Ministeriön mukaan tarkoituksena on tarjota mopoautoille vankempi vaihtoehto. LEHTIKUVA/ALEKSI TUOMOLA

Tero Kallio: Nopeusrajoitettu auto on mopoautoa turvallisempi

Voittajia uudistuksessa ovat Autotuojien toimitusjohtajan mielestä liikenneturvallisuus ja nuoriso.

Liikenne- ja viestintäministeriö aikoo sallia nopeudeltaan rajoitetut henkilöautot mopoautojen rinnalle. Uutinen oli kauan odotettu ja erinomainen. Traktoriksi muutoskatsastettua henkilöautoa voisi ajaa 15-vuotta täyttänyt. Uudistus parantaisi myös senioriväestön liikkumismahdollisuuksia ja elämänlaatua.

Voittajia muutoksessa ovat liikenneturvallisuus ja perheenäidit ja -isät – sekä tietysti nuoriso itse. Uudistus tuntuu pussissa, sillä jatkossa perheeseen ei välttämättä tarvitse enää ostaa kolmen vuoden sisällä sekä kallista mopoautoa, että henkilöautoa.

Mopoautojen törmäystestit ovat surullista katsottavaa. ”Mautoissa” ei ole törmäystä vaimentamaan suunniteltuja rakenteita. On vain lasikuitukuori ja putkirunko. Euro NCAP:n törmäystestissä mopoauton turvavyön kiinnike repeytyi irti pidikkeestään. Mopoautoissa ei myöskään ole lukkiutumattomia jarruja tai automaattista hätäjarrutustoimintoa, ajonvakauden hallintajärjestelmästä (ESC) puhumattakaan. Viimemainittu on vähentänyt henkilöautojen suistumisonnettomuuksia vakuutusyhtiöiden tilastojen mukaan yli 50 prosentilla.

Vuosina 2011-2015 liikennevakuutuksesta korvatuissa mopoautovahingoissa vammautui 1 229 ja kuoli 4 henkilöä. Mopoautojen ja henkilöautojen välisissä onnettomuuksissa kaikki neljä kuolonuhria ja 72 prosenttia vammautuneista olivat mopoautossa joko kuljettajana tai matkustajana. Vastaavasti vammautuneista vain 14 prosenttia oli henkilöautossa.

Kaikki eivät kuitenkaan näe nopeudeltaan rajoitettujen autojen sallimisessa pelkästään valoisia puolia. Trafi ja mopoautokauppiaat ovat esittäneet huolensa henkilöautotraktorien yleistymisen vaikutuksesta liikenneturvallisuuteen. Samalla mopoautojen turvattomuutta on jopa vähätelty ja todettu henkilöautotraktorin aiheuttavan muulle liikenteelle – esimerkiksi jalankulkijoille – mopoautoa suuremman turvallisuusriskin korkeamman painonsa vuoksi.

Henkilöautolla on toki suurempi massa kuin mopoautolla, mutta jalankulkijan turvallisuuden kannalta henkilöauto – etenkin nopeudeltaan esimerkiksi 45 km/h rajoitettu – on turvallisempi. Henkilöauto nimittäin säilyttää uhkaavassa törmäystilanteessa ohjattavuutensa mopoautoa paremmin lukkiutumattomien jarrujen ja ajovakautusjärjestelmän ansiosta. Viimemainittu vähentää tai lisää salamannopeasti vetoa, tai jarruttaa yksilöllisesti kutakin pyörää. Monessa, edullisessakin, nykyautossa on myös automaattinen hätäjarrutustoiminto ja jalankulkijan tunnistus. Jos törmäys kuitenkin tapahtuu, on mm. vaativien törmäystestien ansiosta autojen keulanmuotoilussa kiinnitetty yhä enemmän huomiota jalankulkijan loukkaantumisriskin minimointiin. Joissain autoissa on jopa koko konepellin levyinen jalankulkijan turvatyyny. On vaikea kuvitella, että jalankulkijan turvallisuus olisi ollut johtavana teemana mopoauton suunnittelussa.

Aamulehden haastatteleman poliisin mukaan ”aika vähän on niitä mopoautoja, jotka kulkevat vain 45 kilometrin tuntivauhtia”. Nopeudenrajoittimen ohittamisesta myös henkilöautotraktorissa on kannettu huolta. Onneksi huoli on pääosin turha. Mikäli nopeudenrajoittimen ohjainlaitteeseen yritetään kajota, mahdollistaa nykyautojen sähköinen kaasupoljin sen, ettei autolla päästä liikkeelle. Lisäksi on syytä muistaa rangaistusmenettelyt: tuntuva sakko ja B-ajokortin saamisen viivästys, sekä mahdolliset veroseuraamukset. Tottakai on niin, että niin kauan kun on ollut rajoituksia, on esiintynyt yrityksiä niiden kiertämiseen. Niin varmasti jatkossakin. Tärkeintä on kuitenkin huomata, että henkilöautotraktorin ”virittäminen” tulee olemaan monin verroin mopoautoa ja mopoa vaikeampaa. Kyseessä on siis näiltäkin osin merkittävä parannus nykytilanteeseen.

Trafi on ehdottanut henkilöautotraktorin ajokorttivaatimukseksi mopoautoajokorttia, jonka saaminen edellyttää käsittelykokeen suorittamista ja liikenneopetusta. Tämä on perusteltua, sillä nykyinen 15-vuotiaana saatava traktorikortti ei sisällä kumpaakaan.

Monta mutkaa on vielä matkassa. Esimerkiksi henkilöautotraktoreiden verokohtelu vaatii selvittämistä. Uudistus tulee kuitenkin viedä määrätietoisesti maaliin, sillä nopeudeltaan rajoitettujen henkilöautotraktoreiden salliminen on kiistatta liikenneturvallisuutta parantava uudistus.

Tero Kallio

Tero Kallio

Tero Kallio on Autotuojat ry:n toimitusjohtaja

Kommentit