Kuntien palveluista vasta pari prosenttia on sähköisiä

Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen (kok.) korostaa sähköisten palvelujen tärkeyttä kuntien tuottavuuden parantamisessa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

– Kuntien palveluista vasta noin kaksi prosenttia on sähköisiä. Onkin tärkeää, että kansalaisille ja yrityksille tarjottavien sähköisten palvelujen osuutta nyt määrätietoisesti lisätään. Palveluiden digitalisointi ja automatisointi lisää paitsi tuottavuutta, nostaa myös usein palveluiden käyttömukavuutta, Henna Virkkunen sanoi tiistaina Helsingissä Digital Mikkeli -hankkeen tilaisuudessa.

Kuntasektorin tietohallintokustannukset ovat vuositasolla noin 800-900 miljoonaa euroa. Siitä huolimatta sähköisten ratkaisujen hyötyjä ei ole Virkkusen mukaan vielä otettu riittävästi käyttöön ja palvelutuotantoon.

– On selvää, että hakemusten ja ilmoitusten tekeminen tulee olla tulevaisuudessa mahdollista sähköisesti, hän sanoi.

Palvelujen sähköistämisen vauhdittamaan tarvitaan ministerin mukaan yhtenäinen tietohallintoarkkitehtuuri, joka varmistaisi eri toimijoiden järjestelmien yhteensopivuuden.

– Suomessa ollaan parhaillaan rakentamassa kansallista sähköistä palveluväylää, johon pyrimme saamaan alusta saakka myös kuntien palveluja laajasti mukaan. Ensimmäiset sähköiset palvelut ovat kansalaisten, yritysten ja julkisen sektorin käytössä vuonna 2015, ministeri Virkkunen sanoi.

– Tuottavuuden parantamiseksi kunnissa kannattaa arvioida mitkä kaikki palvelut tai niiden osat voitaisiin jatkossa toteuttaa sähköisesti, Virkkunen kannusti.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)