Ihmisiä kauppakeskus Ratinassa Tampereella. LEHTIKUVA/SAARA PELTOLA

Korot, inflaatio ja ansiot toivat ekonomistin mukaan valoa rahatilanteeseen

Työttömyys ja sen pelko heikentää yhä ostoaikeita.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Tilastokeskuksen laatima kuluttajaluottamus nytkähti aavistuksen parempaan suuntaan syyskuussa.

– Positiivista luvuissa oli myös kohentunut kokemus rahatilanteesta nyt. Kehityksen taustalla ovat todennäköisesti laskeneet korot, kasvava ansiotaso ja rauhallisempi inflaatio, toteaa Danske Bankin yksityistalouden ekonomisti Kaisa Kivipelto.

Työttömyys ja työttömyyden uhka kuitenkin pitävät esimerkiksi kestotavaroiden- ja asunnonostoaikeita jäissä ja laajemminkin ajankohtaa pidetään epäedullisena suurille hankinnoille.

Poikkeuksena tähän ovat kuitenkin autonostoaikeet, jotka ovat lähes pitkän ajan keskiarvoa vastaavilla tasoilla. Kivipellon mukaan autokaupassa saattaa olla patoutunutta kysyntää, koska esimerkiksi Autoalan mukaan vuonna 2024 rekisteröitiin uusia autoja yhtä paljon kuin 1990-luvun laman aikaan.

Kivipelto huomioi, että suomalaisten tulevaisuudenodotukset ovat yhä kohtuullisen synkät etenkin Suomen talouden sekä inflaatiokehityksen suhteen.

– Nykyinen erittäin korkealle noussut työttömyys heijastuu matalaan luottoon Suomen työllisyyskehitykseen tulevaisuudessa.

Yli puolet suomalaisista (56 %) uskoo, että työttömyys kasvaa Suomessa seuraavan 12 kuukauden aikana. Lisäksi vain joka viides (21 %) ajattelee, että Suomen talous on 12 kuukauden kuluttua jonkin verran tai paljon parempi.

– Ero suomalaisten talousennustajien odotuksiin esimerkiksi ensi vuoden talouskasvusta on merkittävä, Kivipelto huomauttaa.

Hänen mielestään hyvä merkki talouden kannalta on, että kuluttajien rahatilanne ja kokemus omasta taloudesta kehittyy nyt suotuisaan suuntaan.

– Tämän lisäksi tarvitaan laajempaa luottoa Suomen talouden ja etenkin työmarkkinoiden käänteeseen. Työttömyyden lasku olisi kuluttajille konkreettinen osoitus talouden suunnan paranemisesta, mikä voisi vihdoin elvyttää ostoaikeita ja siten myös yksityistä kulutusta.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)