Brittiläisen autonvalmistajan Aston Martinin toimitusjohtaja Andy Palmer sanoo, että kasvavat tullimaksut eivät ole yhtiön suurin Brexit-huoli. Hänen mukaansa yhtiössä pelätään, että vienti pysähtyy, koska autot jäävät seisomaan tulleihin.
– Sitä en kestä, että autoni pysähtyvät Ranskan satamiin kuudeksi kuukaudeksi, Palmer sanoi torstaina Tokiossa.
Asiasta kertovat ainakin The Sun ja Just-Auto-julkaisu.
Aston Martin on 104 vuotta vanha brittiyhtiö, joka vie luksusautojaan 124 maahan. Autojen hinnat liikkuvat lähellä 200 000:aa euroa. Yksi tunnetuimmista Aston Martin -kuljettajista on fiktiivinen brittivakooja James Bond.
Britannia eroaa EU:sta tällä tietoa maaliskuussa 2019. Jos osapuolet eivät muuta sovi, Britanniasta EU:hun vietäville autoille tulee 10 prosentin lisätulli. Palmerin mukaan tämä ei juuri huoleta häntä, koska heikentynyt punta vähentää tullin merkitystä. Hän sanoo, että byrokratian lisääntyminen tuottaa enemmän päänvaivaa.
Palmer matkusti tällä viikolla Japaniin Britannian pääministeri Theresa Mayn seurueessa. Britannian autoteollisuuden pelätään kärsivät Brexitistä, ja vaikutukset ulottuvat Japaniin saakka.
Japanilaisilla yhtiöillä, kuten Nissanilla ja Toyotalla, on tehtaita Britanniassa. Ne ovat jo ilmoittaneet uusista investoinneista Britannian-tehtailleen, koska brittihallitus on luvannut, että niiden kilpailukyky säilyy Brexitin jälkeenkin.
Sen sijaan moni eurooppalainen autovalmistaja epäröi, kannattaako Britanniaan investoida. Palmerin mukaan tämä on ymmärrettävää.
– Jos päättää suunnitella uuden automallin, suunnittelu kestää neljä vuotta ja maksaa miljardi dollaria. Jos ei tiedä, millainen on valmistusympäristö ja millaiset ovat markkinat neljän vuoden päästä, voi joko lykätä investointeja tai tehdä sen ja ottaa riskin.





