Verkkouutiset

Kuluttaja-asiamies: Puhelinoperaattorin peruuttamisehdoissa korjattavaa

Kuluttaja-asiamies on kiinnittänyt huomiota puhelinoperaattori Moi Mobiilin peruuttamisehtoihin.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kuluttaja-asiamies kertoo, että Moi Mobiilin peruuttamisehtojen mukaan asiakkaalla ei ollut peruuttamisoikeutta, jos liittymä tai muu palvelu oli aktivoitu tai otettu käyttöön.

Kuluttajansuojalain mukaan kuluttajalla on kuitenkin oikeus peruuttaa etämyyntisopimus ilmoittamalla siitä elinkeinonharjoittajalle viimeistään 14 päivän kuluttua palvelusopimuksen tekemisestä.

Kuluttajalla ei tosin ole peruuttamisoikeutta, jos palvelu on kokonaan suoritettu. Kuluttaja-asiamiehen mukaan liittymän tai muun palvelun aktivoiminen tai käyttöön ottaminen ei kuitenkaan tarkoita samaa kuin palvelun kokonaan suorittaminen.

Kuluttaja-asiamies huomauttaa, että matkapuhelin- ja internetyhteyspalveluissa on kyse jatkuvasti toimitettavista palveluista, joissa palvelun suorittaminen loppuu vasta, kun sopimus päättyy.

Laissa olevalla peruutusoikeuden poistavalla poikkeussäännöksellä on kuluttaja-asiamiehen mukaan tarkoitettu sellaisia tilanteita, joissa palvelua on käytännössä mahdoton peruuttaa.

Esimerkiksi jos kuluttaja on tilannut verkon kautta ikkunanpesupalvelun ja ikkunat on pesty ennen 14 vuorokauden ajan kulumista, ei hän enää voi peruuttaa palvelua.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)