Verkkouutiset

Ruoka

MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Ostitko tätä jogurttia? Voi aiheuttaa ruokamyrkytyksen

Lidl vetää takaisin erän litran pakkauksessa myytävää Pohjolan Meijerin laktoositonta mangojogurttia, koska kyseisen erän tuotteissa on todettu lainsäädännön rajat ylittävä määrä enterobakteereita.

Enterobakteerit heikentävät tuotteen mikrobiologista laatua ja saattavat aiheuttaa ruokamyrkytysoireita.

Takaisinveto koskee Lidlin tiedotteen mukaan vain tuotteita, joiden parasta ennen -päiväys on 8.4.2024.

Lidl pyytää kyseisen erän tuotteita ostaneita asiakkaitaan palauttamaan tuotteet Lidl-myymälään, jossa tuotteen hinta hyvitetään.

Lidl pahoittelee asiakkaille aiheutuvaa ylimääräistä haittaa.

Artikkelia muokattu 12.3.2024 kello 10.27: Vaihdettu tuotteen kuva. Lidlin tiedotteessa oli alun perin väärän tuotteen kuva.

Meetvursteja vedetään pois myynnistä hepatiitin takia

Elintarvikevalmistaja Kotivara poistaa myynnistä eriä meetvurstia, kertoo Ruokavirasto. Osassa tuotteista on tehty hepatiitti E -viruslöydös.

Takaisinveto koskee seuraavia Kotivaran tuotteita:

Meetvurstin kantapala 1 kg, eränumero 35508, parasta ennen -päiväys 29.1.2024 ja 34876/29.12.2023.
Kartanon meetvursti 225 g, 35270/19.3.2024 ja 34871/27.2.2024.
Kartanon Pippurimeetvursti 200 g, 35271/19.3.2024.
Meetvurstirouhe 5 mm 7,5 kg,35380/23.1.2024.
Metro meetvurstisuikale 2 kg, 35439/28.1.2024.
Meetvurstisuikale 1,5 kg, 35440/28.1.2024.

Kyseisiä tuote-eriä on ollut myynnissä 3.11.2023 alkaen vähittäiskaupoissa sekä muun muassa tukuissa. Takaisinveto koskee myös sellaisia eriä, joiden parasta ennen -päiväys on jo ohitettu, koska meetvurstia voidaan mahdollisesti käyttää myös parasta ennen -päiväyksen jälkeen tai pakastaa.

THL kertoi helmikuussa, että alkuvuonna Suomessa havaittiin piikki hepatiitti E -tartunnoissa. Sairastuneista usea kertoi syöneensä meetvurstia tai salamia, joiden yhteyttä tapauksiin tuolloin tutkittiin.

Ostitko tällaisen smoothien? Heitä pois

Fazer vetää myynnistä Froosh Strawberry, Banana & Guava -smoothieita, koska tuotteissa käytetystä raaka-aineesta on löydetty liian suuria pitoisuuksia patuliinia, joka on hometoksiini.

Suurina pitoisuuksina ja pitkäaikaisessa käytössä patuliini on Fazerin tiedotteen mukaan terveydelle haitallista.

Fazer ohjeistaa kuluttajia hävittämään tuotteet.

Takaisinveto koskee seuraavia tuotteita ja eriä:

Froosh Strawberry, Banana & Guava Smoothie, 250 ml. EAN-koodi: 7350020720734Parasta ennen -päivämäärät: 4.8.2024, 6.10.2024, 13.10.2024 ja 27.10.2024

Froosh Strawberry, Banana & Guava Smoothie, 150 ml. EAN-koodi: 7350020720789Parasta ennen -päivämäärät: 3.8.2024, 2.9.2024, 8.9.2024, 13.10.2024, 21.10.2024 ja 27.10.2024

Froosh Strawberry, Banana & Guava Smoothie, 750 ml. EAN-koodi: 7350020720642Parasta ennen -päivämäärä: 25.8.2024

Fazer on tiedottanut takaisinvedosta tukku- ja vähittäiskauppoja, jotka poistavat kyseiset tuote-erät myynnistä välittömästi. Takaisinveto ei koske muita tuotteita tai tuote-eriä.

– Meille on ensisijaisen tärkeää, että kuluttajat voivat luottaa tuotteidemme korkeaan laatuun ja turvallisuuteen. Olemme erittäin pahoillamme takaisinvedosta aiheutuvasta vaivasta. Hyvitämme myynnistä vedetyt tuotteet, Fazer pahoittelee tiedotteessa.

Mikäli olet ostanut kyseisen tuotteen, ota yhteyttä Fazerin asiakaspalveluun yrityksen verkkosivujen kautta.

– Valitse tuotteet / reklamaatio ja liitä kuva ostetusta tuotteesta. Kuvassa tulee näkyä tuotteen päiväykset.

Fazerin asiakaspalveluun saa yhteyden myös puhelimitse 0800 05000 (ma, ke, to ja pe kello 10–12).

Yle: Jopa puolet jättää kouluruoan syömättä

Iso osa peruskoulun kahdeksas- ja yhdeksäsluokkalaisista jättää kouluruoan syömättä useana päivänä viikossa, ilmenee Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) teettämästä kouluterveyskyselystä.

Suomessa on paikkakuntia, joissa kouluruoan jättää väliin jopa puolet ikäryhmän oppilaista. Tulosten mukaan paikkakuntia on useita kymmeniä.

Yle pyrki selvittämään, miksi niin moni oppilas jättää kouluruoan väliin. Ylen haastattelemien oppilaiden mukaan koululounas jätetään syömättä, koska päivän ruoka ei ole lempiruokaa, se on oppilaiden mielestä pahaa tai ruokailu ei muuten vain huvita.

Oppilaiden vastauksissa korostuu se, että etenkään kasvisruoka ei ole monen mieleen. Kun kouluruokaa ei koeta maistuvaksi, oppilaat hakevat syötävää koulun lähellä sijaitsevista kaupoista.

Poikien ja tyttöjen välisessä kouluruokailukäyttäytymisessä ilmeni selkeitä eroja. Koko maassa pojista 32 prosenttia sanoo, ettei syö kouluruokaa päivittäin, tytöistä 44 prosenttia. Vielä kaksi vuotta sitten tehdyssä kyselyssä poikien ja tyttöjen ero oli muutama prosenttiyksikkö.

TE: Kaakaon hinta nousee ennätysvauhtia – näin se vaikuttaa suklaalevyn hintaan

Kaakaon maailmanmarkkinahinnat ovat nousseet viimeisen vuoden aikana ennätyslukemiin, kertoo Talouselämä.

Kaakaon futuurihinnat ovat nousseet ennätyslukemiin, noin 7 000 dollariin tonnilta. Tammikuussa hinta oli vielä 4 500 dollaria, vuosi sitten 2 500 dollaria. Nousu onkin lähes eksponentiaalista.

Syy kohonneisiin hintoihin löytyy kahdesta suuresta Länsi-Afrikan kaakaontuottajamaasta, Ghanasta ja Norsunluurannikolta. Alueella tuotetaan lähes 81 prosenttia maailman kaakaopavuista. Syksyn satokauden kaakaopapumäärät ovat romahtaneet kolmanneksella, eikä kaikille asiakkaille nyt riitäkään kaakaota.

Merkittävä syy heikolle sadolle löytyy epätavallisista rankkasateista sekä siitä, että pienviljelijöiden kaakaosta saatava tuotto on jo pitkään ollut matala. Tämä on taas johtanut siihen, että viljelijät eivät ole pystyneet investoimaan esimerkiksi lannotteisiin, tuholaismyrkkyihin tai uusiin puihin.

Tilannetta ei auta se, että kaakaon kysyntä on ylittänyt tarjonnan jo kolme vuotta putkeen.

Raju hinnannousu saattakin heijastua hintoihin myös suklaahyllyllä. Jos suklaalevyn hinta heijastelisi kaakaofutuurien hintoja, saisi suklaalevystä pullittaa pian noin 10 euroa.

Näin korkeaksi hinta tuskin kuitenkaan nousee. Suklaavalmistajat tuskin haluavat karkoittaa asiakkaitaan rajuilla hinnanostoilla, vaan ottavat korkeat markkinahinnat kannettavakseen. Hinnannostopainetta hillitsee myös se, että kaakaon hinta on vain yksi osa suklaayhtiöiden kustannuksista. Esimerkiksi työvoiman ja tilojen kustannukset eivät ole kasvaneet yhtä ripeästi.

Lopuksi hinnannousua hillitsee suklaayhtiöiden ja kauppojen väliset sopimukset, jotka estävät rajut yksittäiset hinnannostot. Sen sijaan hinnat nousevat todennäköisemmin ajan kanssa.

Tästä huolimatta suklaalevyn hinta todennäköisesti nousee, eivätkä korotukset tule olemaan pieniä. Pääsiäisenä suklaamunat saanee vielä nykyhinnoilla, mutta joulusuklaiden ostaminen tulee keventämään kukkaroa enemmän kuin ennen.

Pikaruokaketju aikoo kokeilla täysin uutta hinnoittelua

Amerikkalainen pikaruokaketju Wendy’s suunnittelee uutta Uber-tyyppistä hinnoittelumallia, jossa tuotteiden hinta vaihtelee päivän mittaan sen mukaan, kuinka paljon niille on kysyntää.

Purilainen lounas- tai illallisaikaan voi maksaa enemmän kuin hiljaisempina tunteina. Asiasta kertoo New York Post. Suomessa dynaaminen hinnoittelu muistetaan esimerkiksi kaukoliikenteen junista.

Wendy’sin toimitusjohtajan Kirk Tannerin mukaan yhtiö investoi 20 miljoonaa dollaria uusiin älynäyttöihin ruokalistaa varten.

Tanner ei paljastanut, kuinka paljon hampurilaisaterian hinta voisi kysyntäpiikissä nousta, eikä myöskään sitä, putoavatko hinnat oikeasti perushinnan alapuolelle hiljaisena aikana.
Jo nykyään hinnoissa on eroa ravintolan sijainnin mukaan, Manhattanin Times Squarella Dave’s Single -purilainen maksaa 8,10 dollaria, mutta New Jerseyn Newarkissa 5,99.

Wendy’sin edustaja sanoo NY Postille, että dynaaminen hinnoittelu on kilpailuetu ja motivoi ihmisiä käymään ravintolassa.

Ravintola-alan konsultti Arlene Spiegel arvelee, että muutos saattaa enemmänkin ärsyttää ihmisiä.

– Et voi yllättää asiakkaitasi sillä, että ateria maksaakin tänään 50 senttiä tai dollarin enemmän.

Tämä on suomalaisten suosikkileipä

Leipätiedotuksen tuoreesta kuluttajatutkimuksen mukaan suosituin leipäviljamme on edelleen ruis. Ruisleipää mieluisimpana leipävaihtoehtona pitää 58 prosenttia suomalaisista ja kauraa 29 prosenttia.

– Vaikka kaura on vuosien saatossa nostanut suosiotaan, on ilahduttava huomata, että perinteistä ruisleipää arvostetaan yhä. Ruista on pidetty superruokana kautta aikain ja sen terveysvaikutukset ovatkin kiistattomat, sanoo Leipätiedotuksen toiminnanjohtaja Kaisa Mensonen.

Rukiista leipää suosivat etenkin miehet, joista 64 prosenttia valitsee mieluiten leiväkseen rukiisen vaihtoehdon. Naisista ruisleivän syö mieluiten 52 prosenttia. Yhä useampi nainen suosii kauraleipää ja 36 prosenttia valitseekin leipähyllystä kauraisen vaihtoehdon.

Vähintään kerran viikossa leipää syö 98 prosenttia suomalaisista. Joka päivä leipää syöviä on 72 prosenttia ja kerran viikossa tai harvemmin leipää syö kuusi prosenttia suomalaisista.

Kaikissa leivän käyttäjäryhmissä ruis on leipäviljoista valinta numero yksi.

Ruis on perinteinen leipäviljamme ja tämä näkyykin siinä, että etenkin varttuneilla, yli 45-vuotiaden ikäryhmillä ruis on suosituin leipävilja. Tutkimuksen nuorimmassa ikäryhmässä (18-24 v) valitaan lähes yhtä usein niin ruis- kuin kauraleipää.

– Ruisleipä on suomalaisten ruokavaliossa paras täysjyvän lähde. Tästä syystä rukiin kulutuksen lisääminen myös nuorimmissa ikäryhmissä parantaisi täysjyvän saantia, jossa emme yllä suositellulle tasolle, sanoo Mensonen.

Kalevalan päivänä 28.2. vietetään myös Ruisleipäpäivää.

Älä syö näitä keksejä, voivat sisältää metallia

S-ryhmä vetää pois markkinoilta varotoimenpiteenä kolmen eri Coop Cookies –tuotteen valmistuseriä.

Syynä on se, että tuotantoprosessissa tapahtuneen virheen vuoksi kekseissä saattaa olla pieniä metallinpalasia.

Takaisinveto ei koske kaikkia Coop Cookies -keksejä, vaan ainoastaan seuraavia tässä mainituilla parasta ennen päiväyksillä:

Tuote 1:  Coop Cookies Choco buttons and dark chocolate (suklaarae cookies) EAN-koodi on 7340191144378 ja pakkauskoko 150 g. Takaisinveto koskee vain parasta ennen -päiväystä 11.9.2024.

Tuote 2:  Coop Cookies Triple chocolate (kolmen suklaan cookies) EAN-koodi on 7340191144996 ja pakkauskoko 180 g. Takaisinveto koskee vain parasta ennen -päiväystä 5.9.2024.

Tuote 3: Coop Cookies White chocolate & cranberry (valkosuklaa & karpalo cookies) EAN-koodi on 7340191144422 ja pakkauskoko 150 g. Takaisinveto koskee vain parasta ennen -päiväystä 9.9.2024.

Muilla päiväyksillä olevat tuotteet ovat turvallisia käyttää. Tuotteiden valmistaja on Merba B.V.

Kyseisiä tuote-eriä on myyty S-ryhmän Prismoissa, S-marketeissa, Saleissa, Alepoissa, ABC-marketeissa, Food Market Herkussa ja Mestarin Herkussa.

Virheellisen tuotteen tyhjä pakkaus pyydetään palauttamaan ensisijaisesti ostopaikkaan. Ostos hyvitetään.

Talsa: Lakko voi näkyä tuotepuutoksina kaupoissa

Logistiikkakeskusten ja elintarviketeollisuuden lakot voivat näkyä tuotepuutoksina kauppojen hyllyillä, Taloussanomat kertoo.

– Jos jonkin tuoteryhmän mainitsee, jonka saatavuuteen tälle viikolle osuvat lakot vaikuttavat, se on tuore leipä, joidenkin tuotteiden osalta. Leipäkään ei kuitenkaan kaupoista kokonaan lopu, päivittäistavarakaupan johtaja Sami Päällysaho S-ryhmästä sanoo.

Hän kuitenkin huomauttaa, että tuotteiden hamstraukseen ei ole tarvetta. Sekä S-ryhmästä, Keskosta että Lidlistä kerrotaan Talsalle, että lakkoihin on kaupoissa varauduttu varastojen täydennyksellä ja toimittamalla myymälöihin tuotteita tavallista isompia määriä.

– Nämä varautumistoimenpiteet näyttävät sujuneen suunnitellusti. Myymälöissä on monille tuotteille hyvät lisävarastot nyt lakkopäiville, Päällysaho vakuuttaa.

Vaikka yksittäisissä tuoteryhmissä esiintyisi puutoksia, kaupat uskovat tuotesaatavuuden säilyvän hyvänä läpi lakon.

– Ruokaa kuitenkin siis riittää kaupoissa, eikä kuluttajien tarvitse lakkojen vuoksi esimerkiksi ostaa tavanomaista enempää ruokaa varalle, Keskon logistiikasta vastaava johtaja Jyrki Tomminen huomauttaa Talsalle.

K-ryhmä alensi halpamerkkinsä kaikkien tuotteiden hintaa

K-ryhmä kertoo alentaneensa ruokakaupoissaan kaikkien K-Menu-tuotteiden hintaa. Hinnanalennukset entiseen verrattuna ovat keskimäärin viisi prosenttia, suurimmillaan 30 prosenttia.

Noin 200 tuotteen K-Menu-sarja kattaa arjen edullisia perustuotteita, pääosin elintarvikkeita Viimeisen puolen vuoden aikana K-Menu-tuotteiden myynti on kasvanut 30 prosenttia. Nyt tehtyjen hinnanalennusten lisäksi Keskon mukaan K-ryhmässä on laskettu viimeisen puolen vuoden aikana yli 4000 eri päivittäistavaratuotteen hintaa, muun muassa Pirkka-tuotesarjassa.

– Ruoan hinta on monelle asiakkaalle jokapäiväinen seurannan kohde ja K-Menu-tuotteiden kasvanut menekki osoittaa, että arjen edullisille tuotteille on nyt kysyntää. Tähän haluamme K-ruokakaupoissa vastata entistä paremmin alentamalla koko K-Menu-sarjan tuotteiden hintoja, Keskon päivittäistavaratoimialan tavarakaupasta ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Harri Hovi kertoo tiedotteessa.

Ruoan hinnan seuranta ja arviointi on ruokakaupassa jokapäiväistä toimintaa. Hintojen nousu ja lasku ovat tulleet arkipäiväksi, kun tuotteiden kustannukset vaihtelevat voimakkaasti.

– Pääperiaatteena on se, että mahdollisten raaka-aineiden tai tuotantokustannusten hintojen laskusta hyötyvät ensisijaisesti asiakkaat.

– Tuoreen kyselymme mukaan lähes 90 prosenttia asiakkaista seuraa ja hyödyntää tarjouksia, sanoo Hovi, jonka mukaan tarjouksia tullaan lisäämään.

IL: Festivaalin paikkavuokra määräytyy myydyn lihan mukaan

Seinäjoella järjestettävän Provinssi-festivaalin uusi linjaus ruoan hinnoittelusta jakaa voimakkaasti mielipiteitä, Iltalehti kertoo.

Festivaali antaa tänä vuonna alennusta ruoka-annosten myyntipaikkojen vuokrista raaka-aineiden mukaan. Alennusta ei saa, jos tarjonnassa on punaista lihaa.

Uuden linjauksen tarkoituksena on vähentää lihankulutusta.

– Kyseessä ei ole uusi käytäntö alalla. Euroopassa tämä on ollut festivaaleilla usein vastaan tullut käytäntö, ja linjaukset saattavat olla jopa jyrkempiä, festivaalijohtaja Ville Koivisto kertoo IL:lle.

– Hinnat eivät ole nousseet viime vuodesta yhdenkään ruokamyyjän osalta. Nyt vain annamme raaka-aineiden perusteella alennusta, Koivisto perustelee.

Tämän lisäksi Provinssi edellyttää myös jokaiselta ruokaa myyvältä toimijalta vähintään yhden vegaanisen ruoka-annoksen tarjoamista. Koiviston mukaan käytäntö on ollut käytössä jo ainakin viiden vuoden ajan.

Myyntipaikkojen hinnat määräytyvät myyjän liikevaihdon mukaan. Festivaali veloittaa liikevaihdosta 22 prosenttia tai vähintään kiinteän minimisumman. Ilman punaista lihaa olevasta ruokalistasta saa yhden, lihattomasta kahden ja täysin vegaanisesta listasta kolmen prosenttiyksikön alennuksen.

Sosiaalisessa mediassa linjaus on IL:n mukaan jakanut voimakkaasti mielipiteitä. Osa kommentoijista on pitänyt linjausta teennäisenä.

– Tuntuu silti teennäiseltä, että keinokastellulla, toisella puolella maapalloa tuotetulla avokadolla pääsee Provinssin suosioon, mutta viiden kilometrin päässä kasvatetulla, maailman korkeimmat hyvinvointistandardit täyttävällä possulla ollaan heikoimmassa luokassa, eräs nettikommentoija ihmettelee.

Provinssin hinnoittelupolitiikasta kertoi ensimmäisenä Maaseudun Tulevaisuus.

Nämä valmisateriat vedetään myynnistä

Elintarvikevalmistaja Kokkikartano vetää myynnistä kaksi valmisateriaa.

Takaisinveto koskee yrityksen tiedotteen mukaan Kokkikartano Tomaatti-vuohenjuustopasta 300 g (viimeinen käyttöpäivä 16.2.2024, 26.2.2024 ja 29.2.2024) ja Kokkikartano Tulinen chorizopasta 300 g (viimeinen käyttöpäivä 16.2.2024, 21.2.2024 ja 26.2.2024).

Tuotteet vedetään myynnistä, koska tuotteissa käytettävässä orecchiette-pastan yhdessä erässä on ilmennyt mahdollinen mustekalan musteen kontaminaatio, joka voi aiheuttaa allergisen reaktion nilviäisille allergisille henkilöille.

Muille tuote on Kokkikartanon tiedotteen mukaan turvallista käyttää.

Takaisinveto ei koske muita tuotteita eikä muita valmistuseriä.

Valmistaja on kehottanut kauppoja poistamaan kyseiset tuote-erät myynnistä ja hävittämään ne. Valmistaja lupaa hyvittää kyseisen erän toimitukset kaupalle toimitettujen määrien mukaisesti.

Kuluttajia neuvotaan palauttamaan tuote siihen myymälään, josta tuote on ostettu.

Näin lohen markkinahinta kehittyy

Lohen markkinahinnat nousevat, koska kalan kysyntä kasvaa, mutta perinteiset kasvatusmenetelmät eivät mahdollista riittävää kasvua tarjonnassa, kirjoittaa osakeyhtiö Inderesin analyytikko Pauli Lohi Inderesin aamukatsauksessa.

– Lohen markkinahinnoissa nähtiin vuosina 2020-22 voimakkaita heilahteluita, mutta tällä hetkellä näyttäisi, että uusi korkeampi hintataso on tullut jäädäkseen. Norjan lohen futuurihinta oli vuoden 2023 aikana keskimäärin 94 Norjan kruunua kilolta eli 13 prosenttia vuoden 2022 hintatasoa korkeampi. Euromääräisesti tarkasteltuna muutos oli kuitenkin vain kaksi prosenttia, Pauli Lohi arvioi aamukatsauksessa.

Analyytikko muistuttaa, että ruokaan ja maataloussektoriin erikoistuneen Rabobankin tuoreen ennusteen mukaan lohen tarjonta todennäköisesti kasvaa kuluvan vuoden alkupuoliskolla vertailukaudesta rehun hintojen laskun ja kasvatusolosuhteiden parantumisen ansiosta, mutta hintatasoon ei odoteta suurta käännettä.

– Pitkällä aikavälillä lohen markkinahintaa tukee kasvava kysyntä etenkin kehittyvien talouksien maissa ja toisaalta rajallinen tarjonta. Uusia lohenkasvatuspaikkoja on vaikeaa löytää luonnonvesistöistä. Kalankasvattajat pyrkivät vastaamaan haasteisiin erilaisilla innovaatioilla ja muutoksilla kasvatusprosesseissa, mitkä kuitenkin nostavat tuotantokustannuksia ja siten lohen markkinahintaa, analyytikko kirjoittaa.

Luonnonvarakeskuksen mukaan lohen tuottajahinta oli Suomessa 9,4 euroa vuonna 2022 ja nousi edelleen 10 prosenttia vuoden 2023 huhti-syyskuun välisellä jaksolla edellisvuoteen verrattuna.

– Tämän perusteella voitaisiin päätellä, että koko vuoden 2023 tasolla lohen hinta oli jo peräti 10 euron paikkeilla. Arvioimme lohen hintakehityksen perusteella, että kirjolohen hinta olisi vastaavasti voinut nousta noin 7 euron kilohinnan paikkeille vuoden 2023 osalta, mikä olisi jo 50 prosenttia korkeampi taso verrattuna vuosien 2018-21 keskiarvoon. Kustannusinflaatio ja muun muassa rehun hinnan nousu ovat vaikuttaneet myös kotimaisiin kirjolohen kasvattajiin, vaikkakin kustannusinflaatio on ollut viime aikoina tasaantumaan päin, Pauli Lohi summaa.

IL: Moni säilyttää juustoa väärin

Oikein säilytettynä kypsä juusto ei mene pilalle koskaan, helsinkiläinen juustokauppias Laura Mauno kertoo Iltalehdelle.

Juuston säilyvyyden kannalta olennaista on, miten juustoa säilytetään. Siinä moni tekee yleisen virheen.

Maunon mukaan juusto tulisi mieluiten säilyttää juustopaperissa, jossa on vahapinta. Mikäli juustopaperia ei ole käytössä, toinen hyvä vaihtoehto on kääriä juusto voipaperiin ja laittaa se sen jälkeen muovipussiin.

Myös vanhanajan keraamiset ja puiset juustokuvut ovat juustokauppiaan mukaan hyviä. Myös paremmat muoviset kuvut saattavat olla hyviä, jos niissä on ilmareikiä.

Laura Mauno kertoo IL:lle, että juuston säilyvyyden kannalta pahin tekijä on muovi. Tämä johtuu siitä, että materiaalina juusto ei hengitä ja silloin kosteus pääsee tiivistymään juustoon.

Kaupasta ei näpistetä nälän vuoksi, sanoo ylijohtaja – näin varastetuille tuotteille usein käy

Suurin osa myymälöistä näpistetyistä tuotteista menee myyntiin, sanoo oikeusministeriön ylijohtaja Ville Hinkkanen.

– Suurin osa näpistyksistä menee myyntiin, ei omaan kulutukseen eikä etenkään välttämättömäksi ravinnoksi, kertoo Hinkkanen X-viestialustalla.

Rikosoikeuteen ja lainvalmisteluun erikoistunut Hinkkanen, joka sanoo esiintyvänsä X-alustalla yksityishenkilönä, on jakanut ketjun otsikolla ”kriminologinen ja oikeudellinen näkökulma myymälänäpistyksiin”.

Hinkkasen mukaan on epäselvää, missä määrin köyhyys mahdollisesti lisää omaisuusrikoksia.

– Pienituloiset tekevät enemmän omaisuusrikoksia, mutta yhteys ei ole aivan suoraviivainen.

Hän huomauttaa, että akuuttiin apuun nälkätilanteissa on olemassa esimerkiksi sosiaalipäivystys.

– Lähes koskaan ei ole käsillä sellaista pakkotilaa, joka olisi näpistykselle oikeuttamis- tai anteeksiantoperuste, Hinkkanen kirjoittaa.

Asia nousi puheenaiheeksi, kun näyttelijä Amanda Palo sanoi Helsingin Sanomissa, että jos kaupoista varastelu lisääntyy, se johtuu hallituksen tekemistä leikkauksista, koska suurin osa näpistelijöistä tekee niin pakosta.

Palo kehotti myös ihmisiä katsomaan ”toisaalle”, jos havaitsevat näpistelyä.

Tähän Hinkkanen toteaa, että kansalaisilla ei ole oikeudellista velvollisuutta puuttua havaitsemiinsa näpistyksiin, sillä ilmoitusvelvollisuus on vain vakavista rikoksista ja niistäkin ainoastaan silloin, kun rikos olisi vielä estettävissä.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Verkkouutisissa mainostamalla tavoitat

100 000 suomalaista päivässä

Meiltä on pyydetty tehokasta, pienille budjeteille sopivaa mainosratkaisua. Niinpä teimme sellaisen, katselet sitä parhaillaan. Tarvitset vain hyvän idean, kuvan, otsikon ja 280 euroa.

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)