelisti (Bengt) Holmström työryhmän jäsenenä laskea, kuinka paljon omalla tai leasing-autolla ajaminen maksaa verrattuna esimerkiksi HSL:n vuosilippuun (53 e/kk). Noin äkkiä arvioisin sen olevan asiallisella farkulla ajaen 10-20 kertaa kalliimpaa. Toki, jos haluaa isolla maasturilla päästellä kuoppaisia teitä, saa pulittaa 30 kertaisen hinnan!, Eestilä sanoo.
– Suomi on laaja maa eikä julkinen liikenne mitenkään pysty vastaamaan kaikkialla kansalaisten pakollisiin tarpeisiin liikkua. Se on ymmärrettävää. Liikennejärjestelmätasolla oma tai leasing-auto on laskettava osaksi julkisen vallan tehtävää huolehtia tasapuolisesti kansalaisten liikkumisen tarpeista.
https://www.facebook.com/markku.eestila/posts/3444744938888311





