Lapin poliisin liikennevalvonta-autoon asennettiin äskettäin uusi valvontalaitteisto, jonka valmistaja on ruotsalainen Sensys Gatso Group AB. Auton 4D-tutka on ”jäljittävä” eli tracking radar -tyyppinen, jollainen löytyy myös uudenmallisista peltipoliiseista.
− On tavallista, että joka toinen työhön kiirehtivä kuvauttaa itsensä aamulla. Laitteisto mittaa kamera-autoa takasektorista lähestyvien nopeudet ja ottaa kuvat, kun asetettu nopeusraja ylittyy, ylikonstaapeli Jorma Lantto Lapin poliisilaitoksen liikennevalvontaryhmästä kertoo Maaseudun Tulevaisuudelle.
Jäljittävyys tarkoittaa sitä, että tutka lukitsee lähestyvät ajoneuvot seurantaansa enimmillään 150 metrin etäisyydeltä ja toistaa mittaukset 21 kertaa sekunnissa. Kuvat otetaan 30 metrin päästä.
Uudella laitteistolla voidaan kuvata jopa kahdeksaa ajokaistaa samanaikaisesti, kun edeltäjä suoriutui vain yhden kaistan kuvaamisesta.
Ajoneuvoyhdistelmien suurin sallittu ajonopeus on 80 kilometriä tunnissa, ja laitteisto osaa erotella pitkät ajoneuvot liikennevirrasta.
Huonojen kuvien kohdalla huomautus, liikennevirhemaksu tai päiväsakko jäävät saamatta, vaikka salama välähtää. Vaatimuksena on, että ajoneuvon kuljettaja pitää pystyä tunnistamaan kuvasta. Lisäksi kuvasta pitää näkyä ajoneuvo, rekisteritunnus ja kuvan tunnistetiedot.
Nykyinen tieliikennelaki mahdollistaa myös kuvien perusteella määrätyn liikennevirhemaksun turvavyön käyttämättä jättämisestä ja matkaviestimen käytöstä ajon aikana.





