Verkkouutiset

Koronapandemian jälkeen helsinkiläiskouluissa on noussut esiin uusia haasteita. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

Rehtorit HS:lle: Nämä ovat koulujen suurimmat haasteet

Koronapandemian vaikutukset näkyvät helsinkiläiskouluissa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Rehtorien mukaan monet helsinkiläiskoulujen haasteet ovat syntyneet koronaviruspandemian jälkeen, uutisoi Helsingin Sanomat.

Malminkartanossa sijaitsevan Apollon yhteiskoulun rehtorin Hilla Etelämäen mukaan korona­virus­pandemian vaikutus näkyy kouluissa vahvasti. Kun korona-aikana nuorten sosiaalista kanssakäymistä rajoitettiin, lisääntyi myös nuorten pahoinvointi.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)

Etelämäki kertoo, että monilla nuorilla onkin nyt ongelmia sosiaalisessa kanssakäymisessä.

– Nyt puhutaan oppimisvajeesta, mutta miten ratkaistaisiin se, etteivät kaikki nuoret osaa olla toisten ihmisten kanssa, Etelämäki pohtii.

Myös Kannelmäen peruskoulun rehtori Kirsi Juuti kertoo muutoksen syntyneen koronaviruspandemian jälkeen. Erilaiset konfliktitilanteet koulussa ovat lisääntyneet, vaikka ne eivät päivittäisiä olekaan. Usein taustasyynä voi olla oppilaiden erilaisuus.

– Kyllä meillä sellainen arjen huomio on, että jonkin tyyppinen erilaisuus on myös pahimmillaan teema hakea konfliktia, Juuti kertoo.

Moni vanhempi suhtautuu Juutin mukaan erilaisuuteen jopa pelokkaasti.

– Pidän tosi surullisena koulujen jaottelua hyviin ja huonoihin. Tuntuu, että keskustelu koulusta välillä kärjistyy ja äänekkäimmät äänet kuuluvat, Juuti harmittelee.

Myös Merilahden peruskoulun rehtori Timo Heikkinen uskoo, että keskustelua koulujen eriytymisestä käydään paikoin jopa puutteellisilla tiedoilla.

– Monen kohdalla oma arvomaailma leimaa keskustelua niin vahvasti, että tosiasiat ja faktat tuppaavat unohtumaan, Heikkinen toteaa.

Vuosaarelaiskoulun rehtori kuvaa itse koulun arkea normaaliksi, joskin tavallista värikkäämmäksi. Silti Merilahdessa ei ajatella, että koulu olisi erityisen kansainvälinen tai ihmetellä, että oppilaita tulee monista eri kulttuureista.

Päättäjiltä Heikkinen toivoisi lisäresursseja, jotta ryhmäkokoja voitaisiin pienentää ja S2-opetukseen panostaa.

– Laadukas S2-tuki takaa monelle integrointimahdollisuuden yhteiskuntaan, jotta esimerkiksi lukioon tai yliopistoon jatkaminen ei jää suomen kielestä kiinni, Heikkinen tiivistää.

 

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)