Verkkouutiset

Rankkasade kurittaa auton tuulilasia. LEHTIKUVA / TEEMU SALONEN

Toimi näin, jos auto joutuu vesiliirtoon

Ajonopeus tulee aina mukauttaa vallitseviin olosuhteisiin.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Vesiliirto on vakavasti otettava vaara kesäisin.

Kun renkaiden kulutuspinta ei pysty poistamaan vettä renkaiden ja tien välistä, renkaiden alle muodostuu vesipatja. Renkaat menettävät pidon, eikä autoa pysty enää ohjaamaan.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)

Mikäli auto joutuu vesiliirtoon, on kuljettajan pysyttävä rauhallisena.

– Vapauta kaasu ja paina kytkin pohjaan, jos autossa on manuaalivaihteisto. Vapauta kaasu, jos autossa on automaattivaihteisto. Älä jarruta tai käännä rattia. Kun ajonopeus laskee, pito voi palautua hyvin nopeasti. Sen vuoksi on tärkeää, että pyörät osoittavat suoraan eteenpäin eivätkä sivulle, sanoo Nokian Renkaiden Suomen tuotepäällikkö Pekka Hangasmaa tiedotteessa.

Nykyautojen tekniikka ei pelasta vesiliirtoon joutumiselta, mikäli auton nopeus on liian suuri. Hangasmaan mukaan suuri osa kuljettajista luottaa liikaa auton turvajärjestelmiin.

– Tärkein turvallisuustoimi, jonka kuljettaja voi tehdä, on nopeuden mukauttaminen olosuhteisiin sopivaksi. Jos sataa voimakkaasti, vauhtia on hiljennettävä huomattavasti, jotta renkaat ehtivät ohjata veden pois renkaan ja tien välistä. Lisäksi on tärkeää huolehtia riittävän pitkästä turvavälistä edellä ajavaan autoon, Hangasmaa toteaa.

Renkaan kulutuspinnan syvyys on ratkaisevan tärkeää. Laki edellyttää, että kesärenkaiden kulutuspinnan syvyys on vähintään 1,6 millimetriä.

Vesiliirtoon joutumisen riski kasvaa kuitenkin merkittävästi jo silloin, jos kulutuspinnan syvyys on alle 4 millimetriä.

Myös liian alhainen rengaspaine lisää vesiliirtoon joutumisen riskiä.

Vilkkaasti liikennöidyillä teillä on lisäksi usein syviä ajouria, jotka täyttyvät sadesäällä vedestä. Ajourissa ajaminen kavattaa vesiliirron riskiä huomattavasti.

Hangasmaa muistuttaa myös siitä, että talvirenkailla ei tule ajaa kesäaikaan. Vaikka nastattomilla talvirenkailla ajaminen kesällä on laillista, sisältyy siihen hänen mukaansa turvallisuusriskejä.

– Nastattomissa talvirenkaissa on käytössä pehmeä kumiseos ja kulutuspinta, joka tuottaa optimaalisen pidon talvella. Sen vuoksi talvirenkaiden märkäpito ja vesiliirtoa vastaan antama suoja eivät ole yhtä hyvät kuin kesärenkaissa. Pehmeän kumiseoksen vuoksi talvirenkaat myös kuluvat voimakkaasti lämpimänä kesäaikana, hän sanoo.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)