Google hyödyntää keräämäänsä tietoa mainosten kohdentamisessa. LEHTIKUVA / JUSSI NUKARI

Näin Google kerää käyttäjistään intiimin tietopaketin

Australian viranomaiset ovat saaneet lukuisia valituksia massaseurannasta.

Australian kilpailu- ja kuluttajaviraston julkistaman raportin mukaan teknologiayhtiö Google kerää aktiivisesti käyttäjiensä intiimejä yksityistietoja ja ”salaisia kiinnostuksenkohteita”.

Oracle-yhtiö väittää Googlen toimineen lainvastaisesti johtamalla kuluttajia harhaan urkinnan todellisista syistä sekä hallinnoimiensa tietojen laajuudesta.

News Corp Australia -yhtiön antamassa lausunnossa suositellaan Australian viranomaisia pilkkomaan Google pienempiin osiin väärinkäytösten vuoksi. Yhtiön väitetään selvittävän ihmisten tietoja erityisen seurantaoperaation kautta, jonka osana Android-puhelinten sijaintia tutkitaan muun muassa langattomien verkkojen käyttöaikojen mukaan.

– Jos kuluttaja yhdistää samaan wifi-yhteyspisteeseen arkisin kello 9, on kyseessä todennäköisesti henkilön työpaikka. Iltaisin käytössä oleva wifi-verkko on puolestaan luultavasti kuluttajan kotiosoitteessa, Oraclen lausunnossa todetaan Herald Sun -lehden mukaan.

Päivittäinen elämänrytmi yhdistetään verkkoselailuun, Google-hakuhistoriaan ja lukuisiin muihin tietolähteisiin, joiden perusteella yhtiö luo kuluttajan elämästä intiimin tietopaketin.

Sen perusteella näytetyt mainokset ovat niin osuvia, että moni jää miettimään vakoilun käytönnön toteutusta.

– Onko mikrofoni päällä? Onko kamera päällä? Ei, mutta ne voisivat ihan yhtä hyvin ollakin, Oracle toteaa.

Yhtiöiden välisellä vihanpidolla on myös oma historiansa, sillä Oracle haki jo vuonna 2010 miljardikorvauksia väitetyistä Android-käyttöjärjestelmään liittyvistä tekijänoikeusrikkomuksista.

Viime vuonna yhtiö teki Australian kuluttajaviranomaisille valituksen, jonka mukaan Google käyttää huomaamatta valtavan määrän matkapuhelinten datayhteyttä käyttäjien vakoiluun. Google on kiistänyt syytteet.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt