Verkkouutiset

Miksi joku saa jäädä ja toinen ei? Virasto kertaa turvapaikanhaun perusteita

Maahanmuuttovirasto kasasi yhteen kansainväliseen suojeluun liittyviä kysymyksiä.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Maahanmuuttoviraston tiedotteessa vastataan kuuteen peruskysymykseen. Ne ovat Kuka voi hakea turvapaikkaa, eli kansainvälistä suojelua Suomesta, Millä perusteella päätetään kuka saa kansainvälistä suojelua, Miksi turvapaikkaprosessi on niin pitkä, Miksi ihmisiä palautetaan maihin joihin Suomen kansalaisia ei kehoteta matkustamaan, Miksi hyvin suomea puhuva ja moitteettomasti käyttäytyvä ihminen käännytetään sekä Voiko turvapaikanhakija jäädä Suomeen, jos hän saa työpaikan.

Turvapaikkaa voi viraston mukaan hakea kuka vain, mutta vain Suomen valtion alueella. Oikeus turvapaikan hakemiseen perustuu kansainvälisiin sopimuksiin, jotka velvoittavat Suomea ja muita EU-maita antamaan kansainvälistä suojelua sitä tarvitseville.

– Taustalla on ajatus, että ihminen voi hakea turvaa toisesta maasta jos hän joutuu tilanteeseen, jossa ei voi saada suojelua omasta kotimaastaan, viraston tiedotteessa todetaan.

– Jos turvapaikanhakija saa myönteisen päätöksen eli joko turvapaikan tai toissijaista suojelua, hän on silloin saanut oleskeluluvan kansainvälisen suojelun perusteella.

Laki ohjaa

Kansainvälisen suojelun tarpeen päätöksentekoa ohjaa ulkomaalaislaki, ”johon kaikki päätökset pohjautuvat”.

– Esimerkiksi hakemuksen käsittelijän omilla mielipiteillä ei ole päätöksen tekemisessä merkitystä”.

Turvapaikkaprosessin pituudesta maahanmuuttovirasto toteaa, että lähtökohtana on aina hakijan paluu kotimaahansa, jos hän voi saada sieltä suojaa oikeudenloukkauksia vastaan.

– Kansainvälisissä sopimuksissa ajatellaan, että jokainen valtio huolehtii omista kansalaisistaan. Jos valtio ei siihen pysty, voi ihminen hakea suojelua toisesta maasta.

– Kriteerit kansainvälisen suojelun saamiselle ovat tarkat. Suojelua voidaan antaa ihmisille, jotka ovat vainon kohteena. Vaino on tarkkaan määritelty käsite. Se, että kotimaassa on yleisesti ottaen vaikeaa, ei riitä kansainväliseen suojeluun, jos turvapaikanhakija ei kohtaa henkilökohtaista vainoa. Näin on kansainvälisesti sovittu.

Prosessi on viraston mukaan pitkä, koska jokainen käsittelyyn otettu hakija puhutellaan. Vuonna 2015 turvapaikanhakijoita tuli paljon ja siksi käsittely kestää.

Matkustustiedotteet ovat eri asia

Entä miksi ihmisiä palautetaan maihin, joihin Suomen kansalaisia ei kehoteta matkustamaan?

Ulkoministeriön matkustustiedotteita Suomen kansalaisille tehdään kunkin maan turvallisuustilanteesta Suomen kansalaisen näkökulmasta. Maahanmuuttoviraston maalinjauksen lähtökohdat ovat hyvin erilaiset.

– On eri asia olla maassa vierailevana kuin palata kotimaahan, jonka kulttuurin, kielen ja tavat ihminen tuntee. Jos hakija ei voi palata juuri omalle kotipaikkakunnalleen, voi olla, että hän voi palata toisaalle kotivaltiossaan.

– Kun turvapaikkaperusteita selvitetään, otetaan huomioon ihmisen yksilöllinen tilanne. On mahdollista, että turvapaikanhakija tulee maasta, joka on turvallinen matkakohde turistille, mutta hän saa kansainvälistä suojelua esimerkiksi poliittisen vainon takia. Toisaalta hakija voi tulla paikkakunnalta, jossa on aseellinen konflikti, mutta hän ei saa kansainvälistä suojelua, koska katsotaan, että hän voi paeta toiseen osaan kotimaataan. Turistille paikkakunta ei ole kuitenkaan turvallinen kohde.

Hyvin suomea puhuva ja moitteettomasti käyttäytyvä ihminen voidaan käännyttää maahanmuuttoviraston mukaan, sillä Suomessa ei voi oleskella ilman asiaankuuluvaa lupaa.

– Jos lupaa ei myönnetä, on hakijan poistuttava maasta.

– Kun tutkitaan, voiko hakija saada kansainvälistä suojelua, selvitetään minkälaista vainoa hän mahdollisesti kohtaa kotimaassaan. Turvapaikkaprosessia ohjaa tarkasti laki, jonka perusteella kaikki päätökset tehdään.

Voiko jäädä töihin?

– Tutkinnassa selvitetään nimenomaan tilannetta siinä maassa, josta ihminen on paennut, ei tilannetta Suomessa. Ihmisen henkilökohtaiset ominaisuudet tai suuri halu muuttaa Suomeen eivät vaikuta turvapaikkapäätökseen.

Kuudentena kohtana virasto vastaa kysymykseen ”voiko turvapaikanhakija jäädä Suomeen, jos hän saa työpaikan”.

– Turvapaikanhakija saa tehdä ansiotyötä ilman erillistä lupaa hakemuksensa käsittelyn ajan joko kolmen tai kuuden kuukauden kuluttua siitä, kun on hakenut turvapaikkaa.

– Kansainvälisen suojelun hakeminen ei ole tarkoitettu väyläksi päästä työskentelemään Suomeen. Jos hakijalle ei myönnetä kansainvälistä suojelua, hän voi jäädä Suomeen tekemään työtä, jos hänelle myönnetään sitä varten oleskelulupa, jota on haettava erikseen.

– Turvapaikanhakija voi missä tahansa vaiheessa prosessia hakea toista oleskelulupaa esimerkiksi työn tai opiskelun perusteella. Luvat ovat maksullisia, ja niiden saamista varten hakijan pitää täyttää niille laissa määritellyt edellytykset, tiedotteessa todetaan.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)