Opetushallituksen tuore pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen sanoo Talouselämän haastattelussa, että koululaisten osaamista selvittämän Pisa-tutkimuksen tulokset ovat ”hälytyskello”.
Tuloksissa Heinosta huoletti ennen muuta kolme asiaa: tyttöjen ja poikien suuri ero, alueelliset erot ja perhetaustan aiempaa vahvempi vaikutus.
Tytöt pärjäsivät Pisa-tutkimuksessa paljon poikia paremmin muun muassa luonnontieteissä.
– Koulukulttuurimme ehkä tukee enemmän tyttöjen oppimistapaa kuin poikien. Koulumme on edelleenkin jossain määrin teoreettinen. Kokeilemisen, tekemisen ja käytännön ongelmien pohdinta ei ole riittävän vahvaa. Se ehkä näkyy motivaatio-ongelmina pojilla, Heinonen uskoo.
Hän uskoo, että heikentyneet tulokset voivat olla myös hyväksi suomalaiselle koululle.
– Se, että muut käyvät ihmettelemässä meitä, ei kanna pitkään. Meidän täytyy olla nöyriä oppimaan muiden maiden kokemuksista, Heinonen sanoo.
Hän uskoo uuden opetussuunnitelman korjaavan oppilaiden motivaatiota. Syksyllä käyttöön otetussa uudessa opetussuunnitelmassa korostetaan muun muassa taitoa ja kykyä soveltaa opittua käytäntöön ja etsiä tietoa.
– Kulttuuri on muuttumassa oikeaan suuntaan, ja uuden opetussuunnitelman linjaukset ovat tältä osin oikeita. Toiminnallisuutta ja opetuksen sisältöjen kytkemistä elävään maailmaan vahvistetaan. Uskon, että se parantaa oppimisen motivaatiota, Heinonen sanoo.





