Kansanedustajien mukaan liikenteen turvallisuusviraston Trafin uudet turvamääräykset vaativat 24 metrin alukselta automaattisen tunnistusjärjestelmän (AIS) sekä THD-laitteen. Määräyksen piirissä on esimerkiksi Pirkanmaan alue – mutta ”lähin valvova asema on kuitenkin Helsingissä, ja se valvoo meriliikennettä”.
Aluksille on määrätty myös niin sanotut valmiusveneet. Kuitenkaan henkilökunta ei edustajien mielestä riitä niiden turvalliseen operointiin.
Kiinteiden pelastuslauttojen tilalle Trafi vaatii niin sanotut paukkulautat, vaikka aluksissa on jo viranomaisten hyväksymät kiinteät pelastuslautat maksimimatkustajamäärälle.
Trafi vaatii lisäksi kaikkiin pelastusliiveihin valot.
Edelleen on kansanedustajien mukaan annettu ”runsaasti määräyksiä, jotka kohdistuvat alusten runkorakenteisiin, sähköjärjestelmiin ja koneistoihin”.
Edustajien mukaan ”kaikkien näiden turvallisuusmääräysten toteuttaminen lisäisi merkittävällä tavalla, jopa sadoilla tuhansilla euroilla laivaa kohti, muutenkin kannattavuuden rajamailla toimivan sisävesilaivaliikenteen ja rannikkomatkustaja-alusliikenteen kustannuksia.”
”Säännökset sopivat huonosti muun muassa vanhoihin höyrylaivoihin”, kansanedustajat toteavat.
Kysymyksessä tiedustellaan ministeriltä, onko hallitus tietoinen Trafin uusien turvallisuusmääräysten vaikutuksesta sisävesi- ja rannikkomatkustaja-alusliikenteen tulevaisuuteen.
Kysymyksen allekirjoittajat ovat kansanedustajat Hanna Tainio (sd.), Pauli Kiuru (kok.), Jukka Gustafsson (sd.), Saara Karhu (sd.), Raija Vahasalo (kok.), Mikael Jungner (sd.), Kristiina Salonen (sd.), Laila Koskela (ps.), Leena Rauhala (kd.), Arto Satonen (kok.), Arto Pirttilahti (kesk.), Aila Paloniemi (kesk.), Harri Jaskari (kok.), Martti Mölsä (ps.), Kaj Turunen (ps.) ja Ilkka Kanerva (kok.)





