Mopoautojen törmäystestit ovat karmeaa katsottavaa

Liikenne- ja viestintäministeriön suunnittelema muutos parantaisi autotuojien mukaan turvallisuutta.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio toivoo Verkkouutisten blogissaan henkilöautotraktoreiden korvaavan mopoautot. Liikenne- ja viestintäministeriö aikoo sallia nopeudeltaan rajoitetut henkilöautot mopoautojen rinnalle. Traktoriksi muutoskatsastettua henkilöautoa voisi ajaa 15-vuotta täyttänyt.

– Voittajia muutoksessa ovat liikenneturvallisuus ja perheenäidit ja -isät – sekä tietysti nuoriso itse. Uudistus tuntuu pussissa, sillä jatkossa perheeseen ei välttämättä tarvitse enää ostaa kolmen vuoden sisällä sekä kallista mopoautoa, että henkilöautoa, Kallio arvioi.

Hänen mukaansa mopoautojen törmäystestit ovat surullista katsottavaa, sillä niissä ei ole törmäystä vaimentamaan suunniteltuja rakenteita, vaan pelkkä lasikuitukuori ja putkirunko.

– Kaikki eivät kuitenkaan näe nopeudeltaan rajoitettujen autojen sallimisessa pelkästään valoisia puolia. Trafi ja mopoautokauppiaat ovat esittäneet huolensa henkilöautotraktorien yleistymisen vaikutuksesta liikenneturvallisuuteen. Samalla mopoautojen turvattomuutta on jopa vähätelty ja todettu henkilöautotraktorin aiheuttavan muulle liikenteelle – esimerkiksi jalankulkijoille – mopoautoa suuremman turvallisuusriskin korkeamman painonsa vuoksi.

Kallion mukaan henkilöautolla on toki suurempi massa kuin mopoautolla, mutta jalankulkijan turvallisuuden kannalta henkilöauto – etenkin nopeudeltaan esimerkiksi 45 km/h rajoitettu – on turvallisempi.

– Henkilöauto nimittäin säilyttää uhkaavassa törmäystilanteessa ohjattavuutensa mopoautoa paremmin lukkiutumattomien jarrujen ja ajovakautusjärjestelmän ansiosta. Viimemainittu vähentää tai lisää salamannopeasti vetoa, tai jarruttaa yksilöllisesti kutakin pyörää. Monessa, edullisessakin, nykyautossa on myös automaattinen hätäjarrutustoiminto ja jalankulkijan tunnistus.

– Joissain autoissa on jopa koko konepellin levyinen jalankulkijan turvatyyny. On vaikea kuvitella, että jalankulkijan turvallisuus olisi ollut johtavana teemana mopoauton suunnittelussa.

Kallion mukaan henkilöautotraktorin ”virittäminen” eli rajoitusten poistaminen voitaisiin tehdä myös huomattavasti nykyisiä mopoautoja vaikeammaksi.

– Kyseessä on siis näiltäkin osin merkittävä parannus nykytilanteeseen.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)