Verkkouutiset

Liikenne

MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Lähes puolet pyöräilijöistä ei käytä kypärää

Liikenneturvan viimevuotisen seurannan mukaan 55 prosenttia pyöräilijöistä käyttää kypärää.

– Pienetkin päähän kohdistuneet vahingot voivat olla vakavia, kivuliaita ja hitaita paranemaan. Vain kypärä antaa suojaa päävammalta, Liikenneturvan suunnittelija Leena Piippa muistuttaa.

Turvallinen kypärä on oikean kokoinen, omaan päähän sopiva ja huolellisesti kiinnitetty. Kypärän täytyy suojata otsaa ja kiristyspannan istua hyvin.

– Etu- ja takahihnojen tulee muodostaa kolmiot korvien ympärille. Kaikkien hihnojen tulee olla tiukasti kasvoja vasten. Kiinnitä leukahihna sen verran tiukalle, ettei sitä pysty vetämään leuan yli. Liian löysästi kiinnitetty kypärä saattaa heilahtaa takaraivolle tai pudota päästä, Piippa kertoo.

Kypärän alle voi pukea ohuen hatun, mutta se ei saa estää oikeaa kiinnitystä. Kypärän tulee hatunkin kanssa istua hyvin.

Valitse nopeus tilanteen mukaan

Sähköpyörän avustus mahdollistaa nopeamman kiihdytyksen liikkeelle lähtiessä ja helpottaa nopeuden ylläpitämistä ajaessa. Suurempi nopeus voi johtaa useampiin ohituksiin pyöräteillä. Lisäksi nopeus voi yllättää muut liikkujat esimerkiksi ylämäessä, jossa vauhti ei hidastukaan.

– Nopeuden lisääntyessä onnettomuuden seuraukset muuttuvat vakavammiksi. Pyörällä kuin pyörällä on tärkeä löytää sopiva tilannenopeus. Siis sellainen, että ehdit reagoida yllättäviinkin liikennetilanteisiin. Muista hiljentää, kun lähestyt risteystä, Piippa muistuttaa.

Sähköpyörä on polkupyörää painavampi ja sen käsittely voi siksi olla hankalampaa. Sähköpyörää kannattaakin kokeilla ennen ostopäätöstä. Moottorin ja akkujen sijainnilla on vaikutusta pyörän käsittelyyn ja tasapainon ylläpitoon. Raskaampi pyörä voi myös pidentää jarrutusmatkaa.

– Ikääntyessä reagointikyky hidastuu eikä elimistö kestä kolhuja yhtä hyvin kuin nuorempana. Ikääntyneen kannattaakin harjoitella erityisesti sähköpyörän hallintaa. Ja ottaa viimeistään nyt se kypärä käyttöön, Piippa vinkkaa.

Tänään vietetään valtakunnallista sähköpyöräilypäivää.

Varoitus sähköautojen renkaista HS:ssä: Vaihdossa isot riskit

Täyssähköautojen renkaanvaihto vaatii renkaiden vaihtoa tekeviltä yrityksiltä erityistä osaamista ja tietynlaista laitteistoa, kertoo Helsingin Sanomat.

Haasteita aiheuttaa muun muassa auton nostaminen. Täyssähköautot ovat akkujensa vuoksi hyvin painavia. Tunkin asettaminen sähköauton alle vaatii tarkkuutta, sillä akkukotelo on vaarassa vaurioitua, mikäli tunkin asettaa sen alle. Apuna auton nostamiseen voi käyttää auton valmistajalta tilattavia kumisia nostotyynyjä helpottamaan nostamista.

Myös ilmajouset vaikeuttavat nostamista, sillä auto hakeutuu tasapainoon jousituksen avulla eikä tällöin välttämättä nouse ilmaan. Ilmajousituksia löytyy nykyään myös monesta polttomoottoriautosta.

Kaikki renkaiden vaihtoa tekevät yritykset eivät vaihda renkaita täyssähköautoihin, sillä se vaatii erityisosaamista ja sähköautoille sopivia laitteita. Täyssähköauton omistajan kannattaakin etukäteen selvittää renkaidenvaihtoaikaa varatessaan, onko kyseisessä paikassa sopivat laitteet renkaiden vaihtoon.

Roihupellon Rengas oy:n myyjä Juuso Alanen ei suosittele vaihtamaan sähköauton renkaita itse.

– Siinä on niin monta asiaa, jotka voivat mennä mönkään, Alanen sanoo Helsingin Sanomille.

Vuokrattaville skuuteille on jatkossa hankittava vakuutus

Sähköpotkulautoja vuokraavien yritysten tulee hankkia laudoilleen liikennevakuutus kesäkuun 2024 alusta alkaen. Vakuutus korvaa muille kuin kuljettajalle aiheutuneet henkilö- ja omaisuusvahingot.

Kuljettaja on rajoitetun vakuutusturvan piirissä, koska vahingon sattuessa vakuutus korvaa kuljettajalle ainoastaan sairaanhoitokulut.

– Lakiuudistuksen lähtökohtana oli, että sivullisille aiheutuneet vahingot korvataan täysimääräisesti. Lakisääteinen liikennevakuutus kattaa myös sähköpotkulaudan kuljettajan sairaanhoitokulut, joten uudistus parantaa sekä kuljettajan että sivullisten asemaa liikenneonnettomuuksissa, sanoo Finanssiala ry:n juristi Mona Redsven tiedotteessa.

Vahingon sattuessa toimitaan samoin kuin missä tahansa liikennevahingossa: Tilanne on tärkeä dokumentoida mahdollisimman hyvin esimerkiksi valokuvin. Vahingon aiheuttaneen sähköpotkulaudan taustalla oleva vuokrayritys on yleensä melko helppo selvittää paikannustietojen ja laudassa olevien merkintöjen perusteella.

Korvauksia sekä henkilö- että omaisuusvahingoista voi hakea suoraan siitä vakuutusyhtiöstä, jossa kyseisen yrityksen sähköpotkulaudat on liikennevakuutettu.

Vakuutusala toivoo, että vuokrayritykset laittaisivat tiedon käyttämästään liikennevakuutusyhtiöstä omille verkkosivuilleen, jotta vahingonkorvauksen hakeminen vakuutuksesta olisi mahdollisimman helppo.

Yksityiskäytössä oleva sähköpotkulauta tai muu moottorilla kulkeva laite on vakuutettava, jos se painaa yli 25 kiloa tai kulkee yli 25 kilometriä tunnissa. Varastoituja laitteita, joita ei käytetä, ei tarvitse liikennevakuuttaa, mutta muutoin asia on selvä: jos vakuutusta ei ole, laitteella ei saa ajaa.

Poikkeuksen 25-sääntöön tekevät sähköavusteiset polkupyörät. Vakuuttamisvelvollisuuden ulkopuolelle on rajattu sellaiset sähköavusteiset pyörät, jotka edellyttävät liikkuakseen myös polkemista, ja joissa moottorin avustus kytkeytyy pois, kun ajonopeus saavuttaa 25 kilometrin tuntinopeuden. Lisäksi moottorin suurin sallittu teho on 250 wattia.

Liikenne- ja viestintäministeriö on asettanut työryhmän valmistelemaan hallituksen esitystä mikroliikkumista ohjaavasta lainsäädännöstä. Työryhmä tarkastelee muun muassa promillerajoja sekä sähköpotkulautailun liikennesääntöjen yhtenäistämistä.

– On hyvin tärkeää, että onnettomuuksien torjumiseksi käytetään myös sääntelyn tarjoamia keinoja, sanoo Redsven.

Vakuutusvelvollisuudesta huolimatta sähköpotkulaudoilla kaahailu on toisinaan holtitonta. Törmäykset tai kaatumiset ovat usein seurausta päihteiden aiheuttamasta reagointikyvyn alentumisesta ja liian suuresta tilannenopeudesta.

Sähköpotkulauta on painava ja kulkee kovaa, joten varomaton ajaminen aiheuttaa vaaraa sekä kuljettajalle että sivullisille. Finanssiala muistuttaa, että sähköpotkulautailun turvallisuus paranisi sillä, että kypärät pidettäisiin päässä ja korkit kiinni.

Pakeni poliisia 165 km/h, polttoaine loppui kesken

Hämeen poliisilaitos sai maanantaina ennen kello 11 ilmoituksen Riihimäellä kaupassa asioineesta sekavan oloisesta seurueesta, joka oli poistunut paikalta autolla.

Poliisin tiedotteen mukaan ilmoituksessa mainittu auto tuli partiota vastaan, jonka jälkeen se lähti pakenemaan poliisia.

Pakenevan seurantaa kesti poliisin mukaan ”joitakin kymmeniä” minuutteja valtatie 3:lla ja tie 54:llä ajonopeuden ollessa pahimmillaan moottoritiellä 165 kilometriä tunnissa.

Pakeneva auto pysähtyi lopulta Tervakosken liittymän jälkeen, koska siitä loppui polttoaine.

Kuljettajana toiminut noin 40-vuotias mies puhalsi poliisin tiedotteen mukaan alkometriin alle rangaistavuuden osoittavan lukeman, mutta huumepikatesti oli positiivinen amfetamiinille.

Kuljettajaan epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, rattijuopumuksesta ja huumausaineen käyttörikoksesta. Poliisi kertoo myös, että kuljettaja otettiin kiinni.

Yle: Finnairin koneen moottori piti sammuttaa ilmassa

Finnairin Chicagosta Helsinkiin matkalla ollut lento joutui tekemään välilaskun New Yorkiin sen jälkeen, kun koneeseen tuli moottorivika. Asiasta kertoo Yle.

Lento AY10 lähti Chicagosta kohti Helsinkiä noin iltakymmeneltä paikallista aikaa, aamuviideltä Suomen aikaa. Flightradarin mukaan noin puolentoista tunnin lennon jälkeen kone joutui kuitenkin kääntymään kohti New Yorkia sen lentäessä kanadalaisen Quebecin maakunnan yläpuolella.

Kone laskeutui onnistuneesti New Yorkin John F. Kennedyn lentoasemalle noin keskiyöllä paikallista aikaa, aamuseitsemältä Suomen aikaa.

Finnairin viestintäjohtaja Päivyt Tallqvistin mukaan kone joutui tilanteessa sammuttamaan toisen moottoreistaan.

– Toiseen moottoriin tuli vika ja moottori jouduttiin sen vuoksi sammuttamaan. Sitten kone ”diverttasi” eli kääntyi New Yorkiin, johon se laskutui turvallisesti, Tallqvist kertoo.

Koneen kyydissä oli 194 matkustajaa ja noin kymmenen miehistön jäsentä. Itse kone oli malliltaan Airbus A330-300. Airfleetsin mukaan kone toimitettiin Finnairille maaliskuussa 2009, eli se on hieman yli 15 vuotta vanha.

Tallqvist muistuttaa, että lentokonetta pystyy lentämään hyvin vain yhdellä moottorilla. Myös laskeutuminen onnistuu tällaisessa tilanteessa normaalisti.

– Varmasti on matkustajista tuntunut erikoiselta, kun Helsinkiin ollaan menossa ja New Yorkiin päädytään, mutta tällaisiin tilanteisiin lentäjät on koulutettu ja niihin ollaan varauduttu, Tallqvist toteaa.

New Yorkissa kone joutuu tarkastukseen. Tilanteesta saattaa aiheutua muutoksia ja perumisia muihin Finnairin lentoihin. Lennolla olleet matkustajat taas reititetään uudelleen määränpäähänsä tai majoitetaan, mikäli tarve vaatii.

Poliisi: Vaaratilanne Valtatie 4:llä ohi

Poliisi varoitti tiedotteessa itsetuhoisesta autoilijasta valtatie 4:llä. Poliisi on tavoittanut henkilön.

Aiemman tiedotteen mukaan poliisille oli tullut tieto mahdollisesti itsetuhoisesta henkilöstä, joka on liikkeellä valkoisella Toyota-henkilöautolla.

Autoilija pysäytettiin ja tilanne on poliisin mukaan näiltä osin ohi.

Poliisin kertoo, että ei tiedota asiasta enempää.

 

Juttua päivitetty 28. huhtikuuta 2024 klo 14.37: Vaaratilanne on ohi ja poliisi on tavoittanut henkilön.

Talsa: Diesel jo halvempaa kuin bensiini

Israelin ja Iranin jännitteisestä tilanteesta aiheutunut pelko on näkynyt raakaöljymarkkinoilla. Öljyn hinta sinkoutui selvästi ylöspäin ja kävi korkeimmillaan sitten edellisen syksyn. Reaktio jäi kuitenkin väliaikaiseksi, kertoo Taloussanomat.

Israelin ja Iranin täysimittaisella sodalla olisi arvioiden mukaan ollut laajamittaisia vaikutuksia maailmantalouteen. Iran olisi esimerkiksi voinut estää öljyn ja nesteytetyn maakaasun kuljetukset tärkeässä Hormuzinsalmessa.

– Näyttää siltä, että Lähi-idän tilanne ei eskaloidu suuremmaksi konfliktiksi, mikä on heijastunut raakaöljy­markkinoille, toteaa Autoalan tiedotuskeskuksen liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja Taloussanomille.

Öljyn WTI-viitelaadun hinta on nyt alempana kuin huhtikuun alkupuolella. Perjantai-iltana futuurihinta liikkui 83,85 dollarissa barrelilta.

Lähi-Idän rauhoittuneen tilanteen huomaa myös Suomessa tankatessa.

Polttoaine.net-sivuston mukaan bensiini 95:n keskihinta litralta oli perjantaina 1,84 euron ja dieselin 1,74 euron paikkeilla.

Näin suurta hintaeroa dieselin hyväksi ei ole nähty sitten viime kesän. Halvinta diesel oli Polttoaine.net-sivuston mukaan perjantaina Vantaan Tammistossa, missä litrahinta oli 1,65 euroa.

– Dieselissä on ollut hintapaineita, koska siinä jalostusmarginaali on ollut pitkään Venäjän hyökkäyssodan alkamisen jälkeen aika korkea. Pakotteet ovat vaikeuttaneet Venäjällä jalostetun dieselin pääsyä markkinoille, Kalenoja sanoo.

Nyt tilanne on rauhoittumassa ja näyttää siltä, että dieselin jalostus­marginaalit ovat hiljalleen tulossa alaspäin. Dieselin hintaan vaikuttaa myös se, että kesää kohden mentäessä dieselin kysyntä lämmityskäyttöön Euroopassa vähenee.

Liikenneministeri HS:ssa: Polttomoottoriautot eivät tule katoamaan Suomesta koskaan

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) kertoo Helsingin Sanomien haastattelussa, että hän suhtautuu erittäin skeptisesti VTT:n raporttiin, jonka mukaan Suomessa olisi 700 000 ladattavaa autoa vuosikymmenen loppuun mennessä, eli noin viidennes koko autokannasta.

–  Kaikenlaisia vaihtoehtoja tulee, mutta näköpiirissä ei ole semmoista, että me oltaisiin täysin ilman fossiilisia. Me ei pystytä tällä hetkellä varastoimaan valtavia määriä mitään muuta kuin fossiilisia polttoaineita. En lähtisi lyömään vetoa minkään käyttövoiman puolesta, mutta sen verran lyön, että meillä tulee olemaan polttomoottori forever.

Liikenne on merkittävä tulonlähde valtiontaloudelle, joka tuottaa noin neljä miljardia euroja verotuloja vuodessa. Tutkimusten mukaan sähkön yleistyminen voisi supistaa tätä pottia 1-1,5 miljardin euron verran, polttoaineiden ja päästöjen verotuksen muodostaessa keskeisen osan liikenteen verotusta. Tämän vuoksi esimerkiksi valtionvarainministeri Riikka Purra (ps) onkin väläyttänyt sähköautojen verotuksen kiristämistä.

Hallituksen suunnittelema verotuksen isompi kokonaisuudistus on kuitenkin vielä kaukana konkreettisesta.

–  Mitä se käytännössä tarkoittaa, niin sitä me ei osata vielä sanoa. Siitä on yhteisymmärrys, että emme halua kurittaa liikennettä enempää. Pitää katsoa ostovoimaa, pitää katsoa kilpailukykyä.

Ranne kannattakin teknologianeutraaliutta huolimatta epäilevästä suhtautumisesta sähköön: Hänen mukaansa päätökset tulisi tehdä ajattelematta, miten auto liikkuu. Radikaaleja uusia toimia kuten ajettuun matkaan suhteutuvaa kilometriveroa hän ei kuitenkaan kannata.

– Ei tule, sitä en lähde viemään eteenpäin. Minä uskon, että myös virkamiehillä on se ymmärrys, että se ei ole kauhean käyttökelpoinen ratkaisu tässä maassa.

Käyttövoimien verotuksen kanssa näpertelyn sijaan Ranne painottaakin Suomen kilpailukyvyn kehittämistä myös logistiikassa ja maantiekuljetuksissa.

– Taloutemme ja kilpailukykymme on lähtökohtaisesti kökkö verrattuna muihin maihin. Vaikka veroissa tuleekin tämmöinen tilanne, että haetaan tasapainoa, niin meidän maantiekuljetusten pitää olla keskiössä. Siihen täytyy löytyä rahaa.

Samanaikaisesti kuitenkin myös merkittävä kilpailuvaltti on infrastruktuuri, jolla alkaa olla Suomessa jo merkittävästi korjausvelkaa. Rapautuvia maantiereittejä onkin suomessa jo lähes 2,5 miljardin euron edestä.

 

Kauriskolarit kasvussa, kustannukset jopa 5000 euroa

Keväiset eläinkolarit ovat lisääntyneet jo usean vuoden ajan, paljastavat vakuutusyhtiö Ifin tilastot.

Siinä missä loka–marraskuussa liikenteessä vaaraa aiheuttavat etenkin valkohäntäpeurat, toukokuussa törmäyksiä sattuu erityisesti metsäkauriiden kanssa. Suurin riski on Ifin tilastojen mukaan viikoilla 18–22.

– Metsäkauriiden määrä on kasvanut jo vuosia. Kehitys näkyy selvästi yhä enemmän kevääseen painottuvissa eläinkolareissa, kertoo vakuutuspäällikkö Johanna Johansson Ifistä tiedotteessa.

– Keväisen kolaripiikin taustalla on etenkin eläinten liikkumisen lisääntyminen talven jälkeen. Tyypillisesti toukokuussa kaurispukit lähtevät valtaamaan reviirejään ja nuoret yksilöt etsivät uusia asuinalueita, Johansson taustoittaa.

Metsäkauriita esiintyy etenkin eteläisemmässä Suomessa. Ifin tilastojen mukaan eläinkolareja sattui vuoden 2023 toukokuussa eniten Lohjalla, Vihdissä, Salossa, Turussa ja Lahdessa.

Metsäkauriit liikkuvat muiden hirvieläinten tavoin tyypillisesti hämärän aikaan, eli aamu- ja iltahämärällä kannattaa ratin takana olla erityisen valppaana.

– Suuririskisille alueille sijoitetut varoitusmerkit kannattaa ottaa vakavasti eli hiljentää ajonopeutta ja lisätä tarkkaavaisuutta. Riski törmätä eläimeen on suuri etenkin riista-aitojen päissä tai aukkokohdissa. Myös pellot ja teiden läheisyydessä olevat ruokintapaikat houkuttelevat eläimiä, Johansson muistuttaa.

Tyypillisen kauriskolarin kustannus on 2 000–5 000 euroa

Metsäkauris on hirvieläimistä pienin, joten sen kanssa törmätessä sattuu onneksi vain hyvin harvoin henkilövahinkoja. Autokin selviää tyypillisesti hirvikolaria pienemmillä peltivaurioilla.

Nykyautojen tekniikka, eli erilaiset tutkat, anturit, kamerat ja kaistavahdit, nostavat kuitenkin korjauskustannuksia pieniltäkin vaikuttavissa vahingoissa. Käyttövoimien välillä ei sen sijaan ole merkittäviä eroja.

– Vaurioiden laajuus riippuu siitä, törmääkö kauris vain auton etuosaan vai pyöriikö eläin törmäyksen voimasta auton kylkeä pitkin, jolloin korjattavaa tulee yleensä enemmän. Tyypillisesti korjauskustannukset kaurisvahingossa vaihtelevat 2 000 – 5 000 euron välillä riippuen siitä, mihin kohtaan autoa kauris on osunut ja kuinka paljon tekniikkaa on rikkoutunut, kuvaa Johansson.

Syystalvella eläintörmäysten vahingot ovat kevättä suurempia, kun liikkeellä on enemmän valkohäntäpeuroja.

Kokonaisuutena Ifin korvaamat eläinkolarit olivat edelleen hieman laskussa vuonna 2023. Samaa osoittavat Tilastokeskuksen tilastot, joiden mukaan viime vuonna tieliikenteessä sattui yhteensä 12 826 riistaonnettomuutta. Se on 932 onnettomuutta vähemmän kuin vuonna 2022.

Takatalvi laittoi autoilijat hankalaan tilanteeseen

Huhtikuun puolessa välissä saapunut takatalvi laittoi autoilijat ja rengasliikkeet hankalaan tilanteeseen.

– Koko Suomessa renkaista on vaihdettu viime vuoden tapaan tässä vaiheessa noin puolet, mutta silti lähes koko maassa ajettiin tällä viikolla vielä talvikeleissä, Autonrengasliiton puheenjohtaja Teemu Tuuri sanoo tiedotteessa.

Takatalvikaan ei silti ole ikuinen. Tuuri uskoo, että kertaalleen pysähtynyt renkaiden vaihtorumba pyörähtää toden teolla uudelleen käyntiin vappuviikolla.

Koska kesärenkaiden vaihto siirtyy takatalven takia osassa maata totuttua myöhemmäksi, rengasliikkeissä voi olla selkeästi normaalia enemmän ruuhkaa ja vaihtoaikoja voi joutua odottamaan totuttua pitempään.

– Siitä tuskin on suurta haittaa, vaikka Etelä-Suomessakin joutuu ajelemaan muutaman päivän pitempään talvirenkailla. Rengasliikkeissä toivotaankin erikoislaatuisen tilanteen vuoksi kaikilta ymmärtäväisyyttä ja kärsivällisyyttä, Tuuri vetoaa.

Kevät etenee eri tahdilla eri puolilla Suomea. Talvirenkaiden käyttöpakko loppui maaliskuun lopussa, mutta tieliikennelaki sallii talvirenkaiden käytön kelin vaatiessa myös talvirengaskauden ulkopuolella.

– Jos on lähdössä kohti pohjoista, on syytä pitää mielessä se, että siellä talviset kelit ovat vielä olemassa parisen viikkoa. Silloin talvirenkaille on hyvät perusteet.

Tuuri muistuttaa, että liikenneturvallisuus lähtee vastuullisesta asenteesta. Sopiva rengastus on aina valittava kelin, ei kalenterin mukaan. Oikea rengastus määräytyy koko ajoreitin, ei vain lähtöpisteen keliolojen perusteella.

– Ajankohdasta riippumatta auton kuljettaja on aina vastuussa siitä, että hänen renkaansa ovat ajokeliin sopivat ja auto turvallinen myös muille tienkäyttäjille.

 

 

Lämpötila putoaa pakkaselle, tienpinnat voivat olla liukkaita

Sää pakastuu illan ja yön aikana laajalti, ja aamulla tienpinnat voivat olla liukkaita maan etelä- ja keskiosassa, kertoo Ilmatieteen laitos X-päivityksessään.

Ajankohtaiset varoitukset löytyvät Ilmatieteenlaitoksen sivuilta. Ajokelivaroitusten lisäksi osassa Suomea on voimassa tulvavaroitus.

Älä tee tätä virhettä renkaanvaihdossa, seurauksena voi olla mojova lasku

Takatalven yllätettyäkään renkaanvaihto ei lähtökohtaisesti ole sallittua parkkihalleissa, vaikka osa autoilijoista on voinut kokea tarvetta vaihtaa jo vaihdettujen kesärenkaiden tilalle talvikumit. Easyparkin mukaan nyrkkisääntönä yleisissä halleissa on, että pysäköintitila on tarkoitettu vain lyhytaikaiseen auton säilyttämiseen.

– Jos kielletystä renkaanvaihdosta jää kiinni, henkilökunta yleensä kehottaa keskeyttämään toiminnan. Olisi ikävää lähteä siitä taipaleelle puoliksi talvirenkailla, puoliksi kesärenkailla. Jos auto sattuu vaikkapa laskemaan öljyä kesken toiminnan ja öljy valuu hallin viemäriin, seurauksena voi olla iso lasku, EasyParkin maajohtaja Jutta Vatanen sanoo tiedotteessa.

– Ajoneuvojen huoltotoimenpiteet – kuten renkaidenvaihto – ovat usein halleissa kiellettyjä vakuutussyistä ja jotta vältytään puimasta vastuun jakautumista ongelmatilanteissa, hän jatkaa.

Myös taloyhtiöiden halleissa ja ulkoparkkipaikoilla on usein sääntönä, että kaikki toiminta, josta voi valua öljyä maahan tai lattialle, on kiellettyä. Öljyvuodot ovat ongelma käytettävyyden, puhtauden ja ympäristösäädösten näkökulmasta.

Ostettavat palvelut kuitenkin monipuolistunevat parkkihalleissa.

– Tulevaisuudessa yhä useammassa pysäköintihallissa lienee esimerkiksi autopesula, tuulilasinkorjauspalvelu, renkaanvaihtopalvelu, jätekierrätys tai sähköpyörien ja -potkulautojen vuokraus. Tällä hetkellä suurin askel tuohon kehityssuuntaan ovat latauspisteet sähköautoille, Vatanen kommentoi.

Ennätyksellinen lumisade huonontanut ajokeliä

Ilmatieteen laitoksen tilastojen mukaan maan lounaisosaan satoi 10–20 senttimetriä lunta maanantaiaamun ja tiistaiaamun välillä. Lunta kertyi etenkin Uudenmaan länsiosaan, Kanta-Hämeen eteläosaan sekä Varsinais-Suomeen.

Eniten lumensyvyys kasvoi aamumittausten välillä Nurmijärven Röykän havaintoasemalla, jonne satoi 21 senttimetriä lunta.

– Nurmijärvellä havaittu 21 senttimetrin lumisadekertymä on ennätyksellinen tähän aikaan vuodesta. Maan lounaisosassa ei ole ennen satanut näin paljon lunta vuorokaudessa näin myöhään keväällä, kertoo Ilmatieteen laitoksen meteorologi Pauli Jokinen.

Lunta on ollut maassa tähän aikaan vuodesta enemmänkin menneinä vuosikymmeninä, mutta tuolloin kyseessä on ollut talven jäljiltä maassa ollut vanha lumi.

Edellisen kerran vastaavanlaisia lumisateita oli maan lounaisosassa huhtikuun lopulla vuonna 1985. Tuolloin Laitilassa kertyi lisää lunta 19 senttimetriä vuorokaudessa.

Runsaan lumentulon lisäksi keliolosuhteita on hankaloittanut jäätävä sade.

Sademäärät ovat kasvussa

Ilmaston lämpenemisen seurauksena ilmakehän kosteussisältö on kasvanut noin kymmeneen prosenttia, mikä lisää voimakkaampien sateiden riskiä. Erityisesti vuoden talvipuolisko on lämpenemässä, ja samalla sademäärät ovat kasvussa.

– Myös sään ääri-ilmiöiden todennäköisyys on kasvussa. Ääri-ilmiöiden tutkimus on parhaillaan kehitysvaiheessa, ja tiedeyhteisön tavoitteena on ottaa käyttöön nykyistä tarkemman erotuskyvyn ilmastomalleja, joilla voidaan saada parempaa tietoa sään ääri-ilmiöiden, kuten voimakkaiden lumisateiden esiintymisen muutoksista, tutkimusprofessori Hilppa Gregow Ilmatieteen laitokselta toteaa.

Lumisade jatkuu tiistaina, ja puoleenpäivään mennessä lumipeite on kasvanut Espoon Nuuksion automaattimittauksen mukaan jo 28 senttimetriä. Koska menneinä vuosikymmeninä lumensyvyyshavainnot tehtiin vain kerran vuorokaudessa aamuisin, voidaan vertailu historiaan tehdä vain samaan aikaan tehdyistä aamuhavainnoista.

Keväinen lumisade aiheutti kaaoksen – ”kuin jengi ajelisi umpikännissä”

Runsaat lumisateet ovat aiheuttaneet mittavia ongelmia liikenteeseen eri puolilla Suomea tiistaina.

Viestipalvelu X:ssä on jaettu useita kuvia poikkeuksellisista keliolosuhteista.

– Ihan kuin jengi ajelisi umpikännissä tai pössyssä, eräs kommentoija kirjoittaa. Hän on jakanut kuvan liikenteestä lumikaaoksen keskellä.

– Mites ne nyt menikään, että uusi lumi on vanhan surma?, X:ssä kysytään.

Kyproksen Suomen-suurlähetystö on julkaissut videon lumimaisemista. Samalla suurlähetystö pohtii, elävätkö he tittelinsä mukaisesti Kyproksen pohjoisimpana diplomaattisena edustustona.

– Lyömme vetoa!, suurlähetystö vitsailee.

Suomessa asuvat ulkomaalaiset ovat ihmetelleet poikkeuksellisia sääolosuhteita.

– WTF – Welcome To Finland, Suomessa asuva japanilainen henkilö kirjoittaa.

Näin runsaat lumisateet ovat poikkeuksellisia huhtikuun loppupuolella. Lumisateet ovat aiheuttaneet poikkeusjärjestelyjä useiden kaupunkien joukkoliikenteeseen. Ilta-Sanomien mukaan lumisateet ovat haitanneet joukkoliikennettä pääkaupunkiseudun lisäksi ainakin Turussa. Myös VR on ilmoittanut junien myöhästelyistä.

 

Lunta kertynyt paikoin jopa kymmenen senttiä – IS: Rekka kaatui kyljelleen

Rankat lumisateet ovat levittäytyneet Suomeen tiistaiaamun aikana.

Etelä-Suomen yllä lähes paikoillaan pysynyt lumisadealue on tuonut laajoille alueille lunta jo yli kymmenen senttimetriä, sääpalvelu Foreca kertoo viestipalvelu X:ssä.

Julkaisunsa yhteyteen Foreca on jakanut kuvan kelikamerakuvasta Turusta. Kuva on nähtävissä artikkelin lopussa.

Kelikameran kuva osoittaa, että runsaat lumisateet aiheuttavat merkittävää haittaa liikenteeseen ja haittaavat näkyvyyttä.

Päivän edetessä lumisateet Forecan mukaan jatkuvat.

Runsaat lumisateet ovat aiheuttaneet myös onnettomuuksia. Ilta-Sanomien mukaan puoliperävaunullinen rekka ajautui tien sivuun ja kaatui kyljelleen Nelostiellä. Rekka kaatui puolittain ajokaistalle ja tukkii moottoritien vasemmanpuoleisen kaistan kokonaan. Tilanteessa ei IS:n tietojen mukaan sattunut henkilövahinkoja.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Verkkouutisissa mainostamalla tavoitat

100 000 suomalaista päivässä

Meiltä on pyydetty tehokasta, pienille budjeteille sopivaa mainosratkaisua. Niinpä teimme sellaisen, katselet sitä parhaillaan. Tarvitset vain hyvän idean, kuvan, otsikon ja 280 euroa.

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)