Verkkouutiset

Autot

MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Huonokuntoisten teiden lisääntyminen lisää lasivahinkoja

– Tuulilasiin tulleet kiveniskemät on syytä korjauttaa mahdollisimman ripeästi, sillä vioittunut lasi saattaa häiritä auton järjestelmiä ja laajentua suuremmiksi vahingoiksi. Lasivahinkojen määrä saattaa tänä vuonna olla tavallista korkeampi, koska huonokuntoisten teiden määrä kasvaa jatkuvasti, kertoo Vakuutusyhtiö Fennia.

Autojen tuulilasivahinkoja sattuu ympäri vuoden, mutta erityisen kovilla tuulilasit ovat Fennian tilastojen mukaan maalis-huhtikuussa. Lämpötilavaihtelut pakkasen ja plusasteiden välillä sekä routavauriot kuluttavat tien pintaa, minkä vuoksi kivet irtoavat asfaltista herkemmin. Lisäksi autojen talvirenkaiden kuluessa nastat irtoavat herkemmin.

Lasivahinkoja sattuu pahimmillaan yli tuhat päivässä, eniten moottoriteillä. Lasivahinkojen osuus kaikista kaskovahingoista on jo noin kolmannes.

– Viime vuosina lasivahingot ovat kasvaneet yhdeksi yleisimmistä autovakuutuksesta korvattavista vahingoista. Tyypillisesti lasivahinkoja sattuu eniten kevätkuukausina lumien sulaessa Etelä-Suomen vilkkailta teiltä, sanoo Henri Schaffter. Hän vastaa Fennian ajoneuvo- ja omaisuusvahinkojen kumppanuuksista.

Moni autoilija siirtää kiveniskemien korjaamisen myöhemmäksi, tai unohtaa tarkistaa auton tuulilasia niiden varalta. Fennian tilastojen mukaan yhä useampi autoilija korjauttaa tuulilasin vasta viikkoja vahingon jälkeen.

– Saatetaan helposti ajatella, että pienen iskun ehtii korjata myöhemminkin. Mutta viivyttely voi pahentaa vikaa tuulilasissa, ja häiritä auton järjestelmiä. Yhä suuremmassa osassa ja lähes kaikissa uusissa autoissa on kameroita tai sensoreita tuulilasiin kiinnitettynä, Schaffter muistuttaa.

Nopea korjaus voi tulla myös autoilijalle edullisemmaksi, sillä tuulilasin paikkaus onnistuu nopeasti odottaessa eikä vie kaskovakuutuksesta omavastuuta. Viivyttely voi puolestaan johtaa siihen, että kiveniskemä leviää, jolloin lasi täytyy paikkaamisen sijaan vaihtaa. Se taas maksaa omavastuun verran, ja toimenpide kestää voi kestää koko päivän.

Pienikin kiveniskemä kannattaa korjauttaa heti

Moni jättää pienemmät kiveniskemät huomioimatta, koska ajattelee vaurion olevan pieni. Rikkinäinen lasi on kuitenkin aina turvallisuusriski.

Korjauksen pitkittäminen tai suuret lämpötilaerot, esimerkiksi kuuman ilman puhaltaminen tuulilasille pakkassäässä, voi kasvattaa särön tai halkeaman kokoa. Pieni kiveniskemä on helpompi ja nopeampi korjauttaa, kun taas halkeama edellyttää lasinvaihtoa.

Uudempien autojen tuulilasit ovat paitsi tekniikkansa vuoksi kalliimpia vaihtaa, myös herkempiä rikkoutumaan, Fennian lasikorjaamokumppanin ja tuulilasien korjaamiseen ja vaihtamiseen erikoistuneen Carglass-ketjun kaupallinen johtaja Jussi Kovasiipi sanoo.

Hänen mukaansa monissa uusissa autoissa on tuulilasiin kiinnitettynä ainakin yksi kamera, joka linkittyy auton turvajärjestelmiin.

Tuulilasiin liitetyn teknologian, kameroiden ja muiden sähköisten silmien yleistyminen tarkoittaa myös sitä, että jatkossa yksikin kiveniskemä voi riittää lasin vaihtoon.

– Moderneissa autoissa tuulilasi on tärkeämmässä roolissa kuin koskaan. Se toimii yhä useammin näyttönä ja on nykyautoissa keskeinen laitealusta tekniikalle, kuten kameroille, jotka ohjaavat ajoa avustavien tunnistimien ja järjestelmien toimintaa.

– Lasin rikkoutuessa siihen liitetyt turvajärjestelmät eivät välttämättä toimi enää oikein. Kameroissa ja tunnistimissa pienikin heitto voi johtaa siihen, että auton järjestelmät saavat virheellistä tietoa. Seurauksena on turhia, vältettävissä olevia vahinkoja ja onnettomuuksia. Tuulilasihan on koko liikenteen tärkein näyttöruutu ja jatkossa sen merkitys vain kasvaa, Kovasiipi sanoo.

Schaffter muistuttaa, että lasinvaihto on syytä tehdä osaavalla ja vakuutusyhtiön suosittelemalla kumppanilla.

– Lasinvaihdon jälkeen tuulilasille tulee yleensä tehdä oikeaoppinen kuljettajaa avustavien eli ADAS-järjestelmien kalibrointi, jotta auton järjestelmät toimivat siten oikein.

Venäjälle rekisteröidyt autot pitää viedä pois Suomesta viimeistään perjantaina

Suomessa olevat, Venäjälle rekisteröidyt autot on vietävä pois Euroopan unionin alueelta viimeistään 15. maaliskuuta 2024, Tulli kertoo tiedotteessa.

Poikkeuksena ovat opiskelijoiden ja määräaikaisella, voimassaolevalla työsopimuksella työskentelevien omistamat autot, jotka voivat vielä jäädä Suomeen tietyin ehdoin. Poikkeus koskee myös EU:n pakoteasetuksen perusteella Suomessa olevia autoja.

Venäjän rekisterissä olevien autojen EU:sta poistumista koskeva kansallinen kuuden kuukauden siirtymäaika umpeutuu. Ulkoministeriö antoi 16. syyskuuta 2023 EU:n pakotesääntelyyn perustuvan linjauksen, jonka mukaan Suomessa olevat, Venäjälle rekisteröidyt autot pitää viedä pois viimeistään 15. maaliskuuta 2024.

Tulli painottaa, että liikenteessä on myös siirtymäajan loppumisen jälkeen Venäjän rekisterissä olevia autoja, jotka voivat olla jatkossakin laillisesti Suomessa.

–  Tulevasta lauantaista alkaen liikenteestä tavattavien, Venäjän rekisterissä olevien autojen kuljettajien on todistettava valvontaviranomaisille oikeutensa käyttää autoa Suomessa. Nämä dokumentit on hyvä pitää ajossa mukana, jotta oikeutensa käyttää venäläisissä rekisterikilvissä olevaa autoaan pystyy todistamaan heti kysyttäessä. Auton laillisen käytön oikeutta ei voikaan päätellä rekisterikilvestä, painottaa Tullin valvontaosaston johtaja Sami Rakshit tiedotteessa.

Mikäli liikenteessä tavataan Venäjälle rekisteröity auto, jolla ei ole oikeutta olla Suomessa, Tulli pidättää auton ja tekee asiassa mahdollisen veroharkinnan.  Seuraamuksena voi olla mm. tullien ja arvonlisäveron maksuunpano ja auton poisvienti EU:n alueelta. Jos autosta pitää mahdollisesti maksaa myös autovero, Tulli siirtää asian sen osalta Verohallinnolle veroharkintaan.

Autojen Suomesta poistumisen osalta auton omistajien tulee huomioida, että Suomesta ei voi tällä hetkellä poistua itärajan ylitse rajanylityspaikkojen ollessa suljettuna 14. huhtikuuta 2024 asti. Viranomaiset eivät erikseen ohjeista poisviennin käytännön asioista, vaan auton omistaja vastaa ratkaisuista oman autonsa osalta.

Tullilla ei ole tietoa Suomessa tällä hetkellä olevien Venäjälle rekisteröityjen autojen määrästä.

Päätoimisten opiskelijoiden ja määräaikaisissa työtehtävissä toimivien kohdalla poikkeuksia

Siirtymäajan päätyttyä Venäjälle rekisteröidyn auton väliaikaisen käytön oikeus Suomessa voi jatkua EU-alueen ulkopuolella pysyvästi asuvalla päätoimisesti opiskelevalla tai määräaikaisella, voimassa olevalla työsopimuksella töissä olevalla, joiden omistamat autot on tuotu ennen maahantulokieltoa laillisesti Suomeen.  Näitä väliaikaisen maahantuonnin poikkeuksia koskevat tietyt reunaehdot.

Poikkeuksena ovat myös ne autot, jotka EU:n pakoteasetuksen perusteella voivat edelleen tulla väliaikaisesti Suomeen ja siten olla laillisesti Suomessa venäläisillä rekisterikilvillä. Näitä ovat pysyvästi Venäjällä asuvan EU- tai Eta-kansalaisen tai hänen perheenjäsenensä omistamat autot, diplomaattikilvin varustetut autot sekä humanitaarisella perusteella Suomeen saapuvien henkilöiden autot.

Siirtymäajan umpeutumisen jälkeen näidenkin poikkeusten piirissä olevien autojen kuljettajien pitää pyydettäessä todistaa valvontaviranomaisille riittävin selvityksin oikeutensa käyttää autoa Suomessa.

Autojen tuonti Venäjältä kiellettiin EU:n Venäjään kohdistamissa tuontipakotteissa 7. lokakuuta 2022.

Ulkoministeriön 16. syyskuuta 2023 voimaan tulleen kansallisen linjauksen mukaan Venäjälle rekisteröidyt autot eivät enää voineet tulla Suomen rajan yli EU:n alueelle edes väliaikaisesti. Tuolloin jo maassa olleille autoille annettiin siirtymäaika poistua maasta kuuden kuukauden kuluessa. Siirtymäaika umpeutuu 15. maaliskuuta 2024.

Ulkoministeriön linjauksen pohjalla oli EU:n komission syyskuussa 2023 antama ohjeistus Venäjän rekisterissä olevien autojen tuontikiellosta EU-alueelle. Kieltoa tarkennettiin jälleen, kun se kirjattiin EU:n 12. Venäjä-pakotepakettiin, joka tuli voimaan 19. joulukuuta 2023.

EU:n pakoteasetus mahdollistaa tietyt, Venäjälle rekisteröityjä autoja koskevat poikkeukset, joiden perusteella auto on mahdollista tulliselvittää, verottaa ja rekisteröidä Suomeen.

Moottori selvitti – tämä on Suomen tavallisin auto

Moottori-lehti kävi läpi Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilastoja ja etsi Suomen yleisimmän auton mahdollisimman yksityiskohtaisin tiedoin.

Suomen yleisin automalli on Toyota Corolla, mutta sen suosio on hajaantunut eri korimalli- ja moottoriversioihin. Niinpä yleisin auto Suomen tieliikenteessä on toisen sukupolven Nissan Qashqai osapuilleen vuodelta 2017, keulallaan 1,2-litrainen ahdettu bensiinimoottori.

Tällaisia autoja oli kesän 2023 tilastojen mukaan tieliikenteessä yhteensä yli 17 500. Värikirjokin on suomalaisille tuttu, sillä tällainen Qashqai tulee vastaan todennäköisimmin valkoisena, harmaana tai ruskeana.

Moottori selvitti myös kuka tämän Qashqain kuski todennäköisimmin on. Suomen yleisimpien etu- ja sukunimi- sekä ikätietojen mukaan ratin takana voisi hyvin istua 44 vuotta täyttävä Juhani Korhonen, joka asuu reilun 80 neliömetrin kokoisessa asunnossa vaimonsa ja kahden lapsensa kanssa.

Autonsa hän on ostanut käytettynä, ja on sen toinen omistaja. Elinkaarta autolla on kuitenkin vielä jäljellä, sillä autokannan keski-ikä on Suomessa yli 13 vuotta ja viimeiselle matkalleen purkamon puristimeen auto päätyy keskimäärin 21,5-vuotiaana. Ennen romutusta auto ehtii olla Juhanin jälkeen vielä kolmen muun henkilön omistuksessa.

Lehti myös koeajoi Suomen yleisimpien autojen haarukkaan mahtuvan yksilön, vuoden 2017 ruskean Qashqai 1.2 Visia Xtronicin, jonka mittarissa oli 108 000 kilometriä.

Pienistä kolhuista huolimatta ikäänsä nähden melko hyväkuntoinen auto ei tuottanut yllätyksiä.

– Iso asia, joka tämän ikäisessä, varsin perusvarustellussa autossa jää vajaaksi, on kuljettajaa avustavien järjestelmien määrä. Esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin, pysäköintitutka- ja kamera sekä automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, jotka uusissa autoissa ovat useimmiten jo tyyppihyväksyntävaatimusten takia vakiona, puuttuvat, lehti summaa.

– Tämä Suomen yleisin auto on vieläpä kuutisen vuotta autokannan keski-ikäistä autoa nuorempi. Vanheneva autokanta onkin liikenneturvallisuuden kannalta ongelmallinen, vaikka nykyisin vanhoissakin autoissa alkaa olla kuitenkin kohtuullinen turvavarustelu, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen toteaa.

Jos unohdetaan korimalli- ja moottorikohtainen jaottelu, niin Toyota Corolla nousee Suomen yleisimmäksi autoksi. Suomen teillä liikkuu nimittäin yli 110 000 Corollaa. Sijat kaksi ja kolme menevät 98 000 Volkswagen Golfille ja noin 86 000 Škoda Octavialle.

Autoala tunnustaa tarpeen parantaa käytetyn auton kauppaa

Kilpailu- ja kuluttajavirasto julkisti maaliskuun alussa tutkimuksen, jossa käsiteltiin yli tuhatta kuluttajaneuvonnan tapausta käytettyjen autojen kaupasta Suomessa. Tutkimuksen mukaan yhteydenottojen syy on usein se, että autojen todellinen kunto ei vastaa myyjien ostajille antamia tietoja.

Autoalan Keskusliiton mukaan Suomessa tehdään vuosittain 592 000 käytetyn auton kauppaa, joista noin puolet tehdään autoliikkeessä.

– Auto on hankintana kuluttajalle iso investointi ja autokauppojen vuotuinen määrä vielä korostaa asian vaikuttavuutta. Yksikin yhteydenotto kuluttajaneuvontaan on tarpeeton, mikäli se johtuu siitä, että myyjä on tietoisesti jättänyt antamatta ostajalle tämän ostopäätöksen kannalta keskeistä informaatiota, Autoala toteaa tiedotteessaan.

Myyjän velvollisuus on kertoa myymästään tuotteesta kaikki tiedossaan olevat seikat, jotka voivat vaikuttaa ostajan ostopäätökseen. Kuluttajaneuvontaan asiasta yhteyttä ottaneiden kuluttajien suuri määrä kertoo, että autoalalla on asiassa parannettavaa, Autoalan Keskusliitto toteaa.

Keskusliitto kertoo kouluttaneensa jäsenyrityksiään kuluttajansuojalainsäädännön velvoitteista säännöllisesti ja ”tätä tehostetaan entisestään”.

Keskusliitto kuitenkin huomauttaa, että oikeiden tietojen antamisen haasteena monesti on, ettei myyjällä ole tuotteesta myyntihetkellä niitä tietoja, joiden jälkeenpäin arvioiden voidaan olettaa vaikuttaneen ostopäätökseen.

– Auto on tyypillisesti vain hetken aikaa myyjän omistuksessa, kun se on ostettu vaihtoautona edelliseltä omistajalta. Käytettynä myyty auto on aina ollut jonkun toisen omistuksessa ja edellinen omistaja on aina parhaiten perillä auton kunnosta.

Keskusliiton mukaan valitettavasti kaikissa tapauksissa edellinen omistaja ei ole huomannut mahdollista puutteellisuutta ajoneuvon kunnossa tai sitä ei ole tuotu autoliikkeelle tiedoksi.

– Autoliikkeet tekevät parhaansa ajoneuvon kunnon selvittämiseksi sinä rajallisena aikana, kun auto on autoliikkeen omistuksessa. Kaikkia vikoja ei kuitenkaan ole mahdollista havaita autoliikkeessä vaan monesti viat ilmenevät ajan kuluessa autoa käytettäessä.

Autoalan Keskusliitto sanoo tiedotteessa kannustaa avoimeen kaupankäyntikulttuuriin, jossa ajoneuvon myyjä, oli se sitten autoliike tai kuluttaja, avoimesti kertoo kaikki tiedossaan olevat, kaupan tekemiseen vaikuttavat seikat.

– Tätä tukeakseen olemme kehittäneet vaihtoauton ostotarkastuslomakkeen, jolla auton myyjä myydessään autoa autoliikkeelle voi avoimesti kertoa kaikki tiedossaan olevat, kauppaan vaikuttavat seikat. Vastaavasti autoliike voi samalla lomakkeella kertoa potentiaaliselle auton ostajalle vastaavat asiat sekä mahdolliset omat havaintonsa ajoneuvon kunnosta.

– Toimimalla avoimesti voidaan välttää tarpeettomat erimielisyydet ajoneuvon kunnosta sekä luoda luottamusta autokauppaan. Se on sekä kuluttajien että myös autoliikkeiden etu, Autoalan Keskusliitto toteaa.

Tuhat autokauppakiistaa käytiin läpi: myyjät liioittelevat usein auton kuntoa

KKV:n kuluttajaneuvontaan otetaan eniten yhteyttä ajoneuvoihin liittyvissä ongelmissa. Näistä yhteydenotoista yli puolet koskee käytettyjen autojen kauppaa. KKV:n tutkimus tuo esille käytettyjen autojen kaupan yleisimmät ongelmatilanteet.

Laadullisessa tutkimuksessa käytiin läpi reilu tuhat kuluttajaneuvontaan tullutta tapauskuvausta käytettyjen autojen virhetilanteista vuoden 2023 tammi-helmikuulta. Tuotteen virheestä on kysymys esimerkiksi silloin, kun auto ei toimi kunnolla tai rikkoutuu ennenaikaisesti, ei vastaa siitä annettuja tietoja tai on muuten puutteellinen.

KKV:n kuluttajaneuvonnan tapauskuvauksissa myyjä usein kertoo ostajalle ennen kaupantekoa auton hyvästä kunnosta kuvailemalla autoa esimerkiksi huolletuksi, kuntotarkastetuksi tai katsastetuksi. Myyjän vakuutteluista ja ylisanoista huolimatta auto hajoaa pian kaupanteon jälkeen.

Myyjä saattaa myös jättää kertomatta olennaista tietoa auton historiasta. Tällaista tietoa on esimerkiksi se, että auto on ollut kolarissa tai auto on tuontiauto. Auton todellinen kunto ja historia selviääkin kuluttajalle vasta auton rikkouduttua pian kaupanteon jälkeen. Myyjän velvollisuutena on kertoa ostajalle kaikki tiedossaan olevat, ajoneuvon arvioimisen ja ostopäätöksen kannalta olennaiset tiedot.

Aina ei ole helppoa todentaa onko auto virheellinen vai johtuuko vika auton normaalista kulumisesta tai kuluttajan omasta toiminnasta.

Kuluttajalle voi myös tulla yllätyksenä, ettei takuu tai lisäturva aina korvaa juuri nimenomaista vikaa, ja että takuussa ja lisäturvassa saattaa olla rajoituksia. Asioista on voitu sopia suullisesti eikä kaikkea keskeistä tietoa pystytä varmentamaan.

Tutkimuksen mukaan käytettyjen autojen ostajat törmäävät usein ongelmiin yrittäessään reklamoida auton viasta myyjälle. Myyjä ei vastaa yhteydenottoihin tai kieltäytyy keskustelusta. Kuluttaja voi saada myyjältä ristiriitaisia toimintaohjeita tai häntä pompotellaan taholta toiselle.

– Selvityksemme perusteella käytetyn auton kaupassa on paljon piirteitä, jotka ovat huolestuttavia kuluttajan oikeussuojan kannalta. Tapauksissa toistuu lukuisia kertoja tilanne, jossa kuluttaja ajautuu syystä tai toisesta umpikujaan ilman minkäänlaista sovittelun tai keskustelun mahdollisuutta myyjän kanssa, toteaa tiedotteessa johtava asiantuntija Katja Järvelä.

Erityisen alttiita käytetyn auton kaupan ongelmatilanteille ovat esimerkiksi nuoret kuluttajat, joilla voi olla vähän kokemusta isommista ostoksista ja sopimusten solmimisesta. Lisäksi pienituloiset kuluttajat joutuvat usein hankkimaan edullisia ja vanhoja autoja, joissa ilmenee useammin vikoja.

3G-verkon alasajolla voi olla yllättäviä seurauksia autoilijoille

3G-verkon alasajolla voi olla vaikutuksia autojen etähallintajärjestelmien toimintaan, muistuttaa Autoalan Tiedotuskeskus julkaisemassaan tiedotteessa.

Teleoperaattorit DNA, Elisa ja Telia ovat sulkemassa 3G-verkkojaan Manner-Suomessa uudempien verkkosukupolvien käyttöönoton takia. Nykyisten 3G-verkkojen käyttämät taajuudet siirtyvät uudempien matkaviestinteknologioiden käyttöön. 3G:n poistuessa 2G-, 4G- ja 5G-verkot jäävät käyttöön.

Autoalan Tiedotuskeskus muistuttaa, että monet autojen taustajärjestelmät, kuten etäohjaus ja hätäpuhelu- eli eCall-järjestelmät, toimivat mobiiliverkkoyhteyden avulla. Etähallintajärjestelmiin kuuluvat muun muassa lukitus, polttoainekäyttöisten lisälämmittimien kauko-ohjausjärjestelmät sekä auton tietojen tarkistaminen. Kuorma- ja pakettiautoissa 3G-verkkoa käytetään lisäksi muun muassa erilaisten yritysten tarvitsemien kuljetustehtäviä koskevien tietojen ja ajoneuvodiagnostiikan välitykseen.

Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan autojen käyttäjien sekä autonvalmistajien, -maahantuojien ja -jälleenmyyjien kannalta teleoperaattorien tekemät ratkaisut 3G-verkkojen alasajosta ovat harmillisia. Autoissa olevat 3G-verkkoa tiedonsiirtoon hyödyntävät etähallintasovellukset on suunniteltu aikana, jolloin vanhempien verkkosukupolvien elinkaari ei ole ollut tiedossa.

– Koska 4G-verkon maantieteellinen kattavuus oli vielä 2010-luvun lopulla monissa maissa puutteellinen, monet ennen vuotta 2020 käyttöön otettujen autojen etähallinnan järjestelmät nojaavat 3G-verkkoon, tiedotteessa kirjoitetaan.

3G-verkon alasajon seurauksena osa palveluista siirtyy käyttämään 2G-verkkoa, mutta osa sovelluksista vaatii kehittyneempää 3G-yhteyttä, jolloin ne voivat lakata toimimasta 3G-verkon alasajon seurauksena.

– 2G-verkko pystyy teknisesti korvaamaan hyvin esimerkiksi puhelut ja tekstiviestit, mutta ei kaikissa tapauksissa kehittyneempiä etähallintajärjestelmien palveluja. Kaikille etähallinnan sovelluksille ei ole mahdollista tehdä päivitysversiota, joka käyttäisi vanhempaa 2G-verkkoa tai uudempia 4G- tai 5G-verkkoja, tiedotteessa todetaan.

Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan 3G-verkon alasajosta johtuva laitteiden toiminnan loppuminen ei ole yksinomaan autojen etähallintasovelluksia koskeva ongelma, vaan se koskee kaikkia laitteita, joiden tiedonsiirto perustuu 3G-teknologiaan. 3G-verkkojen alasajolla voi olla huomattavia vaikutuksia erilaisten laitteiden käyttöön. Muun muassa kiinteistöjen turvajärjestelmät ja riistakamerajärjestelmät käyttävät useimmiten 3G-verkkoa.

Autoalan Tiedotuskeskuksen mielestä on olennaisen tärkeää, että 2G-verkon ylläpitoa jatketaan, kunnes ajoneuvoja koskeva lainsäädäntö on saatu ajan tasalle ja myös vanhempien autojen eCall-järjestelmien toiminta voidaan taata.

On jopa halvempaa maksaa pysäköintivirhemaksu kuin maksaa pysäköinnistä ennakkoon

Pysäköintivirhemaksujen suuruus vaihtelee merkittävästi kaupungista riippuen. Toisinaan on jopa edullisempaa maksaa pysäköintivirhemaksu jälkikäteen kuin maksaa pysäköinnistä ennakkoon.

Pysäköintivirhemaksujen suuruus vaihtelee kaupungeittain laajasti, kertoo pysäköintialan toimijoiden yhdistys SPATY ry:n jäsenyritysten kartoitus.

Suomen suurimmissa kaupungeissa kunnallisen pysäköinninvalvonnan pysäköintivirhemaksu vaihtelee haja-asutusalueiden 40 eurosta keskusta-alueiden 80 euroon. Yksityisten yritysten valvontamaksu on pääsääntöisesti 60–80 euroa.

Suurin lain sallima pysäköintivirhemaksu on 80 euroa

Lain mukaan pysäköintivirhemaksu on virheen laadusta riippumatta vähintään 20 euroa. Sisäasiainministeriön asetuksella voidaan kuitenkin säätää korkeammasta pysäköintivirhemaksusta kunnassa tai sen osassa, jos liikennetiheys, paikoitustilojen niukkuus, pysäköintivirheiden määrä, liikenteen sujuvuus tai muut liikenteelliset syyt sitä vaativat.

Pysäköintivirhemaksun enimmäismäärä on 60 euroa, mutta jos kunnassa on käytössä erisuuruiset maksut eri alueilla, voi maksu enimmillään olla 80 euroa niin sanotulla ykkösvyöhykkeellä.

Tämä suurin mahdollinen sallittu maksu on käytössä kaupunkien keskusta-alueilla Tampereella, Helsingissä, Turussa sekä Vantaan Tikkurilassa.

– Esimerkiksi vuodesta 2021 junissa tarkastusmaksu on ollut junasta ja alueesta riippumatta kaikille 80 euroa. Myös pysäköintivirhemaksuissa yhtenäinen linja olisi oikeudenmukainen ratkaisu, SPATY ry:n toimitusjohtaja Christian Metsäranta sanoo.

Isoimmissa kaupungeissa suuria eroja

Siinä missä Helsingissä rapsahtaa 80 euron suuruinen pysäköintivirhemaksu keskusta-alueella, naapurikunnassa Espoossa kunnallisen pysäköinninvalvonnan maksu on vain 60 euroa.

Suurimpien kaupunkien kuten Oulun, Lahden ja Kuopion keskusta-alueilla kunnallinen pysäköintivirhemaksu on 60 euroa. Jyväskylässäkin maksun suuruus on 60 euroa, mutta Jyväskylän haja-asutusalueella maksu tippuu 40 euroon. Oulussa, Kuopiossa sekä Lahdessa maksu on ydinkeskustan ulkopuolella 50 euroa.

Toisissa kaupungeissa maksu ei missään nouse yli 50 euron. Esimerkiksi Rovaniemellä maksu on 50 euroa ja osassa kaupunginosia 40 euroa. Joensuussa pysäköintivirhemaksu on myös 50 euroa kaupunginosasta riippumatta.

– Huomattavaa on, että Helsingin ydinkeskustassa pysäköinti maksaa neljä euroa tunnilta. Näin ollen 24 tunnin mittainen koko vuorokauden pysäköinti kustantaa 96 euroa siinä missä pysäköintivirhemaksun suuruus jää 80 euroon, Metsäranta toteaa.

Pysäköinninvalvontaan selkeä tarve

Toisissa kaupungeissa pysäköintivirhemaksuihin on tehty korotuksia kaupunkien ykkösvyöhykkeillä viime aikoina. Turku nosti maksun 80 euroon syksyllä 2023, Vantaan Tikkurila vuonna 2021 ja Tampere keväällä 2019.

Vuonna 2023 Suonenjoesta tuli pienin kunta, joka valvoo pysäköintiä itse esimerkiksi poliisin sijaan. Siellä pysäköintivirhemaksu on 30 euroa.

Esimerkiksi Kirkkonummella pysäköinninvalvontaa hoitaa poliisi. Siellä pysäköintivirhemaksu nousi huomattavasti vuonna 2021, sillä se tuplaantui 25 eurosta 50 euroon.

Monessa kaupungissa maksut ovat säilyneet vuosikausia samansuuruisina, vaikka inflaatio on vaikuttanut yleisesti useisiin muihin hintoihin.

Kunnallinen pysäköinninvalvonta alkoi Suomessa 1970-luvulla. Tuolloin pysäköintivirhemaksu oli suuruudeltaan 20 markkaa ainakin Tampereella, Jyväskylässä ja Oulussa, mikä vastaa 28 euroa nykyrahassa.

– Valvottu pysäköinti on ilmiö, joka on tullut jäädäkseen. Yhtenäinen linja maksuissa olisi selkeä kaikille, Metsäranta toteaa.

IS: Autoilijalle hyviä uutisia

Tavallinen autoilija saa pitkästä aikaa hyviä uutisia. Nestemäisten käyttövoimien bensiinin ja dieselin hinnat ovat nimittäin laskeneet selvästi lähivuosina totutusta tasosta. Asiasta kerto Ilta-Sanomat.

Polttonesteiden litrahinnat olivat korkeimmillaan kesäkuussa 2022, jolloin dieselin keskihinta oli 2,44 euroa litralta ja 95-oktaanisen bensiinin 2,57 euroa litralta.

– Näistä lyhyen aikavälin huippulukemista hinnat olivat laskeneet tämän vuoden tammikuuhun mennessä keskimäärin 29 prosenttia, Tilastokeskuksen yliaktuaari Kristiina Nieminen kertoo IS:lle.

Tammikuussa 2024 dieselin keskihinta oli Tilastokeskuksen mukaan 1,83 euroa litralta ja 95-oktaanisen bensiinin 1,76 euroa litralta.

Autoilijan kannalta positiiviseen hintakehitykseen vaikuttaa yhtäältä Venäjän Ukrainaan aloittaman hyökkäyssodan vaikutuksen tasaantuminen öljyn maailmanmarkkinahintaan ja toisaalta myös Petteri Orpon (kok.) hallituksen toimet ovat laskeneet hintoja vuodenvaihteessa.

Vuodelle 2024 hallitus laski polttoaineveroa niin, että bensiinin arvonlisäverollinen pumppuhinta laski 4,4 sentillä ja dieselin hinta 4,9 sentillä.

Tämä tekijä voi olla sähköautojen heikkous

Sähköautot kuluttavat renkaita jopa kaksinkertaisesti polttomoottoriautoja enemmän. Asia ilmenee analytiikkayhtiö J.D. Powersin tekemästä kyselytutkimuksesta. Asiasta kertoo InsideEV’s.

Vastauksissa ilmenee, että renkaiden kuluminen kosketti merkittävissä määrin niitä auton omistajia, joilla oli sähköauto. Kyselyn mukaan jopa 39 prosenttia sähköauton omistajista vaihtoi autonsa renkaat kerran vuodessa. Polttomoottorilla toimivissa autoissa vastaava lukema oli 20 prosenttia.

Kyselytutkimuksen toteuttanut analytiikkayhtiö katsookin, että nopeammin kuluvat renkaat muodostuvat sähköautojen heikkoudeksi.

– Siitä on syytä olla huolissaan. [Sähköautojen ostajat] säästävät rahaa bensapumpulla, mutta seurauksena on, että heidän olisi vaihdettava renkaat useammin. Joten sitä on mietittävä, mitä auton omistaminen tulee maksamaan, J.D. Powerin johtaja Frank Hanley sanoo.

Useat syyt voivat vaikuttaa siihen, miksi renkaat kuluvat sähköautoissa nopeammin. Yksi syy on se, että sähköautojen huoltovälit ovat pidempiä ja samalla myös renkaiden kunto voi jäädä vähemmälle huomiolle.

Venäjän kilvissä olevat autot poistettava maasta 16. maaliskuuta mennessä

Venäjän rekisterikilvissä olevat henkilöautot tulee viedä pois maasta 16. maaliskuuta 2024 mennessä, Liikennevakuutuskeskus kertoo tiedotteessa. Liikennevakuutuskeskus ei myönnä venäläisissä kilvissä oleville autoille uusia vakuutuksia, jotka ovat voimassa 16. maaliskuuta 2024 jälkeen.

Sitä ennen rajaliikennevakuutuksen voi ostaa Liikennevakuutuskeskuksen toimistosta Ruoholahdesta. Vakuutuksen ostoon tulee varata aika ennakkoon.

Jos vakuuttamaton ajoneuvo aiheuttaa kolarin, auton kuljettaja ei saa mitään korvauksia omista vahingoistaan.  Liikennevakuutuskeskus vastaa kuitenkin vakuuttamattomien venäläisten ajoneuvojen muille osapuolille aiheuttamista vahingoista.

EU-komission linjauksen mukaisesti Suomi kielsi Venäjän rekisterissä olevien henkilöautojen maahantuonnin 16. syyskuuta 2023 alkaen. Suomeen jo aiemmin tuotujen autojen poisviennille annettu kuuden kuukauden määräaika päättyy 16. maaliskuuta 2024.

Tämä ei koske Venäjällä pysyvästi asuvien EU-kansalaisten eikä diplomaattien autoja. Lisäksi esimerkiksi yli 10-paikkaiset linja-autot voivat edelleen tulla Suomeen.

 

Tuulilasin kunto tärkeä osa liikenteen turvallisuutta

Koulujen hiihtolomakausi käynnistyy ensi viikolla Etelä-Suomesta ja moni perhe suuntaa autolla hiihtolomaliikenteeseen. Autoalan Keskusliitto muistuttaa, että tuulilasin eheys ja puhtaus on tärkeää liikenneturvallisuuden kannalta monesta syystä.

Jos lasissa on halkeamia, naarmuja tai se on likainen, vääristää se kuljettajan näkyvyyttä ja tekee vaikeaksi havaita muita tiellä liikkujia, kuten autoja, jalankulkijoita ja pyöräilijöitä.

Tuulilasi on myös osa auton rakenteellista eheyttä. Säröillä oleva tai halkeamien heikentämä tuulilasi voi kolaritilanteessa vähentää auton turvallisuutta. Viallinen tuulilasi voi vaikuttaa paitsi kameraan perustuvien turvalaitteiden toimintaan, myös turvatyynyn toimintaan ja näin heikentää autossa matkustavan suojaa onnettomuustilanteessa.

Onnettomuustietoinstituutin tilastojen mukaan tuulilasin puutteellinen kunto tai likaisuus tai häikäisyn mahdollisuus esiintyi yhteensä joka kolmannessa henkilö- tai pakettiautolla ajetussa kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa vuosina 2013–2022.

– Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat ovat toistuvasti esittäneet tiedotuksen lisäämistä ajoneuvoon ja sen kuntoon liittyvistä riskitekijöistä. Tuulilasin kunto on yksi tärkeä osa liikenneturvallisuutta, Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty toteaa.

Autoalan opiskelijat tekevät, nyt jo seitsemättä kertaa, palveluna autoilijoille ilmaisia tuulilasin kuntotarkastuksia pääsiäisviikonlopun liikenteessä.

Kuntotarkastuksia tarjotaan kiirastorstaina 28.3., pitkäperjantaina 29.3. ja pääsiäismaanantaina 1.4.2024 klo 12-18 seuraavilla ABC-asemilla:

Hämeenlinna, ABC Tiiriö
Lappeenranta, ABC Viipurinportti
Lohja, ABC Lohja
Oulu, ABC Tupos Liminka
Raisio, ABC Raisio
Tampere, ABC Pirkkala

Näin maksimoit sähköauton toimintamatkan pakkasella ja vältät latausruuhkia

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, kun lähtee sähköautolla hiihtolomaliikenteeseen. Ennen rattiin istumista kannattaa tarkkailla erityisesti yhtä asiaa: sääennustetta.

– Sähköauton toimintamatka lyhenee kylmällä säällä 30–50 prosenttia. Esimerkiksi 500 kilometrin säde voi kutistua kovalla pakkasella alle 300 kilometriin. Jos luvassa on kylmää keliä, latauspysähdykset kannattaa suunnitella tavallista tiheämmin, sanoo LähiTapiolan liikenneturvallisuudesta ja autopalveluista vastaava johtaja Tapani Alaviiri.

Kuluvan viikon perjantai ja lauantai ovat todennäköisesti vilkkaita liikennepäiviä, kun lomalle lähdetään pääkaupunkiseudulta, Varsinais-Suomesta ja Satakunnasta.

Viime vuonna hiihtolomaviikkojen ruuhkahuippujen aikaan julkisten latauspisteiden latausmäärät jopa moninkertaistuivat lomaviikkoja edeltävistä lukemista, selviää sähköisten ajoneuvojen latauspaikkaratkaisutoimittaja Plugitin datasta.

Plugitin omassa verkostossa on noin 1 600 julkista laturia, ja yhteensä yhtiö operoi noin 13 000 latauspistettä.

Kun latauspisteiden kysyntä kasvaa, latauspaikkaa saattaa joutua etsimään tai odottamaan. Säällä on jälleen suuri merkitys, sillä kovalla pakkasella joidenkin autojen latausaika voi jopa kaksinkertaistua.

– Kun tekee ennakkovalmistelut huolella ja varaa aikatauluihin riittävästi joustoa, matkanteko onnistuu tästä huolimatta sujuvasti, Alaviiri sanoo.

– Osassa sähköautoja on käytettävissä akun esilämmitys latausta varten, mikä voi nopeuttaa lataustapahtumaa oleellisesti. Akun keston voi maksimoida talviajossa laskemalla auton sisälämpötilaa sen verran kuin on mahdollista ilman, että ikkunat huurustuvat.

Akun latausteho laskee merkittävästi akun täyttyessä. Esimerkiksi Plugitin sovelluksesta pystyy taukoa pitäessään seuraamaan, milloin latausteho alkaa hiipua, sanoo Plugitin myyntijohtaja Topi Aaltonen.

– Kun latausteho alkaa laskea sen takia, että auto rajoittaa lataustehoa, varsinkin pikalatureilla rupeaa olemaan aika siirtyä eteenpäin. Etenkin ruuhka-aikoina julkisilla latureilla on kohteliasta ladata sen verran kuin määränpäähän tarvitsee ja jatkaa sitten matkaa.

Ennen hiihtolomaliikenteeseen lähtöä kannattaakin varmistaa, että kaikki lataukseen tarvittavat sovellukset ovat käytössä ja päivitetty.

– Jos mukana on apukuljettaja, hänenkin kannattaa ladata samat sovellukset, jotta hän pystyy auttamaan reittisuunnittelussa. Tiedossa on myös aina hyvä olla varasuunnitelma eli seuraavaksi lähin latauspiste, jos suunnitellulla latausasemalla on kova ruuhka tai latureita poissa käytöstä, Alaviiri sanoo.

Sähköautojen sopivuus Suomen ilmastoon mietityttää

Talviloman aikaan Suomen teillä ajaa iso joukko uusia sähköautokuskeja, joille kuluva talvi on ensimmäinen sähköauton ratissa. Viime vuoden lopussa Suomen teillä kulki Autoalan Tiedotuskeskuksen tilastojen mukaan vajaa 84 000 täyssähköistä henkilöautoa, kun vuotta aiemmin määrä oli noin 45 000.

Tilastojen valossa Suomen latausverkosto on pysynyt kohtalaisen hyvin sähköautokannan kasvun tahdissa. Sähköinen liikenne ry:n mukaan sähköautojen määrä yhtä suuritehoista latauspistettä kohti oli viime vuoden lopussa lähes sama kuin vuotta aiemmin.

LähiTapiolan teettämän tuoreen kyselyn mukaan sähköauton toimintasäde ja sopivuus Suomen ilmasto-olosuhteisiin kuitenkin mietityttävät lähes puolta suomalaisista sähköauton hankinnassa.

Alaviiri korostaa, että kylmä sää edellyttää autoilijoita tavallista huolellisempaa ennakointia käyttövoimasta riippumatta. Alkuvuoden paukkupakkasten aikaan matkan keskeytymiseen liittyvät yhteydenotot LähiTapiolaan kasvoivat selvästi.

Plugitin Topi Aaltosen mukaan Suomessa monet operaattorit ovat investoineet sähköautojen latauspisteisiin etupainotteisesti, ja julkinen latausverkosto on erinomaisella tasolla.

– Harvaan asutuilla alueilla latauspisteitä on toki luonnollisesti vähemmän, sillä käyttäjiäkin on vähemmän. Reittisuunnittelua kummempaa kikkailua ei sielläkään tarvita, Aaltonen sanoo.

– Hiihtolomailijan kannattaa tarkastaa etukäteen oman reittinsä latauspisteiden katvealueet. Reitti kannattaa suunnitella etukäteen niin, että katvealueelle varaa riittävästi latausta.

Viisi vinkkiä sujuvaan hiihtolomaliikenteeseen sähköautolla

– Suunnittele matkareitti ja latauspisteet etukäteen. Seuraa sääennustetta ja varaudu tiheämpiin latauspysähdyksiin, jos luvassa on kylmää keliä.

– Lataa akku täyteen ennen lähtöä. Jos mahdollista, esilämmitä auto.

– Pyri lähtemään matkaan ruuhkahuippujen ulkopuolella. Varaa matkantekoon aikaa siltä varalta, että joudut esimerkiksi odottamaan latauspisteellä tai viilaamaan reittisuunnitelmaa. Suunnitellun latauspisteen ruuhkatilanteen voi tarkastaa etukäteen latausoperaattorin sovelluksesta.

– Jos sinulla on kannettava latauskaapeli tai tason 1 laturi, ota se mukaan. Se voi olla kätevä yllättävissä tilanteissa tai jos latausaseman käyttömahdollisuudet ovat rajalliset.

– Ota mukaan lämmintä vaatetta ja muut vähimmäistarpeet siltä varalta, että jotain yllättävää tapahtuu ja joudut odottamaan ulkona.

Verianin tekemän kyselyn vastaajat edustavat 18 vuotta täyttänyttä väestöä (pl. Ahvenanmaan maakunnassa asuvat). Kyselyyn vastasi 1 092 henkilöä 12.–19.1.2024 välisenä aikana. Haastattelut kerättiin Kantar Forumissa. Tulosten tilastollinen virhemarginaali on noin 3,0 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Autoveron tuotto romahti viime vuonna

Verohallinnon tuoreiden tilastojen mukaan vuonna 2023 autoveroa määrättiin noin 159 300 ajoneuvosta yhteensä 382,6 miljoonaa euroa. Vaikka autoverotettujen ajoneuvojen määrä kasvoi 3,6 prosenttia, autoveroa määrättiin 24 prosenttia edellisvuotta vähemmän.

Autovero on kertaluonteinen vero, joka maksetaan Suomessa ensimmäistä kertaa rekisteröitävistä tai käyttöönotettavista henkilö- ja pakettiautoista, moottoripyöristä ja kolmi- tai nelipyöristä, esimerkiksi mönkijöistä. Autoveron tuotto tuloutetaan kokonaisuudessaan valtiolle.

Autovero lasketaan ajoneuvon verotusarvosta, joka perustuu ajoneuvon yleiseen vähittäismyyntihintaan Suomen markkinoilla. Veroprosentti määräytyy henkilö- ja pakettiautoilla auton valmistajan ilmoittaman hiilidioksidipäästön mukaan ja moottoripyörillä iskutilavuuden mukaan.

– Autoveron tuotto valtiolle riippuu siis siitä, paljonko autoverotettavia ajoneuvoja on, minkä hintaisia ne ovat ja kuinka paljon ne aiheuttavat päästöjä, summaa menettelypäällikkö Tapio Rouhiainen Verohallinosta.

Sähköautot vapautettu autoverosta

Viime vuonna autoverotetuista ajoneuvoista 28,5 prosenttia oli sähkökäyttöisiä, mutta maksuunpannun autoveron määrästä vain 2,4 prosenttia kertyi sähköajoneuvoista.

– Syynä tähän on se, että kokonaan sähkökäyttöisistä henkilö- ja pakettiautoista ei makseta lainkaan autoveroa, jos ne on rekisteröity tai otettu käyttöön 1.10.2021 tai sen jälkeen, Ruohiainen kertoo.

Vaikka sähköautoista ei makseta autoveroa, ne ovat mukana tilastoissa, koska myös sähköautoista tehdään autoverotuspäätös. Käyttövoimittain tarkasteltuna korkein autoveron mediaani oli viime vuonna uusilla dieselkäyttöisillä henkilöautoilla, 5 076 euroa.

Toimitusvaikeudet lykänneet uusien sähköautojen rekisteröintiä

Vuonna 2023 autoverotetuista henkilöautoista 63,5 prosenttia oli uusia ja loput käytettyjä.

Uusista henkilöautoista 40,3 prosenttia oli bensiinikäyttöisiä, kun mukaan luetaan myös ajon aikana latautuvat bensiinihybridit, ja 33,2 prosenttia sähköautoja. Sähkökäyttöisten autojen osuus uusista henkilöautoista on kasvanut nopeasti viime vuosina (9,5 % vuonna 2021 ja 17,4 % vuonna 2022).

– Vuoden 2023 lukumäärää kasvattivat erityisesti aiempien vuosien aikana tilatut sähköautot, jotka rekisteröitiin toimitusvaikeuksien vuoksi vasta vuonna 2023, Rouhiainen selittää.

Käytetyistä autoista suurin osa lataushybridejä

Viime vuoden aikana autoverotetuista käytetyistä henkilöautoista suurin osa (36,9 %) oli lataushybridejä. Lataushybridien osuus käytetyistä henkilöautoista on noussut 14,6 prosenttiyksiköllä vuodesta 2021.

Myös sähköautojen osuus myös autoverotetuista käytetyistä henkilöautoista on kasvanut selvästi.

Vielä vuonna 2022 suurin osa autoverotetuista käytetyistä henkilöautoista oli dieselkäyttöisiä, mutta viime vuonna niiden osuus laski edellisvuodesta peräti 17,7 prosenttiyksiköllä 12,8 prosenttiin.
Autoverotettujen käytettyjen ajoneuvojen mediaani-ikä laski viime vuonna kolmeen vuoteen, kun se vuonna 2022 oli viisi vuotta.

Asiantuntija TE:lle: Sähköautot taloudellisesti turvallisia

Sähköautot ovat jatkuvasti yleistymässä ja moni onkin miettinyt siirtymistä uuteen käyttövoimaan. Autoilun sähköistymiseen liittyy kuitenkin useita askarruttavia kysymyksiä. Talouselämä haastatteli alan ammattilaisia aiheesta.

Suomessa on tällä hetkellä noin 100 000 sähköautoa ja noin 11 000 julkista latausasemaa. Lukuun sisältyy hitaat ja nopeat laturit. Paljon puhutun laturiverkoston tilanne on paranemaan päin, mutta lisäkapasiteettia kaivataan jo kipeästi.

– Nykyinen kehitys ei riitä. Me tarvitsemme nopeasti lisää varsinkin pikalatauspisteitä, latausoperaattori Virran yhteiskuntasuhdejohtaja Eemil Rauma toteaa TE:lle.

– Sähköautoja ja ladattavia hybridejä tulee olemaan vuonna 2030 noin miljoona Suomessa, jolloin julkisia latauspisteitä tarvitaan lähes 100 000. Lisäksi raskaan kaluston latauspisteitä pitää asentaa paljon nopeammin, sillä muuten kuljetusyhtiöt eivät investoi kalustoon.

Urakka uusien latureiden saamiseksi on valtava, mutta Rauman mukaan se on täysin saavutettavissa.

Sähköautoihin liittyy myös paljon kysymysmerkkejä niiden arvonalenemaan liittyen. Moni pohtii, miten uuden auton arvo kehittyy ostohetken jälkeen. Yhtäältä polttomoottoriautojen myyntiarvo huolettaa yhä sähköistyvässä maailmassa.

– Norjassa käytettyjen polttomoottoriautojen myynti ei ole ongelma. Niitä on helppoa myydä. Mutta jos ihmiset ostavat uuden auton, he valitsevat sähköauton, koska ajattelevat sen olevan tulevaisuutta, kertoo norjalaisen automaahantuoja RSA:n toimitusjohtaja Frank Dunvold.

Dunvold ei olisi taloudellisessa mielessä huolissaan sähköauton ostamisesta.

– Uskon, että sähköauton ostaminen on turvallista taloudellisesti. Mutta joka vuosi polttomoottorit sekä hybridit aletaan nähdä yhä enemmän vanhana teknologiana ja niiden suosio laskee.

Viime aikoina uusien sähköautojen hinnat ovat laskeneet jopa rajusti. Alan asiantuntijan mukaan tämä johtuu ennen muuta tiukasta kilpailusta.

– Tietyillä merkeillä ja malleilla saattaa yhä olla hinnanalennuspaineita. Se perustuu enemmänkin markkinatilanteeseen kuin tekniikkaan. On pitänyt päättää myydäänkö alennuksella vai laitetaanko tehdas kiinni, sanoo leasingyhtiö Secto Automotiven toimitusjohtaja Matias Henkola.

Hän on muiden haastateltujen kanssa yhtä mieltä sähköautojen taloudellisuudesta jo ilman lisähinnanalennuksiakin.

– Tällä hetkellä kokonaistaloudellisin vaihtoehto on sähköauto.

Myöskään autojen akkujen kestävyys ei ole osoittautunut varteenotettavaksi ongelmaksi sähköistymiselle. Moni ajatteli sähköauton akun kestävän itse autoa kehnommin esimerkiksi pohjoisen kylmiä olosuhteita. Norjassa tämä huoli on todistettu turhaksi.

– Nyt vanhat Teslat ja Nissan Leafit ovat osoittaneet, että akku kestää yhtä kauan kuin autokin, norjalainen Dunvold kertoo.

Suomessa täyssähköautojen ensirekisteröinnit tuplaantuivat viime vuonna ja niiden osuus oli kolmannes uusista autoista. Uusia sähköautoja tilattiin viime vuonna TE:n tietojen mukaan noin 55 000. Tämä on vain puolet huippuvuosista.

RSA:n Frank Dunvold ei kuitenkaan pitäisi tilannetta huolestuttavana.

– Sähkö on ehdottomasti tulevaisuutta. Enkä usko, että kyse on sähköistymisen hidastumisesta vaan markkinoiden hidastumisesta.

Autokauppa ei käynyt tammikuussa

Tilastokeskuksen mukaan kuluvan tammikuussa rekisteröitiin uusia henkilöautoja 6 589, mikä oli kahdeksan vähemmän kuin vuotta aiemmin. Kaiken kaikkiaan tammikuussa rekisteröitiin 11 035 uutta ajoneuvoa. Ensirekisteröinnit vähenivät 11 prosenttia edellisvuoden vastaavaan kuukauteen verrattuna.

Tammikuussa rekisteröidyistä uusista henkilöautoista 24 prosenttia oli täyssähköautoja ja 23 prosenttia ladattavia hybridejä. Niitä rekisteröitiin yhteensä 3 133, eli prosentin vähemmän kuin vuotta aiemmin.

Täyssähköisistä henkilöautoista puolet rekisteröitiin Uudenmaan maakuntaan. Täyssähköautojen ensirekisteröinnit kääntyivät laskuun pitkän kasvuvaiheen jälkeen. Laskua oli 15 prosenttia viime vuoden tammikuuhun verrattuna. Edellisen kerran laskua vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna oli marraskuussa 2019.

Bensiinikäyttöisten henkilöautojen ensirekisteröinnit laskivat tammikuussa 14 prosenttia edellisvuodesta. Vastaavasti dieselkäyttöisten henkilöautojen rekisteröinneissä laskua oli seitsemän prosenttia.

Henkilöautoista 2 996 rekisteröitiin yritysten ja yhteisöjen käyttöön, mikä oli 45 prosenttia kaikista henkilöautojen ensirekisteröinneistä tammikuussa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Verkkouutisissa mainostamalla tavoitat

100 000 suomalaista päivässä

Meiltä on pyydetty tehokasta, pienille budjeteille sopivaa mainosratkaisua. Niinpä teimme sellaisen, katselet sitä parhaillaan. Tarvitset vain hyvän idean, kuvan, otsikon ja 280 euroa.

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)