Verkkouutiset

Uusia autoja myynnissä autoliikkeessä. LEHTIKUVA/TIMO JAAKONAHO

Autoveron tuotto romahti viime vuonna

Syinä olivat autojen sähköistyminen sekä polttomoottoriautojen päästötason lasku.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Verohallinnon tuoreiden tilastojen mukaan vuonna 2023 autoveroa määrättiin noin 159 300 ajoneuvosta yhteensä 382,6 miljoonaa euroa. Vaikka autoverotettujen ajoneuvojen määrä kasvoi 3,6 prosenttia, autoveroa määrättiin 24 prosenttia edellisvuotta vähemmän.

Autovero on kertaluonteinen vero, joka maksetaan Suomessa ensimmäistä kertaa rekisteröitävistä tai käyttöönotettavista henkilö- ja pakettiautoista, moottoripyöristä ja kolmi- tai nelipyöristä, esimerkiksi mönkijöistä. Autoveron tuotto tuloutetaan kokonaisuudessaan valtiolle.

Autovero lasketaan ajoneuvon verotusarvosta, joka perustuu ajoneuvon yleiseen vähittäismyyntihintaan Suomen markkinoilla. Veroprosentti määräytyy henkilö- ja pakettiautoilla auton valmistajan ilmoittaman hiilidioksidipäästön mukaan ja moottoripyörillä iskutilavuuden mukaan.

– Autoveron tuotto valtiolle riippuu siis siitä, paljonko autoverotettavia ajoneuvoja on, minkä hintaisia ne ovat ja kuinka paljon ne aiheuttavat päästöjä, summaa menettelypäällikkö Tapio Rouhiainen Verohallinosta.

Sähköautot vapautettu autoverosta

Viime vuonna autoverotetuista ajoneuvoista 28,5 prosenttia oli sähkökäyttöisiä, mutta maksuunpannun autoveron määrästä vain 2,4 prosenttia kertyi sähköajoneuvoista.

– Syynä tähän on se, että kokonaan sähkökäyttöisistä henkilö- ja pakettiautoista ei makseta lainkaan autoveroa, jos ne on rekisteröity tai otettu käyttöön 1.10.2021 tai sen jälkeen, Ruohiainen kertoo.

Vaikka sähköautoista ei makseta autoveroa, ne ovat mukana tilastoissa, koska myös sähköautoista tehdään autoverotuspäätös. Käyttövoimittain tarkasteltuna korkein autoveron mediaani oli viime vuonna uusilla dieselkäyttöisillä henkilöautoilla, 5 076 euroa.

Toimitusvaikeudet lykänneet uusien sähköautojen rekisteröintiä

Vuonna 2023 autoverotetuista henkilöautoista 63,5 prosenttia oli uusia ja loput käytettyjä.

Uusista henkilöautoista 40,3 prosenttia oli bensiinikäyttöisiä, kun mukaan luetaan myös ajon aikana latautuvat bensiinihybridit, ja 33,2 prosenttia sähköautoja. Sähkökäyttöisten autojen osuus uusista henkilöautoista on kasvanut nopeasti viime vuosina (9,5 % vuonna 2021 ja 17,4 % vuonna 2022).

– Vuoden 2023 lukumäärää kasvattivat erityisesti aiempien vuosien aikana tilatut sähköautot, jotka rekisteröitiin toimitusvaikeuksien vuoksi vasta vuonna 2023, Rouhiainen selittää.

Käytetyistä autoista suurin osa lataushybridejä

Viime vuoden aikana autoverotetuista käytetyistä henkilöautoista suurin osa (36,9 %) oli lataushybridejä. Lataushybridien osuus käytetyistä henkilöautoista on noussut 14,6 prosenttiyksiköllä vuodesta 2021.

Myös sähköautojen osuus myös autoverotetuista käytetyistä henkilöautoista on kasvanut selvästi.

Vielä vuonna 2022 suurin osa autoverotetuista käytetyistä henkilöautoista oli dieselkäyttöisiä, mutta viime vuonna niiden osuus laski edellisvuodesta peräti 17,7 prosenttiyksiköllä 12,8 prosenttiin.
Autoverotettujen käytettyjen ajoneuvojen mediaani-ikä laski viime vuonna kolmeen vuoteen, kun se vuonna 2022 oli viisi vuotta.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
› Uutissyöte aiheesta ,
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)