Ongelmia on ilmennyt muun muassa yhteyksien katkeamisina ja siinä, että matkapuhelinverkot aiheuttavat häiriöitä junaliikenteessä käytettävään GSM-R-verkkoon.
Liikennevirasto, Viestintävirasto, VR, Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy ja teleyritykset ovat nyt sopineet, miten kuuluvuuden parantamisessa edetään.
– Olen erittäin tyytyväinen siitä, että alan toimijoista koostuva työryhmä on päätynyt ehdottamaan selkeitä ja konkreettisia toimenpiteitä. Matkustajia kiusanneet kuuluvuusongelmat pitää saada järjestykseen, asunto- ja viestintäministeri Pia Viitanen (sd.) sanoo.
Ensisijainen tavoite on rautateiden oman matkaviestinverkon ja teleyritysten kaupallisten matkaviestinverkkojen häiriöiden poistaminen. Yksi tutkittavista vaihtoehdoista on se, että Liikennevirasto ja VR päättäisivät ryhtyä käyttämään rautateiden GSM-R-verkon sijasta viranomaisverkko VIRVEä. Tämä ratkaisisi häiriöongelmat pysyvällä tavalla.
Muita vaihtoehtoja häiriöiden poistamiseksi ovat junaradioihin asennettavat suodattimet tai vaimentimet, joiden tehokkuutta ongelman ratkaisussa vielä selvitetään.
Viime kädessä, jos on tarpeen, Viestintävirasto tutkii ja ratkaisee, onko 900-verkkojen tehoa rajoitettava GSM-R-verkolle aiheutuvissa paikallisissa häiriöissä. Tällaisissa tapauksissa teleyritykset rakentavat tukiaseman toiselle taajuusalueelle, esimerkiksi 1800 megahertsin taajuuksille.
Kaupallisten matkaviestinverkkojen kuuluvuutta junissa voidaan parantaa lisäämällä juniin toistimia. Tällä hetkellä lähes puolet junista tai vaunuista on vielä ilman toistimia. VR, Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy ja teleyritykset laativat alkuvuonna 2014 suunnitelman toistinten lisäämiseksi juniin.
Teleyritykset parantavat matkustajien viestinten junakuuluvuutta asentamalla rata-alueille tai niiden läheisyyteen uusia tukiasemia, jotka toimivat mahdollisimman monella eri taajuusalueella.





