Tavaraliikenteen kabotaasi tarkoittaa valtion sisäistä kuljetusta vieraassa maassa rekisteröidyllä ajoneuvolla. Kabotaasi on EU-säädösten nojalla sallittu EU- ja ETA-valtioiden ajoneuvoille.
Suomessa kabotaasikuljetuksena pidetään nykyisten kansallisten määritelmien mukaan jokaista kuorman purkua. Lisäksi kabotaasia saa harjoittaa vain väliaikaisesti, mikä tarkoittaa enintään kymmentä kuljetusta kolmen kuukauden aikana samalla autolla.
Keskeinen ero Suomen määritelmien ja EU-säännösten välillä on se, kuinka kuljetetut kuormat lasketaan. Suomessa erilliseksi kuljetukseksi lasketaan myös se, kun osa kuormasta puretaan matkan varrella. EU taas ei erottele tällaisia osakuormia, vaan kuljetus lasketaan yhdeksi kuormaksi, vaikka sitä vietäisiin eri paikkoihin.
Näin ollen EU:n komissio pitää Suomen nykyistä kabotaasin määritelmää ja väliaikaisuuden vaatimusta EU:n säännösten vastaisena. Komissio aikoo haastaa Suomen EU:n tuomioistuimeen, jos Suomi ei muuta säännöksiä.
Hallitus esittää, että muutos Suomen lainsäädäntöön tulisi voimaan ensi maaliskuussa.





