Verkkouutiset

”Suomen kannattaisi todella pohtia koko katsastuksesta luopumista”

Kansanedustaja Eero Lehden mielestä amerikkalaisen poliisin liikenteen valvonta vaikuttaa tuntuvasti järkevämmältä ja tehokkaammalta.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Eero Lehti (kok.) puhui keskiviikkona eduskunnassa välikysymyskeskustelussa poliisin voimavaroista. Hän kertoi USA:ssa poliisimiehen kanssa liikenteenvalvonnasta käymistään keskusteluista.

– Ensinnäkin siellä on yksi auto ja yksi mies. Jos tilanne vaatii, niin toinen auto kutsutaan paikalle, mutta yleensä yhdellä poliisilla liikennevalvonnassa pärjätään varsin pitkälle, Eero Lehti kuvaili.

– Hän selitti, että he ovat lopettaneet myös autojen katsastuksen jo 20 vuotta sitten. Niihin autoihin, jotka ovat liikenteessä vaarallisia, vaihdetaan renkaat sinä päivänä, kun katsastus suoritettiin.

– Myös päästömittaukset lopetettiin noin viisi, kuusi vuotta sitten. Todettiin, että katalysaattorit ynnä muut vaihdetaan, jos auto ei mene muuten läpi, mutta 364 päivää ajetaan jälleen niin huonoilla renkailla kuin päästöjä aiheuttavalla autolla, hän jatkoi.

Lehti sanoi USA:n liikenneviraston laskeneen, että oikealle kääntymisen punaisia valoja vasten salliminen säästää paljon enemmän polttoainetta ja estää päästöjen syntymistä tehokkaammin kuin katalysaattorimittaukset.

Kansanedustaja kehui amerikkalaistapoja tarkistaa tien päällä autonrenkaiden urasyvyyksiä, pitää poliisiautoja kotipihassakin ja siirtää vanhoja poliisiautoja alueille, joissa halutaan poliisin näkyvän.

– Minulle jäi semmoinen käsitys, että samoilla resursseilla Yhdysvalloissa aiheutetaan 200-300 prosentin tuottavuus suhteessa siihen, mitä todella liikenteessä tapahtuu, Eero Lehti totesi.

Hänen mukaansa Suomen myytyä katsastustoiminnan se monopolisoitui alueittain ja on muutaman kansainvälisen sijoittajaryhmän hallussa. Norjassa autojen katsastus todettiin kansantalouden tasolla turhaksi ja resursseja sitovaksi toiminnaksi.

– Luulen, että Suomen kannattaisi todella pohtia koko katsastustoiminnasta luopumista. Suomessa on yli kolme miljoonaa henkilöautoa, ja katsastaminen vie keskimäärin useamman tunnin aikaa asianomaiselta, ennen kuin se on tehty. Jos siihen sitten laskee jonkin näköisen kustannusarvion kansantalouden tasolla, niin luulen, että liikutaan summassa 300-500 miljoonaa euroa, Lehti laskeskeli.

– Yhdysvallat, joka on maailman autoistunein maa, on tässäkin asiassa varmasti johtava osaamiseltaan, ja meidän Suomessa kannattaisi pohtia, teemmekö sittenkään liikenteen valvonnassa ja poliisitoimessa töitä niillä prosesseilla, jotka ovat muualla maailmassa osoittautuneet parhaimmiksi mahdollisiksi.

Eero Lehti arvosteli myös aselupien uutta käytäntöä ja ajokortin uusimista, jossa hänen mielestään riittäisi rikkeitä tehneiden kuljettajien kutsuminen uusimaan.

– Se, että minulle aseluvan saannin yhteydessä tehdään mielestäni aika naiiveja kysymyksiä, joista ei nyt ehkä luotettavasti pysty sanomaan sitä eikä tätä, mutta tunteja kuluu, on resurssien väärinkäyttöä, hän ihmetteli.

Kansanedustaja huomautti, että Yhdysvalloissa saa ajokortin samana päivänä 19 dollarin 90 sentin hintaan.

– Täytät rastin ruutuun. Tietyissä osavaltiossa myös 15-vuotiaat saavat kortin ja ajaa valoisana aikana. Suomessa sallitaan kevytmoottoripyörä, joka on yksi vaarallisimmista laitteista – sama koskenee mopoautoja – kun saman ikäiselle voisi varsin hyvin antaa huomattavasti turvallisemman ja halvemmankin auton.

– Kyllä näissä poliisin prosesseissa varmaan olisi vielä parantamisenkin varaa, Lehti totesi Suomesta.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)