Liikemies Peter Vesterbackan Tallinna-tunnelihanke on ottamassa askeleen eteenpäin.
Hanketta toteuttaa suomalainen Finest Bay Area Development yhtiö, joka on solmimassa aiesopimusta maailman suurimman rakennusfirman kanssa.
– Olemme tämän viikon aikana tekemässä aiesopimusta kiinalaisen CREC:n kanssa, joka on maailman suurin rakennusfirma, Vesterbacka kertoo Ylelle.
Kiinalaisfirma on erikoistunut rautatiehankkeisiin. Hankkeessa mukana olevat yhteistyökumppanit A-insinöörit, Pöyry ja Fira jatkavat edelleen.
Tallinna-tunnelin kustannusarvio on kokonaisuudessaan 15 miljardia euroa. Rakentamisen osuuden arvioidaan olevan 12,5 miljardia euroa.
Tunnelin rakentaminen kestäisi uuden arvion mukaan noin kuusi vuotta. Työllistävän vaikutuksen arvioidaan olevan vuositasolla jopa kaksikymmentä tuhatta henkilötyövuotta Suomen osalta.
Vestarbackan mukaan hanke voidaan toteuttaa heti, kun luvat ovat kunnossa. Tunneliprojektille ei ole vielä ehditty selvittää rahoitusta.
Vesterbackan mukaan tavoitteena on saada junat raiteille loppuvuodesta 2024. Tunnelin avulla maiden välisen matkustusajan on tarkoitus lyhentyä noin kahteenkymmeneen minuuttiin.
Projektilla on esisopimus rahoituksesta kiinalaisten kanssa. Vesterbacka korostaa, että päätäntävaltaa ei kuitenkaan olla antamassa kiinalaisille. Pohjoismaista ja Euroopasta on tulossa mukaan sijoittajia.





