Verkkouutiset

Liikenne

MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Järkyttävä sabotaasi lamautti Ranskan junaliikenteen

Ranskan rautatieverkkoon kohdistettu vakavaa ilkivalta varjostaa olympialaisten avajaisia. Ranskan valtion omistaman junayhtiö SNCF:n mukaan sen luotijuniin iskivät perjantain vastaisena yönä tuhopolttajat. Kolmen eri raiteen varrelle sytytettiin tulipaloja, joilla tärveltiin rautateiden opastinjärjestelmiä.

– Tulipaloja sytytettiin tarkoituksella laitostemme vahingoittamiseksi, junayhtiö kertoo.

– Tämä on massiivisen mittakaavan hyökkäys, jonka tarkoituksena on lamaannuttaa junaverkosto.

Ilkivallan seurauksena useat Ranskan käytetyimmistä junayhteyksistä ovat poissa käytöstä juuri perjantaina vietettävien olympialaisten avajaisten alla. Tuhotyöt vaikuttavat Pariisista pohjoiseen, länteen ja itään suuntautuvaan junaliikenteeseen merkittävästi vähintään koko viikonlopun ajan. SNCF:n mukaan monia junayhteyksiä joudutaan perumaan. Se kannustaa matkustajia olemaan menemättä asemille ja lykkäämään matkojaan. Liput luvataan hyvittää.

Junakaaos vaikuttaa ranskalaismedioiden mukaan noin 800 000 ihmisen elämään.

Liikenneministeri Patrice Vergriete vahvisti, että teot ovat ilmeisen tahallisia tuhopolttoja, joiden tekotapa viittaa pyrkimyksiin maksimoida aiheutettava vahinko. Ranskan pääministeri Gabriel Attal kutsui vahinkoja vakaviksi ja kiitti palomiehiä. Attal vakuutti, että Ranskan tiedustelu ja poliisi tekevät parhaansa tekijöiden selvittämiseksi ja kiinni saamiseksi.

Ranskalaislehti Le Figaron mukaan junayhtiö SCNF:n toimitusjohtaja kertoi, että sytytetyt opastinjärjestelmäkaapit olivat juuri niitä, joissa kulkee mahdollisimman paljon kaapeleita. Yksi tuhotyö onnistuttiin estämään. Pariisista kaakkoon sijaitsevassa Yonnessa yötöissä olleet junayhtiön työntekijät havaitsivat yhden jälkeen yöllä paikalla asiaankuulumattomia ihmisiä, kertoo paikallislehti L’Yonne Républicaine. Havaittuaan junayhtiön väen ihmiset lähtivät pakoon, ja junayhtiön työntekijät soittivat havainnostaan poliisille.

Le Figaro kirjoittaa, että tuhoamistapa on ”tyypillinen äärivasemmistolle”. Viranomaiset eivät kuitenkaan vielä olleet osoittaneet epäilyjä mihinkään suuntaan. Tekotapa voi olla siinäkin mielessä harkittu, että sen on tarkoitus maksimoida vaikutuksia ohjailemalla mielikuvia sisäisten uhkien suuntaan siten, että se aiheuttaisi tuhon lisäksi eripuraa. Esimerkiksi verkossa on liikkunut video, jolla Hamasin edustajaksi esittäytynyt mies uhkaa olympialaisia. Nyt video on paljastunut manipulaatioksi Venäjän disinformaatiokampanjan aiemmin jakamasta toisesta feikistä, jossa Hamas-näyttelijä oli kiittävinään Ukrainaa aseista.

Ranska on ollut varautunut monenlaisiin uhkiin, sabotaasiin ja terroritekoihin olympialaisten vuoksi. Sisäministeriö on hylännyt noin 5000 olympialaisiin jätettyä akkreditointipyyntöä, joista noin tuhat vakoilu- ja sabotaasiuhkien vuoksi. Viimeksi torstaina uutisoitiin venäläisestä miehestä, jota epäillään suunnitelmista aiheuttaa vakavaa vahinkoa vieraan valtion laskuun. Mies oli leuhkinut suunnitelmistaan toukokuussa.

Pariisissa olympialaisia vartioi joka päivä noin 35 000 poliisia, kertoo CNN. Avajaispäivänä perjantaina heitä on enemmän: 45 000. Lisäksi Pariisin turvallisuutta valvoo noin 10 000 sotilasta sekä apuvoimina noin 1 800 ulkomailta tukityöhön tullutta poliisia. Suomestakin on mukana kaksi erikoiskoulutettua poliisin räjähdekoiraa ohjaajineen.

 

Panssarivaunu halkaisi Ladan – sotilaat vain nauroivat

Venäläiset sotilaat ajoivat panssarivaunulla Lada-kuljettajan päältä. Tapaus sattui Berezovkassa Belgorodin seudulla. Berezovkan kylä sijaitsee hyvin lähellä Ukrainan rajaa.

Torstaina sattuneessa tapauksesta kertovat Ukrainska Pravda ja belgorodilainen uutiskanava Pepel. Niiden mukaan Lada Nivan omistaja ajoi liikennesääntöjen mukaan, mutta risteyksessä tuli vastaan panssarivaunu, joka ei antanut autolle asianmukaisesti tilaa. Tankki ajoi auton päältä ja pysähtyi vasta noin sadan metrin päähän. Ladan kuljettaja, 73-vuotias paikallinen mies, kuoli turmassa.

Silminnäkijöiden mukaan sotilaat olivat ”sekaisin” ja nauroivat.

Kerta ei ole ensimmäinen, kun rattijuopot vaarantavat liikenneturvallisuuden panssarivaunulla. Ukrainska Pravdan mukaan vastaava tapaus sattui Graivoronissa parinkymmenen kilometrin päässä Berezovkasta heinäkuun alussa.

Myös Graivoronissa henkilöauton kuljettaja kuoli. Tuolloin juopuneet sotilaat yrittivät lähteä tankillaan karkuun, kun olivat tajunneet tilanteen.

HS: Päästöjen manipuloinnista 30000 euron sakkoja

Pelkästään Itä-Uudellamaalla määrättiin kesäkuussa neljä 30 000 euron sakkoa. Vanhempi konstaapeli Ilpo Virtanen sanoo Helsingin Sanomille, että vastaavia seuraamuksia on nähty eri puolilla maata.

Taustalla on ajoneuvojen päästöjärjestelmien muokkaaminen, josta voi saada ajoneuvolain muutoksen myötä mittavat sakot.

Yrityksille voidaan nykyisin määrätä 10 000–30 000 euron ja yksityisautoilijoille 300–1 000 euron sakkoja.

Kuljetusyritykset ovat syyllistyneet manipulointiin, koska sen kautta voi säästää merkittäviä summia. Ajosta voi samalla syntyä moninkertaisesti päästöjä.

Lisääntyneen valvonnan ja koventuneiden sanktioiden kerrotaan johtaneen siihen, että aiemmin asennettuja manipulaatiojärjestelmiä on purettu korjaamoilla. Erään yrittäjän kerrotaan poistaneen viritykset kymmenistä ajoneuvoista.

LV: Mitä laki määrää polkupyörän kellon soittamisesta?

Laissa on säädetty myös polkupyörän kellon soittamisesta. Asiasta kirjoittaa Länsiväylä.

Kellon soittaminen sisältyy kohtaan, jossa säädetään ääni- ja valomerkkien käytöstä. Lain mukaan äänimerkinantolaite eli kello on ennen kaikkea pakollinen varuste, joka pitäisi löytyä jokaisesta polkupyörästä. Pyörällä ajettaessa on annettava ääni- tai valomerkki taikka muulla tavalla kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota, jos se on vaaran välttämiseksi tarpeellista.

Liikenneturvan yhteyspäällikkö Elias Ruutti korostaa LV:lle, että muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella ohitettaessa. Äänimerkki ei saa myöskään kestää pidempään kuin se on tarpeen. Polkupyörän kelloa ei saa myöskään soittaa tarpeettomasti.

Mikäli pyöräilijä ei noudata sääntöä, hänelle voidaan lain mukaan määrätä 40 euron suuruinen liikennevirhemaksu.

Traktoreita on nyt maanteillä – kärsivällisyyttä toivotaan

Hitaasti ajaviin maatalouskoneisiin tulee suhtautua maltilla, muistuttaa Liikenneturva.

Puimurit ja traktorit liikkuvat usein muuta liikennettä hitaammin, joten niitä kohdatessa kaivataan kärsivällisyyttä. Autoilijoiden on hyvä varata riittävästi aikaa omalle matkallensa, jolloin kohtaamiset maatalouskoneiden kanssa eivät vesitä aikataulua.

Perässä ajavan tulee muistaa, että raskaan maatalouskoneen kuljettajan näköpiiriin jää kuolleita kulmia. Myöskään traktorin vilkku ei välttämättä näy kunnolla muille liikkujille, jos traktorin eteen tai taakse on kiinnitetty maatalouskone.

– Pitämällä kunnon turvavälin autoilija parantaa ennakointimahdollisuuksia, muistuttaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Niklas Gullfors tiedotteessa.

– Ajolinja kannattaa valita niin, että edessä ajavalla kuljettajalla on mahdollisuus nähdä takana tuleva peilistä, Gullfors jatkaa.

Ennen ison puimurin ohitusta kannattaa miettiä, onko sitä lainkaan tarpeellista ohittaa. Jos ohi on päästävä, tulee turvallinen ohituspaikka valita huolella.

Työkone voi kääntyä paikassa, jossa ei ole selkeää risteystä, kuten suoraan pellolle tai pienelle metsätielle. Oikealle kääntyvä maatalouskone saattaa tarvita tilaa myös vastaantulevien kaistalta.

– Ohittamaan tulee lähteä ainoastaan silloin, kun ohituksen voi tehdä turvallisesti, huomauttaa Gullfors.

–  Ikinä ei ole niin kiire, että pitää tehdä riskiohituksia.

Odota ohituspaikkaa sopivalla etäisyydellä maatalouskoneesta, niin hyvä näkyvyys säilyy ja turvallisen ohituspaikan arvioiminenkin on helpompaa

Ennen ohitusta omaa nopeutta on syytä alentaa, jotta nopeusero ohitettavan hitaamman ajoneuvon kanssa ei ole liian suuri. Kun nopeusero on kohtuullinen, jää kuljettajalle vielä pelivaraa toimia, jos ohitettava onkin esimerkiksi kääntymässä vasemmalle.

Synkät luvut julki: Liikenteessä kuoli poikkeuksellisen paljon lapsia

Viime vuosi oli Suomen tieliikenteessä ennätysturvallinen. Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto palkitsi Suomen liikenneturvallisuudessa tapahtuneesta poikkeuksellisen hyvästä kehityksestä. Ennakkotietojen perusteella kulunut vuosi ei ole jatkamassa samaa trendiä. Liikenneturvallisuuden hyvä kehitys on pysähtynyt, Liikenneturva arvioi.

Tilastokeskuksen tänään julkistamien ennakkotietojen mukaan liikenteen alkuvuosi näyttää turvallisuuden osalta huonontuneen. Ennakkotietojen mukaan tieliikenteessä on tammi-kesäkuun aikana menehtynyt 72 ihmistä, kun viime vuonna vastaavaan aikaan kuolleita oli 69. Luvut todennäköisesti tulevat vielä elämään tietojen täsmentyessä niin kutsuttuna jälkikertymänä.

– Erityisen murheellisen alkuvuodesta tekee se, että tieliikenteessä on menehtynyt poikkeuksellisen paljon alle 15-vuotiaita lapsia. Etenkin kesäkuu on ollut synkkä. Viimeisimmän tiedon mukaan viime vuonna alle 15-vuotiaita lapsia kuoli tieliikenteessä vain yksi, kun nyt on menehtyneitä jo kuusi, toteaa Liikenneturvan johtava asiantuntija Juha Valtonen tiedotteessa.

Suomen liikenneturvallisuusstrategiassa lasten tieliikenneonnettomuuksien määrä on nostettu erilliseksi mittariksi erityisesti liikenneosaamisessa. Sillä tarkoitetaan sitä, että ihmisillä on hyvät tiedolliset ja taidolliset lähtökohdat turvalliseen liikkumiseen – myös uusien liikkumismuotojen kohdalla.

– Tämä tarkoittaa panostusta myös liikennekasvatukseen ja sen varmistamiseen, että osaaminen pysyy yllä oppivelvollisuuden päättämisen jälkeenkin. Osaaminen ei ole pelkästään sääntösulkeisten hallintaa, vaan kykyä arvioida liikenteeseen liittyviä riskejä myös omalla kohdalla, Valtonen huomauttaa.

Liikennekasvatuksen tulisi olla säännöllistä, pitkäjänteistä ja ikäkauteen sopivaa. Esimerkiksi Liikenneturvalla on runsaasti eri ikäisille suunnattuja liikennekasvatuksen materiaaleja, jotka ovat vapaasti niin opettajien kuin vanhempienkin käytettävissä.

– On muistettava, että lasten liikenneturvallisuus on lopulta meidän kaikkien aikuisten vastuulla ja jokainen tien päällä voi tehdä osansa. Esimerkiksi höllentämällä kaasujalkaa ja lisäämällä tarkkaavaisuutta, kun näkee lapsia liikenteessä. Ennakointiin velvoittaa myös laki, Valtonen muistuttaa.

Ihmisen asenteet vaikuttavat pitkälti siihen, tekeekö tämä turvallisia vai turvattomia ratkaisuja liikenteessä.

– Esimerkiksi liikennesääntöjen noudattamattomuudessa ei monesti ole kyse siitä, etteikö sääntöjä tunnettaisi. Taustalla vaikuttaa silkka piittaamattomuus tai oman etenemisen, mukavuuden tai kiireen arvottaminen yhteisiä sääntöjä korkeammalle.

LUE MYÖS:
Vaarallinen ilmiö liikenteessä: Vanhemmat kuljettavat lapsiaan sähköpotkulaudoilla

IL: Jari keräsi 420 euron sakot, tarkastaja ei nähnyt merkkiä

Pysäköinnintarkastajat ovat jakaneet helsinkiläiselle Jarille 420 euron edestä virheellisiä parkkisakkoja vuoden sisällä, kertoo Iltalehti.

Jari kertoo, että kaikki sakot ovat tulleet samalta kadunpätkältä. Myös hänen naapurinsa ovat saaneet paikalta sakkoja.

Sakot ovat johtuneet huolimattomuusvirheistä. Pysäköinnistä kertovien liikennemerkkien sijoittelu on aiheuttanut virhetulkintoja.

Kadun varressa on merkki pysäköintikiellosta, mutta sen kumoava merkki on kadun toisella puolella. Merkkien sijoittelusta johtuen tarkastaja ei ole aina huomannut pysäköintikiellon kumoavaa merkkiä.

Jarin auto on siten ollut sallitulla paikalla.

Helsingin kaupungin pysäköinninvalvonta vahvistaa Iltalehdelle, että kyseisessä paikassa pysäköinnintarkastajat ovat tehneet virheitä.

Ohitti pysäkiltä lähtevän linja-auton, 20 päiväsakkoa

Helsingin poliisilaitoksen ylikomisario Dennis Pasterstein on julkaissut viestipalvelu X:ssä videon vaarallisesta ohituksesta.

Tallenteella näkyy, kuinka henkilöauto ohittaa pysäkiltä lähtevän linja-auton. Ohittaja ylitti ajokaistoja jakavan sulkuviivan. Video on katsottavissa alla olevasta upotuksesta.

– Vastaantuleva kuljettaja joutui tekemään väistöliikkeen. 20 päiväsakkoa liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, Pasterstein kirjoittaa.

Maakuntajohtaja Länsiradasta IL:lle: Ei tässä voi säästää

Helsinki-Turku-raideyhteyden perusteellinen korjaaminen maksaa enemmän kuin uuden Länsiradan rakentaminen, muistuttaa Varsinais-Suomen liiton maakuntajohtaja, entinen kokoomuksen kansanedustaja ja ministeri Kari Häkämies Iltalehdessä.

Hänen mukaansa niin kutsuttu Turun tunnin juna on välttämätöntä rakentaa ja nykytilanteessa ei joka tapauksessa voida jatkaa.

– Jos joku ajattelee, että säästetään tässä, niin niin tässä ei voi tehdä. Ei nyt voi kuvitella, että entisen ja nykyisen pääkaupungin välillä ei olisi ratayhteyttä, hän sanoo.

Suomi haki EU:lta yli 325 miljoonan euron rahoitusta liikennehankkeisiinsa, joista vajaat 180 miljoonaa euroa Länsiradalle. Tuloksena oli laihat 40 miljoonaa euroa, Länsirata jäi ilman tukea.

Häkämiehen mielestä Suomen virkakunnalla olisi parannettavaa EU-lobbauksessa.

– Suomalainen virkamieskoneisto ei esimerkiksi Ruotsiin verrattuna keskity niin paljon tähän edunvalvontaan.

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranteen (ps.) mukaan valtio pääomittaa Länsirataa enintään 400 miljoonalla eurolla ja alueen kuntien osuus on 400 miljoonaa euroa. EU-raha olisi vähentänyt ulkopuolisen pääoman tarvetta.

Ranne sanoo suhtautuneensa Länsirataan kriittisesti koko ajan, mutta sitoutuneensa hallitusohjelmaan.

Häkämiehen mielestä vastuu mahdollisista lisäinvestoinneista, joita Länsirata-hankkeeseen tarvitaan, kuuluu nimenomaan valtiolle.

– Kyllä tämä EU:lta saamatta jäänyt raha valtion piikkiin menee.

Länsiradan kokonaiskustannusarvio on yli kolme miljardia euroa.

Veneen mittarissa 50 km/h, sallittu 10 km/h – Aluksen päällikölle 15 päiväsakkoa

Osalla vuokraveneilijöistä on pahoja puutteita vesiliikennesääntöjen tuntemuksessa, kertoo Helsingin poliisilaitoksen ylikomisario Dennis Pasterstein viestipalvelu X:ssä.

Päivityksensä ohessa hän jakaa tallenteen tilanteesta, jossa veneilijä ajaa huomattavaa ylinopeutta poliisiveneen tutkaan. Video on katsottavissa alla olevasta upotuksesta.

Alueella nopeusrajoitus on 10 kilometriä tunnissa. Veneen nopeudeksi mitattiin 50 kilometriä tunnissa.

– Aluksen päällikölle 15 päiväsakkoa liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, Pasterstein kirjoittaa.

Liikenteestä etsitään ajantasaista tietoa aiempaa enemmän

Suomalaiset etsivät aktiivisesti ajantasaista liikenne- ja olosuhdetietoa helpottamaan matkantekoa ja sen suunnittelua. Tietoa kaivataan erityisesti ajoreitin ruuhkista ja liikennehäiriöistä. Suomalaiset haluavat raportoida omia liikennehavaintojaan myös suoraan tien päältä. Tiedot ilmenevät Fintrafficin Taloustutkimuksella teettämästä kyselystä sekä Fintrafficin tilastoista.

Lähes kaikki suomalaiset (92 prosenttia) seuraavat kyselyn mukaan liikennetiedotteita, jotta pysyvät ajan tasalla liikenteen tapahtumista. Kyselyn vastaajat arvostavat erityisesti informaatiota ajoreitin ruuhkista ja mahdollisista liikennehäiriöistä, joista saatua tietoa piti tärkeänä jopa 95 prosenttia vastaajista. Tärkeäksi koettiin myös tieto ajokelistä reitin varrelta (93 prosenttia) ja tieto reitin liikennemäärästä (92 prosenttia).

Tietoa ajokeleistä ja liikennetilanteesta haetaan eniten navigointisovelluksista ja -sivustoista, kuten Google Mapsista, jota käyttää 48 prosenttia vastaajista. Toiseksi suosituin tiedonlähde on radio, jota käyttää 42 prosenttia vastanneista.

– Fintraffic haluaa olla mukana niissä kanavissa, jotka tavoittavat mahdollisimman ison yleisön ja meidän liikennedataamme ja tietoa päätyykin lähes kaikkiin karttasovelluksiin ja esimerkiksi monille radiokanavalle. Haluamme tehdä yhteistyössä liikenteestä turvallisempaa ja sujuvampaa, kertoo Fintrafficin digitaalisten asioiden päällikkö Antti Haarala tiedotteessa.

Ajantasainen tieto eri kulkumuodoista ja reiteistä halutaan suoraan kännykkään. Omiin aikatauluihin sopivan vuoron löytäminen on kyselyn mukaan tärkein yksittäinen peruste julkisen liikenteen reittiä valittaessa, ja vastaajat arvostavatkin suuresti mahdollisuutta seurata bussien ja junien todellisia aikatauluja reaaliajassa kännykästään.

Mahdollisuudella katsoa aikataulut, olosuhteet tai reitti ennakkoon mobiilisti onkin merkittävä vaikutus ihmisten päivittäisiin liikennemuotovalintoihin. 18-24-vuotiaista jopa puolet vastasi mobiilitiedon vaikuttavan erittäin paljon siihen, miten he liikenteessä liikkuvat. Tämä liikennetiedon tarve näkyi myös App Store -sovelluskaupassa juhannuksena, kun Fintraffic-mobiili kipusi toiseksi ladatuimmaksi ilmaisissa sovelluksissa.

– Uusi Fintraffic-mobiili -sovellus on mainio apuväline, olit sitten lähdössä maantielle tai junamatkalle. Sovelluksen avulla käyttäjät voivat vastaanottaa liikennetiedotteita reaaliaikaisesti ja kohdennetusti. Fintraffic-mobiilista löytyvät myös tietyöt, ruuhkat, tiekamerat, ajokeli ja moni muu matkan sujuvuuteen vaikuttava tieto yhdestä paikasta. Uutena ominaisuutena Fintraffic-mobiili näyttää nyt myös junien sijainnin, kulkureitin ja nopeuden reaaliaikaisesti kartalla, neuvoo Haarala.

Autoilijat osallistuvat aktiivisesti liikennetietojen tuottamiseen myös omilla havainnoillaan ja raporteillaan. Kyselyn mukaan jopa 81 prosenttia autoilevista vastaajista kokee erittäin tärkeäksi tai tärkeäksi mahdollisuuden soittaa akuuteissa vaaraa-aiheuttavissa asioissa Tienkäyttäjän linjalle. Erittäin tärkeäksi tai tärkeäksi koettiin myös mahdollisuus raportoida havaintoja tielle eksyneistä eläimistä, tielle pysäytetyistä tai jätetyistä ajoneuvoista sekä huonoista ajokeleistä (79 prosenttia) sekä mahdollisuus antaa palautetta maanteiden kunnosta Fintraffic-mobiilin ja Palauteväylän kautta (75 prosenttia).

– Mobiilisovellus on helpoin tapa ilmoittaa tiellä olevista vaurioista tai muista ongelmista. Ilmoitukset menevät suoraan tien kunnossapidosta vastaaville tahoille, jotka näin voivat reagoida ongelmiin mahdollisimman nopeasti. Palautteet ja havainnot näkyvät Fintraffic-mobiilissa myös muille lähialueen liikkujille, joten ne varmasti osaltaan lisäävät liikenteen turvallisuutta. On kuitenkin myös tärkeä, että omia liikennehavaintoja raportoida kesken ajon, vaan ainoastaan auton ollessa pysähdyksissä, muistuttaa Haarala.

Fintrafficin suuri liikennekysely toteutettiin valtakunnallisesti 16.-20. toukokuuta 2024. välisenä aikana. Kyselyn toteutti Taloustutkimus. Kyselyyn vastasi 1093 henkilöä, ja vastaajien ikähaitari oli 18–79 vuotta. Vastaajien otos painotettiin iän, sukupuolen ja asuinalueen mukaan kohderyhmää edustavaksi.

Tuore nuori kuljettaja kaahasi 146 km/h, sallittu 80 km/h – kortti hyllylle

Ylinopeutta Kehä III:lla ajanut henkilöautoilija menetti ajokorttinsa, kertoo Helsingin poliisilaitoksen ylikomisario Dennis Pasterstein viestipalvelu X:ssä.

Hän on jakanut tilillään tallenteen (jutun alla) poliisin ajokamerasta.

Video näyttää, kuinka henkilöauto ajaa törkeää ylinopeutta. Tämän jälkeen tien laidalla oleva poliisipartio lähtee seuraamaan kaaharia.

– Sallittu 80 km/h, mitattu 146. Tuoreella nuorella kuljettajalla kyydissä 4 ystävää. Kuulusteltiin epäiltynä törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen, kortti hyllylle, Pasterstein toteaa.

– Vaikka osa kollegoista nauttiikin hyvin ansaittua kesälomaa niin muut valvovat 24/7!

Turun tunnin junalle ei EU-rahaa – näin ministeri kommentoi hankkeen jatkoa

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranteen (ps.) mukaan Länsiradan eli niin sanotun Turun tunnin juna -hankkeen jääminen ilman EU-rahoitusta ei vaikuta hankkeen toteutumisen isoon kuvaan.

Liikenne- ja viestintäministeriö tiedotti tiistaina, että EU-komissio on myöntänyt 39,1 miljoonaa euroa Verkkojen Eurooppa -välineen rahoitusta yhdelletoista hankkeelle Suomessa.

Länsiradan kehittämiseen haettiin noin 176 miljoonaa euroa, mutta rahoitusta ei tullut ollenkaan.

– Iso kuva ei ole muuttunut. Riskit, hyöty- ja kustannussuhde, yhtiön rahoituksen epävarmuus sekä pitkäjänteisen kansallisen rahoituksen näkymien puuttuminen ovat olleet koko ajan tiedossa, mutta nyt ne tulevat paremmin näkyviin. EU näyttää luottavan enemmän valtion hankkeiden toteuttamiseen ja suhtautuu niiden rahoittamiseen myönteisemmin kuin ratayhtiöiden rahoittamiseen, Ranne kommentoi Verkkouutisille.

Myös hallitusohjelmaan kirjattu Lentorata jäi ilman rahoitusta. Lentoradan suunnitteluun haettiin EU-komissiolta 4,7 miljoonan euron rahoitusta.

– Lentoradan suunnittelu etenee edelleen, mutta hanke on aikataulullisesti erittäin pitkissä puissa, Ranne arvioi.

Hallitusohjelmassa lentoradan suunnitteluun on kirjattu 43 miljoonaa euroa.

Talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa on päätetty, että valtio pääomittaa Länsirataa 400 miljoonaa euroa, mikäli kunnat sitoutuvat rahoittamaan vastaavan summan.

Ranteen mukaan ministerivaliokunnassa päätettiin myös, että 400 + 400 miljoonan rahoitus sekä mahdollinen EU-raha käytetään ensin, jonka jälkeen turvauduttaisiin mahdolliseen vieraaseen pääomaan.

– EU-rahoitus olisi vähentänyt vieraan pääoman tarvetta, ministeri muistuttaa.

Kunnat sitoutuivat alustavasti 400 miljoonaan euroon keväällä solmitussa esisopimuksessa.

– Kunnat toki varmasti harkitsevat vielä lopullista sitoutumista, Ranne arvioi.

Ministerin mielestä Suomen nykyistä infraa on joka tapauksessa vahvistettava ja sen korjaamiseen on satsattava.

– Kaikki ratayhtiöiden vastuulla olevat hankkeet olisi mahdollista ja mielestäni syytä siirtää valtiolle ja Väylävirastolle. Ne voitaisiin toteuttaa valtion budjetin raameissa, julkisen talouden vakava tila huomioiden, erikseen sovitulla aikataululla, mikäli niin halutaan, Ranne esittää.

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan Turun tunnin juna -hankkeen alustava kustannusarvio on noin 2,76 miljardia euroa.

Vaaralliset ohitukset ovat huolestuttavan yleisiä

Edeltäneen vuoden aikana useampi kuin kahdeksan kymmenestä oli ohitettu huomattavalla ylinopeudella erittäin usein tai usein, kertoo Liikenneturva. Kolme neljästä kertoi ohitustilaisuutta kärkkyneen roikkuneen vaarallisen lähellä takapuskuria. Useamman kuin joka toisen eteen oli ohituksen jälkeen kiilattu liian lähelle.

Liikenneturva selvitti kyselyllä autoilevien kokemuksia ohitustilanteista. Liikenneturvan yhteyspäällikkö Niklas Gullfors pitää kyselyn tuloksia huolestuttavina.

– Ohittamisen sääntöjen tulisi olla peruskauraa ihan jokaiselle kuljettajalle. Kyselymme kertoo kuitenkin siitä, että varsin monen kuljettajan tulisi palata autokoulun penkille tai katsoa ainakin peiliin pitkään ja hartaasti. Jos lähtee riskillä ohittamaan, aiheuttaa sillä vaaraa paitsi itselleen myös muille, Gullfors sanoo tiedotteessa.

Liikenneturvan kyselyssä lähes joka kolmas kuljettaja on edeltäneen vuoden aikana ollut erittäin usein tai usein tilanteessa, jossa takana ajava on lähtenyt ohitukseen ja jatkanut sitä, vaikka vastaan on tullut auto. Hieman harvempi on kohdannut vastaavan tilanteen niin, että ohitukseen lähtenyt on luopunut ohittamisesta.

Lähes joka viides kuljettaja on kohdannut ohittavan vastaantulevan omalla kaistalla tai kaistojen keskellä niin, että mahdollinen törmäys on pelottanut. Joka seitsemäs on joutunut jarruttamaan tai väistämään itse pientareen puolelle estääkseen onnettomuuden.

– Tilanne, jossa toinen on omalla toiminnallaan estänyt onnettomuuden, on hälyttävän yleinen. Se kertoo siitä, että riskiohituksesta on selvitty vain tuurilla. Eikä onni kestä ikuisesti, Gullfors toteaa.

Hän muistuttaa, että ohitettaessa on varmistuttava siitä, että tie on selvä riittävän pitkältä matkalta.

– Ohitettaessa tulee olla riittävästi näkemää ja tilaa. Jos turvallinen ohituspaikka ei heti aukea, on vain jäätävä ajamaan hitaamman ajoneuvon taakse riittävän etäälle. Tämä koskee myös pyöräilijän ohittamista. Esimerkiksi ohituskieltoalueella, risteyksissä tai sulkuviivaa rikkoen ei saa ohittaa.

– Kannattaa myös harkita uudemman kerran, mikä järki on ohitella pitkässä letkassa. Sillä vain kiihdyttää haitariliikettä ja kasvattaa peräänajon riskiä ilman, että matkantekoa mainittavasti joudutettaisiin. Ohituksesta saatava ajallinen hyöty on usein varsin vähäinen, Gullfors sanoo.

Ohitti suojatien eteen pysähtyneen auton pysähtymättä, 14 päiväsakkoa

Liikennesääntöjä suojatiellä rikkonut henkilöautoilija sai 14 päiväsakon suuruisen rangaistuksen Helsingissä. Asiasta kertoo Helsingin poliisilaitoksen ylikomisario Dennis Pasterstein viestipalvelu X:ssä.

Julkaisunsa yhteyteen hän on jakanut tallenteen poliisin ajokamerasta. Video on katsottavissa artikkelin lopussa.

Tallenteelta on nähtävissä, kuinka henkilöautoilija ohittaa viereisellä kaistalla olevan henkilöauton, joka on pysähtynyt suojatien eteen. Ohittava autoilija ei missään vaiheessa pysähdy suojatien eteen, vaikka laki velvoittaa niin.

Video päättyy siihen, kun rikkeen havainnut poliisiauto lähtee seuraamaan autoilijaa.

– Helsingin keskustassa Hietalahdenrannassa ja Pohjoisespalla on muutamia niin jalankulkijalle kuin kuljettajalle erityistä tarkkaavaisuutta vaativia valo-ohjaamatonta suojatietä, Pasterstein kommentoi.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Verkkouutisissa mainostamalla tavoitat

100 000 suomalaista päivässä

Meiltä on pyydetty tehokasta, pienille budjeteille sopivaa mainosratkaisua. Niinpä teimme sellaisen, katselet sitä parhaillaan. Tarvitset vain hyvän idean, kuvan, otsikon ja 280 euroa.

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)