Veneilijöiltä vaaditaan nyt tarkkuutta ja perinteisiä merenkulkutaitoja. LEHTIKUVA/RONI REKOMAA

Varoitus Suomenlahden aluksille: läheltä piti -tilanteita jo tapahtunut

Suomi ja Viro ovat antaneet ohjeet rajusti lisääntyneiden GNSS-häiriöiden takia.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Satelliittinavigointijärjestelmien merkittävästi kasvaneet häiriöt aiheuttavat haittaa Suomenlahdella liikkuville aluksille.

Suomen ja Viron viranomaiset varoittavat mahdollisista häiriöistä ja ovat antaneet yhteiset ohjeet häiriöihin varautumiseen. Häiriöiden määrä on ollut kasvussa koko alkuvuoden ajan ja lisääntynyt entisestään kesäkuun aikana.

Häiriöt vaikeuttavat alusten toimintaa ja navigointia, mikä lisää riskiä onnettomuuksille, kuten vakaville ympäristövahingoille.

– Häiriöt ovat aiheuttaneet jo läheltä piti -tilanteita Suomenlahdella. Jotta niiltä voitaisiin jatkossa välttyä, on tärkeää, että alukset ovat varautuneet häiriöihin, sanoo tiedotteessa Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin merenkulkujohtaja Sanna Sonninen.

Satelliittinavigointijärjestelmän aika- ja paikkatietoa käytetään laajasti navigointijärjestelmissä, ja häiriö saattaa aiheuttaa hyvin yllättäviä vikoja esimerkiksi alusten automaattiohjauksessa.

Satelliittinavigointijärjestelmien häiriöt eli GNSS-häiriöt vaikuttavat myös alusten paikannukseen ja tunnistamiseen käytettävään AIS-järjestelmään.

Myös AIS-järjestelmän syötettyjen väärien tietojen määrät ovat lisääntyneet. Laivojen sijaintia ja liikkeitä koskevat tiedot varmistetaan kuitenkin myös muilla tavoilla.

Meriliikenteeseen vaikuttavien häiriöiden lisääntymisen vuoksi Suomi ja Viro ovat antaneet Suomenlahdelle merivaroituksen, joka kattaa maiden aluevedet ja talousvyöhykkeet.

Suomenlahdella liikkuva alus saa komentosillalla suoraan sähköiseen merikarttaansa varoituksen GNSS-häiriöistä ja yleiset toimintaohjeet häiriöiden varalle.

– Olemme informoineet merenkulkijoita häiriöistä jo yli vuoden ajan. Nyt kun häiriöiden määrä on edelleen kasvanut, totesimme yhteistyössä Viron merenkulkuviranomaisten kanssa, että alukset tarvitsevat lisätietoa tilanteesta, Sonninen sanoo.

Hän muistuttaa, että vaaratilanteista varoittaminen merellä on viranomaisten velvollisuus ja normaalia toimintaa. Vastaavia varoituksia annetaan esimerkiksi väylien rakennustöistä sekä kaapeli- ja putkenlaskutöistä.

Suomi ja Viro tulevat tiedottamaan häiriöistä myös kansainvälistä merenkulkujärjestöä IMO:a. IMO välittää viestin kaikille 176:lle jäsenmaalleen.

Traficom ja muut vesiliikenneviranomaiset tiedottivat tiistaina Suomenlahden GNSS-häiriöistä. Vesialueilla havaituista radiohäiriöistä kannattaa aina ilmoittaa Traficomille, joka selvittää radiohäiriöitä ja koostaa häiriötilannetietoa Suomessa.

Radiohäiriöilmoituslomakkeen voi täyttää helposti esimerkiksi kännykällä suoraan veneestä tai rantautumisen jälkeen.

Poimintoja videosisällöistämme
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)