Markkinoinnin professori Petri Ollila Helsingin yliopiston taloustieteen laitokselta on sitä mieltä, että taksikilpailun vapauttaminen vaatii tarkkaa harkintaa. Hän toteaa taksialan kilpailun nousseen taas esiin Überin pyrkiessä Suomen markkinoille.
– Vaatimuksissa on jäänyt vähälle, mistä hyödykkeestä taksipalveluissa oikein on kysymys? Jos taksipalvelu on vain siirtotapahtuma, niin pelkkä €/km riittäisi, ja tällaiset markkinat voitaisiin helposti avata kilpailulle, Ollilla toteaa blogissaan.
Ollilan mukaan kilpailun parantavaa vaikutusta vaikeuttaa, että tilattua taksia ei yleensä voi valita.
– Hyvän palvelun tarjonnutta ei välttämättä voi ostaa uudelleen ja huonoa ei voi jättää valitsematta. Huonon ja ehkä kustannuksiltaan halvemman taksipalvelun tarjoajan ei siis tarvitse itse kärsiä asiakkaan pettymyksestä seuraavassa palvelutilanteessa. Pettymys menee kaikille takseille.
Näin ollen markkinoiden periaate, jossa hyvästä työstä palkitaan ja huonosta rangaistaan, ei Ollilan mukaan tässä tapauksessa toimi.
Kilpailun lisääminen ei hänen mielestään välttämättä myöskään alenna hintoja.
– Näin ei ole käynyt Ruotsissa. En myöskään usko, että asiakkaat pitävät siitä, että joutuisivat taksitolpalla tinkimään ja kilpailuttamaan takseja keskenään. Vapaa markkinoilletulo tekisi vastuukysymysten käsittelyn vaikeaksi.
Vapaa kilpailu voi Ollilan mukaan romahduttaa taksien palvelutason ja julkisella tuella toimiva niiden taloudellisen pohjan.
– Kilpailijoita taksipalveluille ilmestyy varmaan vielä muitakin. Kilpailun lisääminen täytyy kuitenkin tehdä todella taiten.