Kreml Moskovassa. AFP / LEHTIKUVA / NATALIA KOLESNIKOVA

”Venäjän Harvardin” opiskelijat värvättiin valeuutistehtaaseen

Moskovan diplomaattiyliopiston opiskelijat tuottivat propagandaa jopa oppitunneilla.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Venäjän ulkoministeriön diplomaattiyliopiston opiskelijoita on palkattu kirjoittamaan valeuutisia hyvin laajan, presidentinhallinnon tilauksesta toimivalle propagandajärjestelmälle. Social Design Agency -nimisen yrityksen kautta tehdyt puuhat tunnetaan länsimaisten viranomaisten kertoman perusteella esimerkiksi nimillä Operaatio Doppelganger ja Matrioška.

Kampanjan väki on paitsi perustanut tekoälyllä länsimaista mediaa apinoivia sivustoja ja lukuisia sosiaalisen median tilejä disinformaation levittämiseksi, myös kartoittanut tarkoitusperiinsä hyödyllisiä kansainvälisiä vaikuttajia. Yhdysvaltain liittovaltion poliisin FBI:n mukaan kampanja pitää rekisteriä noin 2800 myötäsukaisesta sosiaalisen median vaikuttajasta yhteensä yli 80 maailman maassa. Kampanja on perustanut Pravda Network -nimisiä ”uutissivustoja” lukuisilla eri kielillä, myös suomeksi. Pravda-sivustojen yhtenä tarkoituksena saattaa olla tekoälyn myrkyttäminen.

Lisäksi kampanja myrkyttää ahkerasti sosiaalista mediaa ja tehtailee varsinkin Ukrainaa, ukrainalaisia ja presidentti Volodymyr Zelenskyita halventavia pilakuvameemejä. Propagandan tutkijat ovat etsineet sen jälkiä esimerkiksi suomalaiselta Ylilaudalta.

Nyt riippumaton venäläinen Totška kertoo, että uutisten kirjoittamiseen ja kääntämiseen on jo pitkään palkattu Venäjän ulkoministeriön diplomaattikoulun MGIMO:n opiskelijoita. Totška on nähnyt useita Social Design Agencyn ”tiimi ykkösen” julkaisemia rekrytointi-ilmoituksia. Niitä on julkaistu esimeriksi MGIMO:n opiskelijoiden kielikerhojen some-kanavissa.

Totškan haastattelema, diplomaattikoulusta valmistunut Saša palkattiin kirjoittajaksi ja kääntäjäksi alkuvuodesta 2023. Rekrytointi ei sisältänyt työhaastattelua, vaan koetehtävän. Palkattu työntekijä lisättiin sosiaalisen median kanavalle nimeltä ”toimitustiimi”.

Kääntäjä tienaa noin 80 000 ruplaa eli 860 euroa kuukaudessa, kirjoittaja jopa 120 000 ruplaa eli noin 1300 euroa. Sašan mukaan tämä on opiskelijalle erinomainen ansio. Siitä ei maksettu verojakaan, sillä palkka maksettiin käteisenä eräässä moskovalaisessa coworking-tilassa.

– Alkuun tilatut tekstit lähinnä kritisoivat jonkin tietyn Euroopan maan hallintoa tai hallitusta, ja kirjoittajat saivat määrittää aiheita itse. Mutta ajan mittaan tekstien laatu alkoi heikentyä. He alkoivat vaatia meiltä selkeää propagandaa, Saša kertoo Totškalle.

Johto alkoi luoda sisältösuunnitelmia ja keksiä asiantuntijahaastatteluja, joissa haastattelijan kysymykset vaihdettiin sen jälkeen kun ”asiantuntija” oli haastateltu. Mitä raadollisemmiksi johdon tavoitteet kävivät, sitä enemmän suorittavat työntekijät yrittivät etäännyttää itsensä työstä jota tekivät. Saša uskoo, että hänen kollegansa olivat esimerkiksi Pariisin olympialaisten alla sosiaalisessa mediassa levinneen yllytyskampanjan takana. Tässä yllytyksessä pariisilaisia yllytettiin viskomaan Seine-jokeen ulosteita ennen kuin Pariisin pormestari Anne Hidalgon ja presidentti Emmanuel Macronin oli tarkoitus pulahtaa jokeen uimaan.

MGIMO on Moskovan kansainvälisten suhteiden instituutti; yliopisto joka on omien sivujensa mukaan kouluttanut enemmän YK:n tai YK:n alaisten organisaatioiden palveluksessa olevaa henkilöstöä kuin mikään toinen yliopisto maailmassa. Koulusta on valmistunut myös Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov. Yhdysvaltain entinen ulkoministeri Henry Kissinger käytti yliopistosta nimitystä ”Venäjän Harvard”. Yliopiston kunniatohtoreihin kuuluvat esimerkiksi Nicolas Sarkozy, Martti Ahtisaari ja Kofi Annan.

Aluksi valeuutistyöhän palkatut opiskelijat käänsivät, kirjoittivat ja julkaisivat propagandatekeleitä jopa oppitunneilta, Saša muistelee. Pian opettajat kuitenkin kielsivät tämän.

Sašan työn jälkiä julkaistiin ainakin ranskankielisillä valeuutissivustoilla. Työn luonne alkoi valjeta, kun hän luki erään työnantajansa kampanjoita koskeneen tietovuotoartikkelin. Siinä julkaistut sisältösuunnitelmat olivat identtisiä niiden kanssa, joita hän oli nähnyt omissa työkanavissaan.

 

 

 

Poimintoja videosisällöistämme
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)