Venäjän lentokoneet alkavat olla vaikeuksissa. LEHTIKUVA / KIMMO MÄNTYLÄ

Matkustajakoneiden laskutelineviat ovat Venäjällä jo epidemialuokkaa

Kremlin lehdistösihteeri Dmitri Peskov korostaa lentoyhtiöiden koneiden olevan ”hyvin luotettavia”.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Venäjän lentoyhtiöiden kyvyttömyys ostaa koneisiinsa varaosia ulkomailta ja korjata niitä pakotteiden takia on jo johtanut sarjaan vikaantumisia. Kesäkuu on alkanut laskutelineiden vikojen sarjalla:

Red Wingsin Boeing 777 laskeutui 6. kesäkuuta vastaisena yönä Moskovan Žukovskijin lentoasemalle. Lennon jälkeisessä tarkastuksessa vasemmanpuoleisessa laskutelineessä havaittiin tulipalo, joka sammutettiin käsisammuttimella.

Moskovasta saapuneen Smartavian Boeing 737:n laskeuduttua 7. kesäkuuta Itä-Siperian Ulan-Udeen havaittiin oikeanpuoleisen laskutelineen sisimmän renkaan räjähtäneen. Sen palat löytyivät tarkastuksessa kiitotieltä.

Samana päivänä Aeroflotin Airbus A321:n laskutelineistä peräti kolme rengasta tyhjeni Kirgisian pääkaupungin Bishkekin lentoasemalla. Lisäksi valmistautuessaan nousukiitoon ohjaajat huomasivat ilmoituksen, jonka mukaan rahtitavaratilan luukku oli auki. Tekninen henkilökunta ei löytänyt vikaa siitä mutta löysi sen sijaan laskutelinevian. Lisäksi jarrujen maksimilämpötilan havaittiin ylittyneen.

Aeroflotin Boeing 737:n rengas räjähti nousukiidossa Dubain lentoasemalta 10. kesäkuuta, ja renkaan kappaleet vaurioittivat vasenta siipeä. Lähtö onnistui, mutta Dubaissa kiitotieltä löytyi koneen palasia. Koska järjestelmät näyttivät toimivan, ohjaajat päättivät jatkaa lentoa kohti Moskovan Sheremetjevon lentoasemaa. Laskeutuminen onnistui, mutta kone poistettiin liikenteestä korjausten ja onnettomuustutkinnan ajaksi.

Sheremetjevossa lentoyhtiö Rossija oli havainnut jo 2. kesäkuuta syviä viiltoja yhdeksän eri paikoista saapuneen Superjet 100 -koneen laskutelineiden renkaissa. Yhtiö on käynnistänyt tapauksesta sisäisen tutkinnan.

Vikasuma ei estänyt Kremlin lehdistösihteeriä Dmitri Peskovia tiedottamasta 11. kesäkuuta 2024, että venäläisten lentoyhtiöiden koneet ovat ”hyvin luotettavia” ja että ne saavat parasta huoltoa.

Saksalainen tutkimusyhtiö Jadec laski, että viime vuonna venäläisten lentoyhtiöiden koneissa havaittiin lennolla ainakin 74 vikaantumista, joka oli 38 enemmän kuin edellisvuonna. Tapauksissa oli mukana moottoripaloja ja muita moottorivikoja, laskutelineiden vahingoittumisia laskuissa sekä laippojen toimintavikoja, jotka johtivat koneiden äkillisiin suunnanmuutoksiin.

Tänä vuonna pelkästään viimeisen kuukauden aikana kuusi venäläistä matkustajakonetta on rikkoutunut lennoilla. Muun muassa toukokuun lopussa kaksi Rossijan Airbus-matkustajakonetta teki hätälaskun renkaan räjähtämisen ja polttoainevuodon takia.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)