Latvian puolella sijaitseva viinakauppa on suosittu ostoskohde virolaisille ja suomalaisille. LEHTIKUVA / MARTTI KAINULAINEN

Näin kalliiksi alkoholivero kävi Virolle

Jo kolmasosa virolaisten alkoholista ostetaan etelänaapuri Latviasta.

Vuodesta 2016 lähtien nykyisen Viron hallituksen tavoitteena on ollut korottaa alkoholiveroa reilusti vuoteen 2020 mennessä; aina vuosittain 20 prosenttia kerralla väkevien osalta ja 10 prosenttia mietojen juomien. Kovin korotus tehtiin heinäkuussa 2017, jolloin oluen vero nousi kerralla 70 prosenttia.

Viime syksynä lainsäätäjät alkoivat joutua paniikkiin, kun alkoi selvitä valtion menettävän kymmeniä miljoonia euroja veronkorotusten myötä kuluttajien rahojen siirtyessä etelänaapuriin. Jopa korotusten perumisesta puhuttiin, kuten Verkkouutiset uutisoi, mutta lopulta päädyttiin vain viime helmikuussa tehdyn korotuksen puolittamiseen.

Viron alkoholituottajien julkaisemasta kvartaaliraportista selviää, että viime vuonna Viron valtiolla jäi saamatta 55 miljoonaa alkoholiveroeuroa ja tänä vuonna tappion lasketaan olevan 100 miljoonaa euroa. Kyseessä ei ainakaan Virossa ole mistään pikkurahasta, joka on vielä kaiken lisäksi siirtynyt etelänaapurien kukkaroon.

Nyt virolainen Ärileht on laskenut, mitä kaikkea Viro olisi voinut saada kertymättä jääneillä verotuloilla. Vuoden 2017 verotappiolla Viro olisi voinut:

  • Rakentaa 6,5 Vapaussodan voitonpylvästä Tallinnan Vapaudenaukiolle.
  • Rahoittaa Viron syöpäsäätiön avulla 14 285 syöpäpotilaan hoitoa.
  • Rakentaa valmiiksi Tallinnan uusi pohjoispuolinen ohitusväylä, lähes 2 km pitkä Reidin tie (Reidi tee), joka on yksi Tallinnan suurimmista projekteista.
  • Osallistua seitsemän kertaa Dubain vuoden 2020 maailmannäyttelyyn.
  • Ostaa neljä miljoona 20-pullon laatikkoa A. le Coq Premium-olutta.

Vuoden 2018 sadan miljoonan tappiolla olisi voinut:

  • Korjata viimein vanhan konserttitalon ja neuvostoaikaisen betonikolossin, Linnahallin, joka on suomalaisillekin tutulla Tallinnan satama-alueella seissyt hylättynä noin 20 vuotta.
  • Hankkia Saarenmaalle ja Hiidenmaalle laivayhteyttä mantereelta ylläpitävät autolautat Leiger, Tiiu, Piret ja Tõll, joiden rakentaminen oli vuosina 2016-2017 valtiolle suuri investointi.
  • Remontoida hylätty Patarein vankila.
  • Rahoittaa kaikkine kuluineen Tarttoon rakennettu Viron uusi kansallismuseo ERM, joka on ollut yksi nyky-Viron merkittävimmistä rakennushankkeista.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt