Kaksi viidestä suomalaisesta ei mieti tietoturvaominaisuuksia televisiota hankittaessa.
Vähiten tietoturvaa TV-kaupoilla miettivät 45–54-vuotiaat. Asia ilmenee Samsungin teettämästä kyselytutkimuksesta.
Tietokonetta tai puhelinta ostettaessa tietoturvaominaisuuksia miettii noin 80 prosenttia vastaajista.
– Modernia älytelevisiota voi toki edelleen käyttää ilman verkkoyhteyttä, mutta parhaiten katselukokemuksesta saa kaiken irti suoratoistopalvelujen ja muiden verkkoyhteyttä hyödyntävien sovellusten kautta. Tämä taas tarkoittaa sitä, että TV:n suunnittelussa ja ostopäätöksissä on tärkeää ottaa huomioon tietoturva, Samsung Suomen TV- ja audiotuotteiden myyntipäällikkö Markus Nummisalo sanoo tiedotteessa.
Samsungin kyselystä selviää myös, että vaikka suurin osa suomalaisista pitää hyvää huolta tietokoneestaan julkisilla paikoilla, noin 13 prosenttia vastanneista jättää silti joskus tietokoneen vartioimatta esimerkiksi kahvilassa tai liikennevälineessä poistuessaan paikaltaan vaikkapa vessaan.
Luottavaisimpia ovat 18–24-vuotiaat, joista jopa 8 prosenttia jättää laitteen vartioimatta aina tai usein. Suurin osa näin vastanneista nuorista aikuisista sulkee tietokoneen kannen ja laittaa sen lukitustilaan poistuessaan, mutta 5 prosenttia myöntää myös jättävänsä koneen auki ja lukitsematta.
– Jos jättää tietokoneen vartioimatta tai lukitsematta julkisella paikalla, avaa samalla mahdollisuuden rikollisille urkkia tietoja sekä toteuttaa huijauksia tai jopa identiteettivarkauksia. Tällaiset rikostapaukset taas voivat vaikuttaa sekä omaan yksityiselämään että työelämään, ja ongelmat voivat kestää jopa vuosikausia, Samsung Suomen maajohtaja Mika Engblom sanoo.





