Verkkouutiset

Polttoaine

MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

IL: Tankkasi vuokraamaansa autoa kanisterista – 185 euron lasku

Vuokraamaansa pakettiautoon suoraan kanisterista tankannut mies sai 185 euron korvausvaatimuksen vuokraamolta. Asiasta kertoo Iltalehti.

Tapauksessa on kyse siitä, että sopimusehtojen mukaan vuokra-autoa ei saa tankata omasta astiasta.  Mies ei kuitenkaan ollut lukenut kyseistä sopimuskohtaa, vaan oli tankannut autoon dieseliä suoraan omasta kanisteristaan.

Kun tapaus tuli autovuokraamolle ilmi, se lähetti miehelle 185 euron laskun.

Summa perustui täysin sopimusehtoihin. Ehdoissa sanotaan, että tällaisesta menettelystä rapsahtaa sopimusrikkomusmaksu, joka on 180 euroa. Päälle lisättiin vielä viisi euroa toimistokuluja.

Asiakas piti vaatimusta kohtuuttomana ja vei asian kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi. Mies korosti, ettei vuokraamolle ollut koitunut vahinkoa hänen menettelynsä takia ja auto oli palautettu ajallaan sekä tankattuna.

Hän huomautti myös, ettei autoon oltu tankattu vääränlaista polttoainetta ja oli osoittanut todisteeksi kuitin, joka osoitti kanisterissa olleen polttoaineen olleen Shell-huoltoasemalta.

Autovuokraamo pysyi kannassaan ja katsoi miehen rikkoneen sopimusehtoja. Varaus oli tehty netissä. Vuokraamon mukaan miehelle oli heti varaustapahtuman jälkeen lähetetty vahvistus, jonka alussa muistutetaan tankkauksesta.

Tekstissä kerrotaan, ettei polttoaine kuulu vuokrauksen hintaan ja että valvontaa on tiukennettu. Lisäksi asiakasta kehotettiin tutustumaan tarkemmin tankkausehtoihin. Ehdoissa oli myös suoraan sanottu, että omasta astiasta tai kanisterista tankkaaminen oli ehdottomasti kielletty. Auto pitää ehtojen mukaan tankata huoltamolla.

Autovuokraamon mukaan sille oli koitunut kustannuksia myös autolle tehdyistä huolloista asiakkaan menettelyn takia.

Ratkaisussaan kuluttajariitalautakunta toteaa, että mies oli rikkonut sopimusehtoja. Siitä kuitenkaan ei ollut näyttöä, että autovuokraamolle olisi koitunut vahinkoa menettelyn takia.

Lautakunta joutui nyt käsittelemään riitaa, jossa keskeisenä kysymyksenä oli sopimusrikkomusmaksun kohtuullisuus. Sehän taas oli riidatonta, että mies ei ollut noudattanut sopimuksen ehtoja. Lautakunta toteaa, etteivät autolle tehdyt toimenpiteet ole olleet tarpeellisia. Näin ollen autovuokraamolla ei ole ollut perustetta laskuttaa niistä korvausta espoolaismieheltä.

Lautakunta päätyi suosittamaan, että autovuokraamo palauttaa asiakkaalle 155 euroa, jolloin asiakkaan maksettavaksi jää 30 euron summa, jota hän itse piti kohtuullisena maksuna sopimusrikkomuksesta.

Dieselin litrahinta vaarassa nousta kymmenillä senteillä

Autoliiton mukaan jakeluvelvoitteen nostamista ei pidä tehdä liian nopeasti ennen kuin biokomponenttien saatavuus on riittävällä tasolla.

Suomi on asettanut itselleen päästövähennystavoitteet, joiden saavuttamisessa liikenteen energiatehokkuuden parantamisella on iso rooli. Yhtenä tapana vähentää autoilun päästöjä hallitus on päättänyt kiristää nestemäisten polttoaineiden jakeluvelvoitetta tulevina vuosina.

Kiristys on vaarassa nostaa polttoaineiden, erityisesti dieselin, kuluttajahintoja kymmenillä senteillä.

– Kaikki saatavilla olevat biopolttoaineet menevät joka tapauksessa kaupaksi ja kiristyvä jakeluvelvoite nostaa hintoja entisestään. Nyt on tärkeintä huolehtia polttoaineiden kohtuullisesta hintatasosta ja varmistaa kotitalouksien ja yritysten toimeentulon edellytykset, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa tiedotteessa.

Autoliiton mielestä dieselveronakin tunnettu käyttövoimavero on aikansa elänyt, sillä biokomponenttien jakeluvelvoite nostaa dieselpolttoaineen hintaa bensiiniä rajummin. Sähköautojen kohdalla käyttövoimavero antaa puolestaan väärän signaalin nollapäästöisen auton hankintaa harkitseville.

– Dieselistä maksetaan bensiiniä alempaa polttoaineveroa, mikä on perusteena sille, että dieselautoista maksetaan vuotuista käyttövoimaveroa. Jakeluvelvoitteen aiheuttamat hinnankorotukset painottuvat kuitenkin dieselpolttoaineeseen eli dieselautoilijat osallistuvat päästötalkoisiin isolla rahalla. Ajoneuvoveron käyttövoimavero onkin dieselin kohdalla aikansa elänyt ja siitä tulisi luopua, Nieminen sanoo.

Käyttövoimaveroa maksetaan kaikista autoista, jotka käyttävät muuta kuin bensiiniä polttoaineenaan, myös muun muassa kaasu- ja sähköautoista.

– Se, että sähköautoista maksetaan käyttövoimaveroa, on väärä signaali päästötavoitteiden saavuttamisen kannalta. Sama koskee kaasuautoja, joihin tankataan nykyisin käytännössä vain biokaasua, Nieminen painottaa.

Yle: Näin päästötön lentoliikenne voisi toimia

Polttoaineiden murros on rantautumassa kovaa vauhtia myös lentokoneisiin. Viimeaikaiset testilennot vahvistavat käsitystä siitä, että nimenomaan vety on avain tulevaisuuden päästöttömään lentämiseen. Muutokseen liittyy kuitenkin vielä haasteita. Asiasta kertoo Yle.

Ensimmäiset matkustajalentokoneilla tehdyt testit on suoritettu jälkiasennetuilla vetypohjaisilla moottoreilla. Esimerkiksi Universal Hydrogen ja ZeroAvian ovat vaihtaneet koneissaan perinteiset potkuriturbiinimoottorit vetypolttokennoon ja sähköön perustuvaan voimansiirtolaitteistoon.

Yhtiöt tähtäävät vetylentokoneidensa käyttövalmiuteen vuonna 2025. Tanskalaisen DAT-lentoyhtiön on määrä aloittaa kaupalliset vetylennot samana vuonna.

Eurooppalaisen Airbusin tavoitteena on tuoda markkinoille vetylentokoneet vuoteen 2035 mennessä. Vetykaasun sijaan sen koneissa tullaan käyttämään energiatiheämpää nestemäistä vetyä tilan ja painon säästämiseksi. Tämä seos poltetaan suoraan koneen kaasuturbiineissa.

Suomalaista lentoyhtiö Finnairia kiinnostavat erityisesti Euroopan sisäisiin ja jopa mannertenvälisiin matkoihin kykenevät vetylentokoneet. Niitä saattaa kuitenkin joutua odottamaan 2050-luvulle asti. Haasteena on erityisesti riittäävän vetymäärän varastoiminen lentokoneeseen.

– Vedyn energiatiheys on tilavuusyksikköä kohden synteettisiä polttoaineita heikompi. Lentokone pitää rakenteellisesti suunnitella uudelleen, jotta vetyä voidaan varastoida lentokoneen rakenteisiin tarpeeksi paljon, sanoo Finnairin laivastohallinnon johtaja Riku Aho Ylelle.

Vedyn käyttämisessä lentokoneisiin liittyy myös olennaisesti kysymys logistiikasta. Vedylle tulisi nimittäin rakentaa jakelu- ja varastointijärjestelmä lentokentille.

– Vety voidaan tuoda lentokoneille autoilla, kuten lentopolttoaine nykyisin. Vaihtoehtona on maanalainen putkijärjestelmä, kertoo johtaja Henri Hansson Helsinki-Vantaan lentokentästä vastaavalta Finavialta.

Kun vedyn käyttö yleistyy, sitä voitaisiin jopa tuottaa lentoasemilla. Tämä helpottaisi vedyn kuljettamisen logistiikkaa merkittävästi. Tähänkin kuitenkin liittyy teknisiä ja taloudellisia kipukohtia.

– Polttotekniikalla tai elektrolyysillä tehtyä vetyä on täysin mahdollista tehdä, mutta viime kädessä kysymys on siitä, onko teknis-taloudellista mahdollisuutta skaalata sitä mittakaavaa niin isoksi, että se riittää palvelemaan isoja käyttäjämääriä, Hansson pohtii.

Bensiinikauppiaat Ylelle: Ei vielä havaintoja hamstraajista

Liikennepalvelukauppiaiden toimitusjohtaja Jari Salonen kertoo Ylelle, että bensa-asemat ovat ainakin tähän mennessä saaneet tilamaansa polttoaineet Auto- ja kuljetusalan AKT:n säiliöautojen lakosta huolimatta.

– Yleiskuva on sellainen, että öljy-yhtiöt pystyvät hyvin toimittamaan tilatut kuormat. Puutostilaa ei ole, mutta joitakin poikkeuksia on ollut.

Huoltoasemilta kerrotaan Ylelle, että polttoainekuljetukset ovat sujuneet. Tilanteesta huolestuneita hamstraajia ei ole myöskään ollut liikkeellä tavallista enempää.

– Ylimääräisiä kanistereita ei ole näkynyt. Ihan normaalia tankkausta, kertoo Shell Kangasala Ruutanan päällikkö Tuomas Åkerlund.

Kaakkois-Suomessa huoltoasemilta kerrotaan, että lakon täytyisi kestää vielä viikkoja, jotta polttoaine loppuisi.

– Jos lakko jatkuu viikkoja, tilanne saattaa vaikeutua. Tällä hetkellä bensiiniä riittää, sanoo Lappeenrannan Simolantien Nesteen kauppias Mikko Korpela Ylelle.

IS: Bensiinin ja dieselin hinta saattaa nousta yli 50 senttiä litralta

Bensiinin ja dieselin hinnat uhkaavat nousta merkittävästi ensi vuoden tammikuussa, Ilta-Sanomat kertoo.

Tämä johtuu siitä, ensi vuoden alussa on voimaan astuu laki, jonka myötä jakeluvelvoite nousisi 13,5 prosentista 28 prosenttiin tammikuussa 2024. Eduskunta on hyväksynyt lakiesityksen, mutta se saatetaan ottaa uudelleen käsittelyyn tulevissa hallitusneuvotteluissa.

Mikäli ehdotetut muutokset toteutuvat, polttoaineiden pumppuhinnat voisivat nousta arvioiden mukaan pahimmillaan jopa yli 50 senttiä litralta, mikäli myös suunniteltu kotimainen päästökauppa toteutuu.

Talouspolitiikan arviointineuvoston tuoreen taustaraportin mukaan bensiinin hinta on noussut vuosien 2016 ja 2022 välissä 60 prosenttia ja dieselin hinta 82 prosenttia.

Artikkelia muokattu 17.2.2023 kello 11.03: Tarkennettu, että eduskunta on hyväksynyt lakiesityksen. Täsmennetty mainintaa Talouspolitiikan arviointineuvoston taustaraportista.

 

Teboilille 32000 euron rangaistusmaksut

Energiavirasto on määrännyt huoltoasemaketju Teboilille rangaistusmaksuja yhteensä 32 000 euron edestä.

Maksut koostuvat jakeluvelvoitelain mukaisen lisävelvoitteen laiminlyönnistä johtuvasta seuraamusmaksusta sekä kasvihuonekaasuilmoituksen ja biopolttoöljyn jakeluvelvoiteilmoituksen laiminlyönnistä johtuvista laiminlyönti- ja virhemaksuista.

Päätös koskee vuotta 2021, jolloin uusiutuvien polttoaineiden osuuden kaikista jaelluista liikennepolttoaineista tuli olla vähintään 18 prosenttia. Siitä nyt rangaistulla lisävelvoitteella tuli täyttää kaksi prosenttiyksikköä.

Viraston päätöksessä huomautetaan, että Teboil olisi voinut täyttää lisävelvoitteen polttoaineilla, jotka olisi valmistettu ruoaksi tai rehuksi kelpaamattomista raaka-aineista, kuten palmuöljypuristamoiden jäteliemestä, oljesta, eläinten lannasta, sokeriruokojätteestä, mäntyöljystä tai metsäteollisuuden jätteistä.

Energiaviraston mukaan venäläisomisteinen yhtiö ei kuitenkaan tehnyt näin.

Tapauksesta kertoi ensin Ilta-Sanomat.

HU: Näin dieselin hinta nousee ensi vuonna

Dieselin litrahinta saattaa vuonna 2023 nousta jopa 20 senttiä, kertoo Helsingin Uutiset. Dieselin hinnannousun syynä ovat jo vuonna 2019 tehty päätös parafiinisen dieselin veronkorotuksesta sekä jakeluvelvoitteen muutokset.

– Parafiiniseen diesellaatuun tulee valmistevero, ja se nostaa hintaa kahdella sentillä. Sen lopullinen hinta tulee olemaan sama kuin tavallisella dieselilläkin, kertoo Autoalan tiedotuskeskuksen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja.

– Kyseessä on päätös, joka on tehty jo ennen vuotta 2020, siis aikana ennen koronapandemiaa. Ensin hinta nousi sentillä, sitten seuraavana vuonna kahdella sentillä ja nyt tulee vielä viimeinen korotus, eli yhteensä viisi senttiä litra.

Liikennepalvelukauppiaiden toimitusjohtaja Jari Salosen mukaan etenkin jakeluvelvoite vaikuttaa autoilijoihin ensi vuonna. Hallitus laski aikaisemmin tänä vuonna jakeluvelvoitteen 12 prosenttiin. Myös vuoden 2023 jakeluvelvoitetta on laskettu 7,5 prosenttiyksiköllä 13,5 prosenttiin.

Muutos saattaa Salosen mukaan johtaa 20 sentin hinnannousuun litralta.

Jakeluvelvoitteella tarkoitetaan osuutta, joka myytävästä polttoaineesta tulee olla uusiutuvia.

– Jakeluvelvoite nousee ensi vuonna 1,5 prosenttiyksikköä verrattuna vuoteen 2022. Sen oli suunniteltu nousevan 9 prosenttiyksikköä, joten tuosta luvusta tingittiin 7,7 prosenttiyksikköä. Silti jakeluvelvoite aidosti ja oikeasti nousee 1,5 prosenttiyksikköä, kun vuosi 2023 alkaa, Salonen sanoo HU:lle.

Vuonna 2023 taso on yhä maltillinen, Salonen sanoo, mutta vuonna 2024 ”tapahtuu melkoinen hyppäys”. Jakeluvelvoitetta aiotaan taas nostaa vuoden 2023 jälkeen.

Energiamarkkinoista tullaan todennäköisesti puhumaan kevään vaalikeskusteluissa, Hanna Kalenoja uskoo. Polttoaineiden ja energiamarkkinoiden tulevaisuuden näkymiä on kuitenkin vaikea ennustaa, hän toteaa.

– Tietysti polttoaineen potentiaaliset hinnan muutokset kiinnostavat: energiamarkkina on viime aikoina varsinkin ollut hyvinkin heiluvaa laatua. Hiljalleen energiamarkkinastakin on tullut aika vakiintunut ja näyttää siltä, että Venäjän aloittama sota ei nostanut hintoja siinä määrin kuin pelättiin. Minkään öljylaadun hinta ei lähtenyt esimerkiksi nousemaan.

TE: Täältä saa halvinta bensiiniä

Polttoaineiden hinnat ovat Suomessa laskeneet jo Venäjän hyökkäyssotaa edeltävälle tasolle, kertoo Talouselämä.

Bensiinilaatu 95 E maksoi viime viikolla Tilastokeskuksen mukaan keskimäärin 1,89 euroa litralta.

Edullisinta bensiiniä saa Kirkkonummen Nesteeltä ja Hämeenlinnan ABC:ltä, joissa 95 E maksaa 1,679 euroa.

Kalleinta bensiiniä myy Kemiönsaaren ST1, jossa bensiinilitrasta pitää maksaa 2,079 euroa.

TE:n kokoamat tiedot perustuvat hintaseurantasivusto Polttoaine.netin tilastoihin.

Polttonesteiden hinnat pumpuilla seuraavat raakaöljyn markkinahintoja, jotka ovat olleet laskussa.

– Suurin syy raaka-aineiden hinnanlaskuun ovat varmasti taantumapelot, sanoo Aktian raaka-aineita seuraava salkunhoitaja Juuso Atrila TE:lle.

Timo Heinonen: Ammattidieselin hautaaminen kohtalokasta

Kansanedustaja Timo Heinonen (kok.) pitää kohtalokkaana pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallituksen päätöstä jättää toteuttamatta sovittu ns. ammattidiesel. Asiasta päättävä valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk.) kertoi torstaina, että ammattidieseliä ei tule tällä vaalikaudella.

– Kuljetusala on todella tukalassa tilanteessa ja dieselin hinnan arvioidaan kohoavan vielä talvella merkittävästi. Ammattidiesel tarvitaan nyt pelastamaan kuljetusalaa ja maamme kuljetuksia, vaatii Heinonen.

Hän toteaa, että kokoomuksen vaihtoehtobudjettiin ammattidiesel-järjestelmä sisältyy ja puolueella on valmius ottaa ammattidiesel käyttöön kiireellisesti.

– Ammattidieselin käyttöönotolla ammattiautoilija voisi saada polttoaineveron palautusta noin 17 senttiä litralta. Eihän sekään polttoaineen hinnannousua kuittaisi, mutta olisi tärkeä vastaantulo, Heinonen sanoo tiedotteessaan.

Hänen mielestään on tärkeää, että ammattidiesel otettaisiin raskaanliikenteen lisäksi käyttöön myös muun kuljetusalan osalta sekä esimerkiksi taksialan mahdollisuudet käyttää ammattidieseliä pitäisi selvittää.

– Vetoan nyt vielä, että luvattu ammattidiesel valmistellaan nopeasti ja ennen muuta otetaan käyttöön mahdollisimman pian heti alkuvuodesta. On ollut vastuutonta viivyttää tämän asian käsittelyä, sillä tarve on ollut ilmeinen jo korona-ajalta lähtien, toteaa Heinonen.

Bensiinin ja dieselin hinnat laskeneet kesän huipusta

Laskua edelliseen neljännekseen oli Tilastokeskuksen mukaan bensiinillä ja dieselillä 6-7 prosenttia ja lämmityspolttoöljyllä kolme prosenttia.

Vuodentakaiseen hintaan verrattuna bensiinin hinta tankilla oli kuitenkin 27 prosenttia korkeampi. Dieselistä veloitettiin 43 prosenttia ja lämmityspolttoöljystä 68 prosenttia enemmän.

Polttonesteiden lähes yhtäjaksoinen hintojen nousu alkoi pahimman pandemiashokin jälkeen vuoden 2020 kesällä.

Polttonesteiden hintojen nousu on rokottanut eniten öljylämmittäjiä. Halvimmillaan lämmityspolttoöljy maksoi 0,60 e/l toukokuussa 2020 ja kallein hinta oli 2,06 e/l kuluvan vuoden maaliskuussa. Tuorein hinta marraskuulta oli 1,80 e/l.

Polttonesteiden alhaisia hintoja vuoden 2020 keväällä ja kesällä selitti maailmanlaajuinen koronasulku, mikä johti polttoöljyjen ylitarjontaan markkinoilla. Hintojen nousua puolestaan selitti pääasiassa koronakuopan jälkeinen kysynnän kasvun siivittämä raakaöljyn hinnan nousu, euron heikkeneminen suhteessa dollariin sekä valmisteverotuksen kiristyminen.

Uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen väliaikainen alentaminen hillitsi hieman hintojen korotuspaineita.

Bensiinin hinta putosi 1,8 euroon litralta

Iltalehti kertoo Polttoaine.net-sivuston keräämien tietojen osoittavan, että bensiinin ja muiden fossiilisten polttoaineiden hinnat ovat laskussa.

Sunnuntaina 4.12. halvin bensiini löytyi Helsingin Ruskeasuon Teboililta, jossa 95E-bensiini maksoi 1,809 euroa litralta.

Kuusi kymmenestä halvimmasta bensapumpusta löytyy pääkaupunkiseudulta. Niiden lisäksi esimerkiksi Ylivieskan J.Kärkkäisellä bensiini oli hinnoiteltu 1,834 euroon litralta.

Oulusta löytyy kaksikin Neste Express -asemaa, joista 95-oktaanista bensiiniä sai 1,858 euron litrahintaan.

Myös dieselin hinta on laskussa. Halvimmilla pumpuilla sitä saa alle kahden euron.

Kouvolassa Valkealan ABC:lla diesel maksoi sunnuntaina 1,949 euroa litralta. Myös edellämainituilla oululaisilla asemilla hinnat olivat 1,962 ja 1,966 euroa litralta.

TalSa: Nämä tekijät pitävät bensiinin hinnan korkeana

Vaikka raakaöljyn hinta on laskenut selvästi jo pidemmän aikaa, bensiinin hinta on pysynyt korkeana.

Vakuutusyhtiö Lähitapiolan ekonomisti Hannu Nummiaro kertoo Taloussanomille, että polttoaineiden korkeiden hintojen taustalla vaikuttaa kolme suurta ja lukuisa joukko muita tekijöitä. Ilmeisimpiä tekijöitä on euron vaihtokurssi, joka on heikentynyt suhteessa Yhdysvaltain dollariin.

Asiassa on oleellista se, että raaka-ainemarkkinoilla päävaluuttana on dollari.

– Yhdellä eurolla saa vähemmän dollareita, joilla taas ostetaan raakaöljyä, Nummiaro sanoo TalSalle.

Nummiaro korostaa, että öljyn hinnasta ei voida vetää suoria johtopäätöksiä bensiinin hintaan.

Toisena tekijänä hintaan vaikuttaa jakeluvelvoite eli se, että uusiutumattomasta raakaöljystä valmistettuun bensiiniin on sekoitettava tietty määrä uusiutuvista lähteistä valmistettua polttonestettä. Nämä taas ovat fossiilisia kalliimpia.

Kolmanneksi raakaöljyn tislauksessa syntyy muutakin kuin bensiiniä. Öljynjalostusalalla puhutaan jakeista, joita ovat esimerkiksi raskas ja kevyt polttoöljy, petroli, erilaiset kaasut sekä bensiini.

– Näillä jakeilla on kullakin omat markkinansa, Joillain markkinoilla voi olla ylikysyntää ja joillain ylitarjontaa, Nummiaro sanoo TalSalle.

“En löydä logiikkaa” – TE: Dieselautojen kysyntä kasvaa

Hedin Automotiven toimitusjohtaja Mikko Mykrä kertoo TalousElämälle, että uusien autojen kysyntä on syksyn aikana laskenut kokonaisuudessaan kymmeniä prosentteja. Syynä laskulle on taloustilanne ja korkotason nousu.

Autoalan ennuste tämän vuoden uusiksi rekisteröinneiksi on noin 85 000. Se on vähiten sitten 1990-luvun lamavuosien. Osaltaan rekisteröintien alhaista määrää selittää myös tämänhetkinen pitkä toimitusaika.

Uusien sähköautojen 2 000 euron hankintatuki on näillä näkymin loppumassa tähän vuoteen. Autotuojat ovat ehdottaneet 5 000 euron asteittain laskevaa hankintatukea tieliikenteen päästöjen vähentämiseksi.

Käytettyjen autojen kaupassa autokauppiaat on yllättänyt diesel-autojen kysynnän elpyminen.

– Parjattu dieselauto on lähtenyt äkkiä kulkemaan vaihtoautomarkkinassa ja myy tällä hetkellä. Tälle diesel-autojen kysynnän kasvulle tai normalisoitumiselle en löydä logiikkaa, Mykrä kertoo.

Myös vaihtoautoketju Sakan liiketoimintajohtaja Petri Poukkula vahvistaa asian.

– Diesel-autojen kysyntä on kasvanut selvästi elokuun alusta alkaen, hän kertoo.

Voiko autoa tankata sähkökatkoksen aikana?

Autoa on mahdollista tankata huoltoaseman pumpulla myös sähkökatkosten aikana, mikäli katkoksiin on osattu varautua ennakkoon. Asiasta kertoo energia-alaan erikoistunut ukrainalainen Enkorr UA -sivusto.

Venäjä on tehnyt useita iskuja maan energialaitoksiin ja keskeiseen infrastruktuuriin, minkä vuoksi maassa on nähty laajoja sähkökatkoksia. Enkorr UA:n paikallisille huoltoasemaketjuille tekemän kyselyn mukaan huoltamoketjut ovat nykyään varautuneet sähkökatkoksiin hankkimalla huoltoasemien yhteyteen varavirran tuottamisessa käytettäviä dieselaggregaatteja.

Osaan asemista on asennettu myös aurinkopaneeleita ja akkuja, joiden avulla esimerkiksi kassajärjestelmät ja pumput toimivat myös ilman aggregaattia. Suurin osa Enkorr UA:n kyselyyn vastanneista huoltoasemista kertoo pitäneensä polttoainepumput ja myymälät avoinna sähkökatkoksista huolimatta.

Suomessa asiasta uutisoi ensin Ilta-Sanomat.

KL: Näin säästät polttoaineen kustannuksissa

Ajotavalla on merkittävä vaikutus polttoaineen kulutukseen, selviää polttoaineyhtiö Nesteen ja autokoulu Ajokoulu.fi:n järjestämästä testistä. Kun kuljettajaa opastetaan ajamaan taloudellisemmin, polttoaineenkulutus voi pienentyä peräti 15 prosentilla.

Testiä järjestämässä ollut ajo-opettaja ja Ajokoulu.fi:n eli Valoxin toimitusjohtaja Kristiina Anunti kertoo Kauppalehdelle, että jokaisen testiin osallistuneen kohdalla kulutusta saatiin jonkin verran pienennettyä. Kuljettajasta riippuen polttoaineenkulutus pieneni 6–15 prosenttia.

Parhaimmillaan kulutus voi vähentyä esimerkiksi kahdeksasta litrasta 6,8 litraan sadalle kilometrille. Jos bensiinilitra maksaa 2,40 euroa, edellä mainittu kulutusmuutos tarkoittaa 2,88 euron säästöä sadalle kilometrille.

Jos taloudellinen ajotapa pitäisi tiivistää yhteen seikkaan, se olisi Anuntin mukaan ennakointi. Käytännössä kyse on monien pienten asioiden kokonaisuudesta. Kun kuljettaja osaa ennakoida hyvin, hän välttyy ”pumppaavalta ajotyyliltä” eli jatkuvilta kiihdytyksiltä ja jarrutuksilta, mitkä lisäävät polttoaineen kulutusta.

Anuntin mukaan suurin ero kulutuksessa oli kuljettajilla, joilla on poukkoileva ajotyyli.

– Kaikkein tärkein asia on turvaväli. Suomalaisten yleisin virhe on ajaa liian lähellä. Se johtaa pumppaavaan ajotyyliin, Anunti kertoo KL:lle.

Yllättäen testin aikana polttoaineen kulutus laski myös sellaisilla kuljettajilla, jotka mielsivät ajotyylinsä taloudelliseksi.

Anuntin mukaan tällä hetkellä autokouluissa ei käydä riittävästi läpi vähemmän kuluttavaa ajamista.

– Olisi hienoa nähdä ilmastoystävällisen ajamisen painottuvan jatkossa lainsäädännössä ja ohjeistuksissa laajemmin”, hän toivoo KL:ssä.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Verkkouutisissa mainostamalla tavoitat

100 000 suomalaista päivässä

Meiltä on pyydetty tehokasta, pienille budjeteille sopivaa mainosratkaisua. Niinpä teimme sellaisen, katselet sitä parhaillaan. Tarvitset vain hyvän idean, kuvan, otsikon ja 280 euroa.

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)