Raju testitulos: Viittä pakettiautomallia ”ei suositella”

Ruotsin liikennevirasto on ilmaissut huolensa pakettiautojen turvallisuusongelmista.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

– Pakettiautot joutuvat muita autoja useammin onnettomuuksiin, ja olemme huomanneet, että ne eivät täytä samoja turvallisuusvaatimuksia, sanoo liikenneturvallisuusanalyytikko Rikard Fredriksson SVT:lle.

Pakettiautojen määrä on Ruotsissa kasvanut erityisesti verkko-ostosten ja pakettikuljetusten lisääntymisen myötä.

Pakettiautojen turvallisuuspuutteita selvittääkseen Ruotsin liikennevirasto ja autojen turvallisuutta testaava Euro NCAP ovat testanneet 19 pakettiautomallia, jotka yhdessä vastaavat lähes 98 prosenttia Euroopan myynnistä. Yksikään malleista ei saanut testeissä huippupisteitä. Viisi testatuista malleista sai arvosanan ”ei suositella”.

Testin tulokset on julkaistu täällä. Parhaiten testissä pärjäsivät Volkswagen Transporter, Ford Transit ja Mercedes-Benz Vito. Euro NCAPin mainitsemat ei-suositeltavat mallit olivat FIAT Talento, Renault Trafic , Renault Master, Opel Movano ja Nissan NV400.

Pakettiautot ovat liikenteessä uhka erityisesti jalankulkijoille ja pyöräilijöille, koska ne peittävät herkästi liikenteen käyttäjien näkymän kohtaamistilanteissa. Vuosina 2015−2019 Ruotsissa kuoli 78 henkilöä onnettomuuksissa, joissa oli mukana pakettiauto.

Ruotsin liikenneviraston mukaan monet onnettomuuden olisi voitu välttää, jos pakettiautossa olisi ollut parempi turvallisuusvarustus, kuten automaattijarru tai lähestyvästä jalankulkijasta varoittava ominaisuus.

Turvavarusteet ovat yleisiä uusissa henkilöautoissa, mutta pakettiautoihin niitä ei aina ole saatavilla.
Testatuista malleista osassa ei ollut vakiovarusteena perusturvaominaisuuksia, kuten turvatyynyjä tai turvavyön puuttumisesta hälyttävää toimintoa.

Pakettiautoissa on usein myös henkilöautoja heikommat ajo-ominaisuudet, joiden vuoksi kuljettajan ajohallinnan menettäminen voi olla yleisempää. Auton koko ja raskas paino myös lisäävät riskiä loukkaantumisille ja menehtymisille onnettomuuksissa.

Rikard Fredrikssonin mukaan valmistajille ei ole riittävästi painotettu pakettiautojen turvallisuuden lisäämistä ja kuljetusyhtiöt priorisoivat monesti hintaa turvallisuuden sijaan.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)