Kokoomuksen kansanedustaja ja valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston jäsen Timo Heinonen on tyytyväinen päätökseen perustaa uusi Oy Suomen Rata Ab, jonka pääyhtiön alle perustetaan viisi tytäryhtiötä (Hankeyhtiö Suomi-rata, Hankeyhtiö Turun tunnin juna, Kalustoyhtiö, Kiinteistöyhtiö ja Rail Baltica-yhtiö) hoitamaan eri tehtäviä rautateillä. Suurimpien kaupunkien lisäksi Heinonen haluaa mukaan myös muut kaupungit ja kunnat.
-On tärkeä, että esimerkiksi pääradan yhtiöön Helsingin, Vantaan ja Tampereen lisäksi mukaan lähtee ja otetaan myös Riihimäki ja Hämeenlinna, mutta myös pienemmät kaupungit ja kunnat. Hankkeita pitää viedä yhdessä eteenpäin ja huolehtia, että koko radan varsi kehittyy ja parantaa elinvoimaansa, muistuttaa ja ehdottaa Timo Heinonen ja toivoo kaupungeilta aktiivisuutta ja päätöksiä asiassa.
Erityisesti Heinonen haluaa mukaan Lahden ja oikoradan varren kunnat.
-Nyt liikenneministeri Anne Bernerin, valtiovarainministeri Petteri Orpon ja työministeri Jari Lindströmin johdolla tehty ratkaisu on meille pääradan ja oikoradan varren asukkaille tärkeä, mutta laitoin järjestykseen myös hyvin isoja ratahankkeita muutenkin. Huoli esimerkiksi Päijät-Hämeen ohittamisesta Itärataan keskittyen saatiin nyt pois. Nyt keskitytään oikeisiin asioihin oikeassa järjestyksessä, sanoo Heinonen.
Kokonaiskustannukset Suomi-pääradalle ja sen osana lentoradalle ovat alustavien arvioiden mukaan noin 5,5 miljardia euroa ja ennustettu matkustajamäärä 6,5 miljoonaa matkaa vuodessa. Oy Suomen Rata Ab:n taseeseen tulee yhteensä 100 miljoonan euron arvosta valtion omistamia osakkeita. Tämä emoyhtiö taas pääomittaa Suomi-rataa 16 miljoonalla eurolla, Turun ratahanketta 10 miljoonalla ja Rail Balticaa 2 miljoonalla. Kalustoyhtiön pääomaksi tulee 71 miljoonaa.





