Suomalaisten netin käyttö kasvaa yhä – nuoret netissä ”koko ajan”

Suomalaisten netissä viettämä aika kasvaa edelleen. Eniten netissä vietettävä aika on kasvanut yli 55-vuotiailla.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Teleoperaattori DNA:n tutkimukseen vastanneista 42 prosenttia ilmoittaa netin käyttönsä lisääntyneen kuluneen vuoden aikana.

Netti on tullut yhä useampaan arjen tilanteeseen. Monet ovat netissä työmatkalla, kassajonossa ja lounastauollakin. Netin käyttöä ovat lisänneet erityisesti vanhemmat kohderyhmät eli yli 55-vuotiaat.

Nuoret vastaajat kokevat olevansa netissä lähes koko ajan.

– Tutkimus osoittaa, että internetiin pääsy on merkittävä tekijä suomalaisten arjessa. Verkossa pidetään yhteyttä, seurataan uutisia ja viihdytään aina vain enenevässä määrin, toteaa DNA:n kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen.

Eniten nettipalveluiden käyttö on kasvanut tabletilla, mutta myös älypuhelinten nettikäyttö on noussut edelleen hienoisesti. Tutkimukseen vastanneista 33 prosentilla oli nyt käytössään tabletti, kun viime vuonna luku oli 18 prosenttia.

Tutkimuksen mukaan tabletteja käytetään edelleen eniten netissä surffailuun ja videoiden ja tv-ohjelmien katseluun.

Internetin palveluiden käyttöä kasvattivat eniten videot ja tv-ohjelmat: tänä vuonna tablettia käyttävistä vastaajista 51 prosenttia ilmoitti katselevansa videoita, kun viime vuonna vastaava luku oli 44 prosenttia ja 39 prosenttia kertoi katselevansa tabletillaan tv-ohjelmia (34 %).

Tänä vuonna tablet-käyttäjistä 86 prosenttia ilmoitti selailevansa tabletilla nettisivuja. Viime vuonna vastaava luku oli 90 prosenttia.

– Videot ovat suosituinta verkkosisältöä. Kaikesta matkaviestinverkon tiedonsiirrosta suurin osa on jo nyt videoita, ja niiden osuus kasvaa edelleen. Huomattava osa videoista on jo HD-tasoista, Väisänen sanoo.

Sovellusten kärjessä yhä yhteydenpito ja kartat

Yli 80 prosenttia älypuhelimen omistavista suomalaisista ilmoittaa käyttävänsä myös sovelluksia. Viime vuonna vastaava luku oli 60 prosenttia. Eniten käytetään sosiaalisen median ja kommunikoinnin sovelluksia. Myös uutissovellukset ovat suosittuja.

Kansainvälisesti erittäin suositut Twitter ja Instagram puuttuvat Suomessa suosituimpien joukosta.

Tutkimuksen mukaan useimmiten käytössä ovat Facebook, Google Maps ja YouTube. Käyttäjistä 65 prosenttia on ladannut Facebookin, 65 prosenttia Google Mapsin ja 63 prosenttiaYouTuben.

Tiheimmin käytettyjen sovellusten kärkikolmikosta löytyy yhteydenpidon välineet Facebook, WhatsApp ja Gmail. Käyttäjistä 26 prosenttia käyttää Facebookia useasti päivässä, 17 prosenttia WhatsAppia ja 14 prosenttia Gmailia.

DNA:n Digitaalisten sisältöjen kuluttajatutkimuksen on toteuttanut tutkimusyhtiö AddValue. Siihen vastasi tammikuussa järjestetyssä verkkopaneelissa 1006 suomalaista.

Poimintoja videosisällöistämme

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)